Paarden Eurocommerce toch ter veiling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Paarden Eurocommerce toch ter veiling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 19:16

* http://www.bokt.nl / http://www.vastgoedjournaal.nl
Ingezonden door onder andere Bokker danamuts, _Marleen, Mandy, Ladybird, femkepullens, Liezel1, mistid & tienus63

Afbeelding
Schröder en London. Foto: Wikimedia Commons

Van 4 tot en met 7 april 2014 worden de paarden, vrachtwagens en inventaris van ‘Stal Eurocommerce’ online geveild bij BVA Auctions.

In deze veiling worden onder meer de wereldkampioen en 'Keur' verklaarde hengst Berlin, de Olympische paarden Monaco en Montreal geveild. Ook de zilveren medaille winnaar van de laatste Olympische Spelen London en de schimmelruin New Orleans worden aangeboden. Daarnaast zijn er diverse andere springpaarden en een aantal voor diverse stamboeken goedgekeurde dekhengsten.

Geveild worden onder andere:
• Olympische springpaard ‘London’
• ‘New Orleans’. Holstein
• 'Vingino’. KWPN
• ‘Capetown’. KWPN
• ‘Seoul’. BWP
• ‘Cleveland, SWB
• ‘Valesca’, KWPN
• ‘El Clarimo’. Holstein
• ‘Berlin’. Holstein
• ‘Namelus R’. KWPN
• ‘Melbourne’. KPWN
• ‘Dakota’. AES
• ‘Sacramento’. DWB
• ‘Brooklyn’. KWPN
• ‘Zagreb’. BWP
• ‘New york’. KWPN
• ‘Lexington’. KWPN
• ‘Tobalio’. KWPN
• ‘Callahan’. Hannover
• ‘Tokyo’. KWPN
• ‘Dantino’. KWPN

De veiling zal via internet plaats vinden. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan het vonnis dat de Rechtbank Gelderland wees op 5 maart jongstleden. Curatoren en Rabobank hebben vastgesteld dat stal Eurocommerce niet rendabel valt te exploiteren en zien daarom geen andere verantwoorde mogelijkheid dan een executoriale veiling, mede in het belang van alle schuldeisers.

De aangespannen rechtszaak ging om het terugdraaien van de overdracht van de springstal door Ger Visser aan zijn zoon. Curatoren en Rabobank meenden dat deze verkoop 'paulianeus' was, waardoor schuldeisers ten onrechte zijn benadeeld. De rechter erkende dat: de verkoop is daarom teruggedraaid en de geldvordering van de Rabobank is toegewezen. De activiteiten van de springstal Eurocommerce zijn sinds het vonnis op normale wijze voortgezet. Na inventarisatie zien curatoren en Rabobank geen andere mogelijkheid om het vonnis van de rechtbank ten uitvoer te brengen. Alle paarden, sperma, vrachtauto’s en het onroerend goed worden daarom geveild op 7 april 2014. Dat geldt dus ook voor het paard London, waarmee Gerco Schroder op de Olympische Spelen in Londen twee maal zilver won.

De paarden zijn op locatie in Lochem tijdens enkele kijkdagen voorafgaand aan de veiling te bezichtigen. In de afgelopen weken hebben zich al vele gegadigden uit binnen- en buitenland als geïnteresseerde kopers gemeld.

Enkele maanden voor het faillissement van Eurocommerce had Ger Visser senior de springstal die deel uitmaakte van vastgoedconcern Eurocommerce, verkocht aan zijn zoon. Bij verkoop van deze stal werd niet daadwerkelijk een koopprijs betaald en werd – vlak voor de overdracht – een vordering van bijna 40 miljoen euro van Eurocommerce op de springstal kwijtgescholden. De koopsom werd weggestreept tegen een sponsorcontract dat Visser sr namens het in financiële nood verkerende Eurocommerce nog afsloot met Visser junior. Hierdoor verwierf Visser junior zonder feitelijke betaling een springstal die (nagenoeg) schuldenvrij was. Dit benadeelde schuldeisers van Eurocommerce voor vele miljoenen euro’s.

Rabobank leek als belangrijke schuldeiser van Eurocommerce geen verhaal meer te hebben op de door Eurocommerce aan haar verpande vordering van circa €40 miljoen, omdat deze vordering vlak voor de overdracht van de stal was kwijtgescholden. In het vonnis van 5 maart 2014 heeft de rechtbank geoordeeld dat Eurocommerce en de vennootschap van Visser junior wisten dat de overdracht zou leiden tot benadeling van de schuldeisers van Eurocommerce. Ook deze vordering van curatoren werd op grond van de zogenaamde ‘faillissements-pauliana’ geheel toegewezen.

Nadat de springstal aan zijn vennootschap was overgedragen, heeft Visser junior nog pogingen ondernomen om alle waardevolle springpaarden over te dragen aan andere (aan de familie Visser) gelieerde vennootschappen. De rechtbank heeft beslist dat geen sprake was van een rechtsgeldige overdracht van deze paarden, zodat deze allen nog eigendom zijn van de springstal. Curatoren en Rabobank hebben op de meest waardevolle paarden – waaronder het paard London – beslag liggen.

In opdracht van curatoren een inventarisatie gemaakt van de positie van de stal Eurocommerce. Tijdens de inventarisatie is gebleken dat van de ruim 100 aanwezige paarden per datum overdracht van Visser sr aan Visser junior, alleen nog de circa 30 door Rabobank beslagen paarden aanwezig zijn. Nog niet precies duidelijk is wat er met de andere paarden is gebeurd. Bouwman heeft dat nog in onderzoek.

Wel is inmiddels duidelijk dat het voortzetten van de stal Eurocommerce financieel geen haalbare kaart is. Want ondanks de successen van de paarden op toernooien, zijn de inkomsten onvoldoende om de stal Eurocommerce rendabel te exploiteren. Een veiling is daarmee onafwendbaar.

Veilingpagina

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Paarden Eurocommerce toch ter veiling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:21

Ik ben benieuwd wat de PvdD te zeggen heeft over dit verhaal 8-).

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:21

ooh ik hoop dat er een koper komt voor london, die gerco er gewoon op laat rijden.

zou zonde zijn als die 2 uit elkaar gehaald worden.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:22

Het zal mij benieuwen wat alles opbrengt.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:22

hahaha waar is stichting paard in nood nu en de partij van de dieren? :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:24

zie op de veilingsite dat er hier en daar een borgsom van slechts 250.000 van te voren betaald moet gaan worden... :$

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:24

eenitraM schreef:

Ik denk enorm veel geld!
Wel raar dat er steeds met veiling gebeurt, of moet dit van de rechtbank?
Lijkt mij dat deze paarden gewoon uit de hand kunnen verkocht worden?

Zou het niet erg vinden om er één op te vangen O:)
Tijd voor een facebookactie :Y)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:26

cissy schreef:
zie op de veilingsite dat er hier en daar een borgsom van slechts 250.000 van te voren betaald moet gaan worden... :$

Niet zo heel gek wanneer het om erg waardevolle spullen gaat.

Furrow schreef:
eenitraM schreef:

Ik denk enorm veel geld!

Tijd voor een facebookactie =:)

Een veiling brengt denk ik veel meer op dan uit de hand verkopen. Mensen laten zich graag gaan in veilingen, levende bewijs was de afgelopen veiling waar recordbedragen werd geboden voor zielige hoopjes paarden :)).

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:27

Ja ik had het ook al gelezen. Las ook ergens dat Gerco er alles aan gaat doen om London te behouden voor de nederlandse sport

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:27

Furrow schreef:
eenitraM schreef:

Ik denk enorm veel geld!

Wat is veel geld...?

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:28

Is stichting Paard in Nood al ingelicht?

Nee zonder gekheid, sneu dat de paarden op zo'n manier geveild worden en ik duim heel hard dat Londen (en andere toppers) voor de Nederlandse sport behouden blijft!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:29

dormy schreef:

Nee zonder gekheid, sneu dat de paarden op zo'n manier geveild worden en ik duim heel hard dat Londen (en andere toppers) voor de Nederlandse sport behouden blijft!

Waarom is dat sneu? Is een veiling zoals deze gepland staat in Hoge-Mierde (die bij Academy Bartels) dan ook sneu?

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:30

Mandy schreef:
Ja ik had het ook al gelezen. Las ook ergens dat Gerco er alles aan gaat doen om London te behouden voor de nederlandse sport

zou BWG stables niet samen met SFN london kunnen kopen. :) :)

zou Gerco hem mooi kunnen blijven rijden :j :j

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:31

eenitraM schreef:
Furrow schreef:

Ik denk enorm veel geld!

Wat is veel geld...?

Geen idee.. Ik heb eerlijk gezegd geen besef van prijzen.
Voor mij zou 50.000 euro veel geld zijn, maar waarschijnlijk zijn ze meer waard
Laatst bijgewerkt door Furrow op 20-03-14 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:32

Tja hangt af van wat voor volk er komt bieden natuurlijk.
het is niet zo heel ver bij mij vandaan.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:34

Hele vracht paarden voor de Arabische landen vrees ik..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:34

Ik snap de veiling wel. Nederlandse paarden zijn gewild en dit zijn stuk voor stuk dure paarden. Als mensen tegen elkaar op gaan bieden komt er meer geld los.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:37

Het is te hopen dat Albert Voorn een koper kan vinden voor 'zijn' Tobalio. Ik zie dat paard nog niet zomaar onder iemand anders presteren.
De rest komt wel goed terecht, dit zijn allemaal kwaliteitspaarden, waar genoeg voor geboden gaat worden. Bovendien zijn deze paarden en de omstandigheden er omheen nu zo veel in de publiciteit geweest, dat iedereen die interesse voor dit soort paarden zou hebben, nu wel attent is!

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:38

Ik wil niet zwartkijken maar Nederland is in 1 klap het halve nationale team van de Wereldspelen kwijt. De kans dat zowel Schröder en Voorn daar deel van gingen uitmaken was heel groot, en de kans dat ze hun paarden nu zien vertrekken is nog groter..

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:44

Snel stichting paard in nood op de hoogte brengen... als kreupele kamelen zoveel opbrengen ben ik benieuwd wat ze geven voor deze toppertjes

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:53

_San87_ schreef:
dormy schreef:

Waarom is dat sneu? Is een veiling zoals deze gepland staat in Hoge-Mierde (die bij Academy Bartels) dan ook sneu?

Ik vind het sneu ja, omdat ik denk dat veel paarden naar het buitenland verkocht worden terwijl ik ze liever onder de Nederlandse springruiters had gezien! Die andere veiling is mij niet bekend dus dat weet ik niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:57

dormy schreef:
_San87_ schreef:

Ik vind het sneu ja, omdat ik denk dat veel paarden naar het buitenland verkocht worden terwijl ik ze liever onder de Nederlandse springruiters had gezien! Die andere veiling is mij niet bekend dus dat weet ik niet.

Zelfde idee. Dressuurpaarden, o.a. goedgekeurde hengsten, grand prix/lichte tour-paarden en jong spul. Gaat waarschijnlijk ook veel van naar het buitenland :7.

Mja, dat ze in Nederland zouden kunnen blijven zou top zijn. Maar door het faillissement van Eurocommerce is die kans, denk ik, nihil.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 20:02

is berlin nog veel waard eigenlijk, in de sport is hij allang niet meer.

alleen nog als fokhengst .

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 20:05

hoe willen ze de nederlandse paardensport kapot krijgen: nou zo dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 20:07

Schoentje schreef:
Het is te hopen dat Albert Voorn een koper kan vinden voor 'zijn' Tobalio. Ik zie dat paard nog niet zomaar onder iemand anders presteren.
De rest komt wel goed terecht, dit zijn allemaal kwaliteitspaarden, waar genoeg voor geboden gaat worden. Bovendien zijn deze paarden en de omstandigheden er omheen nu zo veel in de publiciteit geweest, dat iedereen die interesse voor dit soort paarden zou hebben, nu wel attent is!

Idd hij is een van de weinige die dat paard fatsoenlijk door de ring krijgt.