Slechts vier combinaties die van start gingen in de CSI 3* Grote Prijs van Dortmund wisten zich te plaatsten voor de barrage. Onder dit kwartet ook Albert Zoer met Abra Kadabra (Vancouver x Calvados). Met een zeer snelle rit wist Zoer, die als derde van start ging, de tijd van Toni Hassmann met PKZ Contact van den Heffinck te verbeteren. Daarna werd het spannend, want de vraag was of Marcus Ehning er in zou slagen om met Comme il Faut de tijd van Zoer te verbeteren. Daar waar Zoer in de laatste lijn naar voren door kon blijven rijden moest Ehning een kleine ophouding maken, waardoor hij exact een seconde langzamer was dan Zoer en tweede werd.
Rabo Talententeamlid Jody van Gerwen met Dynamite van 't Hazelarenhoekje (Heartbreaker x Clinton) en Bart Bles met Lord Sandro DDH (Lordanos x Sandro) bleven buiten de barrage met één springfout. Wout-Jan van der Schans met Capetown (Oklund x Carlino) noteerde twee springfouten.
In de ogen van Albert Zoer was het basisparcours 'moeilijk zat'. "De hindernissen kwamen snel achter elkaar en veel hindernissen moesten vanuit de hoek worden aangereden. Voor veel combinaties was de driesprong helemaal aan het einde van het parcours een te zware opgave. De eerste een oxer werd gevolgd door een steilsprong en de tussenafstand was extreem kort. Daarna volgde weer een oxer, die juist ver weg stond en breed was. Op die combinatie werden door de zwaarte van de combinatie en omdat de paarden vermoeid raakten veel fouten gemaakt", aldus Zoer. In de barrage ging de Drentse ruiter voortvarend van start. "Ik was de derde ruiter en wist dat Marcus Ehning na mij kwam. Die weet ook wat hard rijden is, dus had ik geen keus. Abra Kadabra is van nature snel en ik kan scherp met hem wenden, waardoor ik geen meter te veel hoef te rijden. Daarbij had ik het voordeel dat ik in de landing na de één na laatste hindernis al zag dat ik voorwaarts door kon rijden naar de laatste. Ik hoefde die ene ophouding niet te maken, waardoor ik uiteindelijk exact één seconde sneller was dan Ehningt", vertelde Albert, voor wie dit, na overwinningen in de Grote Prijzen van Zuidwolde en Zuidbroek, de eerste zege is op 3sterren niveau met Abra Kadabra.
Uitslag Grote Prijs CSI3* (1.55m): •1) Albert Zoer (Echten) - Abra Kadabra (Vancouver x Calvados) - 0 / 0 - 40.96 2) Marcus Ehning (Dui) - Comme Il Faut (Cornet Obolensky x Ramiro) - 0 / 0 - 41.96 3) Toni Hassmann (Dui) - PKZ Contract van de Heffinck (Concept x Corrado I) - 0 / 0 - 44.06