Partij voor de Dieren maakt zich zorgen om behoud buitenrit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Partij voor de Dieren maakt zich zorgen om behoud buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 15:07

Persbericht van De Partij voor de Dieren

De Partij voor de Dieren in Zuid-Holland is bezorgd over de berichtgeving dat er in de toekomst moet worden betaald om te kunnen recreëren in de natuur. De Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) is samen met de wielersportbond Nederlandse Toer Fiets Unie (NTFU) een actie begonnen, omdat de ruiterpaden in natuur- en recreatiegebieden in Nederland vanwege geldgebrek voor onderhoud dreigen dicht te gaan voor buitensporters.

In Nederland maken meer dan 370.000 paardenliefhebbers jaarlijks 17 miljoen buitenritten. Door een tekort aan geld voor onderhoud dreigt daar een streep door te worden gezet. Met de petitie ‘Red de buitenrit!’ willen de organisaties de stemmen van alle paardensporters en mountainbikers bundelen die door afsluiting van de natuur hun sport wellicht niet meer kunnen beoefenen.

De Partij voor de Dieren vindt het voor het welzijn van mens en dier belangrijk dat iedereen die dat wil, vrij en zonder betaling kan genieten van de natuur in ons land. Daarnaast is het voor het lichamelijk en geestelijk welzijn van paarden en pony’s belangrijk om buiten op de ruiterpaden in natuur- en recreatiegebieden beweging te krijgen.

De partij heeft naar aanleiding van deze berichten schriftelijke vragen gesteld aan het provinciebestuur. De partij wil van Gedeputeerde Staten weten of zij zich willen inzetten om recreatie in de natuur voor iedereen vrij toegankelijk te houden. Verder wil de partij weten of, en zo ja, welke plannen er in Zuid-Holland zijn om voor recreatie in de natuur te gaan betalen.

Fractievoorzitter van de Partij voor de Dieren in Zuid-Holland, Carla van Viegen: “Het vrij recreëren in Zuid-Holland moet voor iedereen die dat wil mogelijk blijven. Zowel voor wandelaars en fietsers als voor mountainbikers en ruiters. Het is een slechte zaak dat vanwege bezuinigingen mensen hiervoor moeten gaan betalen. Dit mag niet gebeuren en we vinden dat de overheid hiervoor garant moet staan.”

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:03

Citaat:
Daarnaast is het voor het lichamelijk en geestelijk welzijn van paarden en pony’s belangrijk om buiten op de ruiterpaden in natuur- en recreatiegebieden beweging te krijgen.

Sjonge. Eindelijk een politieke partij die de échte problemen in ons land begrijpt... :')

wankaadelaar

Re: Partij voor de Dieren maakt zich zorgen om behoud buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:07

Goeie aktie. zou toch te gek voor woorden zijn als je moets betalen om een wandelingetje in het bos te maken

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:09

Eindelijk een pluspuntje voor de partij.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:14

Gaan nu alle paardenliefhebbers pvdd stemmen? :')
Ik hoop zo dat ze het in Den Haag drukker hebben dan dit uitvoerig aan bod te laten komen. Don't get me wrong, ik ben pro-buiten rijden. Maar in de tijd van tegenwoordig kun je er niet omheen dat er voor natuurbehoud betaalt dient te worden. Niet alleen door paardenliefhebbers.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:17

Jammer meteen weer zo negatief te reageren. Vind het goed van de PVDD. Zijn jullie paardenliefhebbers of niet? Het schijnt nooit goed te zijn, het is niet goed als er een verbod komt, maar als een partij daartegen in actie komt is het ook weer niet goed.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:18

Lisaapee schreef:
Gaan nu alle paardenliefhebbers pvdd stemmen? :')
Ik hoop zo dat ze het in Den Haag drukker hebben dan dit uitvoerig aan bod te laten komen. Don't get me wrong, ik ben pro-buiten rijden. Maar in de tijd van tegenwoordig kun je er niet omheen dat er voor natuurbehoud betaalt dient te worden. Niet alleen door paardenliefhebbers.

Blijkbaar dus wel alleen door paardenliefhebbers

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:20

Als je iets wil gebruiken moet je ervoor betalen.

Voor ruiters en fietsers zijn er aparte paden nodig, die onderhouden moeten worden.

Als er in de gemeentepot geen geld meer is, maar de ruiters/fietsers willen de paden open houden.
Nou dan moeten ze er maar voor betalen.

Ik ga er niet nog meer voor betalen als niet gebruiker
Laatst bijgewerkt door Kitty1985 op 17-03-14 16:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:26

Hoezo negatief? Iedereen gaat direct in de ankers als ze horen dat ze moeten betalen. Alleen door de ruiters vind ik ook onzin maar dat er betaald moet worden begrijp ik wel. Het onderhoud is niet gratis en Nederland is een van de dichtstbevolkte landen. De argumenten die de pvdd aanvoert zijn niet nieuw en gebaseerd op emoties imo. De knhs kan denk ik meer bereiken dan de pvdd.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:27

wandelpaden zijn toch ook paden die onderhouden moeten worden?
Dus dan moet iedereen betalen imo
Alleen ruiters/fietsers vind ik dan echt niet ok want het kan anders!

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:27

Goed punt van de PVDD!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:31

Bij ons in België is er geen verschil tussen ruiterpaden en fietspaden. Enkel smalle wandelpaden mag je enkel als voetganger betreden.

Hier doet daar niemand moeilijk over hoor...

Zou wat zijn als je zou moeten betalen om met je paard buiten te komen.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:32

Snooki schreef:

Wandelpaden in het bos zijn meestal smalle onverharde paden. Zit weinig onderhoud aan, blijft open door er overheen te lopen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:10

Kitty1985 schreef:
Snooki schreef:

Wandelpaden in het bos zijn meestal smalle onverharde paden. Zit weinig onderhoud aan, blijft open door er overheen te lopen.

Wandelpaden zijn hier in de omgeving ook bredere paden...
Ruiterpaden zijn ook regelmatig smalle paden...

Nee, als wij als ruiters/menners/MTBs betalen, dan de gewone wandelaars en fietsers ook.

Daarbij, er zijn toch genoeg mensen die vrijwillig wel de paden willen onderhouden? Als het maar eens voorgesteld werd... Er zijn op veel plaatsen al veel maneges/stallen die de paden onderhouden voor Staatsbosbeheer.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:19

Yontheke schreef:
Bij ons in België is er geen verschil tussen ruiterpaden en fietspaden. Enkel smalle wandelpaden mag je enkel als voetganger betreden.

Hier doet daar niemand moeilijk over hoor...

Zou wat zijn als je zou moeten betalen om met je paard buiten te komen.

Hier onderhouden ze de paden dan ook niet. Of ze gieten er gewoon een hoop steengruis op om de putten te vullen. Daar zou ik als ruiter nooit voor betalen.

Is er ook bekend hoeveel er betaald zou moeten worden? Is het op jaarlijkse basis? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 18:09

JudithO schreef:
Kitty1985 schreef:

Wandelpaden zijn hier in de omgeving ook bredere paden...
Ruiterpaden zijn ook regelmatig smalle paden...

Nee, als wij als ruiters/menners/MTBs betalen, dan de gewone wandelaars en fietsers ook.

Daarbij, er zijn toch genoeg mensen die vrijwillig wel de paden willen onderhouden? Als het maar eens voorgesteld werd... Er zijn op veel plaatsen al veel maneges/stallen die de paden onderhouden voor Staatsbosbeheer.

Moet je wel goed lezen he. bedoeling is ook gewone fietsers.

Ik heb vele honderden kilometers wandelroutes gelopen in NL. En de wandel paden waren voor 80% onverhard en smal.

Brede wandelpaden zijn meestal een combinatie wandel/fietspad

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 18:18

Kitty1985 schreef:
Snooki schreef:

Ruiter- en menpaden in het bos zijn meestal smalle of brede onverharde paden. Zit weinig onderhoud aan, blijft open door er overheen te lopen.

Dus .....

:')

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 18:25

Onali schreef:
Kitty1985 schreef:

Ruiter- en menpaden in het bos zijn meestal smalle of brede onverharde paden. Zit weinig onderhoud aan, blijft open door er overheen te lopen.

Dus .....

:')

Mwoah ruiterpaden zijn toch echt niet zo smal als veel wandelpaden.
\Daar wil jij niet overheen met knol. Als je wandelaar tegenkomt heb je probleem kan je achteruit terug omdat passeren onmogelijk is.

En daarbij rijden paarden en wagens de paden naar de kloten. Omgevallen bomen moeten zo snel mogelijk weg, laaghangende takken zo veel mogelijk weg enz enz

Paarden richten gewoon ontzettend veel schade aan

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 18:43

Ik wandel hier (Veluwe) op beide en op de paaltjes na zit er geen verschil in ruiter of wandelpad.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 18:53

beter opletten, vooral op de bochten en takken

Staatsbosbeheer verzint het niet voor niks.

Links of rechtsom, paarden richten de meeste schade aan.
En met kar erachter helemaal

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 19:00

Kitty1985 schreef:
beter opletten, vooral op de bochten en takken

:?

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 19:04

Taakstraf klanten de takken af laten knippen :')
Kost niks, scheelt een hoop.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 19:16

Taakstraf inderdaad, en dan niet 40 uur maar dan x euro voor iedere verkante meter die opgeknapt wordt totdat de schuld vereffend is aan de maatschappij.

BillieJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:37

saskiakefie schreef:
Jammer meteen weer zo negatief te reageren. Vind het goed van de PVDD. Zijn jullie paardenliefhebbers of niet? Het schijnt nooit goed te zijn, het is niet goed als er een verbod komt, maar als een partij daartegen in actie komt is het ook weer niet goed.

Hahaha precies! Het is toch alleen maar goed dat we gehoord worden. Een politieke partij kan meer bereiken dan een handtekeningenlijstje van de KNHS.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 06:31

Hier moet je toch al betalen... 78 euro per jaar. Paden worden ongelooflijk goed onderhouden, eens per jaar worden er stenen en stronken gedumpt en wat zwaarder zand in een laag bovenop de goede laag gegooid. Heel fijn... Not.