GAIA en Lidl in actie paardenleed Latijns-Amerika

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

GAIA en Lidl in actie paardenleed Latijns-Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 20:39

http://www.retaildetail.be/

Dierenrechtenorganisatie GAIA én discounter Lidl roepen de Europese Commissie en de (andere) Belgische ketens op de invoer van paardenvlees uit Noord- en Latijns-Amerika op te schorten omwille van het paardenleed in het land van herkomst.

GAIA-voorzitter Michel Vandenbosch heeft samen met Sabrina Gurtner, zijn Zwitserse collega van Tierschutzbund Zürich, een ontluisterend rapport gepresenteerd over de invoer van Amerikaans paardenvlees naar Europa. Dat rapport en de bijbehorende beelden bewijzen de schrijnende toestanden waarin de paarden worden opgekocht, getransporteerd en geslacht.

"Deze beelden staan in schril contrast met de verklaringen van de supermarkten, die maar blijven beweren dat de import van het paardenvlees voldoet aan de normen van de EU", zegt de dierenrechtenactivist.

De Europese Unie voert jaarlijks 26.450 ton paardenvlees in uit de Verenigde Staten, Canada, Uruguay, Mexico en Argentinië. Daarvan komt liefst 17.000 ton in ons land terecht. "België is de draaischijf voor de verdeling van paardenvlees in Europa. Eén lange aaneenschakeling van leed, voor, tijdens transporten zonder eten, drinken of rustpauzes in ongeschikte vrachtwagens onderweg naar verzamelplaatsen en het slachthuis. In de VS evengoed als in Argentinië.’ GAIA-voorzitter Michel Vandenbosch presenteerde donderdag een rapport in samenwerking met de Zwitserse dierenrechtenorganisatie Tierschutzbund Zürich over de paardenvleesimport vanuit Noord- en Latijns-Amerika naar Europa en Zwitserland.

Niet alleen zijn de belangrijkste importbedrijven Belgisch (Equinox, Velda, De Nil, Multimeat en Chevideco), zij leveren ook aan zo goed als elke supermarkt in ons land. "Op Lidl na, dat sinds de vorige onthullingen helemaal geen vers paardenvlees meer verkoopt omdat tot nader order het dierenwelzijn niet kan worden gegarandeerd", klinkt het bij GAIA.

"Colruyt verkoopt enkel nog paardenvlees uit Roemenië, maar vorig jaar onthulde GAIA dat ook daar wantoestanden schering en inslag zijn. De grootwarenhuisketens die wel nog Latijns-Amerikaans paardenvlees verkopen (Aldi/Renmans, Carrefour, Cora, Delhaize, Makro, Match, Intermarché en Spar) gaan ervan uit dat elk stuk paardenvlees uit Latijns-Amerika getraceerd kan worden en dat dus bekend is waar het precies vandaan komt. Maar niets is minder waar", aldus nog GAIA.

In een reactie stelt discounter Lidl "niet verrast te zijn" door de onderzoeksresultaten die GAIA bekendmaakte. "Wij verkopen nu al een drietal jaar geen paardenvlees meer, net omwille van problemen met de traceerbaarheid van het vlees. Dat is een keuze die we louter vanuit onze dierenwelzijnspolitiek motiveren. De resultaten van GAIA vormen voor ons een bewijs dat we de enige juiste beslissing genomen hebben", zegt woordvoerder Pieterjan Rynwalt.

De winkelketen roept alle andere spelers op om "net als Lidl, geen paardenvlees meer te verkopen. Wij hopen dat dit onderzoek alsnog iets is in beweging kan zetten." En daar ziet het wel naar uit, want er is al overleg gepland tussen GAIA en de ketens Intermarché (vandaag), Makro en Cora (morgen) en Carrefour, Renmans en Delhaize (later deze maand).

Ninette

Re: GAIA en Lidl in actie paardenleed Latijns-Amerika [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:32

Is het filmpje te bekijken zonder waarschuwing? of staan er geen akelige beelden op, durf zelf niet te kijken.Maar....ik kijk eigelijk na al het nieuws over vleesschandalen vorig jaar nergens meer van op....en we weten nog lang niet alles....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 21:34

Ik vond het een twijfelgeval. Je ziet magere paarden, wel een paar wonden en verder beelden opgenomen van achter een hek. Het is een vrij lange video trouwens.

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:41

Vreselijk ;( , dat transport! Arm paard... Het ligt bijna dood, hoe willen ze er ooit in slagen dat paard overeind te krijgen met een stok die zomaar ergens in prikt?! Verschrikkelijk ;(

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:54

Sorry maar ik vind dat er wel degelijk een waarschuwing bij t filmpje hoord! Ik slaap vannacht iig niet meer lekker..

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:59

Schokkend ! Niet normaal hoe ze met de paarden omgaan en behandelen . met een brok in mijn keel en tranen in mijn ogen heb ik de hele film af gekeken .
Laatst bijgewerkt door jansje73 op 13-03-14 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:00

Heel het filmpje gekeken. Absoluut niet voor gevoelige magen! Er wordt letterlijk laten zien hoe paarden er geslagt worden en nog na bewegen.

Echt, heb geen woorden hoe verschrikkelijk dit is!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:03

ik ga dit niet kijken... |(

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 22:03

Dan valt t onder mishandeling en ga ik de video verwijderen.

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:06

Heb je de video überhaupt zelf wel helemaal gekeken??

banditlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:27

Vreselijk, als het kon had er een willen weghalen daar. Liefst allemaal natuurlijk!

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:32

Sammie schreef:
Dan valt t onder mishandeling en ga ik de video verwijderen.

Dit is wat mij betreft mishandeling. Paarden slachten ok, maar wel goed verzorgd naar het slachthuis. Video is nog steeds te zien via de link helemaal in het begin van het topic als je een paar x doorklikt. Deze link zou ook dan ook verwijderd moeten worden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 22:39

De link bovenaan is de bronvermelding en die kan niet verwijderd worden. bronvermelding is verplicht. T gaat voornl. om directe links of foto's. Laatste is hier dan niet van toepassing :)

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:59

Er was vandaag een item over in het Belgische journaal en er werd gewaarschuwd voor de gruwelijke beelden. De beelden waren inderdaad erg schokkend, hoewel ik maar al te goed weet hoe het er aan toe gaat. ;(

Dit is nu het resultaat van het beleid in Amerika, paarden zijn edele dieren, dienen niet om op te eten etc., dus werden alle slachterijen in Amerika gesloten. Met als gevolg dat de afgedankte, ongewilde en onbruikbare paarden via de achterdeur naar Argentinië verdwijnen, een reis van 1000den kilometers in de gruwelijkste omstandigheden, met wekenlange honger, dorst, uitbuiting en mishandeling voor deze arme paarden tot gevolg tot aan hun armzalige einde... Hypocrisie ten top...

Ik wil hierbij even vermelden dat ik ook geen voorstander ben van een heropening van de slachthuizen in Amerika want ook daar waren de omstandigheden voor de paarden afgrijselijk. Maar ze moesten dan tenminste niet eerst een lange reis in gruwelijke omstandigheden doorstaan.

Dit is onder andere ook de reden dat ik geen paardenvlees eet. De reactie van Lidl is in mijn ogen de enige juiste.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 23:22

zeg eerder eens een filmpje van een zeer groot slachthuis in Mexico. Stond allerlei commentaar bij met vreselijk, dierenleed etc. Wat ik zag was een eerlijke manier van slachten. de paarden stonden buiten in mega paddocks met veel zwarte tonnen water, lagen een paar dieren lekker bij elkaar te slapen(relaxt met staartjes wat over de bips wapperen tegen vliegen). De andere paarden stonden er rustig omheen. Op gegeven moment een opstootje tussen twee paarden en de gene die wegrende schoof onderuit op de stenen maar stond zonder zichtbare schade op. Ze werden rustig een 'wasstraat' in gewandeld en werden 1 voor 1 in een soort opvoelbox geschoten. Vind het een heel fijn filmpje om te zien, zoveel rust, ook bij de mannen die er werkte. Alles zag er schoon uit(terwijl het zo gezegd undercover werd gefilmd).

Het kan dus ook anders. Dit filmpje wil ik dus niet zien al naar de reacties kijkende.

Is het sowieso niet slimmer om het paardenvlees gewoon uit Europa te halen? Zeker nu al het vlees zo goed wordt nagekeken en gecontroleerd hebben we straks toch alleen maar mooi gezond paardenvlees in de winkels liggen?

Nieuwsgierigheid wint het toch, na 2 minuten maar afgezet. Eerlijk is eerlijk een slachthuis krijgt allerlei paarden binnen en heeft er dus gene invloed op hoe mager of sneu ze zijn. Het is naar dat ze ruzie krijgen in de paddocks en het dier met die schurfterige plekken op z'n rug is heel sneu, maar voornamelijk niet iets waar een slager zozeer veel invloed op heeft. Ze staan wel met vrachten hooi en die schimmel die apart staat zal ook niet zonder reden zijn...echter om ze nou te gaan staan meppen...vanaf daar kan het niet goed gaan binnen het slachthuis :(

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:33

Het is bagger wat er gebeurt, maar ik vind het wel extreem gekleurd verteld op die video.

'De paarden moeten buiten blijven staan en we hebben nou eenmaal geen invloed op de weersomstandigheden.'

Hier word je als paardenmishandelaar aangewezen als je de paarden de hele dag binnen zet.

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:46

Mijn maag draait al om alleen bij jullie reacties ;(

Lotusje555

Re: GAIA en Lidl in actie paardenleed Latijns-Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 22:20

Upendo, het gaat hier wel om extreem verzwakte paarden die altijd in de blub staan en met electrische prikkers worden geprikt, dat is wel iets anders... Ik vind het echt verschrikkelijk dat er zoiets gebeurd, en ik ben erb bij met de reactie van lidl. Wat een onzin, paardentrailers gaan verzegelen, die dieren moeten er toch altijd een keer uitkunnen als er iets gebeurd?!
Waarom eten we niet europees paardenvlees?
Het is een onmenselijke manier van slachten (het laten zien hoe het andere paard wordt afgemaakt om het daarna met electrische stokken ernaartoe te jagen) en het transport (28 uur vervoer) kán gewoon niet... Echt, verschrikkelijk...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 03:06

gaan ze dit ook doen voor de koeien? Immers al het vlees in de nederlandse supermarkten komt daar ook vandaan, is goedkoper voor de supermarkten en dan kunnen ze nog flinke winst maken.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 09:08

Ik vind dat geen enkel dier op zo een vreselijke manier aan zijn einde zou mogen komen.

Er zijn helaas nog zoveel mistoestanden in de wereld... ;(

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:14

Ik ben het aan het kijken, man wat heftig. Laat ze toch lekker gelijk slachten in de VS man. Het liefst op iedere straathoek een slachthuis zodat ze niet veel hoeven te lijden.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:01

Zo... Ik heb het filmpje via de brondvermelding gekeken. Wat een horror beelden, vreselijk.
Ik heb er misschien omheen gelezen, maar dit vlees, dat wordt verkocht bij bijvoorbeeld de Aldi, in wat voor producten zit dat en is dit iets dat ik ook op internet kan nazoeken?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:02

Ga er maar van uit dat bijna al het paardenvlees op deze manier verkregen word, van paarden die in de EU geslacht worden krijgen wij namelijk maar een klein percentage als ik me niet vergis.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:06

PRIMA, zouden ze moeten doen :) Ik sta zeker achter het stoppen van het paardenleed :j

denk alleen wel dat niemand snapt waarom er geen kroketten meer verkocht worden etc. Want dit is (en ik ben laatst zelf op bezoek geweest in de fabriek waar 99,99% van onze kroketten gefabriceerd worden) alleen maar paardenvlees uit Noord en Latijns Amerika etc.

Ik vind het super dat ze het dierenleed aanpakken.
maar we mogen wel stoppen met alles om ons heen slachten behalve de paarden omdat we daar 'emotioneel' zo extreem mee zitten. ze zijn niet beter als een schaap, koe of varken.
Dus ook dat kunnen we gewoon op eten.
Dat zielige gedoe altijd met elk dier opeten behalve het paard...

Dus, dierenleed daar flink aanpakken, maar 't paard wel gewoon nog in Nederland brengen voor snacks etc. Daar is helemaal niks mis mee, zolang het maar geen mishandelingen heeft moeten onderstaan in zijn leventje op de wei :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:02