Britten woedend over dood paarden door watersnood

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Britten woedend over dood paarden door watersnood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 20:20

www.ad.nl / www.TheIndependent.co.uk
Ingezonden door Bokker speurneusc

De dood van twee paarden in Engeland als gevolg van de overstromingen wekt grote verontwaardiging in binnen- en buitenland. Het verklaart tevens het grote succes van een campagne op Facebook waarin wordt gepleit voor meer mogelijkheden om lijdende paarden in het Verenigd Koninkrijk in beslag te nemen.

De twee paarden verdronken afgelopen weekeinde in een ondergelopen weiland in Fosse Park in Leicester, een van Engelands grootste 'out-of-town' winkelparken. Een hoefsmid die een van de dieren zondag tevergeefs probeerde te redden met zijn zoon, maakte uit woede en frustratie een speciale pagina aan op Facebook. Daarop plaatste hij een zelfgemaakte video van het paardenleed.

'Toen ik in de modder neerknielde bij dit paard en wist dat het niet meer te redden was, beloofde ik hem dat zijn dood niet voor niets zou zijn,' zegt Mark Johnson als toelichting op zijn paardencampagne. Ze kreeg in twee dagen tijd al bijna 34.000 likes. 'Briljant', vindt de initiatiefnemer die de bezoekers van zijn site oproept om 'vooral ook' de online petitie erop te tekenen.

In het schriftelijke verzoek wordt de Britse regering in de persoon van de minister van Voeding, Milieu en Plattelandszaken gevraagd de wet zodanig te wijzigen dat paardenwelzijnsorganisaties meer mogelijkheden krijgen om paarden die lijden in beslag te kunnen nemen.

Johnsons online paardencampagne, die vanavond een 'live' vervolg krijgt in de vorm van een vreedzame betoging in Fosse Park, trok ook de aandacht van de internationale paardenwelzijnsorganisatie World Horse Welfare. Die liet de hoefsmid weten de zaak 'te monitoren' maar pas in actie te komen op uitdrukkelijk verzoek van de RSPCA, de Britse Dierenbescherming.

Die laatste dierenwelzijnsorganisatie kreeg zondag een noodoproep van Johnson voor het toen nog levende paard in Fosse Park. De hoefsmid belde ook de brandweer, zo verklaarde hij tegenover de Britse omroep BBC.

'De paardenredders bedekten het dier met dekens en probeerden het hem zo comfortabel mogelijk te maken. Helaas konden ze het dier niet meer warm krijgen of op een andere manier stimuleren op te staan. Er zat niets anders op dan een veearts te bellen die het paard uit zijn lijden verloste,' aldus Mark Johnson.

De Britse Dierenbescherming zegt alleen in actie te kunnen komen bij overtreding van de desbetreffende wet en bij 'duidelijke aanwijzingen van verwaarlozing'.

De politie in Leicester zegt de eigenaar van de paarden te hebben gesproken, maar geen strafrechtelijk onderzoek te zullen openen.

unihorses

Re: Britten woedend over dood paarden door watersnood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:53

ik vraag mij af wat dit paard daar in het water deed? als ik het zie qua drassigheid is het net zo nat als bij ons hier in het land.
iig een drogere plek dan daar in het water.
Kan dit paard niet koliek hebben gehad?>
vooral bij het laatste beeld ziet het er niet zo gek uit, en verdronken klinkt dan wel heel ernstig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:59

Hij lijkt totaal uitgeput te zijn..mischien een eind moeten zwemmen? inieder geval weet ik wel dat een paard niet te lang mag liggen achter elkaar..dan worden de organen verdrukt en gaan ze ook dood. Daar lijkt het hier ook op..

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:59

unihorses schreef:
ik vraag mij af wat dit paard daar in het water deed? als ik het zie qua drassigheid is het net zo nat als bij ons hier in het land.
iig een drogere plek dan daar in het water.
Kan dit paard niet koliek hebben gehad?>
vooral bij het laatste beeld ziet het er niet zo gek uit, en verdronken klinkt dan wel heel ernstig.

Ja inderdaad...dit ziet er beter uit dan als een paard hier in de sloot is gevallen...

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:20

wat er ook met het dier was. verdronken is hij niet hij had droge plekken genoeg

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:20

Dit paard lag in datzelfde weiland, ik zet de foto in link, want het is niet leuk om te zien: https://scontent-b-vie.xx.fbcdn.net/hph ... 1484_n.jpg

En deze gevallen staan helaas niet op zichzelf, momenteel worden er gemiddeld 3 dode paarden per dag gevonden.
En ik vrees dat het alleen maar meer wordt als het water daalt ;(

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:40

Dit heeft meer met verwaarlozing dan verdrinking te maken en dat gebeurt dagelijks in de hele wereld.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:48

LBLGypsyCobs schreef:
foto in link, want het is niet leuk om te zien: https://scontent-b-vie.xx.fbcdn.net/hph ... 1484_n.jpg

Ik denk dat het wel zo netjes is om hier even bij te zetten dat om een dood paard gaat die al een endje vergaan is. Ik kan dit soort foto's prima bekijken maar had het niet verwacht met alleen "niet leuk om te zien".

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:55

Zo te zien is hier onvoldoende eten(als in ruwvoer dat het kacheltje echt lekker doet branden), amper mogelijkheid tot schuilen.. Dat in combinatie met urenlange regen en wind zou wel eens het een en ander kunnen verklaren. Arm dier. ...

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:03

Inderdaad. Niks verdronken... ?!?!?! Gewoon zwaar verwaarloosd en compleet uitgeput .. T arme doet heeft al helemaal opgegeven . Vind t vreselijk om te zien hoe die beesten lijden

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:04

zo te zien staan ze op de foto in de link allemaal te eten om een hooibaal? maar dat is wellicht erna pas gekomen..zou goed een combi kunnen zijn idd van geen schuilmogelijkheid, extreemm weer en onvoldoende voer...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:06

Oh dat zie ik nu pas. Misschien inderdaad erna gekomen, maar dat is gokken.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:13

Dat hooi is er inderdaad later pas gekomen.

bigone heeft gelijk, de overstromingen zijn niet de directe oorzaak, verwaarlozing komt erg veel voor.
De aanhoudende regen, storm en ondergelopen weilanden zijn dan net de druppel voor paarden die al niet fit zijn.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:34

Is natuurlijk geen koliek...lijkt me duidelijk dat het hier om verwaarlozing gaat. Hij is duidelijk ook niet verdrinken maar het is wel vreemd dat ie in water ligt...daar zou hij niet zijn gaan liggen van nature als het een weiland is wat verder droog is met uitzondering van de plas. Dus ik denk zeker wel dat het water een probleem is..misschien heeft het hoger gestaan, kon hij niet anders dan erin staan en is ter plekke in elkaar gezakt. Goed dan nog is het geen verdrinking maar wel ondervoeding en onderkoeling. Ik vind het trouwens het filmpje van het nog leven paard moeilijker om te zien omdat hij lijdt en niet meer verder wil dan de foto van het dode paard....die lijdt tenminste niet meer. Arme dieren...

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 00:05

Warboel schreef:
LBLGypsyCobs schreef:
foto in link, want het is niet leuk om te zien: https://scontent-b-vie.xx.fbcdn.net/hph ... 1484_n.jpg

Ik denk dat het wel zo netjes is om hier even bij te zetten dat om een dood paard gaat die al een endje vergaan is. Ik kan dit soort foto's prima bekijken maar had het niet verwacht met alleen "niet leuk om te zien".

+1...zag 'm ook niet aankomen.