British Eventing heeft bekend gemaakt dat eventingruiters die bij een valpartij een hersenschudding oplopen, vanaf nu 21 dagen geschorst zullen worden. Deze nieuwe regel is ingevoerd op advies van de Zürich Convention over hersenschuddingen in de sport die in november 2012 plaatsvond.
Iedere eventingruiter die nu een hersenschudding oploopt, moet door een dokter op fitheid worden beoordeeld, voor hij na de schorsing van 21 dagen weer mag deelnemen aan wedstrijden. Eerder betrof deze schorsing slechts zeven dagen, mits de ruiter binnen 15 minuten na de val geen symptomen van een hersenschudding meer leek te hebben.
De voorzitter van het FEI medisch comité, Dr Peter Whitehead, meent dat in het verleden de ernst van een hersenschudding onderschat werd. Hij stelt:'De eerdere regel was gebaseerd op de duur van bewusteloosheid en geheugenverlies als gevolg van een hersenschudding. Tegenwoordig zijn we van mening dat een hersenschudding hoe dan ook ernstig is en dat het noodzakelijk is om rust te nemen.'
Er zijn wel uitzonderingen op deze 21-dagen-regel. Met goedkeuring van een dokter kan een ruiter na 10 dagen wederom deelnemen aan wedstrijden. De voorwaarde die hieraan verbonden is, is dat de ruiter medisch bijgestaan wordt tijdens de wedstrijd en op controle moet komen. Voor professionals is het zelfs mogelijk om na 7 dagen weer van start te gaan. Zij moeten op eigen kosten een computertest die hun cognitieve functies test maken. De testresultaten worden vervolgens vergeleken met de resultaten die zij behaalden tijdens een eerdere test, toen ze geen hersenschudding hadden. Als ze dezelfde resultaten behalen, mogen ze weer in het zadel plaatsnemen. Lukt ze dit niet, dan zal er na 10 tot 14 dagen een herkansing volgen.
Ik snap ook niet waarom je met een hersenschudding al na 7 dagen weer op een paard wil zitten Ik had maar een hele lichte en waagde het niet om er op te klimmen
Ach alles voor de sport (ik heb het zelf ook wel eens gedaan als er een bepaalde wedstrijd was die ik niet wilde missen).... Goed dat deze regel wordt ingevoerd, ben benieuwd of het ook echt de sport (significant) veiliger door wordt.
SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Geplaatst: 11-03-14 11:24
De sport is al veel veiliger geworden hoor Fritt maar goed dat deze regel er is. Mogen ze imo ook met andere blessures invoeren.
Ik heb toevallig afgelopen woensdag een lichte hersenschudding opgelopen. Ik was donderdag beroerd genoeg om te weten dat ik zo eerst niet in het zadel hoef te klimmen. Dat terwijl ik me niet snel tegen laat houden. Vind het wel een goede regel Voor mij zou het in ieder geval wel werken.
Ekeif96
Geplaatst: 11-03-14 13:20
Grappig dat ik dit nu lees. Gisteren avond van mijn pony gevallen en daarbij een lichte hersenschudding opgelopen. Pas vanaf het moment dat ik bij de huisartsenpost geholpen werd, kan ik mij weer dingen herinneren. Maar moet zeggen dat ik 21 dagen nog best lang vind. Wel goed dat ze een grens stellen
Goed punt, als je niet fit genoeg bent door een hersenschudding en daardoor niet op en top geconcentreerd bent breng je niet alleen jezelf maar ook je paard in gevaar.
Anderhalf jaar geleden een hele zware hersenschudding op gelopen tijdens een val in de cross en ben er toen echt een tijd uitgeweest
Goede maatregel. Ik was zo eigenwijs dat ik wel op het paard kon stappen na een hersenschudding (2 dagen later) Ik werd in de kantine weer wakker. Was kennelijk in de galop zomaar van het paard gegleden. Ook was ik bijna de hele dag kwijt. Ik heb mijn lesje wel geleerd.
Janine1990
Geplaatst: 11-03-14 16:53
Vorig zomer van het paard gekletterd met als gevolg een ultralichte hersenschudding. Twee dagen later zat ik weer op het paard. Maar dat viel niet mee Na een week was het nog niet makkelijk.
En na zes weken kon ik nog niet eens fatsoenlijk een stukje hardlopen omdat ik er meteen hoofdpijn van kreeg. En dan bedoel ik het soort hardlopen dat je doet om de bus te halen etc.
Hele goede zaak! Zelf door een val een hersenkneuzing opgelopen, duurde drie maand voor ik weer fatsoenlijk op kon staan, lopen etc. En op werk maar zeuren dat ik terug moest komen omdat ik 'maar' een hersenschudding had. Ik denk dat dit soort dingen vaak onderschat worden omdat je vaak pas symptomen krijgt wanneer je teveel doet, achteraf dus. Daarnaast is er geen zichtbare schade.
Goeie regel!! Zoals meer mensen hier zeggen, heb ik zelf ook een zware hersenschudding gehad na een val van een paard en voelde me behoorlijk beroerd haha dus snap niet zo goed wat je na 7 dagen weer op een paard zou willen doen
Jeetje, waarom zou je na een hersenschudding gelijk weer willen meedoen? Dat snap ik echt niet.
Tuhan
Geplaatst: 13-03-14 08:43
Hele goede regel. Vorig jaar heb in zelf een zware hersenschudding opgelopen en ben er weken tussenuit geweest. Elke keer dacht ik het gaat wel totdat ik weer teveel deed. Rust is echt belangrijk. Helaas zien sommige mensen en werkgevers dit niet.
Woogy
Geplaatst: 13-03-14 09:10
ik reed na een hele fikse hersenkneuzing na een week weer...m'n helm klemde wat maar a la maar om nou over een hindernis te gaan terwijl alles van snelheid nog wazig wordt is verre van slim
Ik had laatst een hersenschudding dankzij een kopstoot van mn opspringende shet. Heb daardoor een week of ander half niet gereden. Ja de dag erna wel omdat ik dacht dat t wel ging.maar zag alles wazig en kon me niet focussen op dingen zoals een stoel die verderop stond. Of t computerscherm lezen op t werk. Ik vind t een goede regel.