In de laatste wereldbeker kwalificatiewedstrijd voor dressuurruiters ging de overwinning naar Edward Gal met de zwarte Glock's Undercover. Gal reed met de van Ferro afstammende ruin een briljante Kür, waarin geen sprake was van spanning. Daniëlle Heijkoop moest, wilde ze met Kingsley Siro naar de finale volgende maand in Lyon, minimaal tweede worden in deze wedstrijd en dat lukte haar en ook weer met een duidelijk betere rit dan gisteren in de Grand Prix. Hans Peter Minderhoud, die zich als derde ruiter kwalificeerde voor de finale met de hengst Johnson eindigde in deze wedstrijd als vijfde, dankzij een zeer expressieve rit.
Het was zonder meer een wedstrijd van hoog niveau, waarin alle Nederlandse ruiters een betere prestatie leverden dan gisteren in de Grand Prix. Bij Gal vielen de prachtig uitgevoerde piaffe en passage onderdelen op. Lukte het in de Grand Prix nog niet om een paar kleine wijzigingen in het rijden foutloos door te voeren, in de Kür lukte dat wel. Undercover bleef heel mooi op lengte en was schitterend open in het front. Daarbij was er in het geheel geen sprake van spanning, waardoor het publiek ruiter en paard beloonde met een staande ovatie. Zelfs dat liet Undercover ontspannen over zich heen komen.
Daniëlle Heijkoop had ook duidelijk minder last van spanning als in de Grand Prix en dat kwam tot uiting in een hele fijne Freestyle. De pirouettes waren heel mooi klein en zuiver. Misschien begon Kingsley Siro iets terughoudend in de piaffe en passage, maar gedurende de wedstrijd klom hij er achter steeds meer in, waardoor deze onderdelen sterk aan expressie wonnen.
Ook bij Minderhoud was er zaterdag sprake van een veel betere wedstrijd. De KWPN goedgekeurde hengst Johnson trok er zelf nu enorm aan en dat kwam het hele beeld ten goede. Het silhouet wordt opener en hij liep met power vanuit het achterbeen door de Freestyle en veroverde daarmee de vijfde plaats, voor de opnieuw verrassende Diederik van Silfhout met de eveneens goedgekeurde hengst Arlando. Vooral in piaffe en passage maakt de pas negenjarige hengst indruk, al zou de piaffe iets meer op de plaats blijvend kunnen worden uitgevoerd. In de galop toonde de hengst erg veel sprong en bleek hij losser door zijn lijf te bewegen dan in de Grand Prix.
Tommie Visser eindigde heel relaxed rijdend als zevende. Nog niet zo lang geleden ging Vingino vaak als een stuiterbal van spanning door de dressuurbaan. Daarvan was nu in het geheel geen sprake, waardoor er gedurende de gehele proef van net iets meer impuls sprake zou mogen zijn. Dat viel met name op in de verruimingen. Opvallende mooi bij Visser waren de fraai en klein gesprongen pirouettes.
Katja Gevers is samen met Thriller ook aan een opmars bezig en eindigde nu gedecideerd rijdend als negende. Gedurende de gehele proef was er optimale controle, waardoor het een smakelijke proef was om naar te kijken. Temeer daar er in deze Freestyle sprake is van een hele mooie choreografie.
"We hebben het optimale er uitgesleept. We kunnen met maximaal drie combinaties naar Lyon en dat is gelukt. Kijkend naar de prestaties van de Nederlandse ruiters dan heb ik het gevoel in alle rust door te kunnen werken naar het WK en liggen we op koers met aanstormende talenten richting de Spelen van Rio!", vertelde bondscoach Wim Ernes.
Uitslag Reem Acra FEI World Cup Kür:
1) Edward Gal (Harskamp) - Glock's Undercover (Ferro x Donnerhall) - 86.700% 2) Daniëlle Heijkoop (Rottedam) - Kingsley Siro (Gribaldi x Hemmingway) - 79.650% 3) Valentina Truppa (Ita) - Fixdesign Eremo del Castegno (Rohdiamant x Weltmeyer) - 79.475% 5) Hans Peter Minderhoud (Harskamp) - Johnson (Jazz x Flemmingh) - 77.975% 6) Diederik van Silfhout (Lunteren) - Arlando (Paddox x Mytens xx) - 76.600% 7) Tommie Visser (Vijfhuizen) - Vingino (Polansky x Variant) - 74.925% 9) Katja Gevers (Berlicum) - thriller (Gribaldi x Amor) - 72.450% 11) Patrick van der Meer (Naaldwijk) - Uzzo (Lancet x Indoctro) - 71.475% 12) Laurens van Lieren (Schore) - Ulysses la Haya (Gribaldi x Ulft) - 70.925%
Stand FEI wereldbeker:
1) Tinne Vilhemson-Silfvén (Zwe) - 74 2) Edward Gal - 71 3) Isabell Werth (Dui) - 63 6) Hans Peter Minderhoud - 52 10) Daniëllen Heijkoop - 42 13) Patrick van der Meer - 30 15) Tommie Visser - 25
Fantastische rit van Edward!! Geheel verdiende winnaar. Ook zo lief dat hij het publiek bedankte na zijn winst, dat dit hem weer een beetje het gevoel gaf van de tijd waarin hij een andere zwarte hengst reed..
Debsey
Geplaatst: 22-03-14 22:10
Man man man die kerel reed de sterren uit de hemel!
thembi
Geplaatst: 22-03-14 22:11
Inderdaad hij heeft de afgelopen twee dagen fantastisch gereden en ze worden maar steeds beter , voor mij is hij overduidelijk de beste ruiter ter wereld!!!
Wat een prachtige rit. Geweldig om te zien dat er steeds minder spanning aanwezig is en dat ze zo'n harmonieus duo vormen. Edward geeft al wat meer lucht van voren, echt top. Geweldig paard en een geweldige ruiter, diepe buiging!
Ik vond Tommie Visser echt de verassing van de dag! Wauw, echt heel mooi! Edward reed echt heel goed, en het deed mij idd ook weer aan de tijd denken met dat andere zwarte paard
Was echt gaaf. En ook wel leuk te vermelden, dat toen Edward binnen kwam het echt doodstil was. Je voelde de spanning gewoon. Inderdaad, het deed me de hele tijd een beetje denken aan het andere zwarte paard. vond dat edward dat heel mooi verwoorde! Hij laat zien dat je met de kleinste hulpen zo veel kan doen!
Aranel
Geplaatst: 23-03-14 12:53
Je kon inderdaad echt een speld horen vallen toen Edward de baan in kwam
Django_Mette
Geplaatst: 23-03-14 12:58
Alsof ik naar Totilas zat te kijken, man man man. Chapeau! Meer kan ik niet zeggen, en die uitgestrekte galop, wauw. Jammer van dat taktfoutje in de uitgestrekte draf, maar het was een ongekend mooie kür.
Ik heb ook echt genoten van de kur! Ik heb lang een beetje getwijfeld of Undercover wel echt goed genoeg was om zulke scores te rijden maar Edward weet het er toch uit te krijgen. Echt heel veel respect voor die ruiter.
En zie ik het nu verkeerd of is zijn plastronspeld een Glock?
Thomas
Geplaatst: 23-03-14 13:58
Nu al die paarden weten te behouden, en we hebben straks een hele brede en goede top in Rio!
MargrietJonk
Geplaatst: 24-03-14 13:30
Hmmm toges ff glure naar het filmpje.......
Het is inderdaad een ontzettende mooi kur. En idd. Dat andere paard.... dat gevoel komt idd naar boven borrelen.....