Vermist paard afgemaakt: politie vergeet chip te controleren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Vermist paard afgemaakt: politie vergeet chip te controleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 17:31

http://www.horseandhound.co.uk / http://www.bokt.nl

Jemma Wellington, een paardeneigenaresse uit Groot-Britannië, dacht dat haar paard Lilfonz gestolen was. Tot ze na acht dagen van de politie te horen kreeg dat hij was afgemaakt.
De politie had nagelaten om de chip in de hals van het paard af te lezen.

Wellington ontdekte op vijf februari dat haar driejarige paard Lilfonz was ontsnapt uit de weide en trof een beschadigde omheining aan. De eigenaresse gaf het dier als gestolen op. Diezelfde dag nog werd het paard aangereden door een auto en door de politie naar de slager gebracht. Pas op zeven februari ontdekte de dierenarts van Jemma dat het paard betrokken was bij een auto-ongeluk en dat het dier naar het slachthuis was gebracht.
Pas zes dagen later bevestigde de politie aan de hand van foto's dat het inderdaad om Jemma's paard Lilfonz ging, die was afgemaakt zonder dat de chip eerst gecontroleerd werd.

"Het zou mij een hoop hartenzeer hebben bespaard wanneer de politie of de slager simpelweg de chip had gescand." zegt Wellington. "Het chippen van een paard is een wettelijke verplichting, maar een valse veiligheid."
De politie van Surrey vertelde aan Horse & Hound dat hun prioriteit lag bij het vrij maken van de weg zodat er geen andere ongelukken konden ontstaan. "Alle officieren hebben een microchip scanner, maar gezien de aard van de verwondingen bij het paard was de scanner niet nuttig geweest." is hun respons.

Klik hier voor een foto van Lilfonz.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:34

"Alle officieren hebben een microchip scanner, maar gezien de aard van de verwondingen bij het paard was de scanner niet nuttig geweest." is hun respons.

erhm... de eigenaar opsporen?
best nuttig lijkt me, niet zozeer om dat de uitkomst anders zou zijn (paard was waarschijnlijk echt niet te redden) maar dan heb je tenminste wel duidelijkheid over van wie het paard was en welke verzekering er eventueel voor aangesproken kan gaan worden om de schade van derden te vergoeden en baasje van het dier weet tenminste dat er iets aan de hand is

SumSum

Re: Vermist paard afgemaakt: politie vergeet chip te controleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:38

Buitendat kan een paard dan niet voor consumptie worden gebruikt lijkt mij.

Het is wel verschrikkelijk voor de eigenaar, dat een ander over het lot van jou dier beslist...

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:40

Maar, het paard was dus eigenlijk niet meer te redden en is daarom afgemaakt? Tenminste, dat is wat ik er van heb begrepen. De titel bracht me een beetje in verwarring, dacht dat het paard was afgemaakt omdat er geen baasje bij gevonden was oid, zoals ze in sommige landen bij katten en honden na een aantal dagen doen.

edit: ik moet beter opletten als ik 10 tabbladen open heb staan :+
Laatst bijgewerkt door Tammy_ op 03-03-14 17:46, in het totaal 2 keer bewerkt

hannah2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:42

Tammy_ schreef:
Ik zou nooit een Akhal Teke kopen. Zou bang zijn dat ie door zijn rug zakt als ik er op ging zitten := En ik hang niet graag ver met mijn benen onder de buik uit, en dat zal zeker het geval zijn met een paard met zo'n smalle taille.

huh, wat heeft dat hiermee te maken?

Wel vreselijk voor de eigenaar zeg..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:00

tsja ze heeft het ras ook niet mee. Was het een ander ras geweest dan was de politie ws wat oplettender geweest, tinkers lopen er echter zoveel rond, daar gaan ze niet van uit dat die gechipt zijn.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:05

ik ken die laarzen ? :+ was het eerste wat ik dacht... :P
vraag me wel af hoe haar dierenarts dat paard dan weer heeft opgespoord/ erachter kwam?

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:53

Het diertje is aangereden door een auto!
Ik ga er vanuit dat hij bij de aanrijding gewond is geraakt.
Misschien was het de enige juiste beslissing die de DA kon maken door het beestje in te laten slapen.

Neemt niet weg dat dit vreselijk is voor de eigenaar

cha_biske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:58

hij is naar de slager gebracht niet naar een DA ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:20

KarinLF schreef:
Het diertje is aangereden door een auto!
Ik ga er vanuit dat hij bij de aanrijding gewond is geraakt.
Misschien was het de enige juiste beslissing die de DA kon maken door het beestje in te laten slapen.

Neemt niet weg dat dit vreselijk is voor de eigenaar

Het slachten is het punt ook niet. Wel dat de eigenaar na een aantal dagen er zelf achter moet komen dat haar paard dood is omdat de politie niet naar een chip gekeken heeft.

JasperM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:41

Dat slachten is geen probleem(beetje raar weet het) als je een normaal baasje bent laat je je paardje niet dood bloeden, het probleem is dat dat baasje zelf moet zoeken waar het paard is. Het is de schuld vand e politie, ze heeft recht om te klagen vind ik

DigiDiede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:58

Caira schreef:
tsja ze heeft het ras ook niet mee. Was het een ander ras geweest dan was de politie ws wat oplettender geweest, tinkers lopen er echter zoveel rond, daar gaan ze niet van uit dat die gechipt zijn.

ik ben het niet met je eens. Persoonlijk vind ik dat de politie ieder vermist/aangereden paard op chip moet controleren of het nou levend, dood of zwaargewond is. Ik vind niet dat het aan het ras ligt. Ik heb zelf een Tinker en ik zou er niet aan moeten denken dat mij zoiets overkomt en dat mijn paard afgemaakt wordt omdat het toch maar een Tinker is die er toch al veel rondlopen. Dit brengt heel veel emotionele schade mee voor de eigenaresse ongeacht het ras van het paard.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:06

Diedelo schreef:
Caira schreef:

ik ben het niet met je eens. Persoonlijk vind ik dat de politie ieder vermist/aangereden paard op chip moet controleren of het nou levend, dood of zwaargewond is. Ik vind niet dat het aan het ras ligt. Ik heb zelf een Tinker en ik zou er niet aan moeten denken dat mij zoiets overkomt en dat mijn paard afgemaakt wordt omdat het toch maar een Tinker is die er toch al veel rondlopen. Dit brengt heel veel emotionele schade mee voor de eigenaresse ongeacht het ras van het paard.

Ik heb er zelf ook 2 8-)

Maar daar gaat het nu niet over. Loslopende tinkers is een ware plaag in Engeland. Mensen die ze niet meer kunnen betalen laten ze gewoon los over de straten lopen en de overheid draait voor de kosten op. Deze paarden zijn echt zelden gechipt, daarmee wil ik niet goedpraten wat de politie heeft gedaan, maar begrijpelijk is het wel.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:11

Jeetje, dit moet echt verschrikkelijk zijn voor de eigenaar. Ben benieuwd hoe de agenten zich daaruit gaan praten.. Zelfs al WAS de chip niet te scannen door de verwondingen hadden ze sowieso de eigenaar moeten proberen op te sporen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:11

Er is iets dat ik niet helemaal begrijp.
Het dier was aangereden en had verwondingen en is vervolgens naar de slacht gebracht. Kennelijk waren de verwondingen dus niet zo ernstig dat er niet eerst een DA bij geroepen is om het dier ter plekke te in te slapen. Of lees ik het zo verkeerd?

En ik ga er tevens dan maar vanuit dat het dier niet voor consumptie is afgemaakt, anders hebben we dadelijk weer een "schandaal".

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:15

miss_lizje schreef:
Er is iets dat ik niet helemaal begrijp.
Het dier was aangereden en had verwondingen en is vervolgens naar de slacht gebracht. Kennelijk waren de verwondingen dus niet zo ernstig dat er niet eerst een DA bij geroepen is om het dier ter plekke te in te slapen. Of lees ik het zo verkeerd?

En ik ga er tevens dan maar vanuit dat het dier niet voor consumptie is afgemaakt, anders hebben we dadelijk weer een "schandaal".

Dit.

Als de verwondingen ernstig waren hadden ze het dier toch niet meer levend vervoerd om te laten slachten? Dan hadden ze het ter plekke in laten slapen. Ik neem aan dat het paard nog moet kunnen staan/lopen om het bij de slager te krijgen voor slachting.

En door de chip niet te scannen weten ze dus ook geen medische geschiedenis van dit paard en neem ik aan (ik hoop toch ten strengste) dat het niet voor consumptie is geslacht.

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:18

Verschrikkelijk!
Mensen praten er ook wel makkelijk over hier, stel je voor dat het je eigen paard is die uitbreekt en vervolgens naar de slager word gebracht.
Ik ben het er mee eens dat elk dier ongeacht in wat voor staat ze zijn gewoon gecontroleerd moet worden op een chip!

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 00:18

Om toe te voegen aan deze situatie:

Er worden erg veel paarden gestolen en/of gedumpt in GB. Er lopen veel paarden los door dorpen/steden/straten rondom het platteland en gebeuren op deze manier zeer veel ongelukken. De kans dat een paard in GB (zeker een tinkerachtig/koudbloedig type zoals paard op de foto) gechipt is en dat de chip nog gelinkt is, is zeer klein. Zeker mocht het paard er zo erg aan toe zijn als dat het artikel doet vermoeden is het op het moment een kwestie van zo snel mogelijk de weg vrij te krijgen en weer doorgaan met het dagelijkse leven.

Dit niet wegnemend dat het dier gewoon gescand had moeten worden, het geeft wellicht wat inzicht in het verhaal.

Ter verbetering van het artikel:

Stuk gekopieerd vanuit http://www.horseandhound.nl artikel:

"horse involved in an accident on the A331 had been incinerated at a local slaughterhouse
Read more at http://www.horseandhound.co.uk/news/pol ... sK4Fioi.99"

Incinerated is in mijn engels nog altijd verbrand. Het dier is dus naar mijn vermoeden vanuit het HH artikel al gestorven (en/of afgemaakt) op locatie waar het ongeluk gebeurde, maar verbrand bij een slachthuis in de buurt zonder het lichaam te scannen op een chip. Dit wat de situatie en discussie zeer kan veranderen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 00:21

Dat is erg slordig dat ze de moeite niet genomen hebben om even de chip te lezen en daarna de eigenaar op de hoogte stellen. Lijkt me inderdaad wel erg je gaat er toch een beetje vanuit dat zolang je niets hoor je paard nog ergens rond zwerft of op gevangen is.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 06:12

Inderdaad gewoon grove nalatigheid. Tuurlijk is de eerste prioriteit de weg weer vrij maken en de veiligheid van de mensen waarborgen. Maar het leven bestaat niet alleen uit eerste prioriteiten. En ja waar mensen werken worden fouten gemaakt. Maar geef het dan gewoon toe en bied je excuses aan ipv een slap verhaal op te hangen. Daar zou ik nog het meeste kwaad om zijn.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:41

Weet niet hoe het in GB is geregeld, maar in NL kunnen paarden die niet meer kunnen lopen door bijv een botbreuk, toch geslacht worden. Ze gaan niet meer op de trailer, maar worden thuis (of in geval van een ongeluk, op de plaats vh ongeluk) geschoten en gestoken. Daarna wordt het dode paard met een speciale wagen door de slachter opgehaald en naar de slagerij gebracht om verder verwerkt te worden. Noodslachting heet dit.

Ontopic: Vind het erg voor de eigenaresse. De verplichting om te laten chippen is dus eigenlijk een lachertje?! Misplaatst vertrouwen op veiligheid en dat is zeer kwalijk.

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:27

Als je niet weet wat de medische achtergrond is van een dier toch naar de slager is mij wat.

Mijn paard bijvoorbeeld is niet meer geschikt voor humane consumptie. Hoe weet je dat van een dier zonder enige info over de herkomst?

De eigenaresse had t eerder moeten horen. Maar ben het wel met Jennyj01 eens

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:17

X_Michelle_X schreef:
Als je niet weet wat de medische achtergrond is van een dier toch naar de slager is mij wat.

Mijn paard bijvoorbeeld is niet meer geschikt voor humane consumptie. Hoe weet je dat van een dier zonder enige info over de herkomst?

De eigenaresse had t eerder moeten horen. Maar ben het wel met Jennyj01 eens

Dat een paard geslacht word wil niet direct zeggen dat hij voor humane consumptie is.
Paard kan ook gewoon gedood worden en daarna afgevoerd worden. Maar dat noemt men ook slacht.
Dus ik gok dat dit paard ook gewoon afgevoerd is.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 09:15

Bijzondere combinatie van gebeurtenissen , een dier wat ontsnapt door de omheining en als gestolen opgegeven wordt, een ongeluk maakt ....... en dan de politie die niet de chip leest , omdat de prioriteit ligt bij de veiligheid op de weg. Wat heeft de eigenaresse dan Eigelijk geluk dat haar paard geen dodelijk ongeluk veroorzaakt heeft....met grote waarschijnlijkheid was de chip dan wel afgelezen geweest.maar het verhaal ook.