Training verbetert verteerbaarheid voedingsstoffen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Training verbetert verteerbaarheid voedingsstoffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 20:55

http://www.horsetalk.co.nz / http://www.bokt.nl

Een Frans onderzoek naar dravers concludeert dat beweging door training de verteerbaarheid van voedingsstoffen kan verhogen waardoor er meer calorieën uit het voer opgenomen kunnen worden.

Een team van Franse onderzoekers namen een groep van voorheen inactieve Amerikaanse dravers (standardbreds) en zetten de paarden op een vijf weken lang trainingsprogramma. Zij onderzochten de verteerbaarheid van voedingsstoffen en de fecale fermentatieve paramters (FPP's). "Een verhoogde verteerbaarheid was al eerder aangetoond bij getrainde endurance paarden. Hierop wilde wij onderzoeken of deze resultaten ook opgingen voor paarden die een andere vorm van training kregen en op een ander dieet stonden." zeggen de onderzoekers.

Tijdens het onderzoek kregen de paarden constant hetzelfde natuurlijke weidehooi en biks te eten. Vijf dagen voor het onderzoek startte kregen de paarden 2,1% van hun lichaamsgewicht aan voer, berekend op basis van droge stof gehalten. Er werd een verhouding van 55% hooi en 45% krachtvoer aangehouden. Het lichaamsgewicht en -conditie van de paarden bleven gelijk tijdens het onderzoek.

Na drie weken waren de paarden gewend aan het dieet en werd verteerbaarheidsonderzoek 1 (VO1) gestart, welke drie dagen duurde, bij acht ongetrainde Amerikaanse dravers. Op de tweede dag van het onderzoek werden verse monsters genomen van hun mest voor bepaling van de FPP. Zes van de acht paarden deden mee aan het trainingsprogramma, en na vijf weken van training werd er een tweede verteerbaarheidsonderzoek (VO2) gestart. VO2 startte drie dagen nadat het trainingsprogramma afgerond was.
Verteerbaarheid van droge stof, organische stof, neutrale vezels, hemicelullose, ruw eiwit en energie, evenals het totaal vluchtige vetzuren, acetaat en propionaat concentraties waren significant (p < 0.05) hoger op VO2 dan op VO1.

De onderzoekers zeggen dat training de energetische waarde van een dieet kan verhogen, onder andere via verhoogde productie van vluchtige vetzuren in de dikke darm. "De potentiele verbetering van verteringseffectiviteit met training zou zeker meegenomen moeten worden bij voeradvies voor paarden die in training staan, speciaal bij paarden die licht werk verrichten: werk met lage intensiteit een tot drie uur per week."

wes2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:47

45 procent krachtvoer? lees ik dat nou verkeerd :P

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:52

10 kilo hooi en 8 kilo biks, kan best kloppen hoor.

Nee onzin, euhm, hoe? :')

wes2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 23:03

xSlvna schreef:
10 kilo hooi en 8 kilo biks, kan best kloppen hoor.

Nee onzin, euhm, hoe? :')

Obesitas pony's zou dan een nieuwe hit worden. :')

Ceriadwen

Re: Training verbetert verteerbaarheid voedingsstoffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 23:33

er staat ook training!

Weer een nutteloos onderzoek

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 00:04

[quote="Focussed"]* http://www.horsetalk.co.nz / http://www.bokt.nl
Een team van Franse onderzoekers namen een groep van voorheen inactieve Amerikaanse dravers (standardbreds) en zetten de paarden op een vijf weken lang trainingsprogramma. Zij onderzochten de verteerbaarheid van voedingsstoffen en de fecale fermentatieve paramters (FPP's). "Een verhoogde verteerbaarheid was al eerder aangetoond bij getrainde endurance paarden. Hierop wilde wij onderzoeken of deze resultaten ook opgingen voor paarden die een andere vorm van training kregen en op een ander dieet stonden." zeggen de onderzoekers.

Ik word er een beetje moe van hoe snel er geroepen wordt dat een onderzoek zinloos is. Wetenschap is namelijk een probleem nemen (in dit geval de verteerbaarheid van voedingstoffen bij een paard in training) daar een mogelijke uitkomst op verzinnen en dan met je onderzoek kijken of je gelijk hebt of dat het toch anders zit. Dus dan is het best logisch dat je vaak met conclusies komt die heel paardrijdend Nederland al lang wist. :+

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 00:59

wes2009 schreef:
45 procent krachtvoer? lees ik dat nou verkeerd :P

Volgens mij helemaal niet zo gek hoor, dravers krijgen over het al gemeen (koers paarden dan) veel meer krachtvoer dan een "dressuur paard" om dat even leuk tussen haakjes te zetten.
Of dat 45% is, geeeeen idee
Maar dat is waar ik me in het begin zo over verbaasde wat er aan voer naar binnen ging.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 01:01

dravers krijgen weinig ruwvoer, net als renpaarden.anders word de buik "te dik ".

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 01:08

Je bied een paard structuur met beweging; voer en rust
Het lichaam kan hier dus perfect op inspelen en ik ben dus van mening dat een paard daardoor ook beter functioneert.
Dus ook beter voeding kan verteren.

Als je zelf met regelmaat eet, goed beweegt en op tijd naar bed gaat dan gaat de stofwisseling van jezelf ook omhoog.

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 01:12

Dit lijkt mij toch algemeen bekend is bij de mens ook zo

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 01:20

Als deze resultaten zo algemeen bekend zijn bij iedereen, vraag ik me toch af waarom ik dan nog steeds zoveel eigenaren zie die hun paard "iets extra's" menen te moeten geven op het moment dat het paard enige vorm van arbeid verricht heeft.
Natuurlijk verbrand hij wat meer energie, maar dit soort onderzoeken laten zien dat hij ook meer opneemt. Dat zou dus pleiten om het paard absoluut niet meer te geven, maar misschien zelfs wat minder?

Voor de duidelijkheid: ik heb het over paarden die recreatief gebruikt worden, niet een paard dat in training genomen wordt voor topsport.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 01:25

Die van mij krijgt gewoon basisbrok of niks door het jaar, zodra we aan het werk gaan krijgt die wél (sport)brok en dus iets extra's.

Logisch toch? Zodra je gaat sporten moet je ook eten als een sporter, want van een je standaard eetschema ga je honger krijgen zodra je je arbeid gaat verdubbelen, of je nu meer voedingsstoffen eruit haalt of niet.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 01:37

schuimpie schreef:
Als deze resultaten zo algemeen bekend zijn bij iedereen, vraag ik me toch af waarom ik dan nog steeds zoveel eigenaren zie die hun paard "iets extra's" menen te moeten geven op het moment dat het paard enige vorm van arbeid verricht heeft.
Natuurlijk verbrand hij wat meer energie, maar dit soort onderzoeken laten zien dat hij ook meer opneemt. Dat zou dus pleiten om het paard absoluut niet meer te geven, maar misschien zelfs wat minder?

Voor de duidelijkheid: ik heb het over paarden die recreatief gebruikt worden, niet een paard dat in training genomen wordt voor topsport.

Het algemene nederlandse recreatiepaard krijgt abnormaal veel krachtvoer te vreten terwijl dat helemaal niet nodig is. Dat hoor je zoveel, ik lees vaak bladen zoals hoefslag en bit veel bekende paardenhouders hebben er scheve gezichten over. Ik denk zelf ook het meeste komt op de mestbult, das toch oerzonde?

Ben er ook behoorlijk van terug gekomen, toen ik mijn eerste paard kocht was het goed uitvogelen ik had geen kaas gegeten van voeren.
Een jaar later functioneert mijn paard beter op 1kg muesli (en dan gewoon basis) en gestructureerd voeren dan 2kg + nog eens een halve schep wat slaat op of extra kruidenmuesli of wat lekkers. (wou haar verwennen, jaja nounou)
Paard werd opvliegerig, een hete draak en stront vervelend.
Ze kon blijkbaar beter functioneren op een halve schep in de ochtend en een halve in de avond dan het dubbele. Paard word ook maar 2x pw goed gereden en de rest staat ze beetje te drollen in het land en gaat ze mee naar buiten (stappen en flink draven, das niet echt hard werken voor haar)
Goed ruwvoer en vers drinkwater erbij, in principe zoveel dat er nog een beetje ligt bij de volgende voerbeurt. Blijkt ook een goede werking te hebben voor de opname van voer.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 08:12

spicegirl schreef:
dravers krijgen weinig ruwvoer, net als renpaarden.anders word de buik "te dik ".

wat een onzin! Dravers krijgen meer krachtvoer omdat ze de energie die uit dat voer komt heel hard nodig hebben in het werk. Ruwvoer is maagvulling met een veel lagere voedingswaarde. Heeft dus helemaal, en dan ook helemaal niks met dik maken te maken, als je überhaupt al een atleet dik zou kunnen krijgen.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:30

spicegirl schreef:

Dikke onzin! Niet zomaar wat gaan roepen. Mijn koersdraver krijgt bijna onbeperkt hooi , dit staat los van zijn krachtvoer toegift

1031717

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:35

Er wordt gepraat in percentages van droge stof gehalten.

Dat houdt dus niet in dat de paarden bijna evenveel kilo biks krijgen als kilo hooi volgens mij.
Maar dat dat kwa voedingstoffen tegen elkaar worden weggezet in percentages.

Ik vind dit een bere interessant onderzoek. Ook voor de oudere paarden en pony's.
Die vallen vaak in op dezelfde voedsel hoeveelheden. Misschien dus ook gedeeltelijk omdat ze vaak stil worden gezet?! Bejaardengym voor paarden en pony's lijkt me dus ook erg goed in dit opzicht.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:15

Vindt het hele artikel raar gesteld, wellicht de vertaling?

De verteerbaarheid van de voedingstoffen verandert toch niet door training, wel de mate waarin het paard die voedingstoffen kan verteren en/of opnemen?

Dat beweging van invloed is op het metabool systeem was volgens mij zeker al wel langer bekend. Op zich goed dat hier onderzoek naar verricht wordt om de wijze waarop verder te ontrafelen.

Dravers hebben overigens waanzinnige buikspieren, en wie buikspieren heeft en weinig vet, heeft geen buikje. :P

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:13

Weer een nutteloos onderzoek, weggegooid geld.

Hebben ze niets beters te doen?