Verzet tegen Rabobankveiling; openingsbod van London bekend

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Verzet tegen Rabobankveiling; openingsbod van London bekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 19:58

* http://www.bokt.nl
Getipt door Bokker janderegelaa

Afbeelding
Het Olympische paard London. Foto: Franz Venhaus

Terwijl volgende week de veiling van de Rabobank gepland staat, proberen mede-eigenaren van de paarden alsmede Ger Visser zelf om de veiling tegen te houden. Visser heeft hoger beroep aangetekend. De veiling, waarbij onder andere Olympisch winnaar London (v. Nabab de Reve) wordt geveild, staat op voor 4 t/m 7 april en wordt via BVA actions gehouden. Op de lijst staan enkele goedgekeurde dekhengsten, sportpaarden en voormalige sportpaarden. Maar van sommige paarden rust het gebruiksrecht bij een derde partij. Zo zou het gebruiksrecht van de goedgekeurde preferente hengst Namelus R (v. Concorde) liggen bij de Stal Brouwer. Dat zei hun advocaat eerder deze week tegenover de website horses.nl.

De gebroeders Leo en Marthijs Brouwer kochten vorige maand de helft van de preferente hengst Namelus R van Stal Roelofs over. Voormalig stal Eurocommerce bezit de andere helft. Alleen diit deel komt begin april via de internetveiling onder de hamer, evenals halve eigendomsrechten van de springhengsten Zagreb (v. Querlybet Hero) en El Clarimo (v. Clarimo). Volgens de advocaat is de advertentie van de Rabobank misleidend, omdat niet duidelijk is dat slechts de helft van deze hengsten verkocht worden. Ook de andere voorwaarden, zoals het verdelen van de kosten, die bij deze gedeelde eigendom horen worden niet duidelijk vermeld. De advocaat van Stal Brouwer overweegt een kort geding.

Verder heeft voormalig eigenaar Ger Visser jr. in een brief de Rabobank verzocht de veiling te heroverwegen. Visser verwijst in eerste instantie naar de jarenlange opbouw van het bedrijf dat door de veiling teniet wordt gedaan. Visser ziet graag dat de veiling wordt afgeblazen en dat er een middellijke regeling getroffen kan worden. In hetzelfde document worden de gezondheid van enkele paarden uiteengezet. Visser wijst de Rabobank en curatoren erop dat zij verplicht zijn de gezondheidstoestand en bestaande medische dossiers voor te leggen aan potentiele kopers.

Volgens dit document zou de inmiddels 15-jarige ruin New Orléans (v. Colbert), die een startbod van een half miljoen euro kent, last hebben van allergieën: "Kampt met zeer ernstige vorm van allergie waardoor hij overal op het lichaam irritaties krijgt die hij kapot wil bijten. Hierdoor verkeerd het paard soms in een trance. Het paard is in versleten en op en zou voor het winterseizoen van 2014 met pensioen gaan. New Orleans heeft al jaren rug- en knieproblemen en moet soms wekelijks medisch behandeld worden. Daarnaast moet hij een keer per kwartaal naar de kliniek om zijn nieren te laten spoelen."

De 20-jarige dekhengst Berlin (v. Cassini I), welke ook aangeboden wordt, zou verminderd spermakwaliteit hebben.

De hengst London zou vanaf medio 2011 regelmatig last hebben gehad van stress, en daardoor een zeer wisselend bloedbeeld hebben. In het gezondheidsrapport staat: "De knieën van London kennen slijtage en worden regelmatig behandeld. De manier waarop London springt en het overmatige kracht gebruik tijdens de sprong geven telkens weer problemen met de rug in combinatie met de kniëen. London is beperkt inzetbaar voor zwaardere wedstrijden door deze problematiek. London is nu twaalf jaar en kan nog twee seizoenen op een hoog niveau presteren en zal daarna als dekhengst kunnen worden ingezet."

Volgens het rapport zou London al sinds eind 2013 op rust staan wegens gezondheidsproblemen, maar dit klopt niet. De hengst wist in december nog een derde en een vierde plaats te veroveren in de Grote Prijzen van Parijs en Genève.

Diverse paarden zijn inmiddels op leeftijd en daarom met pensioen. Een aantal andere paarden zijn niet of beperkt inzetbaar in de sport. Een aantal paarden zijn volgens Visser gewoon gezond. Visser is van mening dat de Rabobank en de curatoren de paarden niet 'as it is' kunnen verkopen.

Inmiddels is van bijna elk paard het openingsbod bekend gemaakt. Bieden op London kan vanaf 4 miljoen euro. New Orléans mag vanaf 500.000 euro mee naar huis. Cleveland (v. Quite Easy), een paard dat volgens de brief van Visser niet te herstellen ongezond is heeft een openingsbod van 100.000 euro. Vingino (v. Voltaire) heeft recent een gat in zijn kniebanden gehad en heeft volgens Visser chronische kloven in de kootholtes waardoor de hengst regelmatig weken op rust moet. Dit paard heeft een openingsbod van 300.000 euro. Berlin heeft een openingsbod van 100.000 euro.

De goedkoopste paarden hebben een openingsbod van 250,00 euro. Dit betreft voornamelijk gepensioneerde ruinen. Deze paarden zijn alle ouder dan 20 jaar.

Vooralsnog lijkt het er op dat de veiling plaats gaat vinden. Naast paarden wordt ook inventaris geveild. Diverse vrachtwagens en auto's staan te koop. Alsmede solariums en hindernismateriaal. Ook het tuig en de koffiezetapparaten worden als kavel aangeboden.

Document
Veilinglijst

Lees ook:
[VN] Paarden Eurocommerce toch ter veiling

Anoniem

Re: Verzet tegen Eurocommerce vs Rabobank veiling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:04

Paarden zijn niet echt veilingmateriaal op deze basis, lijkt mij. Misschien wil de bank af van het consumentenrecht/garantie op de dieren ofzo en is het verkocht is verkocht bij BVA
Zoveel geld voor een 15 jarige ruin? Zijn ze 2 nullen vergeten weg te poetsen?

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:06

Tja wat moet ik hier nou van vinden..
In principe worden er gewoon ongezonde paarden geveild die hun pension ruimschoots hebben verdiend..
Zonde.. hoop dat ze allemaal een goed welverdiend huis krijgen

Idd Jane, het zijn ontzettend hoge bedragen

emil01

Re: Verzet tegen Rabobankveiling; openingsbod van London bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:13

Tja, aan de andere kant zou ik de paarden ook zo "slecht" mogelijk voorstellen, zodat de prijzen gedrukt worden of kopers wegblijven, zodat je ze zelf kunt houden.........

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:18

Er zijn geen medische dossiers bij de paarden dan moeten de medische bevindingen van elk paard die nu door visser junior wordt aangegeven ook officieel op papier staan vindt ik.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:19

Inderdaad misschien wel heel slim goochelen met cijfertjes of idioterie. Wie gaat dat nou betalen voor een ruin?

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:19

voelt een volgende veilings drama op komen,
ik hoop met heel mijn hart dat ze goed terecht gaan komen, zeer zeker de paarden die hun wel verdiende pension hebben of er aan toe zijn.

@emile01, dan blijven de paarden van rabobank dus heeft visser niks aan :n

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:20

emil01 schreef:
Tja, aan de andere kant zou ik de paarden ook zo "slecht" mogelijk voorstellen, zodat de prijzen gedrukt worden of kopers wegblijven, zodat je ze zelf kunt houden.........

Dit dus.. :) doet me een beetje denken aan enkele paarden van de zorgboerderij die zogenaamd geblesseerd zouden zijn (geweest)

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:22

Wat verkeren (sommige van) deze paarden in ongezonde toestand... lijkt bijna onwaar te zijn.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:29

Geen wonder dat hij met deze paarden failliet is gegaan :')

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:34

100.000 tot 300.000 voor ongezonde paarden.. Dat kan bijna niet serieus zijn...

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:36

Ik geloof niks van die biedingen, zijn toch idiote bedragen

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:38

zoals in het verhaal te lezen heeft Ger Visser er groot belang bij dat het medisch rapport slecht is dus het zal enigzins aangedikt zijn

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:39

Ik ga niet meedoen met alle speculaties. Ik hoop van harte dat de dieren op een goede plek terecht komen en dat in ieder geval London behouden kan blijven voor Gerco, dat gun ik hem echt het is een sympathieke ruiter die de dupe wordt van dit juridisch getouwtrek.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:40

[***] schreef:
Paarden zijn niet echt veilingmateriaal op deze basis, lijkt mij. Misschien wil de bank af van het consumentenrecht/garantie op de dieren ofzo en is het verkocht is verkocht bij BVA

paard liep verleden maand nog Master in Hong Kong op 1.60 niveau ...je wil niet weten hoeveel zo'n paarden nog waard zijn en wat er nog voor betaald zal worden als "leerpaard "

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:47

pillow schreef:
Ik geloof niks van die biedingen, zijn toch idiote bedragen

dit zijn startbedragen geen biedingen. en let maar op het gaat gewoon betaald worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:48

besita schreef:
[***] schreef:

paard liep verleden maand nog Master in Hong Kong op 1.60 niveau ...je wil niet weten hoeveel zo'n paarden nog waard zijn en wat er nog voor betaald zal worden als "leerpaard "

Maar hij is toe aan pensioen en versleten?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:49

[***] schreef:

paard liep verleden maand nog Master in Hong Kong op 1.60 niveau ...je wil niet weten hoeveel zo'n paarden nog waard zijn en wat er nog voor betaald zal worden als "leerpaard "[/quote]

Maar hij is toe aan pensioen en versleten?[/quote]

zegt Ger Visser......

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:49

Jeetje zie dat 3 ex olympische paarden die allang met pensioen zijn, voor een schijntje worden aangeboden (500 euro).... ben benieuwd of ze bij de nieuwe eigenaar leuk plekje krijgen... aangezien ze al in de 20 zitten.... is ze gegund na al dat harde werken
Laatst bijgewerkt door sheilarianne op 25-03-14 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:50

voor de ene wel , voor de andere niet
Itot liep nog dat niveau als 19 jarige ...

Fritt_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:54

Allemaal leuk en aardig, maar dit muisje gaat hoe dan ook een heel lang staartje krijgen. Is al bekend wat er met het stallen complex gaat gebeuren, lijkt me de meest stabiele factor van alles (een koffie zet apparaat, hahahaha)?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 21:01

Ik wil hier best een van de pensioenspaarden hier zetten, maar zal voor. €500 vast niet lukken.
En ben niet van plan zielige verhalen op te hangen om geld bij elkaar te krijgen..

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 21:14

Nooit geweten dat stal Eurocommerce een rusthuis was voor versleten en zieke sportpaarden ;)

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 21:25

Thanks janderregela dat je dit getipt hebt.
Ik vermoed dat er een keuringrapport word opgesteld die de paarden voorafgaande aan de online veiling beschikbaar stellen, vermoeden is groot dat ze deze informatie niet als een waarheid gaan aannemen. En zelf een keuring door een deskundige laten opstellen.

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 21:35

Het is te gek voor woorden,kijk maar eens op de site van de bva veilingen.
Als je interesse mocht hebben in bv London dan moet je voor je gaat bieden € 250.000 neertellen om mee te mogen doen.
Dat is veel geld.
Al is dit paard het wel waard. (vind ik persoonlijk).