Alleen boete voor Isabell Werth in dopingzaak

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Alleen boete voor Isabell Werth in dopingzaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 21:44

www.horseandhound.co.uk / http://www.bokt.nl

De Duitse dressuuramazone Isabell Werth heeft van de rechtbank voor arbitrage een boete gekregen nadat haar paard El Santo 2 jaar geleden, tijdens de Rijnlandse kampioenschappen in Langenfeld, positief getest was op verboden medicatie.
Aanvankelijk had Werth een schorsing opgelegd gekregen van 6 maanden, waartegen ze bezwaar heeft aangetekend. De langlopende juridische strijd tussen de Olympische dressuuramazone en de Duitse hippische federatie is hiermee eindelijk tot een einde gekomen.

Het ging om cimetidine, een geneesmiddel dat wordt gebruikt voor de behandeling van maagzweren. Cimetidine staat op de lijst van verboden stoffen van de Duitse Hippische Sportfederatie, maar niet op de dopinglijst van de FEI.

De rechtbank bevond Werth schuldig aan een "kleine" overtreding van de anti-medicatie regeling met haar paard El Santo in 2012. Ze is veroordeeld tot het betalen van een boete van € 2000 plus alle juridische kosten.

Aan de Duitse krant St. Georg vertelde ze dat ze opgelucht is dat de zaak voorbij is en deed een oproep tot "harmonisatie" tussen de nationale en internationale regels .

Zie eerder:
[VN] Werth overweegt aanklacht tegen FN
[VN] Hoofdsponsor FN steunt Isabell Werth in dopingzaak
[VN] Isabell Werth verzet zich tegen schorsing
[VN] Isabell Werth zes maanden geschorst, maar gaat in beroep
[VN] Isabell Werth moet voor tuchtcommissie verschijnen
[VN] Isabell Werth over de beschuldigingen van doping
Laatst bijgewerkt door Gem op 19-03-14 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

webster543

Re: Isabell Werth komt weg met boete en ontloopt schorsing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:57

Ben blij voor haar, maar vooral voor de sport, dat deze soap gedaan is. De paardensport werd hierdoor door het slijk getrokken en dat verdienen wij allemaal niet.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 06:33

Het blijft natuurlijk ook bizar dat de strijd zo lang heeft moeten duren

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 08:14

goede uitspraak, terecht.

BMHP

Re: Alleen boete voor Isabell Werth in dopingzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:02

belachelijke uitspraak!

eerst wordt je voor 6 maanden geschorst, dat is de start van het juridisch getouwtrek.
Dan na 2 jaar wordt je bezwaar toegewezen (en wordt je op een aantal punten in het gelijk gesteld).

dus is de uitspraak:
"De rechtbank bevond Werth schuldig aan een "kleine" overtreding van de anti-medicatie regeling met haar paard El Santo in 2012. Ze is veroordeeld tot het betalen van een boete van € 2000 plus alle juridische kosten."

Heerlijk frustrerend als je zoiets overkomt, en ook geen recht gedaan aan Isabell omdat de uitspraak een koekje van eigen deeg is (een leuk bedrag aan advocaatkosten) en geen enkele hand in eigen boezem van de FN.

ik wil wel een kanttekening maken, mijn mening betreft hier de procedures, niet het feit dat er een verkeerd medicijn is gebruikt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:20

Zijn de juridische onkosten niet hoger dan €2000?? :P

Wat bedoelen ze precies met kleine overtreding? Dat ze nalatig is geweest?
Als het een bewuste actie was vind ik deze straf veels te licht.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:38

Inderdaad dan stom dat de nationale dopinglijst niet hetzelfde is als die van de FEI lijst. Ik dacht werkelijk dat dat altijd hetzelfde was en dat de FEI dopingslijst eigenlijk altijd gehanteerd werd.

Ik vrees dat de juridische kosten flink stuk hoger zijn dan de eigenlijke boete zelf.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:38

2 jaar gaan touwtrekken voor een schorsing van 6 maanden? Had ze niet gewoon veel goedkoper uit geweest om het lekker te laten gaan?

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:42

Slordige procedure en dan druk ik mij voorzichtig uit. De aangerichte schade is reeds geschied.

opmerkelijk detail:
"Isabell Werth muss die Kosten des Verfahrens tragen und eine Geldbuße in Höhe von 2000 Euro an das Deutsche Kuratorium für Therapeutisches Reiten zahlen".
(http://www.st-georg.de/news/detail.php? ... 74&class=6)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:09

miss_lizje schreef:
2 jaar gaan touwtrekken voor een schorsing van 6 maanden? Had ze niet gewoon veel goedkoper uit geweest om het lekker te laten gaan?

Inderdaad. Ze was hoe dan ook schuldig, nalatig of niet. Stomme fout en onder een straf kwam zij toch niet uit. Zou het volwassener vinden als zij gewoon het even slikte en weer doorging. Maarja, je weet nooit wat je zelf zou doen..

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:45

Ja nu wel he, net ze gedreigd had om voor Nederland te gaan rijden haha

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 09:42

Danique_G schreef:
miss_lizje schreef:

Inderdaad. Ze was hoe dan ook schuldig, nalatig of niet. Stomme fout en onder een straf kwam zij toch niet uit. Zou het volwassener vinden als zij gewoon het even slikte en weer doorging. Maarja, je weet nooit wat je zelf zou doen..

Behalve een schorsing van zes maanden volgens mij meer gevolgen heeft. Was toch iets met grote wedstrijden starten dat niet meer toe gelaten werd na een schorsing van zes maanden of langer.

Bovendien, 'gewoon laten gaan'... Voor Werth is dit geen hobby in de achtertuin zoals voor de meeste bokkers, dit is haar brood op de plank. Dan laat je iets niet gewoon gaan.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:00

Dat van die grote wedstrijden wist ik niet na zes maanden. Feit blijft hoe dan ook dat ze schuldig is. Terecht dat er op doping gebruik hoge straffen staan. Ik snap wel heel goed je punt Ayasha. Maar ik vnd wel dat zij schuldig is en die straffen zijn er niet voor niets daaron vind ik het afdoen aan haar dat zij daar tegen in gaat. Maargoed, vanaf hier makkelijk spreken..

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 11:40

Ik snap wel dat dit haar brood is. Maar als je nu een balans zou opmaken, zou dit getouwtrek niet meer hebben gekost dan gewoon 6 maanden niet op wedstrijd gaan? Daarnaast vraag ik mij af of ze dus tijdens het hoger beroep dus wel wedstrijden mocht rijden of ook stil moest blijven staan.
Ik bedoel meer, wat heeft ze hier nu mee bereikt? Een hoop kosten in iedergeval waarvan ik dus afvraag in hoevere het kosten&baten dit heeft opgeleverd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 12:54

miss_lizje schreef:
Ik snap wel dat dit haar brood is. Maar als je nu een balans zou opmaken, zou dit getouwtrek niet meer hebben gekost dan gewoon 6 maanden niet op wedstrijd gaan? Daarnaast vraag ik mij af of ze dus tijdens het hoger beroep dus wel wedstrijden mocht rijden of ook stil moest blijven staan.
Ik bedoel meer, wat heeft ze hier nu mee bereikt? Een hoop kosten in iedergeval waarvan ik dus afvraag in hoevere het kosten&baten dit heeft opgeleverd.

Als mijn vermoeden klopt, maar ik vind het even niet terug dus don't shoot me if I'm wrong, dan houdt zes maanden schorsing in dat ze voor veel langere tijd niet meer aan bepaalde wedstrijden (geen deelname aan landenteams oid) mag mee doen. Maar ik zoek het vanavond op om zeker te zijn. Als er niets meer bij kwam kijken dan zes maanden geen wedstrijden zou ze vermoedelijk die kosten niet gedaan hebben... Werth is ook niet Stom lijkt me.

Dinopino @ [VN] Isabell Werth verzet zich tegen schorsing
Hier staat wel dat een schorsing hoe dan ook een dure zaak zou geworden zijn

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:14

Door die schorsing zou ze de aanloop missen naar de OS oid.