In Brugge staat letterlijk een paard in de gang. Koetsier Mark Wentein, die al jaren met paarden toeristen vervoert in Brugge, heeft een bijzonder innige band met zijn zestienjarige paard Carlo. Hij mag er zelfs mee op café gaan. "Dat doen we ook. Af en toe staan we gewoon aan de toog van ruitersclub De Blauwe Zaal in Sint-Kruis, of lopen we langs Het Fort van Beieren in Koolkerke. Sommige tooghangers kijken er wel eens van op, maar de meeste zijn het wel al gewend. Zolang Carlo mijn aanwezigheid hoort en voelt, is hij op zijn gemak. Die band hebben we al elf jaar met elkaar. Een paard is een slim en sterk dier. Maar als hij zijn meerdere erkent en je zijn vertrouwen schenkt, dan kan je er eigenlijk alles mee doen." Op café drinkt het paard uiteraard geen bier, maar beloont Mark zijn trouwe vriend met een klontje suiker.
In het Fort van Beieren kijken ze er niet van op. "Het paard van Mark komt hier wel vaker omdat het ook op dit domein verblijft. Wij schrikken dus niet gauw van een paard aan onze bar, integendeel. De vele paardenliefhebbers die hier komen zijn net gecharmeerd door de aanwezigheid van zo'n trouwe kameraad." Onlangs nog kwam een Duitse vrouw in het nieuws omdat ze haar paard in huis had genomen na een zware storm. De hengst vond het blijkbaar zo geweldig dat het niet meer naar buiten wilde. "Ik ben ervan overtuigd dat Carlo net zo goed zou gedijen als het paard van die Duitse dame, maar ik neem hem vooralsnog niet mee in huis", lacht Mark.
Carlo is niet zomaar een hengst. Het is hét toppaard van de familie Wentein. Hij speelde mee in de prestigieuze Vlaamse reeks 'In Vlaamse Velden', waarin hij tijdens de laatst uitgezonden aflevering een lijk uit een gracht haalde. "Paarden houden ervan om de dagelijkse sleur te doorbreken. De opnames vormden voor Carlo een hoogtepunt. Soms neem ik hem mee naar het strand, of op reis naar Portugal. Als ik de paardentrailer uit de garage haal, staat Carlo al klaar om te vertrekken." Meer zelfs: Carlo trad al tijdens twee shows op in de Brugse Stadsschouwburg. Dat hij daarvoor de lift in moet en vier verdiepingen hoog richting podium moet, schrikt het paard helemaal niet af. "Tijdens een van de voorstellingen viel Carlo op scène zelfs in slaap. Het deert hem helemaal niet."
Haha ja ik was het op Fb al tegengekomen. Wel gezellig, samen een pintje pakken
kehdra
Geplaatst: 20-02-14 15:16
LiesbethDW schreef:
"Paarden houden ervan om de dagelijkse sleur te doorbreken.
Elles
Geplaatst: 20-02-14 15:19
xSCWx schreef:
Echt.... Waarom.
Gewoon. Omdat het kán
Fantastisch, zulke dieren. Paard zal ook vast die mop wel kennen van die barman die aan het paard dat aan de bar hangt vraagt "Waarom zo'n lang gezicht?"
Deze man is echt geweldig met zijn pony! Want volgens mij is deze namelijk niet gek groot, 1.48 volgens mij. Hij doet ook veel menevenementen speakeren en zijn zit hij er ook vaak op.
Fantastisch, zulke dieren. Paard zal ook vast die mop wel kennen van die barman die aan het paard dat aan de bar hangt vraagt "Waarom zo'n lang gezicht?"