Indoorkampioenschappen pony M springen bekend

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Indoorkampioenschappen pony M springen bekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 09:48

www.knhs.nl

Pijlsnel rondje levert Iris Elshof kampioenstitel op
Door supersnel, maar toch beheerst te rijden pakte Iris Elshof net de indoortitel in de klasse Z categorie C. De dertienjarige amazone uit Overijssel kwam met haar pony Orchid’s Ela als tweede aan start in de barrage en reed een tijd van 26,24 seconde. Eline Pouw uit Utrecht zette alles op alles, maar kwam drietiende tekort en werd reservekampioen en de Gelderse Cecile van Valburg wist netjes foutloos te blijven, wat haar de derde plek opleverde in de Uvex prijs.

Orchid’s Ela en Iris Elshof gingen in een hoog tempo van start, maar hielden wel de controle, waardoor een zeer korte wending naar hindernis 8A goed uitpakte. “Dat was ook mijn plan”, vertelt Iris na afloop. “Ik wilde met een hoog grondtempo en korte wendingen een zo snel mogelijke tijd neerzetten en ik denk dat ik nergens wat heb laten liggen.” De nu achtjarige Ela is al vanaf veulen bij de familie Elshof in bezit en wordt vanaf dat ze zadelmak is door Iris gereden. “Ja, toen was ik nog best klein en we zijn samen onderaan begonnen. Vorig jaar werden we kampioen in het M en nu in het Z. Ik ben heel blij!” Bij het rondje van reservekampioen Eline Pouw hield iedereen zijn hart vast. Het ging heel hard en vooral op de laatste hindernis nam Eline erg veel risico. Toch liet haar pony Deister alle balken in de lepels. Ceciel van Valburg moest als eerste van start in de barrage en reed met Miss Possible een gecontroleerd en foutloos rondje wat hen een bronzen plak opleverde.

Uitslag
1 Iris Elshof - Orchid's Ela - PC Lierderholthuis 0/0 26,24
2 Eline Pouw - Deister - PC Gunterstein 0/0 26,54
3 Cecile van Valburg - Miss Possible - PC de Roskam 0/0 31,10

Pam Nieuwenhuis en Pam’s Don Pedro kampioen M-DE
De snelste tijd in de barrage voor het springkampioenschap in de klasse M-DE werd gerealiseerd door de net pas elfjarige Pam Nieuwenhuis. Ze reed haar ervaren Don Pedro professioneel rond en werd zojuist tot kampioen gehuldigd. Paulien Vervoort deed ruim anderhalve seconde langer over haar rondje en werd fraai tweede, vlak voor Dianthe Meij, die derde werd in deze Boerenbond/Welkoop prijs.

Afgelopen zomer werd Pam Nieuwenhuis nipt tweede op de Hippiade, maar nu wist ze wel de titel in de wacht te slepen. Haar 23-jarige pony is een oude rot in het vak, maar ziet er nog uit als een tienjarige. Hij denkt goed mee in het parcours, kan snel wenden, heeft een grote galop en zijn kleine amazone stuurde hem goed rond. “Ik had niet echt een plan. Vanochtend werd ik met mijn andere pony al vierde in het L-C en met Don Pedro wilde ik gewoon zo snel mogelijk rijden. Maar wel zonder fouten natuurlijk. En dat lukte! Echt heel gaaf om nu kampioen te worden”, reageert de Gelderse amazone blij. Thuis heeft ze vier pony’s tot haar beschikking en krijgt hulp van haar moeder bij het trainen van de pony’s. “Toen ik Don Pedro twee jaar geleden kreeg, was ik nog best klein, maar hij had natuurlijk al veel ervaring en ik heb heel veel van hem geleerd”, vertelt Pam trots.

De Limburgse Paulien Vervoort werd door een snelle ronde met Tongersveld’s Chico reservekampioen. De vospony kwam met zijn grote sprongen nergens in de problemen. Dianthe Meij was de laatste starter in de barrage. Haar donkerbruine E-pony Zerrany is niet de grootste, maar wel super handig en wist zich met een foutloze rond in de top drie te springen.

Uitslag Klasse M-D/E:
1 Pam Nieuwenhuis - Pam's Don Pedro - PC de Nijgraaf 0/0 32,81
2 Paulien Vervoort - Tongerveld's Chiko - PC de Maasruiters 0/0 33,60
3 Dianthe Meij - Zerrany - PC Bosch en Duin 0/0 33,98

Liv Huybregts met grote galopsprongen naar M-C kampioenschap
De strijd om de titel van het M springen categorie C werd al in de eerste barragerit beslist. De kleine Liv Huybregts stuurde haar groot galopperende pony Yros op hoge snelheid door het parcours. Hun tijd van 31,43 sec werd door niemand meer gehaald. De beste poging was van Anne Derksen, die de klok op 33,32 sec liet stilstaan en daarmee tweede werd in deze CHIO Rotterdam prijs. Laatste starter in de barrage, Noa Jansen werd fraai derde.

De tienjarige Liv rijdt Yros sinds het zomerseizoen van vorig jaar en het duo is goed op elkaar ingespeeld. “Ik durf best hard te rijden in de barrage. Als ik hem maar goed aan de kop houd, dan heeft ie bijna nooit een balk”, vertelt de Brabantse trots over haar vijftienjarige pony. Eerder deze week vertrok haar vorige pony naar een nieuw adres. “Dat was niet leuk, maar dit maakt gelukkig veel goed.” Liv komt uit een echt paardengezin. Haar vader is hoefsmid en fokt zo’n tien a twaalf veulens per jaar en haar broertje Thieu deed vandaag mee in het L-D, waar hij zesde werd. Anne Derksen hield met haar pony Inka de eer van Gelderland hoog door reservekampioen te worden. De handige amazone loodste haar schimmel Inka ruim een seconde sneller door het parcours dan Utrechtse Noa Jansen, die met Calamity Jane derde werd. Haar donkere vos is vlug en voorzichtig op de sprong.

Uitslag Klasse M-C
1 Liv Huijbregts - Yros - PC Door Eenheid Sterk 0/0 31,43
2 Anne Derksen - Inka - PC de Kasteelruiters 0/0 33,32
3 Noa Jansen - Calamity Jane - PC SRJV Groenendaal 0/0 34,59