Vanavond Trosradar: De waarheid achter paardenvlees

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Vanavond Trosradar: De waarheid achter paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 14:06

http://www.trosradar.nl/ / http://www.bokt.nl

Vanavond wijdt Trosradar een deel van de uitzending over het paardenvlees dat bij ons in de schappen ligt. Waar komt dit vandaan? En hoe is het vlees behandeld toen het nog gewoon een levend paard was?

Paardenvlees is goedkoop. Het ligt in de schappen als biefstuk en vleeswaren. Ook vind je het terug in talloze snacks, zoals kroketten en frikadellen. Dit vlees is grotendeels afkomstig uit Noord- en Zuid-Amerika. Nederland is één van de grotere Europese afnemers van paardenvlees uit deze landen.

Verschillende dierenwelzijnsorganisaties, waaronder Eyes on Animals hebben de afgelopen twee jaar uitgebreid onderzoek gedaan naar het welzijn van deze paarden. Het onderzoek behelst de hele route die de paarden afleggen: van de veiling tot aan het slachthuis. De uitkomsten van het onderzoek zijn schokkend. In Radar een reportage over de herkomst van dit vlees.

Trosradar is te zien op Nederland 1 om 20.30 uur.

Uitzending gemist kijk dan hier

Verwant artikel
[VN] GAIA en Lidl in actie paardenleed Latijns-Amerika

Ladybird
Moderator Algemeen

Re: Vanavond Trosradar: De waarheid achter paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:17

Mmm interessant.. denk dat ik dat ook maar eens kijken ga :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:19

Check. Ben benieuwd.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:19

Ben benieuwd...

Nederland zou zelf gewoon meer paarden moeten slachten, niets geen import.
Eigen vlees uit eigen land. Goed behandelde dieren.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:21

Jolliegirl schreef:
Goed behandelde dieren.

Idd goed behandeld. Met antibioticum enzo.
Het Nederlandse paard gaat vaak pas naar de slager als de dierenarts is uitbehandeld.

scrappiecoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:21

ook ik ga kijken, ik ben benieuwd, ik heb een timer gezet zodat ik het niet vergeet (A)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:28

Dees schreef:
Jolliegirl schreef:
Goed behandelde dieren.

Het Nederlandse paard gaat vaak pas naar de slager als de dierenarts is uitbehandeld.

Wat een vooroordeel weer.

Ook AB heeft een wachttijd, en hier hoort de slachter/eigenaar zich aan te houden!
Daarna kan je het vlees gewoon eten. Ik kan me niet herinneren dat hier ooit mensen ziek aan zijn geworden.

Het is niet zo dat de dieren bewust antibiotica krijgen vóór het slachten. Zoals menig varken in NL wel krijgt.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:40

Oh dat wil ik wel eens zien... Ik eet regelmatig een stukje paardenvlees.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:43

Het zal mij benieuwen hoe eerlijk het onderzoek van deze welzijnsorganisatie is.... Ga dus sceptisch kijken :)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:46

Dees schreef:
Jolliegirl schreef:
Goed behandelde dieren.

Veel paarden die door ons als 'huisdier' worden gehouden zijn soms niet geschikt voor consumptie nee. Maar er worden toch ook paarden gefokt voor consumptie? Net als koeien, varkens, kippen etc.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:09

Bij mijn weten worden er in NL geen paarden gefokt voor de slacht.
Of je moet al die kruizingen bedoelen waarbij het baasje vooraf dacht dat ze het diertje voor de rest van het leven wel zou houden... maar het beestje zelf op de leeftijd van 6 maanden toch op een of andere paardenmarkt beland omdat de realiteit toch wat tegenviel...?
Laatst bijgewerkt door Dees op 24-03-14 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:13

Jolliegirl schreef:

Ook AB heeft een wachttijd, en hier hoort de slachter/eigenaar zich aan te houden!

Je wilt niet weten hoeveel paarden er naar een slager worden gebracht waarbij de eigenaar niet vertelt wat er recent allemaal in het dier is gegaan aan middeltjes en hulpstoffen. Vaak niet eens bewust verzwegen, maar vanuit een gebrek aan kennis.

Hier op stal wordt een enkele keer ook wel eens AB gespoten of buut verstrekt. Maar ik heb er nog nooit een aantekening van in het paspoort bijgeschreven gekregen.

Oftewel: de regel is duidelijk, maar de uitvoering ongecontroleerd.
Goed behandeld vlees dus. In een andere betekenis dan "aai aai liefde liefde" ;)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:17

Dees schreef:
Bij mijn weten worden er in NL geen paarden gefokt voor de slacht.
Of je moet al die kruizingen bedoelen waarbij het baasje vooraf dacht dat ze het diertje voor de rest van het leven wel zou houden... maar het beestje zelf op de leeftijd van 6 maanden toch op een of andere paardenmarkt beland omdat de realiteit toch wat tegenviel...?

Nee maar volgensmij bedoeld jolliegirl toch ook dat we dus paarden in nl moeten gaan fokken voor de slacht ipv van dat we het importeren uit het buitenland. Zo lees ik het tenminste. Heeft verder niks met kruisingen etc te maken.

Of er paarden specifiek voor de slacht worden gefokt in nl weet ik trouwens niet, daar heb ik me niet in verdiept.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:21

Ik heb hier eens een documentaire over gezien.
De paarden gaan een verschrikkelijke weg.
Het zou inderdaad fijner zijn als het uit eigen land komt.
Dan weet je veel meer wat je eet.
Ben van huis uit gewend om eigen dieren te eten.
Je weet dat ze het goed hebben gehad.
Is een stuk fijner idee als hetgeen wat je waarschijnlijk vanavond te zien krijgt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:38

Dees schreef:
Jolliegirl schreef:

Je wilt niet weten hoeveel paarden er naar een slager worden gebracht waarbij de eigenaar niet vertelt wat er recent allemaal in het dier is gegaan aan middeltjes en hulpstoffen. Vaak niet eens bewust verzwegen, maar vanuit een gebrek aan kennis.

Hier op stal wordt een enkele keer ook wel eens AB gespoten of buut verstrekt. Maar ik heb er nog nooit een aantekening van in het paspoort bijgeschreven gekregen.

Oftewel: de regel is duidelijk, maar de uitvoering ongecontroleerd.
Goed behandeld vlees dus. In een andere betekenis dan "aai aai liefde liefde" ;)

Denk je nou echt dat het in Zuid Amerika beter geregeld is? Denk dat daar meer rotzooi gegeven wordt dan hier. Immers een paard met pijn eet niet of minder. En paarden die daar op zijn gaan ook gewoon de handel in voor de slacht.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:41

Ach we hebben het allemaal jaren gegeten zonder het te weten en we zijn niet met bosjes neer gevallen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:42

Nee, dat denk ik niet.
Ik reageerde op de stelling dat vlees binnen NL wel goed behandeld zou zijn.

Ik ben niet van mening dat wij in NL het beter of slechter doen dan in Zuid Amerika oid.
Dat doen we ook niet met ander slachtvee, dus waarom dan ineens wel met paarden?
Er zijn landen waar het paard wordt gefokt voor het vlees. Dan wordt zo'n dier echt wel eerder geslacht dan dat het oud is en/of pijn heeft. Hier in NL worden paarden juist geslacht nadat alle veterinaire opties zijn uitgeprobeerd. Ik denk dat dit voor de vleesproductie niet beter is.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:44

Ik geef iedereen die naar de documentaire vanavond gaat kijken in overweging dat het hier niet gaat naar NL-normen, dus dat er wellicht onthutsende beelden voorbij zullen komen... De transporten alleen al zijn ten hemel schreiend, om van de rest maar te zwijgen.
Ook ik pleit daarom voor gedegen plaatselijke/regionale slachterijen in het land van herkomst van een paard of pony, dan wel binnen een wettelijk vastgesteld aantal kilometers, vanaf de plaats van ophalen/afleveren.
Maar we zullen zien wat de documentaire te melden heeft... Ik kijk sowieso, maar ben niet optimistisch.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:47

terpentijn schreef:
Ik geef iedereen die naar de documentaire vanavond gaat kijken in overweging dat het hier niet gaat naar NL-normen, dus dat er wellicht onthutsende beelden voorbij zullen komen... De transporten alleen al zijn ten hemel schreiend, om van de rest maar te zwijgen.
Ook ik pleit daarom voor gedegen plaatselijke/regionale slachterijen in het land van herkomst van een paard of pony, dan wel binnen een wettelijk vastgesteld aantal kilometers, vanaf de plaats van ophalen/afleveren.
Maar we zullen zien wat de documentaire te melden heeft... Ik kijk sowieso, maar ben niet optimistisch.

Precies slachtvee, of het nou paard, koe, varken, schaap of wat ever, zou binnen een redelijke straal geslacht moeten worden op een nette manier. Waar ook ter wereld.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:48

Jessica24 schreef:
I
Dan weet je veel meer wat je eet.
.

Nederland export de gehele agrarische sector..

Dat moet allemaal klasse I zijn, anders is het snel over met de export.

Klasse II en lager is goed genoeg voor ons zelf...en zo is het al 50 jaar. :(:)

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:50

Ik heb DIT net zitten kijken (zelfde onderwerp). Had er echt moeite mee om het af te kijken.

scrappiecoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:21

Kala schreef:
Ik heb DIT net zitten kijken (zelfde onderwerp). Had er echt moeite mee om het af te kijken.

wow ik klikte de link aan en de video is zo groot dat het mijn volledige scherm van mijn laptop in beslag nam :wow: . ik schrok ervan!
niet echt nuttig nieuws :P maar ik moest dit even kwijt :+

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:22

Maar is niets nieuws.. ik heb het ook bekeken, YOUTube staat toch al jaren vol met dit soort onvoorstelbare -maar ware- filmpjes? Ook over honden en katten in de Aziatische landen.Dat mensen er van gruwelen en het niet WILLEN zien of weten is weer een ander verhaal.
Maar het gebeurt dus gewoon wel.
Iedere dag.

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:40

Hmm zou graag kijken omdat ik het wel interessant vind maar durf niet goed omdat ik niet tegen schokkende beelden kan en zag bij het artikel dat ik heb gelezen al vervelende foto's voorbij komen..dus ik ga toch maar niet kijken....

Dyanavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:44

Ik zal maar gauw mijn herinnering ff aanzetten op de tv... vind ik interessant...