[IB] Nieuw bij Indoor Brabant: Knock Out wedstrijd dressuur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

[IB] Nieuw bij Indoor Brabant: Knock Out wedstrijd dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 10:53

http://indoorbrabant.com

Na een succesvolle try-out in Maastricht presenteert Indoor Brabant op donderdag 20 maart (aanvang 19.00 uur) een nieuwe dressuurrubriek: een Knock-Out wedstrijd voor dressuurcombinaties.

Normaal komt er slechts één ruiter in de baan en worden er punten gegeven door de jury. Maar bij de Knock-Out wedstrijd komen er 2 ruiters tegelijkertijd in de ring om een proef te rijden. De proef is zo gemaakt dat de ruiters als een spiegel tegenover elkaar rijden. Het is aan de jury om de beste ruiter aan te wijzen die dan doorgaat naar de volgende ronde.
De Knock-Out wedstrijd begint met 8 ruiters in de eerste ronde, in de tweede ronde strijden de 4 winnaars tegen elkaar voor een plaats in de finale.

Een aantal ruiters hebben al aangegeven te starten: Valentina Truppa, Jana Kun, die in Maastricht tweede werd in de try-out achter Laurens van Lieren, die ook in de Brabanthallen van de partij zal zijn en Marlies van Baalen.

Samen met de Nederlandse bondscoach Wim Ernes heeft Indoor Brabant met veel enthousiasme het idee verder uitgewerkt. Wim Ernes heeft de proef ontwikkeld en getest met Hans Peter Minderhoud en Edward Gal.
Wim Ernes: “Het was flink puzzelen. De proef is veel korter dan een normale Grand Prix maar je wilt wel zo veel mogelijk Grand Prix onderdelen in de proef verwerken. Ik denk dat dat goed gelukt is. Het is een leuke wedstrijd voor het publiek. De scores zijn live op het scorebord te zien, dus je kunt zien wie er voor ligt. Dat maakt het een stuk spannender. En het is een minder lange zit.”

Of dit een concept is dat straks op grote Kampioenschappen gebruikt gaat worden is nog een grote vraag, maar het is in ieder geval een leuk experiment in de dressuursport.

Indoor Brabant wordt via livestream gratis uitgezonden op www.clipmyhorse.tv

mylittlejoy

Re: [IB] Nieuw bij Indoor Brabant: Knock Out wedstrijd dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:57

Wat een leuk initiatief! Maar is het voor een jury wel te doen om twee combinaties tegelijk te beoordelen dan?

En ze rijden tegelijk in spiegelbeeld, toch? Maar wat als het tempo van de een dan hoger ligt dan de ander? Moet die dan onder z'n tempo gaan rijden om gelijk te blijven, met het risico dat hij er dan uit ligt omdat hij z'n oefeningen "ingehouden" moet rijden (om maar wat te noemen)?

Ik ben benieuwd hoe dit in de praktijk gaat, ik kan me er nu nog niet heel veel bij voorstellen. Maar het idee is wel erg leuk!

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 11:42

RobertMF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 12:27

Ik weet het niet hoor.. Ik snap dat de dressuursport aantrekkelijker ( is dit eigenlijk wel zo, gezien de volle tribunes tijdens de Kur??) voor het publiek moet worden. Maar of dit Knock out systeem nu daaraan gaat bijdragen?
Welk belang dient het de sport? Ik denk weinig, anders dan dat het een hoog entertainment gehalte heeft.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 12:32

Super gaaf om te zien lijkt me dat! Een vervanging voor de gewone proef lijkt het me niet, maar het is wel een erg leuke toevoeging!

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 13:40

Ik heb de KO wedstrijd in Maastricht gezien en het is best interessant en vooral leuk om te zien. Je ziet live de score en je kan zelf ook vergelijken tussen de 2 ruiters/amazones.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:09

Ik heb het toen bij maastricht ook gezien, persoonlijk vond ik het niet zo leuk. Wel een leuk systeem, maar ik zie liever de gewone proef :)

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:20

Raar dat ze dan met bandages en zweep mogen rijden, nu live te volgen:http://www.clipmyhorse.tv/nl/live/channel/1

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:22

Dankje @josie ben nu verslaafd aan de site :)

Gass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:32

Was leuk om te zien! Vooral mooi om te zien dat Verdi van Johan Rockx iedere ronde een beetje meer gaf! Terechte winnaar!

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 07:10

Dat klinkt erg leuk!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 10:15

Is het ergens terug te kijken :)?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 16:16

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 16:22

Was erg leuk.
In het begin even lastig te volgen maar leuk.

annemieke73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:52

Vond t erg leuk maar!maar het is wel moeilijk om alles te volgen.