KNHS verkeersveiligheid: stelling 2 + poll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gedrag van buitensporters de belangrijkste oorzaak

Eens
43 (9%)
Oneens
146 (32%)
Deels eens
179 (39%)
Deels oneens
80 (17%)

Totaal aantal stemmen: 448

Gem

KNHS verkeersveiligheid: stelling 2 + poll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 12:15

www.knhs.nl

De KNHS presenteert de komende tijd 6 stellingen over verkeersveiligheid in het kader van het Nationaal Verkeersveiligheids Congres op 24 april 2014. (Zie eerder: [VN] KNHS zes stellingen over verkeersveiligheid)
De 6 stellingen zullen afzonderlijk ook op Bokt geplaatst worden. Discussieer hier mee over de stellingen.

Stelling 2 (25 maart)

Stelling 2 gaat over eigen verantwoordelijkheid. Paardensporters, groepen wielrenners, wandelaars en andere buitensporters op de weg houden te weinig rekening met de snelheid en plaats van de overige weggebruikers waardoor zij zelf de meeste onveilige situaties veroorzaken. Oftewel:

"Het gedrag van buitensporters zelf is de belangrijkste oorzaak van onveilige verkeerssituaties."
Laatst bijgewerkt door Gem op 27-03-14 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: poll toegevoegd

IrishDraught

Re: KNHS verkeersveiligheid: stelling 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:19

Onzin, een paard is een vluchtdier. Dan zouden ze alle paarden op de weg moeten verbieden om onveilige situaties te voorkomen.

In de autorijlessen/theorie aandacht aan het passeren van een paard geven!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:20

Oneens. Het is een combinatie van ALLE weggebruikers die onveilige verkeerssituaties veroorzaken. Auto's en tractoren met aanhangers die met hoge snelheden rakelings passeren en geen rekening houden met het feit dat een paard een vluchtdier is, ruiters soms te onervaren waardoor ze op cruciale momenten niet de ruimte opeisen die nodig is om ongelukken te voorkomen, of juist te veel ruimte opeisen afhankelijk van de situatie.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:22

In enige zin eens. Buitensporters vallen ook bijv wierenners onder. Deze veroorzaken vaak gevaarlijke situaties. Ruiters en menners echter, hebben ook te maken met dieren die een eigen wil hebben. Soms is een gevaarlijke situatie door gedrag van het dier niet te vermeiden, daar waar een.mens in zo'n.situatie nog rationeel nadenkt en handeld.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:24

precies wat Peelie zegt. Denk dat je wielrenners niet met ruiters (paarden) kunt vergelijken

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:26

Ik ben het er wel mee eens, groepen wielrenners die denken dat de weg van hun is en niet aan de kant gaan..

Gisteren zag ik een vrouw op de fiets, kindje achterop, en aan twee kanten een groot paard meenemen.. het paard aan de wegkant liep helemaal scheef, ik zag ik dit al aankomen, en kon er voorzichtig omheen, maar als niet paardenkenner zou het gevaarlijk kunnen worden als het paard zo onverwachts uitzwenkt..
heel onverantwoord..

Ik denk wel dat er een grote groep mensen is die niet goed genoeg op de rest van het verkeer let, meer bewustwording daarvan zou niet verkeerd zijn toch ?

Als ik met mijn paard rijd ben ik continu aan het opletten of er iemand aankomt, maar ik zie hier in de polder genoeg situaties waarin ruiters niet eens opmerken dat ik al een poosje rustig achter ze rijd ( met de auto)

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:28

Peelie schreef:
In enige zin eens. Buitensporters vallen ook bijv wierenners onder. Deze veroorzaken vaak gevaarlijke situaties. Ruiters en menners echter, hebben ook te maken met dieren die een eigen wil hebben. Soms is een gevaarlijke situatie door gedrag van het dier niet te vermeiden, daar waar een.mens in zo'n.situatie nog rationeel nadenkt en handelt.

Idem, dus eens met Peelie

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:30

Eens, ik zie regelmatig bijna-ongelukken door domme acties. Met en zonder paard.

'Alleen op de wereld' syndroom van vele...

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:32

Toch gedeeltelijk wel mee eens. Genoeg ruiters/menners die nog niet op de weg horen of van mening zijn dat iedereen rekening moet houden met hun terwijl hun absoluut geen rekening houden met overig verkeer.
Ja een paard is een vluchtdier maar dat hoef je niet altijd als excuus te gebruiken.
Je hoort ook rekening te houden met overig verkeer en die zeker niet in gevaar te brengen. Genoeg ruiters/menner die midden op de weg gaan rijden. Daarmee lok je ook bepaalde reacties uit bij andere weggebruikers.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:35

Tja, ik zie toch geregeld mensen met paarden dingen doen waarvan ik denk : hoe kom je op het idee om dat te doen? Denk je nou echt dat het daar veiliger van wordt?
Er zijn veel ruiters en menners die toch weinig verkeersinzicht hebben en daardoor zelf gevaarlijke situaties creëren. Natuurlijk moet er bij de rijopleiding van auto's ook meer aandacht aan bijzondere verkeersdeelnemers besteed worden, maar dat pleit onszelf niet vrij om ook genoeg verkeerskennis op te doen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:35

Niet 'de belangrijkste' maar ik denk zeker dat er een factor meespeelt. Net zoals er automobilisten zijn die meer bezig zijn met hun telefoontje of de autoradio en andere rare dingen doen, zie ik ook wel eens ruiters die in rengalop door het bos denderen langs wandelaars en fietsers, die gewoon in volle galop over kruisingen kletteren, ruiters die op de openbare weg stuiteren met een onbeheersbaar paard 'want hij moet het toch een keer leren', ruiters die in de bak de drie gangen nog niet beheersen en toch buiten gaan rijden,.. en wielrenners is een gevalletje breek me de bek niet open aub!

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:38

Misschien dat het analytisch praktisch en overzichtelijk zou zijn als er aan bovenstaande vraag een poll aan verbonden zou worden aan deze stelling die op Bokt wordt geplaatst?
Lijkt mij niet dat de KNHS alle reacties gaat lezen? Verder denk ik dat er ook zat bokkers zijn die geen tijd of behoefte etc. hebben om een geschreven reactie te noteren.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:52

Eens. Alle beslissingen worden uit éigen keus genomen. Als jij ervoor kiest om met een vluchtdier de weg op te gaan, ben jij zelf degene die verantwoordelijk is voor de gevolgen. Al dan niet veroorzaakt door een ander: dat is jouw risico.

PaysBas

Re: KNHS verkeersveiligheid: stelling 2 + poll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:57

Dank je wel voor de toevoeging van de poll Gem!

Tamsin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:59

deels eens, alweer :D mensen moeten een beetje verdraagzamer worden naar elkaar.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:07

Deels eens, mensen houden tegenwoordig maar weinig rekening met elkaar.

Wandelaars die op ruiterpaden lopen en picknicken, mountainbikers die het ruiterpad zo leuk vinden, kinderen die aangemoedigd door mams naar een paard toe rennen om te aaien.
Maar ook ruiters die alle regels aan hun laars lappen. En zo zijn er nog tig voorbeelden te noemen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:28

Deels eens. Ik ken genoeg situaties waarin de ruiter/amazone/wielrenner het Remi-syndroom heeft, zo werkt dat natuurlijk niet op de openbare weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:32

Aan elk verhaal zit 2 kanten.
Gewoon rekening mee houden dat iedereen wel eens een fout maakt in verkeer. En voor gene die bewust regels aan laars lappen hebben we de verkeer politie.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:00

Hmm...hockey is ook nog steeds een buitensport...
Zonder dollen.
Een onveilige situatie kan door iedereen veroorzaakt worden, de kunst is om of die te vermijden of snel te kunnen handelen zonder er verder een nog onveiligere situatie van te maken (automobilisten die zo schrikken van een gillende ambulance dat ze midden op de weg boven op de rem trappen waardoor degene erachter op de stilstaande auto klapt).
Dus oneens met de stelling.

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:05

Deels (on)eens. Uiteraard moet je als ruiter (maar dit geldt voor iedere weggebruiker) jezelf alleen in het verkeer begeven als je je voertuig, in dit geval een paard, kan beheersen, maar het blijft een vluchtdier. Maar daar zou men toch best wel wat meer rekening mee kunnen houden.

Mooi voorbeeld.. Ik kan mij herinneren dat ik bij het oversteken van een grote spoorweg overgang letterlijk op de hielen werd gezeten door een auto die zeer dicht achter mijn paard met de koppeling in op zijn gas aan het trappen was. Ik kon geen kant op waar ik veilig was, mijn paard was gelukkig ongelofelijk braaf en heeft geen stap verkeerd gezet toen meneer ons toch op de spoorbaan aan de kant drukte om er langs te kunnen. Voordat ik het spoor over ging heb ik gekeken of het kon, of ik ruimte had, geen auto's of fietsers in de buurt, deze auto zag ik toen in de verte dus blijkbaar is deze met grote snelheid aan komen rijden. De heer in kwestie was een bejaarde man van in de 70... Tsja...

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:38

Eens, er zijn genoeg ongelukken met paarden waarvan het dier schrikt en de ruiter dan snel bang word. Zodra je bang bent gaat het eerder fout. Ook zijn er zat ruiters die met paard op pad gaan, terwijl ze het paard nog niet genoeg onder controle hebben of nog niet goed genoeg kunnen rijden.
Wielrenners e.d. hebben grootendeels te maken met hun eigen karakter. Een fiets heeft geen eigen wil.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:48

Ik ben het deels eens: je kan jezelf wel zodanig opstellen dat jouw eigen gedrag veilig is. De juiste plek op de weg kiezen, niet ergens voor langs schieten met oversteken, je snelheid aanpassen aan de situatie ter plekke, richting aangeven.... maar je hebt altijd te maken met andere weggebruikers die ook hun eigen gedragingen hebben en die zijn nou eenmaal niet altijd even voorspelbaar.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:01

Hier ook deels eens.

Een groot deel van de gemaakte fouten komt door onwetendheid door bestuurders, fietsers, ruiters etc.

In België hebben ze de actie: Paard op de baan, kalm aan.

http://www.vlaamspaardenloket.be/paard- ... m-aan/home

Door deze actie zijn veel mensen - vooral jongeren - bewuster geworden van bepaalde situaties.

mkr_78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:04

Grotendeels eens, dus ik heb gekozen voor eens:

een paard is idd een vluchtdier, dus je kan niet altijd voorkomen dat er eens een benarde situatie ontstaat. Ik ben echter wel van mening dat mensen die hun paard niet (voldoende) onder controle hebben, niet met zo'n beestje de weg op moeten gaan en indien ze dit dus wel doen, ze zelf onverantwoord bezig zijn.

Ook zie je altijd al snel dat een buitensporter alleen veel meer rekening houdt met anderen, dan wanneer er een groep bij is. Een enkele wielrenner kijkt nog wel uit, een hele groep denkt al snel dat mensen wel voor hun aan de kant zullen gaan en denderen voort. Ruiters (kunnen) dergelijk gedrag ook vertonen zodra ze met meerderen de weg op zijn. Ik denk dat het daar mis gaat: zodra er sprake is van een kudde. Misschien ligt het er aan dat we allemaal als makke schapen ahter elkaar aan blijven hobbelen, in de veronderstelling dat een ander wel uitgekeken heeft.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 19:11

Eens een ruiter kan en mag niet van andere weggebruikers verwachten dat deze weten hoe paarden zijn.