Races Cheltenham Festival kost vier paarden het leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Races Cheltenham Festival kost vier paarden het leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 16:00

http://www.horsetalk.co.nz / http://www.bokt.nl
Ingezonden door Bokker papagroom

Een vierde renpaard is overleden door een val bij het Cheltenham Festival in Groot-Britannië.

De achtjarige Raya Star viel tijdens de Johnny Henderson Grand Annual Challenge Cup, de finale race op de laatste dag van het vierdaagse festival. Het paard brak zijn rug en moest ingeslapen worden. De dierenwelzijnsorganisatie Animal Aid zegt dat de race in een razend tempo verliep en dat er veel paarden aan de start kwamen. Meerdere paarden liepen vlak naast Raya Star toen hij viel. Doordat het paard weinig ruimte had kon hij waarschijnlijk geen goede sprong maken, waardoor hij ten val kwam.

Het eerste paard wat overleed was Our Conor, welke ingeslapen werd nadat hij maandag viel na de derde hindernis in de Stan James Champion Hurdle. Het volgende paard was Akdam, die zijn been op woensdag brak. Een dag later liep het paard Stack The Deck kreupel tijdens een race, waarbij het bleek dat hij zijn linker voorknie ernstig had gebroken en daardoor ingeslapen moest worden.

Andrew Tyler van Animal Aid zegt: "In 2006 zijn er elf paarden overleden en sindsdien is er nooit meer een Festival geweest zonder een dodelijk ongeluk. Er is een simpele vraag die Cheltenham en de British Horseracing Authority moeten beantwoorden: hoeveel dode paarden bij het Festival zijn er teveel?"

BigOne

Re: Races Cheltenham Festival kost vier paarden het leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:06

Tja, de stiff upperlip traditie, word niet aan getornd. Er was zelfs een jockey die verkondigde dat een paard gewoon vervangbaar was, die woorden heeft hij heel snel weer ingetrokken.
Als er nu elke keer eens wat ruiters hun nek breken is het hier snel mee gedaan of word het een stuk veiliger gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:07

Ok normaal ben ik altijd pro-rennen en hordes maar dit vind ik ook teveel en te ver gaan...

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:12

Dat kan toch echt niet meer!

Edit:
Walsh is de ruiter van het eerste paard dat die race werd ingeslapen.

Walsh had said that horses were replaceable.

Walsh later clarified his comment (na doodsbedreigingen), saying he did not mean to sound callous.
“We look after horses like they’re pets,” he said. “There’s a huge difference between your pet and your family. That’s the point I was making.

“There’s a big difference between you going home tonight and something’s happened to your dog, and you go home tonight and something’s happened to one of your kids. There’s a huge difference.”

Animal Aid’s Dene Stansall told the newspaper: “He has shown callousness for the animals that have earned him a good living. It’s completely disrespectful. To treat the death of a horse in such a way shows that they are merely machines for people to make money

Ben het helemaal eens met Animal Aid's.
Naar deze race moet eens goed gekeken worden
Laatst bijgewerkt door Cherdenise op 17-03-14 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:16

:n Arme diertjes, we leven toch niet meer in de 19e eeuw...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:25

Laten we het eens hebben over de jockeys dan :-)

Op de laatste dag van het festival heeft Ruby Walsh in de eerste race een nare val gemaakt en daarbij zijn arm gebroken. Een andere jockey liep een blessure op aan zijn schouder waardoor hij na de tweede race niet meer verder kon rijden. De derde race viel een jockey al voor de start tussen het publiek waarbij hij zijn knie heeft gebroken, zijn arm en zijn schouder (even uit mn hoofd).

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:28

Joolien schreef:
Ok normaal ben ik altijd pro-rennen en hordes maar dit vind ik ook teveel en te ver gaan...

Ik denk er net zo over.

Het word echt tijd voor de nodige aanpassingen.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:33

@ Apple: Ik weet niet, maar ik maak me drukker om die vier paarden die het met de dood hebben moeten bekopen dan om die jockeys die er met lichte (in vergelijking met..) blessures vanaf komen.

Of begrijp ik je nu helemaal verkeerd?
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 17-03-14 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:33

Jockeys zijn ook vervangbaar! :))
Dit is geen paardensport maar sport met paarden. :n

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:53

4 paarden is uiteraard 4 teveel.

Dat is echter minder dan 1% van de paarden die afgelopen Cheltenham Festival geraced hebben. 7 races per dag, zeg 15 paarden per race= 105 paarden per dag die racen. 4 dagen = 420 paarden.
420 paarden hebben afgelopen dagen deelgenomen aan races. Daarvan is minder dan 1% om het leven gekomen en zeg dat er nog eens 10 procent een kreupelheid oid heeft opgelopen.

Racen is riskant, vooral hurdles en steeples. Ik denk echter dat als je kijkt naar de hoeveelheid paarden die racen elke dag en dat afzet tegenover de hoeveelheid ongelukken dat dit dan heel erg mee valt. Uiteraard halen deze ongelukken het nieuws. In vergelijking van overige takken van paardensport komt dit veel meer in beeld.

Wij weten niet hoeveel dressuurpaarden met vage blessures het veld moeten ruimen of reeds ver voor hun 10e levensjaar zijn afgeschreven. Maar goed, dat is meestal niet direct zichtbaar op het wedstrijdterrein.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:57

Is het nou niet eens een keer klaar met de ren sport in negatief daglicht zetten?

Kan er niets worden geplaatst over het paard wat al 7 jaar op rij dezelfde koers wint?

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:04

Maar Woogy, vind je een overlijdingskans van 1% niet aan de hoge kant voor zo'n wedstrijd? Vind je dat niet ver gaan?
Ik las vandaag een topic over een paard met mok injecteren met een stof waarbij je 1% overlijdingskans hebt. Kromme vergelijking wellicht, maar die gok zou ik niet wagen eerlijk gezegd.....

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:15

klopt, en ik keur het niet goed, maar ik word er inmiddels wel scheitziek van dat er alleen maar dergelijke berichten over draf en rensport op bokt terecht komen. De sport word op deze manier alleen maar in een kwader daglicht gezet.
Bij de rensport is het inmiddels ene plicht geworden om aan te geven hoeveel dieren jaarlijks overlijden...ik vraag me af waarom deze meldplicht er niet is voor andere sporten...

nog ene kromme vergelijking: ik heb een pension stal gewerkt een half jaar ongeveer met een stuk of 60 pension paarden, binnen dat half jaar zijn er een stuk of 10(!!!) rijpaarden op lagere niveaus aan hun einde gekomen...is dat niet wat maar dan 1% op het hoogste niveau van de hordelopen?

Het moment dat ik positieve leuke berichten doorstuur naar de redactie krijg ik 9 van de 10 keer te horen 'we gaan het overleggen met hem team'...om er nooit meer iets van te horen. Vind een artikel over een volbloed die z'n been breekt en bam staat op de VP...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 17:38

Helaas zijn meestal negatieve of schokkende gebeurtenissen nieuws, niet alleen op Bokt. Sla de krant open of zap op NOS en je krijgt weinig positiefs te zien. Het probleem met wanneer er wat positiefs wordt geplaatst is dat het vaak te weinig nieuwswaarde bevat, en vervolgens de NR reacties krijgt als "Is dit nieuws?".
Mocht je een nieuwtje vinden mag je het inderdaad altijd insturen via PB of TeR, maar garantie dat het geplaatst wordt kunnen we helaas niet geven.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:40

wat een onzin om het te vergelijken met nieuws van alle dag. Jullie kunnen toch selecteren? wat is er geen nieuws aan een paard wat iets presteert? Als er één of ander dressuur paard iets wint wordt het ook geplaatst.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:46

Woogy schreef:
wat een onzin om het te vergelijken met nieuws van alle dag. Jullie kunnen toch selecteren? wat is er geen nieuws aan een paard wat iets presteert? Als er één of ander dressuur paard iets wint wordt het ook geplaatst.

Dat is omdat de dressuursport in Nederland meer leeft dan de rensport. :)
Daarbij vind ik dat de rensport gewoon veel meer risico met zich mee brengt, dan een gemiddelde dressuurproef of springparcour.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:47

is het nou ook niet zo dat het minder leeft omdat mensen er een nare smaak van krijgen door telkens berichten als deze te lezen?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:49

Nee dat denk ik niet, het is maar net wat je wil zien hé.
Het wordt hier ook minder gedaan, net als dat voetbal hier altijd in het nieuws is en rugby nooit.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:49

Woogy schreef:
Is het nou niet eens een keer klaar met de ren sport in negatief daglicht zetten?

Kan er niets worden geplaatst over het paard wat al 7 jaar op rij dezelfde koers wint?

Dit is toch veel te ernstig om te negeren. Dit is niet in een kwaad daglicht stellen, dit zijn gewoon feiten die niet genegeerd mogen worden omdat de ''fans'' van de sport het te negatief vinden. :=

De sport op zich moet kunnen maar het kan allemaal toch wel iets milder?
Snap dit niet hoor, arme paarden.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:54

Woogy schreef:
is het nou ook niet zo dat het minder leeft omdat mensen er een nare smaak van krijgen door telkens berichten als deze te lezen?
Is ook hoor, want toen ik nog nooit wat met dravers te maken had gehad, vond ik het ook maar een zielige sport, al die nare berichten die je leest over 2 jarige dravers die geslagen werden omdat ze niet hard genoeg gingen en dus gelijk maar naar de slacht gingen en dat ze onwijs veel geslagen werden onder koersen.....
Inmiddels weet ik wel beter hoor, nu ik de sport ken en meegemaakt heb.

Dit soort berichten maken het er niet beter op, misschien is dit "race festival" wel too much, ik ken het niet, en onwijs sneu voor de paarden die er om het leven komen, maar denk dat het meer iets te maken heeft met dit festival ansich dan met de draf en ren sport zelf.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 18:08

MarlindeRooz schreef:
Dat is omdat de dressuursport in Nederland meer leeft dan de rensport. :)
Daarbij vind ik dat de rensport gewoon veel meer risico met zich mee brengt, dan een gemiddelde dressuurproef of springparcour.

Des te meer reden om ook sportresultaten te plaatsen. Tuurlijk is dit nieuws, als een springpaard in een parcours z'n been breekt bij de landing of ter plekke dood neervalt door een aneurisma is dat ook nieuws. Maar een knol die 2.20 springt in een puissance is ook nieuws, en zulk vergelijkbaar nieuws uit de renwereld wordt inderdaad (vrijwel) nooit geplaatst. Of het moet Zenyatta zijn, daar lag zélfs bokt plat van. En dan is er opeens niets mis met de rensport...

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 18:27

Woogy schreef:

Of het paard wat op 11 jarige leeftijd afscheid neemt van de sport in cheltenham tijdens zijn 5e start in dezelfde ren.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 19:36

Nou moet ik toch effe reageren. Ik ben een best wel grote fan van de rensport en volg het op de voet.maar ik moet toch toegeven dat er in dit soord koersen toch wel ieder weekend 1 of meerdere paarden verongelukken. Dit weekend verdeeld over 2 meetings 7 paarden! Sorry maar dat valt niet goed te praten! Overal in iedere takt van paardensport gebeuren ongelukken maar bij deze takt van de rensport verongelukken iedere week paarden! In Australië wouden ze deze rennen verbieden, dit omdat er zoveel paarden verongelukken.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:29

NeverGiveUp schreef:
Woogy schreef:

Dit is toch veel te ernstig om te negeren. Dit is niet in een kwaad daglicht stellen, dit zijn gewoon feiten die niet genegeerd mogen worden omdat de ''fans'' van de sport het te negatief vinden. :=

De sport op zich moet kunnen maar het kan allemaal toch wel iets milder?
Snap dit niet hoor, arme paarden.

Tuurlijk iedere dode is er 1 te veel ik denk dat iedereen het daar over eens is.
Maar je moet wel met iets heeel erg rekening houden. Als wat op ee renbaan gebeurd wordt gezien. Het wordt uitgezonden door de weddenschappen dan de tienduizenden bezoekers langs de kant. Om nog maar te zwijgen over dat alles maar dan ook alles geregistreerd wordt. Ook kom ik veel op dressuur en spring wedstrijden en ook daar gaat er van alles mis. Deze paarden worden echter op de vrachtwagen gezet en hoor je nooit iets meer van. Dit heb je alleen bij de absolute top dat je het wel hoort.
Daar moet je wel echt rekening mee houden.

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:29

Ik vind het niet raar dat veel mensen op bokt 'tegen de rensport' zijn. Telkens als er iets over de rensport op de voorpagina verschijnt is het negatief. Als de mods alleen maar negatieve berichten plaatsen, plaats dan gewoon helemaal niets. Beetje jammer.

En om terug te komen op wat Ruby Walsh gezegd heeft, hij heeft helemaal gelijk. Natuurlijk wil niemand dat er de paarden iets overkomt maar wat hij bedoelt is dat er een verschil is tussen je kinderen moeten vertellen dat hun vader niet thuis komt, en een paard moeten missen. Het klinkt hard maar het is gewoon zo.