www.ad.nl
Vijf maanden voor de WK in het Normandische Caen is bondscoach Rob Ehrens bezorgd over het slinkende arsenaal toppaarden voor zijn beste springruiters. Grote kans dat Gerco Schröder binnenkort zijn London kwijtraakt, het paard waarmee hij in 2012 olympisch zilver won.
Het dreigende afscheid van Schröders prijspaard London staat niet op zichzelf. Recent werd Gert-Jan Brugginks Dejavu aan investeerders uit Qatar verkocht, iets wat ook al gebeurde met Utasha van Jeroen Dubbeldam. 'De spoeling wordt wel dun', vreest Ehrens. London dreigt ook naar het buitenland te verdwijnen, nu de Rabobank de hele stal van het failliete Eurocommerce op 7 april via een veiling verkoopt. 'Mijn vrouw heeft me opdracht gegeven om mee te bieden, maar ik ben bang dat ik dat met mijn kleine budgetje niet red. Laten we hopen dat London wel voor Gerco behouden blijft.'
Het gerucht gaat dat achter de schermen partijen bezig zijn om het toppaard inderdaad voor Nederland te behouden, maar tegen het grote geld van landen als Qatar is het moeilijk opboksen. 'En dat is wel zuur', zegt Ehrens, die gisteren in de zijlijn van Indoor Brabant vooruitblikte op de vierjaarlijkse Wereldruiterspelen in Normandië.
Bij die WK wil hij met zijn team springruiters graag in de top-3 eindigen, omdat Nederland zich dan rechtstreeks plaatst voor de Olympische Spelen van Rio 2016. In 2010, bij de WK in Kentucky, eindigde Oranje slechts als 15de. Ehrens: 'We hebben nog voldoende combinaties, maar er mag nu niet veel meer misgaan. En Gerco heeft momenteel niks achter de hand.'
Minder zorgen kent Wim Ernes, bondscoach van de dressuurruiters. Hij ziet dat Edward Gal met Undercover bijna met de week beter wordt. Gisteren scoorde de combinatie op de Grand Prix in Den Bosch weer ruim boven de 80 procent. Adelinde Cornelissen is, als er niks misgaat, met haar Parzival de tweede topper in het WK-team dat straks naar Normandië afreist. Het paard is volledig hersteld van de hartritmestoornis die hem vorige zomer trof. Deze winter kreeg hij vrijaf, daarom ontbreekt Cornelissen ook bij Indoor Brabant.
De amazone uit Nijkerk, die met de dood van Galahad vorig jaar nog een zware klap te verwerken kreeg, heeft sinds kort een nieuwe troef. Vorige week verscheen ze voor het eerst in het openbaar met de hengst Aqiedo, waarover ze laaiend enthousiast is. 'Hij heeft het zeker in zich om Parzival op te volgen.' De WK komt voor het 9-jarige paard veel te vroeg, maar met het oog op Rio 2016 is het voor Cornelissen prettig dat ze een mogelijke opvolger voor Parzival (geboren in 1997) heeft.