Twist over massagraf 65 paarden Borgharen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Twist over massagraf 65 paarden Borgharen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 15:38

www.limburger.nl

De paarden uit het massagraf bij Borgharen zijn niet omgekomen bij een veldslag met de Fransen in 1794, maar meer waarschijnlijk in gevechten met de Spanjaarden in 1632.
In de onlangs verschenen archeologische rapportage over het massagraf dat in 2010 werd ontdekt, wordt uitgegaan van 1794 als "meest waarschijnlijke optie". Maar diverse historici en archeologen vinden het bewijs hiervoor te zwak en zijn er van overtuigd dat 1632 meer realistisch is.

Het was wereldnieuws toen in 2010 een massagraf met 65 paarden gevonden werd bij Borgharen. Ruim 3 jaar later is het onderzoek afgerond, maar het hoe en wanneer van het paardengraf blijft een mysterie. Onderzoekers houden het op een bloedbad tijdens een veldslag tegen de Fransen in 1794. "Onwaarschijnlijk, alles wijst op 1632, toen de Spanjaarden in de pan werden gehakt", zeggen de lokale historici en archeologen.

Onderzoek op de skeletten heeft aangetoond dat de rompen slecht bewaard zijn gebleven, maar de benen juist goed. Tevens zijn schofthoogte, leeftijd, geslacht en gezondheid bepaald.
Verschillende paardenbotten zijn onderzocht met de C14-koolstofmethode waarmee ouderdom bepaald kan worden, maar omdat de koolstofdatering beïnvloed kon worden door onder andere grondresten en honger, bleek deze methode niet betrouwbaar.

Er zijn 188 hoefijzers aangetroffen in het graf. Blijkbaar waren niet alle paarden beslagen, of zijn ze verloren gegaan tijdens de strijd. Vorm en samenstelling van de hoefijzers gaven geen uitsluitsel over datering of herkomst, omdat sommige typen hoefijzers eeuwenlang en in verschillende gebieden in Europa gebruikt werden.

Van 11 dieren werd de geologische herkomst onderzocht door middel van strontium in het tandglazuur. Op één paard na, bleken de dieren niet van de Limburgse lössgrond te komen. Waar dan wel vandaan is niet met zekerheid vast te stellen, mogelijk België of Frankrijk.

Er zijn geen resten van zadels, tuigen of kostbaarheden gevonden op één bronzen gesp uit de 18e eeuw na.
Wel is er onder een skelet een versierde pijpenkop gevonden uit de tweede helft van de 18e eeuw, dat de Archeodienst als een wezenlijke bijdrage ziet aan de datering van het graf.

Vijftien paarden hebben sporen van geweld, beschadiging of gebroken botten, waarvan 14 een mogelijke kogelinslag hebben. Er zijn 20 loden kogels aangetroffen, waarvan de meesten vervormd zijn. Mogelijk doordat ze met hoge snelheid hun doel hebben geraakt tijdens een gevecht, maar de dieren zouden ook een genadeschot kunnen hebben gehad.

Er zijn 8 belegeringen van Maastricht bekend, waarvan er 2 in aanmerking komen. In 1632 viel Frederik Hendrik met zijn Staatse leger Maastricht aan, dat op dat moment in handen is van de Spanjaarden. De andere belegering vond in 1794 plaats toen de Franse Republiek de stad aanviel. Alle onderzoeksgegevens combinerend, pleit de Archeodienst voor 1794 als "meest waarschijnlijke optie", waarbij het pijpenkopje als cruciaal wordt gezien.

Archeoloog Wim Dijkman vindt het echter onbegrijpelijk dat zo'n pijpenkopje als "gidsfossiel" voor de datering van zo'n massagraf wordt gezien: "Je begeeft je op glad ijs. Het is bekend dat er in dat gebied veel mollen zitten. Die zoeken menselijk en dierlijk materiaal om aan te knagen. Zo'n pijpenkopje kan bijvoorbeeld via een mollengang heel gemakkelijk in dat graf terecht zijn gekomen."
Ook historicus Emile Ramakers vindt de onderbouwing te zwak. Ramakers en Dijkman concludeerden na bestudering van historische bronnen zoals archiefstukken, prenten en gravures, dat er in 1632 duizenden paarden zijn ingezet, terwijl er überhaupt geen aanwijzingen gevonden zijn dat er in 1794 cavaleriegevechten geweest zijn.
Volgens Jos Notermans van de stichting Menno van Coehoorn (voor het behoud van voormalige verdedigingswerken) bestookten de Fransen in 1794 de stad vooral met geschut en musketten; van grote cavaleriegevechten is hem niet bekend. De 65 gevonden paarden wijzen niet op een schermutseling, maar op een veldslag. Daarvan is in de archieven niets terug te vinden.

De Archeodienst heeft nog niet uitgebreid gereageerd op de kritiek, maar geeft aan dat er meer onderzoeksbudget nodig is om verder onderzoek te kunnen doen naar de herkomst van de paarden en de veldslag waarbij ze zijn omgekomen, zodat het mysterie van het paardengraf alsnog opgelost kan worden.

Zie eerder op VN
[VN] Onderzoek naar paardengraf van Borgharen ligt stil
[VN] Archeologen vinden massagraf paarden *update*

lolkop1

Re: Twist over massagraf 65 paarden Borgharen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:37

het is wel ongelovelijk dat ze dit allemaal vast kunnen stellen

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 17:38

Inderdaad..

Wat zal er een hoop narigheid gebeurd zijn in die tijd zeg!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 17:40

Ja heel bijzonder! maar inderdaad..moet je toendertijd niet blij geweest zijn als "cavalarie" paard.

lolkop1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 18:35

er schuilt zeker een hoop geschiedenis achter deze vondsten, maar toch vraag ik mij af hoe ze weten wat er allemaal in die tijd is gebeurt enzo

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 20:48

Elisa2 schreef:
Ja heel bijzonder! maar inderdaad..moet je toendertijd niet blij geweest zijn als "cavalarie" paard.

:= Denk dat je in die tijd als cavaleriepaard een véél beter leven had gehad dan in onze tijd als manegepaard/blessurepaard wat de handel in verdwijnt.. ;) Ze sneuvelden wel op jongere leeftijd, maar voor die mensen waren de paarden hun alles, hun grootste "wapen", niet een luxe object wat je er maar even bij neemt.. ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:07

Zijn er ook foto's van?
Fucking interessant!!! _/-\o_

Ik ga voor genadeschoten, wat betreft de kogels. En volg de redenering van Amanda.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:21

Wow intrigerend zeg!! Laat wel weer een beetje je gedachten terug gaan naar die tijd hoe die paarden leefden en gebruikt werden, en hoe ze eventueel aan hun einde zijn gekomen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:58

lolkop1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:59

meestal boeit mij geschiedenis niet maar die foto's laten toch zien hoelang botten bewaard kunnen blijven voor dat ze bros worden en vergaan
echt wel interessant als dr meer nieuws hier over is ik wil het weten XD

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 23:05

Maar voor een goede koolstof-14 datering zijn de lichamen toch nog veel te jong?? }:0 wie weet er meer?

lolkop1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 23:10

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 23:26

Ja ik snap wat de methode is :P maar koolstof-14 heeft uit mn hoofd een halveringstijd van rond de 5500 jaar. Dus dan is een paar honderd jaar nogal weinig. Lijkt mij dat er is dat gebied makkelijker fouten kunnen gemaakt. Je kunt immers maar ook tot een bepaald jaartal meten.

Laat ik het zo zeggen: je komt naar mijn gevoel niet mooi op de helft van de ijklijn uit.

lolkop1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 23:45

dat klopt zeker dat je niet goed uit komt,

en ong 400 en 5500 is wel een heel groot verschil dus gelijk heb je,
en de fouten marge zou hier bij dan enorm groot kunnen zijn, door dat er infeite weinig jaren tussen zittn voor de koolstaf-14

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 00:22

Erg interessant! !

Kkiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:56

Interresant stuk!

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:09

_l_amanda_l_ schreef:
Elisa2 schreef:

:= Denk dat je in die tijd als cavaleriepaard een véél beter leven had gehad dan in onze tijd als manegepaard/blessurepaard wat de handel in verdwijnt.. ;) Ze sneuvelden wel op jongere leeftijd, maar voor die mensen waren de paarden hun alles, hun grootste "wapen", niet een luxe object wat je er maar even bij neemt.. ;)

Ik denk dat we over het algemeen blij mogen zijn dat we geen paard zijn.

Wel heel knap en bijzonder dat ze al die informatie vast kunnen stellen.
En heel intetesant dat we nu iets meer informatie hebben over hoe de paarden er toen uitzagen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:40

De nabijgelegen velden even omkeren met een metaaldetector.

Op mijn weiland lagen allemaal kogels en gespjes uit 1799, ook slag tussen Engelsen en Fransen.

Het schijnt dat er na die slag duizend lijken in Schoorl lagen, die moeten dus ook nog ergens ondergeschoffeld zijn.... En een landje wat noordelijker heet 'de paardenhemel', wat mogelijk ook een begraafplaats voor heel veel paardjes is geweest.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:01

Ik heb daar opgegraven, ik wil wel wat foto's plaatsen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:31

juniper schreef:

Yes pleasee _/-\o_

Fascinerend Arabesk!!

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:47

Wauw, wat onwijs gaaf dat ze dit nog kunnen onderzoeken zeg! Heel erg interessant zeg!

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:52

juniper schreef:

Heel graag!