Dood paard veroorzaakt onrust in Haarzuilens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Dood paard veroorzaakt onrust in Haarzuilens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 16:54

http://www.rtvutrecht.nl/
Ingezonden door Bokker Nadjaforever

Een dood paard heeft dit weekend bij Haarzuilens onrust veroorzaakt. Het dier lag langs de Parkweg, half afgedekt door een stuk landbouwplastic. Voorbijgangers reageerden geschrokken. De boswachter van Natuurmonumenten twitterde: "Gedumpt als oud vuil! Wie doet er nou zoiets? De boswachter mag het uiteraard oplossen."

Uit navraag door RTV Utrecht blijkt dat dit een te voorbarige conclusie was. Het paard stond in een stal in de omgeving en is eigendom van een meisje. Haar vader zegt dat de dierenarts het paard heeft laten inslapen, omdat het ziek was.

Destructiebedrijf Rendac is vrijdag gevraagd om het paard op te halen. Rendac doet dit volgens de eigen website altijd de eerstvolgende werkdag. In dit geval zou dit pas maandag zijn. Op de website van Rendac staat dat een kadaver voor 6.00 uur 's ochtends langs de kant van de weg moet worden gelegd. De vader heeft het paard echter zaterdagochtend al neergelegd. Een medewerker van Rendac heeft tegen hem gezegd dat dit is toegestaan.

Rendac stelt op de website verder dat het kadaver 'op een deugdelijke manier' moet worden afgedekt, zodat voorbijgangers, vogels, honden en katten het niet kunnen zien. De vader zegt dat hij het dier goed had afgedekt onder het plastic. Bij Rendac was zondag niemand bereikbaar voor een reactie.

video met reactie van eigenaar

CM_

Re: Dood paard veroorzaakt onrust in Haarzuilens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 16:56

Nou nou zeg wat een gezeik dus weer...
Een dode koe of varken wordt niets van gezegd, maar nu het een paard is zou het een drama zijn?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 16:56

Alsof het niet al erg genoeg is voor dat meisje. Ook een dood paard moet opgehaald worden mensen. :\

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 16:57

Dieren gaan nu eenmaal dood en dan moeten ze ook ergens naartoe... Je paard verliezen is al erg genoeg zonder deze heisa!
Sterkte aan de eigenaren...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 16:57

Wat een ophef weer om niks. Je kan 'm moeilijk begraven in je achtertuin.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 16:58

d'oh stelletje stomme mensen, waarschijnlijk heeft iemand dat plastic gezien en gedacht 'ooeeeeh wat is dat?' en vervolgens schrikken van een dood dier en niet meer het plastic terug leggen. Wat naar zeg, probeer je het goed te doen krijg je dit te horen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 16:58

Achterlijke reactie van die boswachter. Als het echt als oud vuil gedumpt zou zijn, dan had het niet onder zeil gelegen, beste man.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 16:59

Dat je je verschrikt wanneer je ineens een dood paard langs de weg ziet waarvan het zeil even opvliegt, dat snap ik nog. Maar om dan meteen van het slechtste in de mens uit te gaan en te gaan roddelen over het 'dumpen van een dier', kom op zeg. Arm boswachtertje toch, had die bijna iets moeten doen tijdens zijn jobuitoefening. :=

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:00

Fijn, zo´n boswachter. Doe je je best om alles netjes te doen, krijg je dit. Het is al moeilijk genoeg als je je geliefde paardebeest moet laten gaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:04

Boswachter heeft trouwens bij die opmerking een foto geplaatst van het dode paard. Verschrikkelijk voor de eigenaars. Bah bah, zouden ze klacht kunnen indienen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:11

Boswachter uit de stad zeker?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:15

Jeetje, er liggen zo vaak dode schapen, kalveren, koeien of varkens aan boerderijen, waarom zou een paard dan niet mogen? Alsof het voor het meisje nog niet erg genoeg is..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:25

Wat een uilskuiken die boswachter!

En wat een reacties op die website! Mensen spreken er schande van, terwijl er kennelijk geen regels zijn overtreden.

Weet je wat pas zielig is? Het dier laten staan met een gebroken been omdat je hem niet aan de weg wil neerleggen!

Wat een kortzichtig volk heb je soms in Nederland.. :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:30

Wij wonen in landbouw gebied in Frankrijk en hier liggen schapen, koeien en ook af en toe paarden onder het zeil in afwachting van het destructie bedrijf. Niet leuk en niet fijn voor alle partijen en met name voor de eigenaars mais c'est la vie. Toen ik het artikel las dacht ik al gelijk: "o natuurlijk weggelegd voor destructie bedrijf". In de zomer is het hier erg heet en tja dan is het niet fris met al die vliegen hoe je er ook tegen spuit en afdekt. HEt is zoals het is dus....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:39

De voorbijgangers die dit hebben gemeld zijn er ook schuld aan dat het zo escaleert. Ja mensen, als je dieren op je erf hebt dan gaat er weleens wat dood, en een paard kun je niet persoonlijk bij een DA inleveren voor destructie, of bij het crematorium achterlaten zodat hij na een paar dagen in een potje weer bij je wordt teruggebracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:44

Tja ik zou m op het erf hebben gehouden dan tot maandagmorgen, dan pas aan de weg leggen. Maar dat neemt niet weg dat er erg voorbarig is gereageerd. Boswachters hebben vaak sowieso de ballen verstand van paardgerelateerde dingen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:45

Als je geen ruimte hebt op het erf, en hebt gevraagd of het mocht, zou ik hem ook langs de weg neerleggen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:47

Janine1990 schreef:
Boswachter uit de stad zeker?

Nou, dat dacht ik dus ook gelijk!

Echt een schandalige reactie van iemand die zou moeten weten hoe dode dieren aangeboden moeten worden bij de Rendac.
De voorbijgangers kunnen dit niet weten als ze geen paarden hebben, dus als ze uit nieuwsgierigheid het zeil optillen, zal dat een grote schrik zijn ja.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:49

Heb maar even een reactie achtergelaten. Is een persoon daar die vind dat het dier maar in zn stal had moeten blijven liggen :+

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:50

Hoe vaak gebeurt het dat mensen niet nieuwsgierig zijn en toch even onder het afgedekte zeil willen kijken.
Ze schrikkken zich rot.. (sorry maar dat leert gelijk om niet zo nieuwsgierig te zijn :o ) Dekken het niet meer goed toe. Het waait best wel aardig dus het zeil waait op, dus het drama is compleet..
En als eigenaar krijg je dan een hoop gezeur over je heen. (spreek uit eigen ervaring)Terwijl je net afscheid heb moeten nemen van je paard/ pony..
Ik weet niet hoe het jullie gaat (gemeente) maar als ik een overleden paard aan de weg heb liggen moet ik dit melden bij de politie.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:51

Cassidy schreef:
Als je geen ruimte hebt op het erf, en hebt gevraagd of het mocht, zou ik hem ook langs de weg neerleggen.

Ik zou het dier idd meteen op de juiste plaats leggen en niet plaats A in laten slapen en dan 3 dagen erna alsnog verslepen naar plaats B. Wil niet weten wat er dan kan gebeuren met het lichaam.

Wij hebben ooit in overleg met Rendac het kadaver op het voorerf laten liggen. Anders lag het midden in een woonwijk met dagelijks kleine kinderen ed.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:53

VivaLaVida schreef:
Tja ik zou m op het erf hebben gehouden dan tot maandagmorgen, dan pas aan de weg leggen. Maar dat neemt niet weg dat er erg voorbarig is gereageerd. Boswachters hebben vaak sowieso de ballen verstand van paardgerelateerde dingen.

Wij laten ze op het erf, dat mag mits het goed bereikbaar is voor de chauffeur en zichtbaar en hij amper van de weg af hoeft. En natuurlijk wel in overleg even. Nu hoeft ie bij ons maar 20 meter van de weg af, maar toch :+ En na 1 dag wil je hem/haar al niet meer verplaatsen, dan loopt het vocht eruit, stinkt het van de gassen van binnen en heb je letterlijk explosie gevaar.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:56

Cassidy schreef:

je moet het langs de weg leggen. rendac komt het terrein niet op, vanwege ziektes op het bedrijf te voorkomen.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:58

Ja dat gebeurt nou een keer met dieren. Hier ligt ook geregeld een dood dier langs de weg. Helaas gaat de rendac in het weekend niet rond, zou zeker in de zomer schelen.
In dit geval vindt ik de boswachter ook niet echt slim bezig. Geen verstand van dieren zeker? En dat getwitter kan ik me echt aan ergeren. Gebeurt te vaak dat politie en in dit geval een boswachter info twitterd. Laat ze met hun werk bezig zijn ipv twitter!!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:01

paardje1983 schreef:
Cassidy schreef:

je moet het langs de weg leggen. rendac komt het terrein niet op, vanwege ziektes op het bedrijf te voorkomen.

Je kan ook voor de aparte ophaalservice kiezen. Dan komen ze het dezelfde dag nog ophalen, van het erf. In mijn geval zelfs uit de stal. Het kost alleen wat meer. Mijn merrie overleed ook op vrijdag en wij wilden haar dus niet tot maandag aan de weg laten liggen.

Overigens vind ik de plek waar hij ligt wel erg vreemd. Ze hebben hem een heel stuk uit de buurt van de ingang van het erf liggen en ik kan me voorstellen dat er dan vragen van komen.