De brandweer van Ermelo moest vrijdagavond 21 maart omstreeks 18:10 uur uitrukken voor een paard dat met drie hoeven vast zat in een wildrooster aan de Volenbekerweg.
Omdat het paard met drie hoeven vast zat werd er ook een veetakel van Elspeet gealarmeerd. De brandweer kreeg één hoef meteen los, de andere twee zaten klem in het wildrooster.
Een ingeschakelde dierenarts heeft het paard een verdovingsprik gegeven. De brandweer heeft meerdere stalen staven doorgeknipt van het wildrooster om het paard uit zijn pijnlijke positie te bevrijden. Het paard had meerdere verwondingen aan zijn voeten en werd ter plaatse door de arts gehecht.
Jeetje dat dit nog kan in deze tijd ... hier is het natuurgebied ook slecht begaanbaar voor ruiters, de meeste poortjes zijn veel te smal, en de veeroosters laat ik links liggen.
Beestje ligt er wel erg ongelukkig. Ik vraag me af hoe het op dat bruggetje terecht is gekomen.
Westerntrail
Geplaatst: 23-03-14 10:26
Wat vreselijk dat het paard zo vast zat, die veeroosters zijn echt ondingen en ik kan het weten die van mij heeft ook eens in een veerooster vast gezeten, gelukkig alles weer goed gekomen, hoop dat dit paard ook weer helemaal beter wordt.
Als het is waar ik denk dat het is (er is volgens mij maar 1 wildrooster daar), kun je met het paard een pad ernaast nemen. Maar dan moet je een stukje door de greppel en niet elk paard wil dat makkelijk. Helaas heb ik vaker gezien dat ruiters het fiets/wandelbruggetje nemen.
Zag het vanmorgen hier in de krant staan. Je leest het regelmatig dat paarden in een wildrooster vast komen te zitten. Verbaasd me keer op keer dat ruiters daar over heen gaan
Maar goed, misschien ging het hier om een losgebroken paard.
Niet alle ruiters gaan vrijwillig over de roosters. Paard hoeft maar te schrikken en ervandoor te gaan over het rooster en je zit al..
ElCamino
Geplaatst: 27-03-14 09:06
Er is een verschil tussen veeroosters en wildroosters. De meeste WILDroosters op de Veluwe zijn gewoon geschikt voor paarden, meeste aanspanningen kunnen erover , en anders staat er een hek naast waar je door kunt. VEEroosters daarentegen zijn NIET geschikt voor paarden om overheen te lopen en daar kunnen ze makkelijker in vast komen te zitten. Persoonlijk mijdt ik ze liever allemaal, mijn paard heeft óók bvasdtgezeten in een VEErooster naast een hekjes voor de ruiters, en waarom : Omdat ik geen controle had na een schrikreactie van hem.... je kunt er niet altijd wat aan doen....