www.drafsport.nl/ bokt.nl
De Friese pikeur André Bakker won zaterdag in het Zweedse Axevalla de populaire V75-koersen. Een knappe prestatie voor Bakker, die nog maar een jaar meedraait in de sterke Zweedse competitie en het daarin opneemt tegen onder meer Björn Goop, Örjan Kihlström, Erik Adielson en de Fin Jorma Kontio. Bakker won zelfs twee V75-koersen: een met Sundsholm Keynote en de andere met Mr. Pellegrino.
Het bevalt André Bakker in Zweden, maar hij heeft even moeten wennen. Hij startte zijn carrière in Zweden op stal bij Joakim Lögren, maar vertrok al snel om te gaan werken voor stal Lars i Nilsson. Zijn huidige werkgever is vooral bekend omwille van Dreams Take Time, die de GP van Duitsland 2013 won. In een periode van bijna een jaar won Bakker 25 koersen, waarvan al zes in 2014.
Bakker zegt: "De dubbel van zaterdag was bijzonder. Winnen in de V75 betekent iets in Zweden. De koersen zijn altijd live op tv en veel mensen volgen ze.Ik koester elke rit en rij momenteel veel voor Veronica Haglund. Zij is amateurtrainer voor eigenaar Syd Buss AB. Voorheen reed Stefan Söderkvist voor hen maar de eigenaar wilde een nieuw gezicht. Die kans grijp ik natuurlijk met beide handen aan. Door met deze gastritten goed te presteren hoop ik mezelf in de kijker te rijden."
Bakker volgt ook nog steeds de drafsport in Nederland. "Natuurlijk niet zo intensief, maar we kijken regelmatig naar de premiumkoersen op Wolvega. Dan volg ik niet alleen mijn neef Robin maar ook de paarden die ik verzorgde of reed. Volgens mij gaat het in Nederland ook weer de goede kant op met mooie koersen, grote velden en goed prijzengeld. Dat is fijn voor de vele liefhebbers en vakmensen. Of ik het mis? Nee, wat ik hier het meeste mis, dat zijn toch wel familie en vrienden. Maar dat wisten we van tevoren, je hoort me niet klagen. Ik ben blij hoe het nu loopt en met die V75-dubbel kan ik er weer goed tegenaan."