schuimpie schreef:Als deze resultaten zo algemeen bekend zijn bij iedereen, vraag ik me toch af waarom ik dan nog steeds zoveel eigenaren zie die hun paard "iets extra's" menen te moeten geven op het moment dat het paard enige vorm van arbeid verricht heeft.
Natuurlijk verbrand hij wat meer energie, maar dit soort onderzoeken laten zien dat hij ook meer opneemt. Dat zou dus pleiten om het paard absoluut niet meer te geven, maar misschien zelfs wat minder?
Voor de duidelijkheid: ik heb het over paarden die recreatief gebruikt worden, niet een paard dat in training genomen wordt voor topsport.
Het algemene nederlandse recreatiepaard krijgt abnormaal veel krachtvoer te vreten terwijl dat helemaal niet nodig is. Dat hoor je zoveel, ik lees vaak bladen zoals hoefslag en bit veel bekende paardenhouders hebben er scheve gezichten over. Ik denk zelf ook het meeste komt op de mestbult, das toch oerzonde?
Ben er ook behoorlijk van terug gekomen, toen ik mijn eerste paard kocht was het goed uitvogelen ik had geen kaas gegeten van voeren.
Een jaar later functioneert mijn paard beter op 1kg muesli (en dan gewoon basis) en gestructureerd voeren dan 2kg + nog eens een halve schep wat slaat op of extra kruidenmuesli of wat lekkers. (wou haar verwennen, jaja nounou)
Paard werd opvliegerig, een hete draak en stront vervelend.
Ze kon blijkbaar beter functioneren op een halve schep in de ochtend en een halve in de avond dan het dubbele. Paard word ook maar 2x pw goed gereden en de rest staat ze beetje te drollen in het land en gaat ze mee naar buiten (stappen en flink draven, das niet echt hard werken voor haar)
Goed ruwvoer en vers drinkwater erbij, in principe zoveel dat er nog een beetje ligt bij de volgende voerbeurt. Blijkt ook een goede werking te hebben voor de opname van voer.