Administratiesysteem paardenpaspoort niet waterdicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Administratiesysteem paardenpaspoort niet waterdicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 23:23

http://www.ftm.nl/

Het administratiesysteem van geneesmiddelen bij Nederlandse paarden is niet waterdicht. Daardoor dreigt volgens de Beroepsorganisatie voor Dierenartsen een gevaar voor de voedselveiligheid.

De Beroepsorganisatie voor Dierenartsen (KNMvD) maakt zich zorgen over de administratie van geneesmiddelen bij Nederlandse paarden, zo laat de organisatie aan Follow the Money weten. In het paardenpaspoort wordt nu niet altijd bijgehouden wat deze paarden aan medicijnen hebben gekregen. Het vlees van deze viervoeters komt deels in ons voedselsysteem terecht. In het kader van voedselveiligheid wil de organisatie een beter en sluitend systeem.

‘Het administratiesysteem van paarden in Nederland is niet waterdicht,’ vertelt Julius Peters, voorzitter van de afdeling paardengeneeskunde bij KNMvD. ‘Wij zijn bezig het systeem te verbeteren maar er moeten nog wat bruggen worden geslagen. De sector heeft daar volgens Peters hulp van het ministerie van Economische Zaken bij nodig.

Paardendierenarts Reinier Logcher uit Drenthe spreekt ook zijn zorgen uit over de documentatie van Nederlandse paarden. ‘Bij het paardenpaspoort gaat veel mis,’ meent de dierenarts. ‘Het is bijvoorbeeld niet persoonsgebonden waardoor er makkelijk mee gefraudeerd kan worden. Zo komen niet-gedocumenteerde middelen zoals medicijnen in ons voedselsysteem terecht. Vooral de stof fenylbutazon – ook wel ‘buut’ genoemd – in paardenmedicatie mag absoluut niet in de voedselketen terecht komen. Maar een paard testen op dit stofje is net zo duur als het paard zelf,’ vertelt de dierenarts.

Niet alleen de artsen, maar ook bij de slachterijen worden de problemen met het paspoort herkend. Paardenslachterij Van de Veen VOF in Nijkerk laat weten: ‘Het paardenpaspoort klopt inderdaad niet altijd. Sommige paarden zijn volgens het systeem nog in leven terwijl ze allang zijn afgevoerd met export. Die zijn gewoon niet afgemeld.’ De slager schat dat 40% van de hobby- werk en sportpaarden in Nederland in de voedselketen terechtkomt.

Na de reeks paardenvleesschandalen vorig jaar besloot de Europese Commissie de fraude met paardenpaspoorten aan te pakken met meer controle en strengere regels. Er moest één centrale organisatie gekomen die de paspoorten mag uitgeven. Nu zijn het nog 28 verschillende organisaties. Maar ondanks de nieuwe EU-reglementen, die door autoriteit Nederlandse Voedsel-en Waren Autoriteit (NVWA) moeten worden uitgevoerd, komen er nog steeds geluiden uit de sector dat het paardenpaspoort niet compleet dekkend is.

‘We zitten nu in een overgangsfase van het paardenpaspoort, de boel wordt nu aangescherpt,’ zegt paardenslachter Van de Veen. ‘De NVWA heeft natuurlijk op z’n kop gekregen waardoor ze nu veel meer controleren. Meer papierwerk en gedoe, maar nog steeds niet 100 procent waterdicht.’ Ondanks de toegenomen bureaucratie, blijft de ondernemer toch eindverantwoordelijke voor het vlees. ’Ach, er zitten een boel tegenstrijdigheden in de sector,’ zucht Van de Veen.

De onkunde van de NVWA, waarop de laatste jaren flink is bezuinigd, op het gebied van paardenpaspoorten zou grote vormen hebben aangenomen. Met de komst van de nieuwe regels heerst er veel verwarring de gehele sector. ‘Zowel bij de paardeneigenaars, de artsen en bij de waakhond NVWA,’ vertelt dierenarts Logcher. ‘De implementatie van nieuwe regelgeving moet snel beter worden, want nu loopt zelfs de overheidsinstantie die dit moet monitoren achter op haar eigen richtlijnen.’

Het verschil met de rundvleesindustrie is enorm, legt Logcher uit. ‘Bij koeien wordt elk kwaaltje en behandeling precies gedocumenteerd. Paardenvlees wordt op veel kleinere schaal verkocht waardoor de noodzaak goed te structureren vele malen lager ligt.’

De NVWA erkent de kritiek op het paspoort niet. ‘De reglementen van het paspoort worden door de politiek bepaald; wij voeren enkel de wetgeving uit,’ aldus de persvoorlichter van de NVWA. ‘Om de kwaliteit van paardenvlees te garanderen werken wij met onaangekondigde steekproeven. Als er stoffen zoals fenylbutazon zijn gebruikt, hoort dat in het paspoort te staan en gaan de paarden niet eens de slacht in. Daarnaast controleren we ook achteraf nog met steekproeven op het paardenvlees.’ Ook op exportvlees wordt volgens de voorlichter controle uitgevoerd.

‘Of het voldoende is?’ reageert de persvoorlichter. ‘Dat moet je aan de politiek vragen.’

Zinzi_jewel

Re: Administratiesysteem paardenpaspoort niet waterdicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 08:03

Och gut, worden ze wakker.
Benieuwd wat ze erop gaan verzinnen

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 09:48

Wauw, wat een ontdekking! En daar komen ze nu al achter?!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 09:52

Mis echt de " vindt ik leuk " button hier.
Whaha
Wat een giller

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:38

Ach..de slachters zelf zijn ook lang niet heilig.heb op meerdere slachterijen andere paspoorten bij de paarden gezien!

Of als er een paspoort niet klopte..pakte ze gewoon een medisch inlegvelletje erbij..
Huppa..diertjes gingen gewoon de ketens in!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:44

Dat registratiesysteem is gewoon zo lek als een mandje. Wij kregen buut voor onze zwaar hoefbevangen pony zodat ze haar laatste dagen niet teveel pijn zou hebben.
Kwam keurig in haar paspoort.
Maar wat er gebeurt met het overgebleven zakje buut daar is geen controle op. In theorie kan ik dat zo geven aan mijn andere paard indien nodig. Geen haan die er naar kraait....

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:55

Dat mijn paard Buut kreeg vroeg ik nog of het niet in het paspoort moest aan desbetreffende DA.
Hadtie volgens mij geen zin in dus hij zei; je doet m toch niet naar de slacht toch. Nee? Oke klaar.
Pffffffff!!

Zoals wel vaker; sleutelrol bij DA. Maar nee die zijn zo heilig. Die doen alles helemaal goed. Laat die KNMvD ook daar eens naar kijken.

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:12

Dat mijn paard laatst haar jaarlijkse prik kreeg heb ik in mijn paspoort laten zetten dat ze niet bestemd is voor slacht en of consumptie.

Dit eigenlijk meer omdat ik het zo'n gedoe vind om alles maar bij te houden in mijn paspoort. Mijn dierenarts gaf aan dat als ik dus in mijn paspoort teken voor niet slachten dat ik het dan niet bij hoef te houden.

Maar wat ik me dan weer afvraag.. Stel dat ik over 10 jaar toch ineens bedenk om mijn pony te laten slachten, dan kan dit met mijn huidige paspoort niet. Maar als ik nu mijn paspoort kwijt raak oid, en een nieuw paspoort aanvraag, dan staat dat er toch niet in...?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 19:13

Nee, Daisy dan krijg je een duplicaatpaspoort en paarden met een duplicaat zijn standaard uitgesloten van de slacht :) Evenals veulens die te laat een paspoort krijgen.

xxxpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:27

Zucht... ICT is ook zo ingewikkeld soms. Mijn man weet er veel maar ik niet hihi

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 17:24

Sammie schreef:
Nee, Daisy dan krijg je een duplicaatpaspoort en paarden met een duplicaat zijn standaard uitgesloten van de slacht :) Evenals veulens die te laat een paspoort krijgen.

Bedankt voor je antwoord!

Mijn pony was 6 toen ik haar liet chippen en een paspoort aanvroeg. (gekocht zonder chip en paspoort.)

Ik heb wel een paspoort van t KNHS gekregen en daarin kon ik dus zelf samen met mijn dierenarts aangeven wat ik wou. Maar wie weet wat zei allemaal in die jaren ervoor gekregen heeft..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 06:47

Onze mini is voor ze bij ons kwam minimaal 2 jaar verhandeld geweest zonder paspoort. Daar kwam ik achter toen ik netjes aan de registratie plicht wilde voldoen.
Er zat een chip in, na een zoektocht oa via bokt ben ik achter de fokker gekomen, via daar de eerste eigenaar. En die bleek de pas nog doodleuk in de kast te hebben liggen.
Hii had haar verkocht voor de dood. Ze was bevangen gevoerd.
Zonder pas kon ze niet voor de dood. Dus de handel in.
Van Groningen naar Brabant en België. En alles wat er tussen in ligt.
Bute heeft ze zeker gehad en is niet geregistreerd. Er stond zelfs geen enkele enting in de pas.
Dus die passen zijn wat mij betreft een wassen neus.
Zeker voor de huis tuin en keuken paarden.