Indoorkampioenschappen pony L springen bekend

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Indoorkampioenschappen pony L springen bekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 16:02

www.knhs.nl

Myrthe IJland: ‘Niet verwacht hier kampioen te worden’
Een snel, maar gecontroleerd rondje leverde Myrthe IJland net de indoortitel op in de klasse L-DE. De Twentse amazone deed met haar pony Kalido 39,81 seconde over haar barrage, ruim twee seconden sneller dan Dominique van Rouwendaal, die tweede werd in deze Van den Heijkant prijs. De snelste tijd in de barrage was voor Nikita Hemmes met Maguirestables Mithrill, maar een vallende balk verwees haar naar de derde plek.

De sloot op die onder hindernis vier lag, leverde bij een aantal combinaties problemen op. Acht van de dertig deelnemers kwamen in de barrage, waarin Dominique van Rouwendaal met haar pony Jody als eerste van start moest. Deze Gelderse amazone reed een snelle ronde, die met luid gejuich van de meegereisde fans werd ontvangen. Daarna volgde een paar combinaties die er niet in slaagden om foutloos te rijden. Reden voor Myrthe IJland uit Overijssel om niet al te dol van start te gaan. “Ik wilde graag foutloos blijven en niet teveel risico nemen. Mijn doel was een met vlot nulrondje foutloos te blijven, maar dat ik daarmee kampioen zou worden had ik niet verwacht!” vertelt Myrthe, die sinds anderhalf jaar op de nu zevenjarige Kalido rijdt. Thuis staan negen pony’s. Daarvan rijdt ze er samen met haar broertje Mart vier en de andere vijf pony’s zijn nog jong, en zullen in de toekomst ook door dit tweetal zullen worden opgeleid.

Uitslag Klasse L-DE
1 Myrthe IJland - Kalido 3 Van Klaverborch - PC de Kanaalruitertjes 0/0 39,81
2 Dominique van Rouwendaal - Jody - PC de Toekomst 0/0 41,88
3 Jessie Wiefferink - Sam - PC de Eschruiters 0/4 36,98

Fleur van Erp kampioen L-C
Fleur van Erp is zojuist gehuldigd als Nederlands kampioen in de klasse L springen categorie C. De elfjarige amazone uit het Brabantse Boekel was met haar pony Sunny de snelste van elf deelnemers in de barrage van de Dijkgraaf/Reinders prijs. Anchela Schonewille vertegenwoordigde Drenthe met verve door tweede te worden en de derde plek was voor de Gelderse Dianne van den Berg, die in een strak tempo naar een tijd van 37.81 reed.

Fleur van Erp is pas sinds oktober vorig jaar een combinatie met de twintigjarige Sunny, die eerder door haar oudere zus gereden werd. De jonge amazone komt uit een echte paardenfamilie, haar vader is de hengstenhouder Qurien van Erp. Samen met hem had ze een plan voor de barrage. “Ik moest al als tweede van start in de barrage en zou niet teveel risico nemen, maar wel overal flink door galopperen. Ik was wel zenuwachtig, maar gelukkig is het gelukt!” reageert ze opgelucht. “Ze heeft heel strak gereden en zich precies aan het plan gehouden”, vertelt vader trots. Om het kampioenschap te vieren gaat de familie in de buurt uit eten bij een restaurant, waar ze drie uur lang onbeperkt kunnen eten. Fleur rijdt ook al op een D pony, maar voorlopig blijft ze Sunny er ook bij rijden.

Anchela Schonewille nam met haar palomino Elfos wat meer risico door naar hindernis vier binnendoor te tijden, maar kwam toch achthonderdste tekort en werd net als bij de Drentse kampioenschappen reserve-kampioen. Dianne van den Berg nam net als Fleur van Erp ook weinig risico maar liet haar pony Rosa wel flink door galopperen, wat haar de met bijna een seconde achterstand de derde plaats opleverde.

Uitslag klasse L Cat. C
1 Fleur van Erp - Sunny - PC Rutger van Herpenruiters 0/0 36,78
2 Anchela Schonewille - Elfos - PC de Bumaruiters 0/0 36,86
3 Dianne van den Berg - Rosa - PC Voorwaarts 0/0 37,81

Korte wendingen leveren Anne Feenstra de winst op
De KNHS indoorkampioenschappen springen voor pony’s zijn vanochtend van start gegaan met de klasse L categorie AB. De Friese Anne Feenstra reed met haar pony M & M in de barrage een supersnelle tijd, waar niemand aan kon tippen en was daarmee de eerste kampioen van vandaag. Britt Driessen uit Limburg werd met haar pony Rocky tweede en het brons was voor de laatste starter Lisa Klopman, die haar schimmeltje ook snel en foutloos rondstuurde in de Divoza Horseworld prijs.

Parcoursbouwer Quinten Martens schotelde de jonge ruiters en amazones een mooi parcours voor, waarbij de meeste balken op hindernis twee vielen. Van de 22 deelnemers mochten er elf terugkomen voor de barrage. Hiervan bleven er vijf foutloos. Britt Driessen mocht met haar A-pony Rocky als eerste van start en zette met 36.34 sec. meteen al een snelle tijd neer, waar veel combinaties zich op stukbeten. De korte wending naar hindernis vier leverde sommige ruiters een weigering op, waardoor ze een hoge klassering konden vergeten.

Anne Feenstra vertelde na afloop dat ze thuis goed geoefend had in kort draaien en dat was te zien in haar barrage. De jonge negenjarige amazone reed haar achttienjarige pony zeer professioneel rond en ging overal zeer kort binnendoor en op de rechte stukken vol gas naar de volgende hindernis. Dit plan leverde haar ruimschoots de snelste tijd op. Met haar tijd van 29.64 sec. Had ze bijna 7 seconden voorsprong op nummer twee.
Anne komt uit een echte paardenfamilie. “Mijn broer en zus hebben ook met M & M gereden en die komen hier vandaag ook nog aan start. Ik ben hier heel erg blij mee. In Friesland was ik ook al kampioen, en dit is natuurlijk helemaal super. Ik blijf gewoon op M & M rijden en hoop met de Hippiade weer hier te mogen zijn”, vertelt ze na afloop.

Uitslag L cat. A/B
1 Anne Feenstra - M & M - PC de Tjongerruiters 0/0 29,64
2 Britt Driessen - Rocky - PC St. Joris - 0/0 36,34
3 Lisa Klopman - Roseta - PC de Bosruiters 0/0 37,15

ElsRoosje

Re: Indoorkampioenschappen pony L springen bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 22:04

Het was een erg leuke dag! We hebben genoten!