Eigenaar veroordeeld wegens Jakobskruiskruidvergifting

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Eigenaar veroordeeld wegens Jakobskruiskruidvergifting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 13:02

http://www.horseandhound.co.uk / http://www.bokt.nl

Afbeelding
Foto: Marieketencate

Een Britse man mag tien jaar geen paarden meer houden nadat hij niet voorkwam dat zijn merrie een Jakobskruiskruid vergiftiging opliep.

De zestienjarige merrie werd vorig jaar juni aangetroffen op een weiland wat voor bijna 60% uit onkruid bestond. Een dierenarts onderzocht het paard en concludeerde dat de merrie ernstige beschadigingen aan de lever had, waarvan Jakobskruiskruid de oorzaak was. De merrie moest ingeslapen worden.
De eigenaar werd verantwoordelijk gehouden voor de vergiftiging omdat hij niet heeft voorkomen dat zijn paard het onkruid kon opeten. Hij mag nu tien jaar lang geen paarden meer houden en heeft daarnaast ook 250 uur taakstraf en boete van £1.000,- gekregen.

RSPCA inspecteur Suzi Smith zegt: "Jakobskruiskruid kan een extreem pijnlijke dood veroorzaken. De eigenaar van het paard zegt dat hij de gevaren van dit kruid voor paarden kent, maar dat hij geen probleem zag in het laten grazen van een paard op een dergelijk weiland."

Wanneer er Jakobskruiskruid wordt aangetroffen op een paardenweide is dat niet direct een probleem. Paarden zullen pas in uitzonderlijke gevallen de plant eten, zolang er genoeg gras of ruwvoer beschikbaar is zullen paarden de plant laten staan. Goed weidebeheer voorkomt dat de plant kan groeien in de weide: wanneer er geen open plekken in de grasmat zijn en het land voldoende bemest en onderhouden wordt maakt de plant weinig kans.

Klik hier voor meer informatie over Jakobskruiskruid in combinatie met paarden.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 13:35

Goede regel maar toch jammer voor die eigenaar.
Hier mag ook wel wat meer voorlichting komen erover.
Er zijn al zat paarden die hieraan overlijden.
Paard van vriendin is ook zo gestorven.
Helaas zie je het nog heel vaak dat het in weilanden staat.
Paarden eigenaren hebben nog veel te weinig kennis hiervan.
Deze eigenaar had er wel dergelijk kennis van maar deed er niks aan.
Als paarden op een kaal land lopen en honger krijgen zullen ze er toch van eten.
Op mijn land komt het echt niet voor mee als het opkomt dan vernietig ik het al.

Maartje1990

Re: Eigenaar veroordeeld wegens Jakobskruiskruidvergifting

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 13:37

Oei. Moet het toch maar wat meer gaan verwijderen dan

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 13:47

Bij mij groeid het ook een beetje, probeer het wel allemaal te verwijderen maar 2 weken later zijn ze erweer. Ze hebben wel altijd genoeg ruwvoer, dus ze blijven netjes van de plantjes af.
Buren hebben een compleet geel weiland, hoewel er daar nog nooit iets is gebeurt zou ik het nooit zo ver laten komen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 13:50

Ik herken het alleen als de gele bloemen eraan zitten :o

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 13:53

Pfffff wat een onzin. Ga echte dieven of dierenmishandelaars veroordelen ofzo. Nee die lopen vrij vanwege en vormfout en iemand die wellicht gewoon het beste voor had maar een geel plantje niet herkent heeft word gestraft? Alsof je paard verliezen niet genoeg is. pfff

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:30

10 jaar geen dieren voor iemad die niet voldoende voorgelicht was,
3 jaar geen dieren voor iemand die bewust een kat doodschopt. (hoorde ik laatst op de radio)
onbegrijpelijk.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:39

Dan mogen ze wat mij betreft ook een fikse boete geven aan die imbiciel die in Nederland verzonnen heeft dat dit wel een leuk plantje is voor in de berm. Vervolgens worden vrolijk nieuwe bermen hiermee ingezaaid 8)7

En wij als eigenaren zitten er mee te kijken...

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:52

Precies agee: wij hebben al een paar keer de provincie gebeld, omdat onze weilanden direct aan de openbare weg liggen. Het JKK groeit prima in de bermen, maar er wordt slechts 1x per jaar gemaaid. Op de vraag of dit niet vaker kan...........nee er is een maai beleid, insecten, bijen e.d. moeten gebruik kunnen maken van de bloemen.......
Het is sneu voor de man dat hij hieraan zijn paard is verloren, maar er zijn genoeg mensen in Nederland die van het bestaan van JKK in hun weide niet weten en denken dat het gewoon een mooi geel plantje is.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:35

Ilse_123 schreef:
Bij mij groeid het ook een beetje, probeer het wel allemaal te verwijderen maar 2 weken later zijn ze erweer. Ze hebben wel altijd genoeg ruwvoer, dus ze blijven netjes van de plantjes af.
Buren hebben een compleet geel weiland, hoewel er daar nog nooit iets is gebeurt zou ik het nooit zo ver laten komen

Weet je wel zeker dat dat JKK is Er zijn meer gele planten en Jkk groeit over het algemeen niet massaal in weilanden En als je het verwijderd staat het er niet in 2 week weer. Als je de plant er uit hebt is hij weg. Het is een 2 jarige het eerste jaar vormt hij een bladrozet en het 2 de jaar gaat hij bloeien En eh groeit is met een T

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:12

het komt ook vaak voor dat boerenworm kruid ermee verward wordt.
Dat hoor ik ook vaak.
Waaraan ik het herken is als er een groene rozet op het gras verschijnt met van die kartel bladeren eraan.
Het is dan nog heel plat en soms groeit het in groepjes bij elkaar.
En dan nog iets trek het nooit met je blote handen uit.
Er zijn speciale riekjes te koop waarbij je wortel en al ineens verwijderd.
Ook in hooi dus gedroogde vorm is het net schadelijk in het hooi of kuil te herkennen aan.
De stengel helemaal onderin is die paars loopt wat op de bloemen zijn geel en soms zaaien ze uit.
Plant is dan best lang.
Midden geheel rechts op de foto op de deze pagina de geplaatste foto zie je een klein plantje met kartel randjes die bedoel ik.
Ziet er een beetje varen achtig uit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 00:57

agee schreef:
Dan mogen ze wat mij betreft ook een fikse boete geven aan die imbiciel die in Nederland verzonnen heeft dat dit wel een leuk plantje is voor in de berm. Vervolgens worden vrolijk nieuwe bermen hiermee ingezaaid 8)7

En wij als eigenaren zitten er mee te kijken...

Helemaal mee eens.

Maar aan de andere kant, als je mensen waarschuwt dat het in het land staat, krijg je soms toch alleen maar een reactie waarbij men de schouders ophaalt en roept: als het op het land staat eten ze het niet. Er wordt echter ook niet bij nagedacht dat het ook uitzaait. En in hooiland de nodige schade kan aanbrengen.

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 09:34

Wij hebben ook een groot stuk weiland, waar staats bosbeheer ook grond heeft.
Deze laat het plantje lekker groeien en zich uitzaaien, met als resultaat dat het ook in onze weides komt.
Vorig jaar hebben wij 5 grote big bags eruit gestoken zodat onze paarden toch veilig kunnen staan.
Helaas mag er op dat stuk grond niet gespoten worden.
Als de staat ook eens een beetje meehielp om deze plant weg te krijgen zou het hier in Nederland beter gaan.

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:46

Vooral tussen het hooi is het gevaarlijk. Dan is het helemaal moeilijk te herkennen.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:46

Citaat:
Wanneer er Jakobskruiskruid wordt aangetroffen op een paardenweide is dat niet direct een probleem. Paarden zullen pas in uitzonderlijke gevallen de plant eten, zolang er genoeg gras of ruwvoer beschikbaar is zullen paarden de plant laten staan. Goed weidebeheer voorkomt dat de plant kan groeien in de weide: wanneer er geen open plekken in de grasmat zijn en het land voldoende bemest en onderhouden wordt maakt de plant weinig kans.

Wanneer stopt het kritiekloos herhalen van deze flauwekul nu eens? Een paardenweide heeft PER DEFINITIE een beschadigde grasmat, gewoon door hoe paarden in vrijheid zich in het weiland gedragen. Een paardenland zonder kale plekken, zodat JKK zich niet kan vestigen, is een utopie die alleen bestaat in de hersenspinsels van huiskamergeleerden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:56

vind dit echt een overtrokken reactie, er zijn genoeg mensen die opzettelijk een dier mishandelen en die er veel makkelijker vanaf komen. Nee, mijns inziens een onterecht hoge straf.