"Ben je een verantwoorde personal trainer van je paard?"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

"Ben je een verantwoorde personal trainer van je paard?"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 21:13

http://paardenlifestyle.com/

Eigenlijk zijn wij als ruiter een soort ‘personal trainer’ voor ons paard. Het verschil is alleen dat om een personal trainer te worden, je normaal gesproken een officiële opleiding volgt waarin je leert hoe je iemand op een duurzame manier kunt trainen.

Maar waar leren wij ruiters dat? Waar leren wij hoe een goed trainingsschema er uitziet? Welke trainingsvormen er zijn en wat een training met het lichaam van een paard doet? Ook wij bepalen voor ons paard hoe zwaar er getraind wordt, welke trainingsvorm en hoe vaak. En dat kan grote gevolgen hebben voor de gezondheid. Je paard kan door de training fitter worden, maar als we de verkeerde keuzes maken, kunnen er ook blessures optreden.

Gelukkig wordt er steeds meer wetenschappelijk onderzoek gedaan naar dit onderwerp en wordt er daarmee ook steeds meer bekend over effectieve trainingsvormen en wat de training met het lichaam van een paard doet. Lori Warren, gepromoveerd aan de Universiteit van Kentucky, heeft een aantal belangrijke bevindingen uit onderzoeken op een rij gezet.

Vijf processen waar je rekening mee moet houden
Als we het over de training hebben, hebben we het aan de ene kant over het aanleren van de oefeningen en de verschillende hulpen. Aan de andere kant hebben we het over de fysieke training, waarin je je paard sterker en leniger maakt en werkt aan zijn algehele conditie.

Tijdens de fysieke training heb je te maken met vijf processen in het lichaam die de fitheid van je paard bepalen. Het ene proces heeft alleen wel meer tijd nodig dan het andere proces en dat kan er voor zorgen dat er blessures optreden. De vijf processen zijn als volgt.

1. Capaciteit om zuurstof te naar de spieren te brengen;
2. Capaciteit om zuurstof te gebruiken en om efficiënt om te gaan met het energieverbruik;
3. Ondersteuning van de botten, banden, pezen, en spieren;
4. Regulering van de lichaamstemperatuur; en de
5. Coördinatie (zenuwstelsel).

Lees hier de rest van de blog

Lees ook
[VN] Blog:Wie is bij jou de zwakste schakel? Je paard of jijzelf?
[VN] Blog:Hoe perfectionisme je manier van rijden kan belemmeren
[VN] Blog: Ruiterfitheid: waar begin je nu eigenlijk mee?
[VN] Blog: Heb jij een ‘fixed’ mindset of een ‘groei’ mindset?
[VN] Blog: "Ken jij jezelf als ruiter?"
[VN] Blog: "meer focus in de wedstrijdring"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 00:22

Moet zeggen dat dit in endurance wereld al aardig goed bekend is (niks nieuws)

hwn

Re: "Ben je een verantwoorde personal trainer van je paard?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 00:29

Ik mis toch nog een belangrijk aspect hierin (tenzij ik erover gelezen heb), nl. het mentale aspect van/voor het paard.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 00:53

hwn schreef:
Ik mis toch nog een belangrijk aspect hierin (tenzij ik erover gelezen heb), nl. het mentale aspect van/voor het paard.

Er wordt gesproken over fysieke training.

Inderdaad in de endurance al heel erg bekend en hier worden ook cursussen in gegeven.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 02:20

Joooo ik open hier dus enkele uren geleden een topic over...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 04:40

hwn schreef:

Ja ik ook.
En laat nou net zo zijn dat ik hele flegmatieke fjord heb. Maar vanuit natrual horsemanship heb daarover gelukkig heel veel geleerd.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 08:05

Danique_G schreef:
Joooo ik open hier dus enkele uren geleden een topic over...

Hihihi kunnen we hier mooi verder lezen!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 11:07

Leuk en heel interessant! Dit zou een goed topic zijn voor mensen die ik ken. Die houden veel te weinig rekening met het fysieke (en ook mentale) aspect van het paard. Ik zeg altijd: Een sportpaard is een topsporter. Je kan van een hardloper na een blessure ook niet verwachten dat hij binnen 2 weken de marathon van New York loopt....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 11:11

Maar wat is een sportpaard?

Ik hobby, en als we gaan Pt-en mag ik eerst wel bij mezelf beginnen. Als je als ruiter topprestaties verwacht en je zit zelf amechtig op je paard is t ook net niet alles :D

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 16:09

Maar voor hobbypaarden is het toch net zo goed handig als je een beetje weet wat je aan het doen bent?
Je zult dan vast niet de hele stal hoeven vol te hangen met specifiek uitgekiende trainings,- en voederschema's maar misschien juist als je een goedweer hobbelaar bent is het wel goed om te weten hoe je je paard kunt voorbereiden op het wandelweerseizoen en wat je wel en niet kunt vragen van je dier. Dat je de conditie van je paard vrij snel weer op de rails hebt als je het een beetje aanpakt wist ik al, maar dat van die botten, pezen enz. nog zo lang kan duren voordat die op nivo zijn wist ik nog niet. Wel iets om over na te denken, zeker met een op leeftijd rakend verzorgboshobbelbeestje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 18:31

Exacte trainingsschema's volgen is ook veel gemaakte fout. Je moet namelijk wel naar paard blijven kijken zodat je daar de trainingen op kan aanpassen.
Maar ik denk dat ook meer iets is wat je door de jaren heen moet leren.

Pezen/botten, zover ik weet geld dat voornamelijk voor jonge paarden. Vaak hebben die nog weinig gelopen (in land gestaan), spieren train je vervolgens zo op maar de botten/pezen hebben langer tijd nodig.

Terwijl oudere paarden die al veel km's hebben gemaakt, die raken misschien wel wat bespiering kwijt als wat minder mee wordt gedaan, maar de afgeharde botten en pezen verdwijnen niet.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 20:25

Fjorj, ik heb indertijd de eigenaar/trainer cursus van renpaarden gevolgd in Deurne, en daar leerden we:
- spieren zijn trainbaar in 6 weken
- pezen zijn trainbaar in 6 maanden
- pezen zijn maar trainbaar tot aan 6 jaar (vandaar dat aangeraden werd om al 6 maand voor het begin van de training het paard vaak mee te nemen aan de hand op verharde grond)

Dus ik volg je post wel, behalve dan dat botten volgens mij niet afharden door training, da's volgens mij gewoon iets aangeboren, en eventueel voedingstechnisch. Botten kunnen op termijn natuurlijk wel zwakker worden door artrose en zo, en kan ook in de hand gewerkt worden door verkeerde training.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 20:55

Dankje. Van dat tot 6 jaar wist ik niet.
Het afharden van botten is misschien wat ongelukkig gekozen. Maar wat wel weet is dat botten zich constant aanpassen aan de belasting (in ieder geval bij de mens).
Hier een artikel over;
http://www.regeneratieve-geneeskunde.nl ... verts.html