KNHS verkeersveiligheid: stelling 1 + poll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Problematiek verkeerssituaties zwaar overschat

Eens
44 (9%)
Oneens
295 (66%)
Deels eens
57 (12%)
Deels oneens
47 (10%)

Totaal aantal stemmen: 443

Gem

KNHS verkeersveiligheid: stelling 1 + poll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 12:11

www.knhs.nl

De KNHS presenteert de komende tijd 6 stellingen over verkeersveiligheid in het kader van het Nationaal Verkeersveiligheids Congres op 24 april 2014. (Zie eerder: [VN] KNHS zes stellingen over verkeersveiligheid)
De 6 stellingen zullen afzonderlijk ook op Bokt geplaatst worden. Discussieer hier mee over de stellingen.

Stelling 1:

"De problematiek rondom onveilige verkeerssituaties voor buitensporters (zoals ruiters en menners) wordt zwaar overschat".
Laatst bijgewerkt door Gem op 27-03-14 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Poll toegevoegd

pien_2010

Re: KNHS verkeersveiligheid: stelling 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:17

Oneens. Daarvoor gebeuren er te regelmatig ongelukken.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:20

Onzin, en het gaat ook nog heel vaak net goed

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:20

Oneens, deze wordt zwaar onderschat.

Zie de berichten mbt dodelijke ongelukken van de laatste tijd.

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:21

Eens, de stelling gaat over de openbare weg. De meeste paarden ongelukken gebeuren in de bak.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:28

Oneens, doordat er veel onduidelijkheid is bij andere weggebruikers over hoe om te gaan met paarden in het verkeer levert dit regelmatig risicovolle/gevaarlijke situaties op. Meer aandacht hiervoor tijdens de rijopleidingen zou al veel kunnen schelen. Hierbij doe ik dan op beter bekend maken waar paarden horen op de weg en hoe om te gaan met paarden in het verkeer.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:37

oneens, hoevaak zijn er onderhand hier wel niet op de snelweg paarden beland? Waarom.. omdat wij met onze paarden eerst over het spoor moeten, dan een hek moeten zien open te krijgen hiervoor moet je van het paard af en dan zit je al naast de snelweg want spoorlijn en snelweg liggen naast elkaar en dan nog over het viaduct over de snelweg heen. Hoe gevaarlijk kan het zijn? En dan zijn er ook nog auto's die je willen passeren over de viaduct. En dit allemaal omdat ze het ecoduct niet willen open stellen voor ruiters.. Een ecoduct dat in de miljoenen kostte voor de hertjes alleen.
Laatst bijgewerkt door L_Vie op 27-03-14 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:39

Oneens

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:49

Eens, vaak is het geen onkunde, maar puur asociaal gedrag wat reden is. De meeste ongelukken gebeuren nog steeds buiten schuld van een andere partij om. Dat er aandacht aan geschonken kan worden is 1, maar de problematiek wordt wel overschat.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:50

L_Vie schreef:
oneens, hoevaak zijn er onderhand hier wel niet op de snelweg paarden beland? Waarom.. omdat wij met onze paarden eerst over het spoor moeten, dan een hek moeten zien open te krijgen hiervoor moet je van het paard af en dan zit je al naast de snelweg want spoorlijn en snelweg liggen naast elkaar en dan nog over het viaduct over de snelweg heen. Hoe gevaarlijk kan het zijn? En dan zijn er ook nog auto's die je willen passeren over de viaduct. En dit allemaal omdat ze het ecoduct niet willen open stellen voor ruiters.. Een ecoduct dat in de miljoenen kostte voor de hertjes alleen.

Maar... Is dat jouw problematiek? Of verwacht je nu dat deze stelling het voor elkaar gaat krijgen dat er een speciaal paardenviaduct komt? In mijn optiek gaat het over de kennis die andere weggebruikers bezitten over paarden op de weg. Los van het feit of jij ervoor kiest om deze route te nemen...

Tamsin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:57

deel eens :D

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:15

Rintah schreef:
Oneens, doordat er veel onduidelijkheid is bij andere weggebruikers over hoe om te gaan met paarden in het verkeer levert dit regelmatig risicovolle/gevaarlijke situaties op. Meer aandacht hiervoor tijdens de rijopleidingen zou al veel kunnen schelen. Hierbij doe ik dan op beter bekend maken waar paarden horen op de weg en hoe om te gaan met paarden in het verkeer.

Oneens, om bovenstaande reden.
Caesar schreef:
Eens, vaak is het geen onkunde, maar puur asociaal gedrag wat reden is. De meeste ongelukken gebeuren nog steeds buiten schuld van een andere partij om. Dat er aandacht aan geschonken kan worden is 1, maar de problematiek wordt wel overschat.

Maar wordt dat asociale weg gedrag niet veroorzaakt door onwetendheid/ onkunde bij automobilisten/ fietsers/etc.?

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:15

Mee eens. Hoevaak ze te dicht langs de dieren af rijden.

Djoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:22

Oneens, de meesten houden totaal geen rekening met paarden op de weg. Waarschijnlijk uit ontwetendheid hoe te handelen bij paarden op de weg.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:30

Djoke schreef:
Oneens, de meesten houden totaal geen rekening met paarden op de weg. Waarschijnlijk uit ontwetendheid hoe te handelen bij paarden op de weg.

Ik ben het oneens met stelling, eens met bovenstaande quote

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:32

Ik denk niet dat de problematiek overschat wordt. Maar ik denk ook niet dat de problematiek onderschat wordt. Ik vind het lastig, tegenover het deel van de weggebruikers die totaal geen rekening houdt met paarden op de weg, staat ook een deel dat dit wel doet. Daar komt ook nog bij dat er meer dan genoeg ruiters/amazones zijn die verwachten dat de wereld wel even voor hen stilstaat, waardoor zij zelf ongelukkige situaties kunnen veroorzaken.

Ik denk dat de algemene verdraagzaamheid op de weg wel aangepakt mag worden. Namelijk niet enkel automobilisten kunnen zich asociaal gedragen, of dit nu uit onwetendheid is of niet, ruiters en/of amazones blinken ook niet altijd uit in verdraagzaamheid.

Wel ben ik vóór het integreren van omgaan met paarden in de theorie voor het halen van een rijbewijs (zowel auto, motor, scooter als trekker).

Hilli

Re: KNHS verkeersveiligheid: stelling 1 + poll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:40

Ik denk niet dat de stelling onzin is, maar dat er niet op alle plekken de beste keuze wordt gemaakt als het gaat om buitensporters die ook op de openbare weg komen. Daar reken ik naast ruiters en menners ook bijvoorbeeld wielrenners onder. Ik denk niet dat je alle bestaande plekken nu ad hoc moet gaan vernieuwen, maar dat je bij de aanleg van nieuwe 'gevaarlijke plekken' wel rekening moet houden met alle gebruikers.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:53

Deels eens, grappig om te lezen dat men al snel geneigd is te denken dat weggebruikers anders dan ruiters en menners niet weten hoe om te gaan met een passerend paard. Heb je dat ooit gevraagd aan een passerende automobilist? Ik niet hoor, daarvoor passeren ze mij te snel.
Ja, je hebt er aso's tussen zitten. Die gedragen zich niet omdat ze niet weten dat een paard kan schrikken. Die gedragen zich zo omdat ze dat wel weten en graag willen zieken. Dat gedrag zie ik namelijk wel als ik buiten rijd door het dorp.
Ja, er kan zeker wel wat meer aandacht voor komen. Bijvoorbeeld met borden langs wegen waar veel ruiters komen, tijdens de autorijlessen, misschien zelfs als examenvraag bij het CBR. En er ligt natuurlijk ook een verantwoordelijkheid bij ruiters en menners om zich ook aan de verkeersregels te houden want zo heilig zijn ruiters ook weer niet.

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:11

Djoke schreef:

Of omdat ruiters en menners ook niet altijd sociaal zijn en je daardoor een fijne cirkel krijgt. Ruiters niet sociaal naar andere weggebruikers en dus andere weggebruikers ook niet (meer) sociaal naar ruiter en zo blijf je in een cirkel hangen. Leg niet altijd de schuld bij de andere weggebruikers. Je weet als ruiter/menner dat je met een vluchtdier de weg op gaat waar dingen kunnen gebeuren. Als ruiter/menner ben jij de expert en zo zou je je dan ook moeten gedragen. En niet de fout leggen bij andere maar kijk naar je eigen aandeel.

Buiten het feit dat er meer aandacht zou moeten komen voor paarden in het verkeer zouden ze beter meer aandacht besteden aan ruiters die met het paard het verkeer in willen. Want ook daar zitten veel onervaren mensen tussen die de situatie ook niet kunnen inschatten met hun paard.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:12

_San87_ schreef:
Ik denk niet dat de problematiek overschat wordt. Maar ik denk ook niet dat de problematiek onderschat wordt. Ik vind het lastig, tegenover het deel van de weggebruikers die totaal geen rekening houdt met paarden op de weg, staat ook een deel dat dit wel doet. Daar komt ook nog bij dat er meer dan genoeg ruiters/amazones zijn die verwachten dat de wereld wel even voor hen stilstaat, waardoor zij zelf ongelukkige situaties kunnen veroorzaken.

Ik denk dat de algemene verdraagzaamheid op de weg wel aangepakt mag worden. Namelijk niet enkel automobilisten kunnen zich asociaal gedragen, of dit nu uit onwetendheid is of niet, ruiters en/of amazones blinken ook niet altijd uit in verdraagzaamheid.

Wel ben ik vóór het integreren van omgaan met paarden in de theorie voor het halen van een rijbewijs (zowel auto, motor, scooter als trekker).

Ben het lang niet altijd met je eens maar beter dan bovenstaande had ik mijn mening niet kunnen brengen _/-\o_

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:26

Oke mijn stem telt niet. Klikte perongeluk op eens ipv oneens..

mkr_78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:07

Oneens: al moet ik wel zeggen dat het lijkt alsof er de laatste tijd weer steeds meer ongelukken met paarden gebeuren op de weg dan vroeger. Misschien is er meer media aandacht voor?

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:33

De meerderheid van de medeweggebuikers, met name automobilisten, passeert veel te hard en te dichtbij. Het levert gevaarlijke situaties op, ik heb al vaak het hart in mijn keel gehad waarbij ik met wapperende armen stug negerende automobilisten tot lagere snelheden probeer te manen, zonder effect dus. 3VO ook al gevraagd of die geen campagne kunnen opstarten, maar helaas. Hot item voor mij!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 19:18

Oneens. Alle partijen die van de openbare weg gebruik maken dienen met elkaar rekening te houden. Daarnaast is het je verantwoordlijkheid als eigenaar om je paard deugdelijk op te voeden. Asociaal passeren/paard met opzet laten schrikken is onacceptabel, maar aangezien het gebeurt moet je je paard er op trainen zodat je de fouten van je medeweggebruikers kunnen opvangen. Voordeel daarvan is ook dat het je de mogelijkheid geeft om met je mobiel een foto te maken en met bewijs/kenteken het bij de politie te melden.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 00:11

Oneens.

Pas kwamen we nog een 4 span tegen, wij reden rustig langs de paarden, maar degene achger ons begon te toeteren omdat hij er gewoon met 80 langs wou.