Relatief onbekende siloziekte weer actief in Noorwegen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Relatief onbekende siloziekte weer actief in Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 18:42

* http://www.nationen.no / http://www.bokt.nl
Ingezonden door Bokker Ceasario

Afbeelding
Foto: Medisave

In Noorwegen heerst op dit moment een relatief nieuwe en onbekende ziekte onder de paardenpopulatie. De officiële term luidt Aquired Equine polyneuropathie, afgekort tot polyneuropathie of AEP. In de volksmond wordt echter de term siloziekte gebruikt. Paarden raken op onverklaarbare wijze verlamd aan de zenuwen in hun achterhand. De paarden kunnen hun achterhand niet bewegen en zaken door de kogels naar voren. In het meest ergste geval kan het paard totaal niet meer op zijn achterhand staan. In een vroeg stadium zal het paard veel struikelen.

De ziekte dook circa 10 jaar geleden voor het eerst op. De ziekte is vrijwel jaarlijks aanwezig in Noorwegen, duikt af en toe op in Zweden en incidenteel in Finland. Cijfers over de slachtoffers zijn onvolledig, aangezien de ziekte geen meldplicht geeft. Vermoedelijk dook de ziekte voor het eerst op begin jaren negentig van de vorige eeuw, maar pas sinds 1995 worden er cijfers bijgehouden. Uit de cijfers die er zijn blijkt dat in 2013 39 paarden verdeeld over 18 stallen de ziekte kregen. Veertien paarden overleden. In 2013 waren er honderd aandoeningen over 51 stallen, daarvan overleden er 23. In 2010 raakten vijf paarden verdeeld over 4 stallen ziek. Van 1995 tot en met 2004 is er van 75 paarden over 24 verschillende locaties bekend dat zij ziek raakten.

In dertig procent van de gevallen is de aandoening zo erg dat het paard moet worden ingeslapen. Is de aandoening eenmaal geconstateerd, waarbij inslapen niet nodig is dan kan de ziekte circa 1 tot 4 maanden aanwezig zijn, al ligt het extreemste geval op 17 maanden. De dieren die het wel overleven moeten weken, zo niet maanden revalideren. Eer dat de paarden weer volledig aan het werk kunnen ligt volgens onderzoek (uit 2012) op 6,6 maanden. Er zijn echter ook enkele gevallen bekend waarbij het 19 maanden duurde. Jongere paarden hebben een grotere overlevingskans en paarden ouder dan 12 jaar lijken de ziekte minder snel te krijgen.

De ziekte maakt verder weinig onderscheid tussen ras of leeftijd en ook niet alle paarden van dezelfde stal worden ziek. Er zijn paarden ziek geworden op grote renstallen en ook op stallen waar een streng voerschema werd gehanteerd. De enige gemeenschappelijke factor is dat de paarden ziek worden in de late winter tot en met het vroege voorjaar, december tot circa april.

Hoe de ziekte veroorzaakt wordt is niet duidelijk. Eén onderzoekster Siv Hanche-Olsen zegt dat het waarschijnlijk in het ruwvoer moet worden gezocht. De meeste paarden kregen namelijk kuil. Volgens Hanche-Olsen gebeurd er tijdens natte zomers iets met het gras dat de paarden niet kunnen verdragen. Hanche-Olsen verwijst hier mee naar de natte zomer van 2007, een zomer met vele neerslagrecords. In 2008 waren er vervolgens meerdere zieke paarden. Het jaar 2011 was ook nat en in 2012 waren wederom meerdere zieke paarden.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 00:18

Ziekte heeft inderdaad geen meldplicht maar er wordt overal opgeroepen om je te melden bij Siv ( en bij de NVH, noorse hogeschool voor dierenartsen) als je paard sympthomen van de ziekte vertoond. Zo kunnen zij cijfers bijhouden en verder onderzoek doen. In dat opzicht, hoe meer paarden ziek hoe meer informatie. Maar natuurlijk hopen we dat er een definitieve oorzaak gevonden wordt zodat er geen paarden meer ziek worden. :(

Voor mensen die noors lezen of goed zijn met google translate; er is een fb-pagina aangemaakt met veel informatie over polyneuropathie bij paarden:
Zoek op ' Polyneuropati hos hest '

Nog een link naar een rapportje van Siv Hanche Olsen over AEP
http://www.nhest.no/NHS/Nyheter/2014mar ... _Olsen.pdf

Love1992

Re: Relatief onbekende siloziekte weer actief in Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 10:24

Interresant en fijn om te weten. Heb er in NO nog niemand over gehoort of meegemaakt. Komt het meer in het noorden voor? Artikel ga ik vanmiddag eens lezen zag dat het nog wat blz bevatten. Bedankt voor het posten :)

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:11

Nee over het hele land, grotere aantallen rond Oslo.
Jammer dat maar weinig mensen dit bericht lezen, hoe meer kennis hoe meer kans op een oplossing!
Bah, ben nu iedere keer ongerust als ik een nieuwe voordroogbaal krijg.
Gelukkig komen ze continue van hetzelfde landje af, maar je wordt toch ongerust door de verhalen over de ziekte!

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:24

Pff ik hoop dat het zich niet versprijd naar Zweden!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:03

Citaat:
Hoe de ziekte veroorzaakt wordt is niet duidelijk. Eén onderzoekster Siv Hanche-Olsen zegt dat het waarschijnlijk in het ruwvoer moet worden gezocht. De meeste paarden kregen namelijk kuil. Volgens Hanche-Olsen gebeurd er tijdens natte zomers iets met het gras dat de paarden niet kunnen verdragen. Hanche-Olsen verwijst hier mee naar de natte zomer van 2007, een zomer met vele neerslagrecords. In 2008 waren er vervolgens meerdere zieke paarden. Het jaar 2011 was ook nat en in 2012 waren wederom meerdere zieke paarden.

Ik ken het Noorse woord voor Silo niet of de betekenenis daarvan, maar als ik onderstaande lees lijkt het me niet van kuil komen.
Citaat:
De enige gemeenschappelijke factor is dat de paarden ziek worden in de late winter tot en met het vroege voorjaar, december tot circa april.

Immers kuil wordt ook vóór en ná die periode gevoerd uit dezelfde 'silo'.

Mij klinkt het eerder als een massale sterfte van bepaalde schimmels in het voer door de lagere temperatuur op dat moment. Van schimmels is bekend dat paarden (en andere dieren) daar neurologische uitvalsverschijnselen van kunnen krijgen.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:53

Silo betekent inderdaad kuil. En inderdaad zoeken ze daarin vanwege schimmels die pas in de late winter/vroege voorjaar uitkomen. Maar zeker zijn ze er niet van.

AVerhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:50

Is er geen mogelijkheid om dan over te gaan op het geven van goed droog hooi? Misschien lost het iets op of verkleind de kans?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:07

Dat lijkt mij ook, maar zal niet altijd mogelijk zijn gezien de weersituatie daar en misschien worden de symptomen ook laat opgemerkt en is de beschadiging dan al zo ver heen dat het haast onomkeerbaar is geworden.

AVerhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:09

Dat kan inderdaad ook zo wezen. Hooi importeren is misschien wat duurder maar het zou een optie kunnen zijn...

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:10

Als de paarden de diagnose PN(polyneuropathie, siloziekte) hebben gekregen gaan de meeste eigenaren meteen over op schuurgedroogd hooi.
Ik denk dat dit niet als preventieve maatregel wordt gebruikt vanwege de kosten. Het is natuurlijk niet zeker dat de kuilbalen de oorzaak zijn. Ruwvoer is echt al heel duur in Noorwegen, als men dan ook nog moet gaan importeren denk ik dat er veel het niet meer financieel kunnen bijbenen. Veel grote stallen halen ook hooi/kuil van eigen land.
Ik koop zelf mijn balen altijd van hetzelfde land bij de buurman, dus ik verwacht nu geen problemen meer te krijgen. Maar voorzichtig ben ik wel.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:18

Ruwvoer is ontzettend duur in Noorwegen. Te duur om in te voeren.

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:37

jenn0dv schreef:
Ziekte heeft inderdaad geen meldplicht maar er wordt overal opgeroepen om je te melden bij Siv ( en bij de NVH, noorse hogeschool voor dierenartsen) als je paard sympthomen van de ziekte vertoond. Zo kunnen zij cijfers bijhouden en verder onderzoek doen. In dat opzicht, hoe meer paarden ziek hoe meer informatie. Maar natuurlijk hopen we dat er een definitieve oorzaak gevonden wordt zodat er geen paarden meer ziek worden. :(

Voor mensen die noors lezen of goed zijn met google translate; er is een fb-pagina aangemaakt met veel informatie over polyneuropathie bij paarden:
Zoek op ' Polyneuropati hos hest '

Nog een link naar een rapportje van Siv Hanche Olsen over AEP
http://www.nhest.no/NHS/Nyheter/2014mar ... _Olsen.pdf

Bedankt voor het delen/attent maken op de aanwezigheid ervan. Interessant onderzoek van Siv. Vreemd dat het in de rest van de wereld niet voorkomt. Ben erg blij dat het niet besmettelijk/overdraagbaar is, mocht ik in aanraking komen met paarden in noorwegen-ben daar namelijk zeer regelmatig op stallen te vinden.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:47

Tot zover we nu weten is het niet besmettelijk. Er zijn gevallen bekend waar per stal van 10 paarden bijvoorbeeld maar 4 ziek werden terwijl ze allemaal van dezelfde baal aten. Het is gewoon heel vreemd, en inderdaad vooral omdat het vrijwel alleen in Noorwegen is. Af en toe in Zweden en een enkele keer in Finland.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:53

Dus duidelijk 'kou'-gerelateerd lijkt me.
@jenn: die balen zijn natuurlijk wel groot, dus ik kan me indenken dat het aan de buitenkant van een baal eerder voorkomt als binnenin een baal, dus ook dat het ene paard wel last krijgt en het andere niet.

Wat kost een gewoon klein baaltje hooi bij jou...gewoon even uit nieuwsgierigheid ??

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:05

Ja dat kan zijn, als je zelf de paarden voert van de baal. Maar niet als ze met zijn allen 24/7 toegang hebben tot het voer.

Ik betaal nu 2,5kr per kilo. Balen wegen ca 16 kg = 40kr de baal (ca €4,75) maar dit is erg goedkoop(lucky me met zo'n fijne buurman want kwalitatief is het echt prachtig voer). Denk dat de gemiddelde landelijke prijs op ongeveer 4kr de kilo zit. Kom je dus op ca €7,60. Erg duur dus.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 19:10

Ik momenteel al 5 euro voor een goed baaltje hooi rond de 18 kilo, dus iook niet echt goedkoop.

Maar iemand legt zo'n grote baal toch ook neer voor de paarden??? Dan kunnen die toch ook een eerste laat er af halen ??
Het zou mooi zijn als idd bewezen kon worden dat het iets van een dode schimmel is en dat dit aantoonbaar gemaakt kon worden middels een soort spray... net als luminol zeg maar :)

Love1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 09:25

jenn0dv schreef:
Ja dat kan zijn, als je zelf de paarden voert van de baal. Maar niet als ze met zijn allen 24/7 toegang hebben tot het voer.

Ik betaal nu 2,5kr per kilo. Balen wegen ca 16 kg = 40kr de baal (ca €4,75) maar dit is erg goedkoop(lucky me met zo'n fijne buurman want kwalitatief is het echt prachtig voer). Denk dat de gemiddelde landelijke prijs op ongeveer 4kr de kilo zit. Kom je dus op ca €7,60. Erg duur dus.

Wauw wat een lieve buurman!! Zuinig mee zijn hihi. Wij betalen veel meer!! Maar krijgen voor de Noorse begrip echt goed mooi droog hooi (al is de een droger dan de ander) ik denk dat de noren een hoop kunnen leren van het hooien van nl. Ik begrijp alleen nog niet waarom NO hier meer last van heeft terwijl andere Scandinavische landen dezelfde temperaturen hebben.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:37

DubbelDun schreef:
Ik momenteel al 5 euro voor een goed baaltje hooi rond de 18 kilo, dus iook niet echt goedkoop.

Maar iemand legt zo'n grote baal toch ook neer voor de paarden??? Dan kunnen die toch ook een eerste laat er af halen ??
Het zou mooi zijn als idd bewezen kon worden dat het iets van een dode schimmel is en dat dit aantoonbaar gemaakt kon worden middels een soort spray... net als luminol zeg maar :)

Ja dat zou natuurlijk kunnen maar probleem is dat het niet zeker is of het uberhaupt wel van de rundbalen komt. En of het dan wat uitmaakt of je de buitenste laag erafhaalt. Wil de noren niet verdedigen ofzo, maar ik kijk naar hoe ik zelf zou denken in zo'n situatie. Ik haal zelf ook niet de eerste laag van mijn baal eraf.
Wie weet vinden ze er dit jaar wat op.

Love1992, waar woon je in het land?
Het is ook inderdaad de vraag waarom noorwegen wel, en zweden bijna niet. Zoveel verschil zit er toch niet in klimaat?!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:51

Waar ik heb gewoont hadden we veel meer bergen vergeleken met Zweden. De grasvelden lagen ook veel hoger dus.. Misschien dat dit er iets mee te maken heeft.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:40

quera schreef:
Waar ik heb gewoont hadden we veel meer bergen vergeleken met Zweden. De grasvelden lagen ook veel hoger dus.. Misschien dat dit er iets mee te maken heeft.

Ja als je het zo bekijkt, dan kan het inderdaad wel aardig wat schelen in temperatuur e.d.