Academy Bartels aangeklaagd voor dierenmishandeling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Academy Bartels aangeklaagd voor dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 09:53

*www.omroepbrabant.nl / http://www.bokt.nl
Ingezonden door bokker Bora

Tineke Bartels, haar dochter Imke Schellekens-Bartels en hun gerenommeerde dressuurstal Academy Bartels in Hooge Mierde worden door topmodel Lonneke Engel aangeklaagd. Het in New York wonende model heeft aangifte gedaan van mishandeling van haar paard U2 en eist een schadevergoeding. Dat meldt De Telegraaf vandaag in de krant.

De 32-jarige Engel en haar advocaat Stephan Wensing stellen dat door opzettelijk en ernstig toegebracht letsel een succesvolle carrière van het talentvolle dressuurpaard is voorkomen. Er wordt gesproken over het tot bloedens toe afbeulen van haar paard U2. Ook U2's berijdster Mischa Koot wordt gedagvaard.

De ruin is in de flanken tot bloedens toe verwond door scherpe metalen sporen, zo zou blijken uit foto's die als bewijsmateriaal worden aangedragen. Ook zouden zijn kaken zijn ontwricht door het hardhandig naar achteren trekken. "Door excessief bitgebruik is de kaak verwoest", schrijft advocaat Wensing in de aangifte.
Volgens Engel had haar paard in 2012 nog een economische waarde van 300.000 euro en is het paard nu nog slechts 2500 euro waard.

Een veterinaire controle in Nederland en aanvullend onderzoek door de Universiteit van Gent brachten een waslijst aan beschadigingen aan het licht. Dit zou blijken uit verklaringen die De Telegraaf mocht inzien.

Volgens Joep Bartels, de echtgenoot van Tineke, staat Academy Bartels bekend om zijn diervriendelijke reputatie. Bartels vindt het een kwalijke zaak dat de Academy nu in het beklaagdenbankje wordt gezet en doet de aangifte af als smaad.
Tegenover de Telegraaf meldt hij: "Dit is heel vreemd. Engel heeft onlangs een burn-out gehad. Tot op de dag dat het paard is weggehaald hebben we goede contacten met haar gehad. Ontzettend laag om ons hierbij te betrekken. Wij leven van onze goede naam."

Academy Bartels staat al jaren hoog in aanzien in de dressuurwereld, leverde al zesmaal ruiters af voor de Olympische Spelen en zet nog altijd belangrijke veranderingen in de internationale dressuursport in gang.

Zie ook: [VN] Reactie Academy Bartels op artikel Telegraaf: "Smaad"

maras

Re: Academy Bartels aangeklaagd voor dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 09:55

Het lijkt me volkomen onwaarschijnlijk dat de familie Bartels of hun stalruiters paarden op een dergelijke manier behandelen. Ze staan bekend om hun paardvriendelijke benadering en ze zouden totaal geen voordeel behalen om een paard op de manier als boven omschreven staat te behandelen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 09:59

Wat vreemd... :\

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:00

als het zo is geef ik ze groot gelijk, ik zou er ook niet blij mee zijn als ze mijn paard zo behandelen

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:01

Dit lijkt mij stug,
Ik heb u2 en mischa wel eens aan het werk gezien op youtube en kan alleen beamen dat dit zeer vriendelijk ging.
Zo een beschuldiging is niet niks, ik kan er niet meer van maken dat het mij onmogelijk lijkt. Ze zouden hun goede naam echt niet op het spel zetten.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:02

Als ie nu nog maar 2500 waard is, dan kom maar hier ermee hoor.. :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:03

kaak ontwricht >;) overdrijven is ook een vak.

maar vreemd idd

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:03

Ben benieuwd hoe dit afloopt, echt een vreemd verhaal.
Maar universiteit van merelbeke gaat toch geen verslag verzinnen lijkt me..
Moest deze echt bestaan?
Er zal wel waarheid inzitten, aan welke kant? Weten we niet..
Laatst bijgewerkt door Furrow op 20-03-14 10:05, in het totaal 2 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:04

Vreselijk voor de familie Bartels, ik ga er dan vanuit dat de beschuldiging niet waar is.
Een goede naam en reputatie opbouwen kost lange tijd.
Maar een slechte naam heb je zo in één keer, en kom daar maar weer eens vanaf.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:05

Het lijkt mij sterk, Academy Bartels is heel transparant in de wijze waarop ze de paarden trainen. Tijdens de trainingsweken mogen de cursisten bij de trainingen aanwezig zijn. Bij menig dressuurstal is dat echt niet mogelijk.
Ik heb ooit een trainingsweek mogen meedoen en bij de trainingen die ik toen heb bijwoond ging het er altijd vriendelijk aan toe.

Wat hebben zij eraan om een paard kapot te rijden?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:05

Wat een apart verhaal joh :?

Geloof er in ieder geval weinig van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:06

Benieuwd.....de aantijgingen zullen met medische verklaringen onderlegd zijn....

Dus laten we eerst maar eens afwachten....

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:07

Dit is ook het soort type mens die je niet als klant wil. Ze denken dat ze met hun geld alles kunnen maken.
Ik geloof niet dat er bij Bartels op stal dit soort dingen gebeuren en ik hoop dat dat ook snel bewezen wordt.

Flevolander

Persoonlijk vraag ik me überhaupt af of je als ruiter in staat bent om een kaak van een paard te ontwrichten.. Moet je natuurkundig gezien wel erg hard je best doen om tot dat soort krachten te komen, zeker vanuit die hoek gezien.. -:)

Amandavd

Was al nooit geen fan van de familie Bartels, maar ik weet niet in hoeverre ik dit moet geloven. Nu vind ik dat zij verre van paard vriendelijk rijden zijn, maar dit verhaal neem ik toch met een pot zout.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:09

russel schreef:
Benieuwd.....de aantijgingen zullen met medische verklaringen onderlegd zijn....

Dus laten we eerst maar eens afwachten....

Daarom als dit verslag bestaat, Universitaire kliniek van Merelbeke is wel respectabel.
En dan stel ik me wel vragen..
Er zal wel een waarheid aanhangen, misschien heeft het ook op een andere locatie gestaan na de familie Bartels.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:09

Ik denk niet dat er "zomaar" zonder ongefundeerd bewijs een aanklacht wordt ingediend.
Van een verwonding door spoorgebruik, tja dat overkomt de beste wel eens denk ik, ontstekingswaarden in het bloed, een scheur in de hoef, kunnen allerlei oorzaken hebben. Om dat nu dierenmishandeling te noemen is wel overdreven. Maar beschadigingen aan de kaak door bit gebruik klinkt wel ernstig. Naar ik heb gelezen, is er naar de veterinaire bevindingen een 2nd opinion gedaan bij de universiteitskliniek in Gent. Ik moet zeggen, dat klinkt niet best.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:10

Ik ben ook benieuwd. Ga er niet van uit dat er een zaak wordt gemaakt, zonder enige medische onderbouwing.
Aan de andere kant is dit absoluut niet het beeld dat ik van de familie Bartels heb.

Afwachten dus inderdaad.

Ps. Ik lees nu pas van de Universitaire kliniek van Merelbeke. Dat is inderdaad niet de minste.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:10

Flevolander schreef:
Persoonlijk vraag ik me überhaupt af of je als ruiter in staat bent om een kaak van een paard te ontwrichten.. Moet je natuurkundig gezien wel erg hard je best doen om tot dat soort krachten te komen, zeker vanuit die hoek gezien.. -:)

Nou nee hoor. Met stang en trens is dat zo gebeurd.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:14

lrtj_ schreef:
Dit lijkt mij stug,
Ik heb u2 en mischa wel eens aan het werk gezien op youtube en kan alleen beamen dat dit zeer vriendelijk ging.
Zo een beschuldiging is niet niks, ik kan er niet meer van maken dat het mij onmogelijk lijkt. Ze zouden hun goede naam echt niet op het spel zetten.

Ik zeg niet dat het zo is. Maar als het wel zo is dan is het uiteraard logisch dat ze daar mee niet te koop lopen. En dat zal je ook niet terug vinden in het openbaar of op filmpjes.
Ben benieuwd. Lijkt me stug dat ze zomaar uit het niets een verhaal uit de duim zuigt. De advocaat zal toch ook zeker enig bewijs moeten hebben.
Misschien hier en daar overdreven maar ergens zal er vast een kern van waarheid in zitten.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 20-03-14 10:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Udo2001

Flevolander schreef:

Je kunt zelfs een kaak breken.... :(

Flevolander

Babootje schreef:
Flevolander schreef:

Heb je een artikeltje waar deze casus in onderzocht wordt? Ik ben wel benieuwd.. heb er namelijk nog nooit van gehoord dat dit kan..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:15

Babootje schreef:
Flevolander schreef:

letterlijk ontwrichten kan gewoon niet, schade aan de lagen, botstructuur thv de lagen, tong, gewrichtskapsel/spierbeschadigingen ok, maar ontwrichten betekent voor mij toch iets heel anders.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:15

Stephan Wensing (paardenadvocaat) begint niet aan een kansloze zaak schat ik zo in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:16

Ze zullen wel geld willen zien
Reden no 1 om aan te klagen