KNHS verkeersveiligheid: stelling 3 + poll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gemeenten / wegbeheerders verantwoordelijk

Eens
136 (48%)
Oneens
12 (4%)
Deels eens
120 (43%)
Deels oneens
10 (3%)

Totaal aantal stemmen: 278

Gem

KNHS verkeersveiligheid: stelling 3 + poll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 10:56

www.knhs.nl

De KNHS presenteert de komende tijd 6 stellingen over verkeersveiligheid in het kader van het Nationaal Verkeersveiligheids Congres op 24 april 2014. (Zie eerder: [VN] KNHS zes stellingen over verkeersveiligheid)
De 6 stellingen zullen afzonderlijk ook op Bokt geplaatst worden. Discussieer hier mee over de stellingen.

Stelling 3 (28 maart)

De stelling gaat dit keer over wie er verantwoordelijk is voor het analyseren en (laten) oplossen van onveilige situaties.

"Gemeenten en andere wegbeheerders zijn verantwoordelijk voor het oplossen van onveilige verkeerssituaties, niet de sporters of de sportbonden."

(edit: Stelling 4 t/m 6 zullen geplaatst worden op 2 april, 9 april en 16 april.)
Laatst bijgewerkt door Gem op 28-03-14 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: data toegevoegd

Peelie

Re: KNHS verkeersveiligheid: stelling 3 + poll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:15

Ik ben van mening dat gemeentes hier oplossingen voor moeten vinden. Zij zijn immers ook de gene die er over vergaderen. Sportbonden kunnen wel hun mening hierover ventileren, maar hebben hier geen zeggenschap in en dat valt imo ook buiten het boekje van een sportbond.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:17

Deels eens, sporters en sportbonden hebben nagenoeg nooit genoeg middelen (financiën, mogelijkheden/gelegenheid/toestemming om wat te kunnen) om wat aan de situaties te kunnen doen. Andersom is het voor gemeenten en beheerders vermoedelijk erg lastig om nu precies te weten waar gevaarlijke punten zijn. Door samen te werken kunnen de gevaarlijke punten gelocaliseert en aangepast worden.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:28

Uit ervaring weet ik dat er overleg moet zijn tussen de sporter en de gemeente om tot veilig oplossingen te komen en vergeet Veilig Verkeer Nederland niet ook die hebben veel ervaring op het gebied van het maken van veilige sitiuaties.
Doe je dit NIET samen krijg je weer oplossingen die niet gedragen worden.
Overleg is zeer belangrijk

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:48

Ik ben het eens met de stelling: de gemeenten/wegbeheerders moeten een onveilige situatie oplossen als de situatie daarom vraagt. Het is echter niet alleen de taak van gemeenten en wegbeheerders om problemen ook te signaleren: daarvoor heb je vaak toch de input nodig van de gebruikers zelf. Dat kan prima geregeld worden via sportbonden of gewoon 'op eigen houtje': bel de gemeente of beheerder als een situatie echt onveilig is.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:31

Deels eens. Een gemeente kan paden/routes en oversteekplaatsen veiliger maken. Maar ook de mentaliteit van de sporters moet veranderen. Daarnaast is bv goed verlicht op pad gaan ook de eigen verantwoordelijkheid.... Mijn staleigenaar grapte is jullie leek wel of jullie al kerst wilde vieren, maar hij had ons wel gezien en we vielen erg op. Dus ja allemaal goed nadenken en netjes aan de verkeersregels houden zal ook een stuk schelen!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:36

Dat lijkt mij afhankelijk van de onveilige verkeerssituatie. Sommige mensen presteren het om op een simpele, overzichtelijke kruising nog een gevaar voor de mensheid te zijn.

Ik ga in deze verder met Hilli mee.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:41

Mee eens!

Tamsin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 14:26

deels eens, ik ga mee met San87. Kijk eens hoeveel fietsers doorrijden bij een rotonde waar zij toch duidelijk moeten stoppen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 22:07

"Gemeenten en andere wegbeheerders zijn verantwoordelijk voor het oplossen van onveilige verkeerssituaties, niet de sporters of de sportbonden."

Deels eens.
Soms kan een buitensporter of buitensportbond ook een bijdrage leveren, het oplossen van een onveilige verkeers situatie kan bv ook betekenen, voorlichting geven door sportbond aan zijn leden.
Aangezien soms een verkeers situatie niet te wijzigen is, verder kan het een dusdanig specifieke wens zijn dat het niet haalbaar is.
Verder is het ook nog eens zo, dat zonder overleg er geen of niet afdoende verkeers maatregelen getroffen zullen worden, dus de verantwoordelijkheid ligt bij alle partijen.
En als belangrijkste partij.. De sporter zelf! Die heeft direct invloed op verkeerssituaties en kan passend reageren.
Donker? Lichtjes aan en reflectie erop, oversteken? Netjes uitkijken, afslaan, duidelijk aangeven waar je heen wil en uitkijken, gevaarlijke kruising, maar als je rechts afslaat ipv direct links en 300 meter omrijdt kan je over rotonde makkelijker oversteken, dat niet laten etc.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:15

Deels eens
Soms ontstaan er gevaarlijke situaties doordat wegen elkaar op een vervelende manier kruisen of dingen niet duidelijk aangegeven staan. Voor dat soort dingen is de wegbeheerder verantwoordelijk.

Gevaarlijke situaties door onkunde/ onwille van buitensporters kunnen alleen in samenwerking met de sporters of sportbonden zelf verholpen worden.
Ook hebben sporters en sportbonden soms een beter beeld van de situatie of een oplossing.

Ik zou dus zeggen samenwerking :j

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:49

Deels eens. Als de situatie echt onveilig is, ja, dan zal de wegbeheerder dat moeten aanpassen. Mijn ervaring is echter dat er maar al te vaak geroepen wordt dat een situatie onveilig is, terwijl het gewoon een kwestie is van zelf ook verantwoordelijkheid nemen. Je kan nooit alle risico's wegnemen en in mijn ogen moet je dat ook niet willen.