Blog: "meer focus in de wedstrijdring"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Blog: "meer focus in de wedstrijdring"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 10:37

http://paardenlifestyle.com/

In de vorige blog hebben we het over negatieve gedachtes gehad op wedstrijd, oftewel, die ‘boze’ papegaai die je in je oor fluistert en je weghoudt van een goede focus. En daarmee weghoudt van een goede prestatie!

Het is ten eerste van belang dat je die negatieve gedachtes bij jezelf gaat herkennen. We hebben al een aantal valkuilen genoemd voor negatieve gedachtes, zoals de startlijst (wie doen er allemaal mee? Moet ik tegen die goede ruiters rijden?!) en de onzekerheid over je eigen niveau (doe ik er al wel goed aan om te starten? Hoor ik wel thuis in deze klasse?).

De vraag is vervolgens, hoe zorg je er voor dat je die negatieve gedachtes, of die ‘boze’ papegaai, verdwijnen en dat er gedachtes voor in de plaats komen die je daadwerkelijk helpen om beter te presteren in de ring?

Waar komt de druk vandaan?
Het is belangrijk dat je je realiseert dat die negatieve gedachtes het gevolg zijn van een te grote druk die je voelt om goed te presteren. Als je merkt dat die druk jouw prestaties in de weg zitten, bedenk dan waar die druk vandaan komt. Leg je die druk jezelf op of doet je omgeving dat, zoals je ouders of de eigenaar van het paard waar je op rijdt?

Als je voelt dat anderen je druk opleggen, praat er dan over, hoe lastig dat ook is. En kom je er samen niet uit? Overweeg voor jezelf of je de wedstrijdsport op deze manier wilt beleven of dat je liever voor jezelf op concours gaat!

Nu heb ik makkelijk praten, de paarden waarmee ik start zijn van mezelf en ook mijn omgeving legt geen druk op mij. De enige druk die ik voel, is de druk die ik mezelf opleg, en dat is dat ik mij druk maak om wat anderen van mij vinden. En dan bedoel ik niet mijzelf persoonlijk, want daar kan ik goed afstand van nemen, maar meer richting mijn boodschap die ik uitdraag als coach in combinatie met mijn eigen prestaties.

Als je merkt dat je jezelf te veel druk oplegt, en ook dat je weet waar die druk vandaan komt, zijn er aantal tips die je kunt toepassen om die druk te verminderen. Ik geef er drie.

lees hier de rest van de Blog