Beroemd paard Wexy weer verenigd met kunstcollectie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Beroemd paard Wexy weer verenigd met kunstcollectie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 21:51

http://www.dordrecht.net/ / http://www.bokt.nl

Een bijzonder opgezet rijdier uit Slag bij Waterloo wordt zaterdag 22 februari geplaatst in het Dordrechts Museum. Het beroemde paard 'Wexy', dat samen met zijn berijder (de latere koning) Willem II gewond raakte tijdens de Slag bij Waterloo, wordt zaterdag 22 februari weer herenigd met de tentoonstelling over Willem II – 'Kunstkoning in het Dordrechts Museum'.

Het opgezette rijdier komt te staan in een zaal die speciaal gewijd is aan het heldhaftige optreden van Willem II als kroonprins en legeraanvoerder tijdens de Slag bij Waterloo en de Tiendaagse Veldtocht tegen het opstandige België.

Hoe Willem II aan de Ierse halfbloed 'Wexy' is gekomen, is niet bekend. Mogelijk reed hij al tijdens de Spaanse campagne op het paard, dat in ieder geval bij Waterloo diende. Tijdens die veldslag raakte behalve Willem II ook het paard gewond. De prins kreeg een musketkogel in zijn schouder, 'Wexy' een kogel in het linkerachterbeen.

Beiden overleefden de slag en 'Wexy' ging met pensioen op de stoeterij van de Prins bij het paleis in het Belgische Tervuren. Willem II liet zijn trouwe paard, nadat het op het op 38-jarige leeftijd was overleden, villen door Jacques Kets - de latere oprichter van de Antwerpse Zoo -, waarna de geprepareerde huid op een houten raamwerk werd vastgelijmd.

Daarna plaatste hij het bij zijn befaamde kunstcollectie in de Gotische zaal bij paleis Kneuterdijk, zoals onder meer uit de afbeeldingen van het interieur van Augustus Wijnantz. blijkt.

Nu in het Dordrechts Museum een belangrijk deel van de verloren kunstcollectie van Willem II voor het eerst weer tentoongesteld wordt, komt ook het paard naar Dordrecht. De afgelopen 160 jaar stond het in de in de Koninklijke Stallen en 'Wexy' heeft ook in de galerijzaal van paleis Noordeinde in Den Haag gestaan.

Het opgezette rijdier wordt zaterdag 22 februari in het Dordrechts Museum naar de ‘Waterloo zaal’ gereden en op zijn plaats gezet.

Behalve Wexy zijn er nog twee paarden die na de Slag bij Waterloo zijn vereeuwigd. Ook Napoleon en zijn Britse tegenstander lieten hun paarden Marengo en Copenhagen opzetten.

foto

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:56

Wel heel leuk dat ze zo'n oud dier hebben bewaard maar eerlijk gezegd ziet-ie-er-nie-uit... -O-

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:59

Voor een dier dat zo oud is geworden. 38 jaar is echt een knappe leeftijd voor een paard en dan nog meer als 160 jaar opgezet ziet die er niet verkeerd uit.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:07

Geweldig toch?
Zo zie je maar weer dat een paard vroeger niet alleen gezien werd als "gebruiksvoorwerp", maar dat ze veel betekenden voor mensen.

Ach, en misschien ziet hij er niet uit, maar het paard is 38 geworden (in die tijd!) en staat er al 160 jaar. Daarbij hadden ze toen nog niet de technieken om het op te zetten zoals er nu gebeurd ;)

Anoniem

Re: Beroemd paard Wexy weer verenigd met kunstcollectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:10

Wow in die tijd 38 :oo , ziet er nog goed uit anders!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 07:56

Ik heb hem vorig jaar nog mogen bewonderen in 'het echt' en ik vond hem opvallend klein, Wexy. Als je bedenkt hoeveel km's hij in de benen heeft door zwaar terrein.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 08:16

De paarden waren in die tijd ook een stuk kleiner dan nu. Marengo (kleine arabier) en copenhagen (engels volbloed van 1.52) waren ook niet groot. De mensen waren trouwens ook een stuk kleiner. Valt me trouwens op dat die paarden respectabele leeftijden behalen. Copenhagen is 28 geworden.
Laatst bijgewerkt door damian23 op 21-02-14 08:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 08:17

Ik bekeek eerst de foto en verbaasde me erover dat dàt paard een prinsenpaard was zo ielig, maar als je bedenkt dat 'ie 38 was toen hij werd opgezet vind ik dat ie er mooi vanaf is gekome met een schot in zijn been en een pensioen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 08:26

Volgens mij is wexy overleden op het slagveld van waterloo (op 12 jarige leeftijd). Marengo is 38 jaar geworden. Volgens mij halen ze twee paarden door elkaar.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 08:43

damian23 schreef:
Volgens mij is wexy overleden op het slagveld van waterloo (op 12 jarige leeftijd). Marengo is 38 jaar geworden. Volgens mij halen ze twee paarden door elkaar.

Je hebt volgens mij gelijk over Wexy kon het niet laten om het op te zoeken.

Citaat:
Wexy was het paard van kroonprins en legeraanvoerder Willem II. Samen met Wexy versloeg hij in de Slag bij Waterloo (18 juni 1815) Napoleon. Willem raakte toen alleen gewond, maar zijn paard stierf aan een schotwond. Vermoedelijk was Wexy pas twaalf jaar oud. Willem weigerde zijn lievelingspaard Wexy op het slagveld achter te laten. Hij liet het dode dier daarom meenemen en door een taxidermist (dierenopzetter) opzetten.
bron:http://www.innl.nl/page/513/en

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 08:47

En vergeet niet, het "paard" is inmiddels al bijna 200 jaar oud ;)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:59

Na Marengo's dood in 1831 op de hoge leeftijd van 38 werd zijn skelet, minus twee hoeven, tentoongesteld in het National Army Museum in Londen, waar het vandaag de dag nog steeds staat.
bron:wikipedia

Volgens mij halen ze inderdaad twee paarden (Marengo en Wexy) door elkaar.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:05

Voor een 38-jarige heeft dit paard ook verdacht weinig grijze haren...

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:16

Dat hij er wat "minder" uitziet had volgens mij te maken met het feit dat zijn vel op een houtenskelet is gemaakt. De techniek die ze toen hadden is natuurlijk nooit zo goed als die we nu hebben.

Maar ik blijf het prachtig vinden dat ze dit paard zo lang bewaard hebben kunnen houden. Ik vond het vroeger altijd al een fascinerend verhaal. Ik vond het altijd erg jammer dat Wexy niet in de stallen van het Loo te zien was.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:03

Er zijn genoeg dieren die tegenwoordig opgezet worden die er slechter uitzien als je het mij vraagt. Ik vind het echt voor die tijd en dat het dier dus al bijna 200 jaar er zo bijstaat verrekte goed uitzien.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:26

Ieuwww, vindt het niks opgezette dieren