Onderstaand artikel is ingezonden door bokker Olina
Ben je student en ben je toe aan iets anders dan de standaard wedstrijden? Dan is dit verslag zeker iets voor jou.
Vorige maand is in het Brabantse Son weer de eerste studentenwedstrijd georganiseerd door studentenruitervereniging ESRV Concorde. Door heel Nederland zijn er studentenruiterverenigingen (http://www.studentenruiters.nl) en bijna iedere maand van het jaar wordt er door een van de studentenruiterverenigingen een wedstrijd georganiseerd, die plaatsvindt op de manege van de organiserende vereniging. Studentenruiters uit heel het land komen dan naar die manege voor een gezellig weekend. En het leuke is dat het zowel geschikt is voor mensen met, als mensen zonder eigen paard.
Hoe gaat een studentenwedstrijd in zijn werk?
Er wordt gereden volgens een knock-out principe. Je rijdt dan met 2 of 3 ruiters op hetzelfde paard een proefje en de beste ruiter op dat paard gaat door naar de halve finale. In de halve finale rijden vervolgens ook weer 2 of 3 mensen op hetzelfde paard een proefje en de beste gaat dan door naar de finale. In de finale rijden er twee mensen op hetzelfde paard en de beste heeft gewonnen. De startvolgorde en het paard worden geloot. 10 minuten voordat je proef begint stap je op het paard en zo kan je dus geluk of pech hebben als je bijvoorbeeld als 3e op het paard moet. Voordat de eerste ruiter op het paard gaat is deze al losgereden door iemand die bekend is met het paard.
Op een studentenwedstrijd wordt er altijd dressuur verreden en op maneges waar dat mogelijk is ook springen. De dressuur wordt verreden in de klassen B t/m M en als er springen is, is dit in de klassen B en L.
SO Concorde, het verslag van deelnemer Olina
SO Concorde werd georganiseerd door mijn vereniging, ESRV Concorde. Dit zou mijn eerste studentenwedstrijd worden en ik keek er al een paar weken naar uit. Naast dat ik zou starten in de B dressuur, zou ik dit weekend ook helpen als vrijwilliger. Om 13:30 was ik samen met mijn vriendin op de manege en zijn we gaan helpen in de stallen zodat de paarden er helemaal top uitzagen voor de wedstrijd.
Ondertussen kwamen ook steeds meer deelnemers binnendruppelen en was het tijd om de paarden te gaan loten. Je weet nooit wat voor een paard je onder je kont krijgt, dit kan van ZZ-zwaar paard tot 4jarige zijn. Uiteraard staan de paarden wel ingedeeld in een categorie waar ze geschikt voor zijn. Ik lootte Remy, een paard waar ik zelf nog nooit op had gereden. Helaas geen thuisvoordeel dus voor mij, maar gelukkig hadden de andere ruiters er ook nog nooit op gereden.
Na de rest van de voorrondes gekeken te hebben, ben ik eerst even naar huis gegaan om ons om te kleden en daarna hebben we ons naar de binnenstad van Eindhoven verplaatst voor de uitslag en het feest met studentenruiters uit het hele land. Na een tijdje wachten bleek dat ik door was naar de halve finale en dus de volgende dag weer mocht rijden.
De volgende dag moesten we weer vroeg op voor de eerste dressuurproeven die om 8h ’s ochtends waren. Dit viel niet mee voor een groot deel die de vorige avond tot 4h was door blijven feesten

Nadat eerst de andere rubrieken hadden plaatsgevonden, mocht ik de halve finale rijden. Ik had het geluk een van de paarden waar ik regelmatig op rijd, Swing, te loten. Ik had een erg fijne proef met Swing gereden, en tot mijn grote verbazing kreeg ik te horen dat ik me mocht gaan klaarmaken voor de finale.
De finale reed ik op een draver genaamd Apie. Voor de finale begon, moest er natuurlijk eerst de finaleborrel met de tegenstander gedronken worden. (het blijven nou eenmaal studentenwedstrijden
). Ik had helaas niet heel fijn gereden tijdens de finale. Dat is dan weer het leuke aan de studentenwedstrijden, als je een paard loot dat niet heel fijn is, heeft je tegenstander daar ook last van. En als je een hele goede ruiter bent kan je met zo’n paard juist een groot verschil in punten rijden.Na de dressuur werd het springparcours opgebouwd. Het springen zelf was erg leuk om te kijken en zeker de finale van het L springen (die als enige op tijd en niet op stijl wordt gejureerd) was erg spectaculair.
Na het springen zijn alle paarden op stal gezet en daarna was het tijd voor de prijsuitreiking. Hier bleek dat ik ondanks mijn minder fijne proef in de finale toch eerste geworden was, een erg leuke verrassing en een leuk einde van een heel geslaagd weekend!
Zie ook:
Wiki-artikel over de Vereniging Nederlandse Studentenruiters
[VN] WK studentenruiters verplaatst naar november
klinkt iig super gezellig!

. Afgelopen weekend ook in Enschede mee gedaan, in de La dressuur dit keer