Van Hattem Vlees B.V.: Failliet vanwege 56 Shetlanders

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Van Hattem Vlees B.V.: Failliet vanwege 56 Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 15:14

http://www.bokt.nl

De recall die de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) NVWA heeft ingesteld voor Van Hattem Vlees B.V. dient uitgevoerd te worden. Ruim 28 miljoen kilo dient retour te komen. Dat werd eerder deze maand al bekend. Dat balletje begon eind januari te rollen toen er paardenvlees in rundvlees werd aangetroffen. De NVWA trok deze maand ook de erkenning in van het bedrijf, waardoor zij geen dieren meer mag slachten. Reden? Het bedrijf slaagt er niet in uit te leggen waarom er meer vlees gaat dan dat er inkomt.

Vervolgens werd het een getouwtrek tussen Van Hattem en de NVWA. Een getouwtrek waaraan nog steeds geen einde lijkt te komen. Volgens Van Hattem stond op het etiket waarin paardenvlees werd aangetroffen gewoon dat er paardenvlees in zat. Vervolgens viel de NVWA onder meer over het traceringsysteem. Uit de administratie blijkt er veel meer vlees uit te gaan dan in te komen. Zo is er een melding dat er 22.791 kilo vlees is ingeslagen, terwijl er bijna een miljoen kilo vlees is uitgevoerd. Erg vreemd, aldus de NVWA. Helemaal niet vreemd zegt een woordvoerder van Van Hattem B.V.. Al eerder gaf het bedrijf aan dat het bedrijf onder permanent toezicht staat van de NVWA, iets dat gebruikelijk is binnen deze sector. Inspecteurs van de NVWA kunnen zelf dus ook precies zien wat er binnenkomt. Alle dieren worden ook gekeurd. Uit een gesprek met Boerderij Vandaag (25-02) blijkt dat het in eerste instantie om 56 afgekeurde shetlandpony’s ging. De NVWA houdt bij deze dieren, in tegenstelling tot bij bijvoorbeeld runderen, geen eigen administratie bij. Ook Rendac niet zegt, zegt eigenaar Van Hattem desgevraagd. Volgens hem waren de dieren onverzekerd en te klein om individueel geteld te worden. Onder toezicht van de NVWA is het vlees in de categorie 1- bak voor destructieafval gegaan. Volgens een adviseur van het bedrijf is de focus daarna gegaan naar (goedgekeurd) paardenvlees. Voor het verschil in kilo’s heeft het bedrijf een verklaring. Slachtafval wordt niet ingewogen, wel uitgewogen, want sommige afvallen hebben nog wel enige waarden. Volgens de adviseur is dit bij alle vleesbedrijven bekend, maar de NVWA wil er in dit geval niet aan.

De gevolgen voor Van Hattem zijn fataal te noemen. Het bedrijf gaat naar alle waarschijnlijkheid failliet, maar omdat zij ook dieren voor andere bedrijven slachtte zullen ook deze bedrijven de impact voelen. Het bedrijf slachtte de dieren van derden en retourneerde het vlees. Deze bedrijven ging verder zelf met het vlees aan de slag. De recallactie van de NVWA houdt in dat ook dit vlees teruggeroepen en mogelijk vernietigd moet worden.

De voorzitter van Vereniging van Slachterijen en Vleesverwerkende bedrijven ( VSV) noemt dit absurd. Alle partijen vlees die tussen 1 januari 2012 tot en met 23 januari 2014 door Van Hattem Vlees B.V. behandeld dienen teruggehaald te worden. Het grootste gedeelte is natuurlijk al geconsumeerd. De voorzitter zegt in gesprek met de krant dat er een rustige heroverweging gevonden moet worden voor de bedrijven die alleen gebruikte maakten van de slachterij van Van Hattem B.V. Anderen reageren feller. Volgens hen maakt de NVWA schoon vlees nu zelf vuil, als er al sprake was geweest van vuil vlees bij Van Hattem B.V.

Verwant artikel
[VN] Opnieuw paardenvlees aangetroffen in rundvleesproducten
[VN] Van Hattem Vlees: “Paardenvlees staat gewoon op etiket”
[VN] Toch paarden aangeleverd die niet geslacht mochten worden
[VN] Van Hattem sleept NVWA voor rechter i.v.m. complete re-call
[VN] Re-call paardenvlees Van Hattem uitgesteld
[VN] NVWA schorst erkenning van Van Hattem Vlees B.V

8nnemiek

Re: Van Hattem Vlees B.V.: Failliet vanwege 56 Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 16:12

Huh? Ruim 20.000 kilo komt er legaal binnen, en bijna 1.000.000 kilo gaat er naar buiten?? Dat kan toch haast niet..?? Dan zou 98% van het vlees gewoon van onbekende afkomst zijn :=
Als dat echt zo is, hoe kan het dan in godsnaam dat ze daar nu pas achter zijn gekomen?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 16:27

Ik denk dat het komt omdat ze inkoop (de dieren die daadwerkelijk geschikt zijn voor consumptie) wegen en niet ook de afgekeurde dieren. Stel er worden 100 dieren in gewogen, maar de slager slacht in totaal 200 paarden dan heb je dus veel meer uitgaand vlees dan dat er binnen komt ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 16:55

Ik vind dit een heel vreemd verhaal Namelijk elk dier wordt geregistreerd als het geslacht wordt. De keuring meester is bij het slachten en na afloop wordt door de slachterij een papier opgesteld en getekend door de keuringmeester. Dus of het bedrijf heeft stiekem in de uren dat er officieel niet geslacht wordt lopen rommelen door vlees met ander vlees te mengen of de NVWA heeft zijn administratie niet op orde. Mocht het bedrijf hebben lopen rommelen vind ik dit ongelooflijk dom, riskant etc.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 17:11

Heeeeel vreemd verhaal..

Wat me dan wel weer erg tegen staat is dat er 28 miljoen kg vlees word teruggehaald... Al die dieren voor niks geslacht -O-

Edit: Gelukkig is er al een deel geconsumeerd :z

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 17:15

Vlees wat ter destructie weggaat wordt volgens mij inderdaad niet geregistreerd (dat heet nog wel eens slachten voor in de put, krijg je dus niks voor, betaal je een kleine bijdrage voor geloof ik. Hoop paarden die geslacht worden gaan niet meer echt voor consumptie weg, kan me voorstellen dat daardoor een aanzienlijk verschil ontstaat. Nu is dit wel een heel extreem groot verschil, dus er zal vast iets niet in orde zijn, maar dat er verschil in zit vind ik niet zo gek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 17:30

Geef de shetten maar de schuld , heel apart dit..

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 17:31

ik vind het sowieso een heel, heel vreemd verhaal. Ik weet nou niet wie er een spelletje met wie speelt!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:02

Stoute Shetlanders ook :')

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:46

Jee, die arme 56 Shetlanders die geslacht zijn, krijgen ze nog het faillissement in hun schoen geschoven!

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:12

Kan geen medelijden hebben met dit soort bedrijven! Dit moest een keer fout gaan.........
Boontje komt om zijn loontje..............

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:16

Ik moet trouwens toch wel even glimlachen om deze uitspraak:
Citaat:
Volgens hem waren de dieren onverzekerd en te klein om individueel geteld te worden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 23:38

En mij verbaast het dat 56 shetlanders bij elkaar zo ongeveer 77.000 kg. vlees opleveren...

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 23:45

56 shetten, maar te klein om individueel geteld te worden?! jaaaaajaaaa.... #vindikpersoonlijkverdacht.ofenormdom.ofbeide.[/b]

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 23:53

sneppie schreef:
Kan geen medelijden hebben met dit soort bedrijven! Dit moest een keer fout gaan.........
Boontje komt om zijn loontje..............

En helaas heeeeeel veel bedrijven (afnemers, klanten) die daar heel grote gevolgschade van hebben! Vraag is of het daadwerkelijke probleem in de wel/niet sluitende administratie bij Van Hattem ook zo groot is als hoe er nu op doorgeschakeld wordt!!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 00:00

Dat is natuurlijk wel de vraag, zit van Hattem fout of de NVWA? Het zou wel heel verschrikkelijk zijn als de NVWA fout zit en doorgeslagen is in hun "controlebeleid". Dan hebben ze niet alleen van Hattem ermee, maar ook zijn afnemers. Ik ben wel heel benieuwd of er een duidelijke uitslag komt over wie hierin fout zit...

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 08:21

Als de mens nu eens niet zo moeilijk deed over het consumeren van paardenvlees,dan zou dit wellicht allemaal niet aan de orde zijn (en ook de prijzen voor de consument normaler zijn uiteraard)..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 08:34

Vivana, het probleem is dat er niet bekend is waar het vlees vandaan komt. Dit kan zomaar vlees van zieke dieren zijn, of vlees van dieren die gevaarlijke medicijnen hebben gehad. Er kan varkensvlees als rundvlees zijn verkocht, wat heel erg zou zijn voor mensen met allergieën of honden die vers vlees gevoerd krijgen..

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 08:41

De NVWA heeft al die jaren letterlijk met zijn neus op de vleesfraude gestaan. Vind het toch een beetje raar dat die volledig buiten schot blijven.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 09:06

Jennyj01 schreef:
De NVWA heeft al die jaren letterlijk met zijn neus op de vleesfraude gestaan. Vind het toch een beetje raar dat die volledig buiten schot blijven.

De NVWA gooit het op te weinig controleurs om alles in de gaten te kunnen houden. Na Selten hebben ze budget voor tig inspecteurs erbij gekregen. Hoezo politiek...
Ik zeg overigens niet dat er niets gebeurd zou zijn, wel dat ik me afvraag of deze mate van ingrijpen wel gepast is.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 09:54

Ja maar ja heel Nederland heeft het met minder moeten doen de laatste jaren. En iedereen functioneert toch redelijk goed door. Geen geld vind ik toch een vage (politieke) smoes. Zijn ze dan al die jaren maar af en toe op die bedrijven geweest? Nee ze waren er altijd. Het is ook niet helemaal hun schuld maar volledig onschuldig vind ik ze ook niet. Ook zij hebben slecht gepresteerd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 10:02

pien_2010 schreef:
Ik vind dit een heel vreemd verhaal Namelijk elk dier wordt geregistreerd als het geslacht wordt. De keuring meester is bij het slachten en na afloop wordt door de slachterij een papier opgesteld en getekend door de keuringmeester. Dus of het bedrijf heeft stiekem in de uren dat er officieel niet geslacht wordt lopen rommelen door vlees met ander vlees te mengen of de NVWA heeft zijn administratie niet op orde. Mocht het bedrijf hebben lopen rommelen vind ik dit ongelooflijk dom, riskant etc.

Dieren die niet voor consumptie zijn worden -als het dus al opgetekend wordt- in een ander boek opgetekend en niet in de reguliere boekhouding van het consumptievlees.
Voor Van Hattem zijn paarden maar een heel klein deel van hun vleesproductie dus het zou voor hen totaal niet interessant geweest zijn om hiermee te gaan lopen rommelen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 10:18

Kan niet heel uitgebreid reageren maar het heeft ook te maken met de bakken waarin slachtafval werd afgevoerd deze zijn ook gewogen maar werden geloof ik niet direct gecorrigeerd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 10:29

Jennyj01 schreef:
Zijn ze dan al die jaren maar af en toe op die bedrijven geweest?

Ik weet het niet, maar op zich heeft Nederland natuurlijk wel een traditie van veel regels maar niet altijd even efficient in toezicht en handhaving. Om dan na misstanden ineens op tilt te slaan. Dus het zou kunnen.

Urielle: het punt van niet geregistreerd is natuurlijk dat je niet precies weet wat er niet geregistreerd is. Ik denk dat eenmalig 56 shetlanders niet een hele grote omzet geeft, maar het wijst er wel op dat het bedrijf structureel niet zo nauwkeurig lijkt te zijn. En dan wordt sjoemelen natuurlijk al snel wel lucratief, vooral als je de indruk hebt dat er nauwelijks op wordt gehandhaafd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 14:25

Shadow: de paarden die niet voor consumptie zijn, worden nergens in die lijsten opgenomen dus dan kunnen ze alle vleesverwerkingsbedrijven gelijk wel opdoeken. Bovendien staat de NVWA bij het slachten, dus dan hebben hun medewerkers toch net zo goed staan slapen! Bestaat toch niet dat er dan op grote schaal vlees doorgesluisd wordt.