Aanstaande zaterdag hengstenkeuring Het Groninger Paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Aanstaande zaterdag hengstenkeuring Het Groninger Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 13:36

Persbericht www.hetgroningerpaard.nl / www.bokt.nl

Zaterdag 22 februari is Vereniging Het Groninger Paard te gast bij de Flevomanege in Dronten voor de jaarlijkse hengstenkeuring. Een fokjury beoordeelt Groninger hengsten voor de fokkerij en demonstraties laten zien hoe goed bruikbaar deze paarden zijn. Kom kijken en laat u charmeren door het Groninger paard!

De hengstenkeuring is een mooie kans om de fokkerij en mogelijkheden van het Groninger paard te ontdekken. Op dit jaarlijks terugkerende evenement bepaalt Vereniging Het Groninger Paard of hengsten voldoen aan de eisen van de fokkerij. Het keuringsprogramma begint ’s morgens en duurt de hele dag.

Def

Re: Aanstaande zaterdag hengstenkeuring Het Groninger Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:51

Leuk! Ik ben benieuwd naar de hengsten.

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:06

Ik kan jammer genoeg niet heen....maar mijn vriendin gaat wel ze heeft zelf 4 groningermerries die allemaal drachtig zijn en helpen dit mooie ras in stand te houden.

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:47

Weet iemand ook hoe laat t begint ? Ik zou graag heen willen gaan te kijken

COSMIC77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:52

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:20

Tis vaak wel beetje amateuristisch gebeuren... Tenminste de laatste jaren. Hopelijk is het nu goed! Beetje meer aandacht voor dat ras is wel leuk.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:51

Ik hoop dat er nu hengsten aangeboden worden die ook wat kunnen betekenen voor het ras. Een hengst met mooi vers bloed zou echt een aanwinst zijn.

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:15

Ben benieuwd wat er dit jaar weer bij loopt..

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:32

yarrah schreef:
Ik hoop dat er nu hengsten aangeboden worden die ook wat kunnen betekenen voor het ras. Een hengst met mooi vers bloed zou echt een aanwinst zijn.

Komen er ook nog niet goedgekeurde hengsten dan? Ik kan dat in de aankondiging niet vinden, en een programma zie ik ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:16

Als ik het goed heb begrepen komen er jonge hengsten met als vader Casanova boy, Orbaldo II, Bascal en nog 1.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:17

pillow schreef:
yarrah schreef:

Komen er ook nog niet goedgekeurde hengsten dan? Ik kan dat in de aankondiging niet vinden, en een programma zie ik ook niet.

Zover ik weet komen er vijf nieuw te keuren hengsten, het programma komt nog online.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:21

Aad heb jij zo de afstammingen bij de hand?

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:24

OsMo schreef:
Aad heb jij zo de afstammingen bij de hand?

Buiten de drie die jij noemde nog een Batavier, de vijfde weet ik ook niet.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:30

Jammer dat het zover weg is (niet in Groningen), ik had het graag willen zien. Ik heb een merrie met groninger bloed en zou er graag een groninger hengst bij hebben om haar weer wat meer terug te fokken naar de basis.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 08:38

Misschien dat ik ga kijken, zoek een leuke hengst voor mn Groninger merrie :-)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 09:04

InekeN schreef:
Tis vaak wel beetje amateuristisch gebeuren... Tenminste de laatste jaren. Hopelijk is het nu goed! Beetje meer aandacht voor dat ras is wel leuk.

Ik deel hierin je mening. Wij hebben in 2011 een ( 50 % ) volbloed aangeschaft uit een Groninger merrie en waren erg benieuwd naar haar roots en de mogelijkheden bij het stamboek. 200 km gereden voor de dag van het Groninger paard, maar weinig enthousiast geworden van de happening.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:40

Als het slecht weer is zaterdag kom misschien wel even kijken.
Is alweer aantal jaren geleden dat op de hengstenkeuring ben geweest.
Toen had ik de hengst Onno s nog bij :)

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:44

Even gekopieerd uit de nieuwsbrief...

13 hengsten in de ring
Goed nieuws voor de fokkerij: we verwachten ten minste 13 hengsten in de ring van de hengstenkeuring 22 februari. De stamboekhengsten Elgar, Eros, Fambo, Landos af Hvarre, Macho Polo, Mats, Meinart en Teun vd Wilhelminahoeve geven acte de présence. Er zijn 5 nieuw te keuren hengsten aangemeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:45

linda_arnold schreef:
InekeN schreef:

Ik deel hierin je mening. Wij hebben in 2011 een ( 50 % ) volbloed aangeschaft uit een Groninger merrie en waren erg benieuwd naar haar roots en de mogelijkheden bij het stamboek. 200 km gereden voor de dag van het Groninger paard, maar weinig enthousiast geworden van de happening.

De vereniging bestaat veel al uit hobbyisten die recreatief met hun paard bezig zijn.
Er zijn wel een aantal in de wedstrijden maar dat is ook vooral de wat jongere generatie.
Echter de vereniging bestaat nu eenmaal niet alleen uit die jongere mensen maar ook uit de oudere generatie en die generatie verschild wel eens in mening met de jongere generatie.
Daarnaast is de vereniging niet te vergelijken met hele grote stamboeken, de leden wonen verspreid door Nederland waardoor voorbereiding ook niet altijd eenvoudig is.
Tja dan lijkt het geheel soms wat amateuristisch :o
Maar er is een hoop enthousiasme van vrijwilligers en dat maakt voor mij heel veel goed.
De liefde voor het Groninger type is duidelijk aanwezig en dat ondanks de crisis die veel mensen parten speelt.

Dogma13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:57

Heb er zin in!!! Ik ben erg benieuwd hoe Elgar en Macho Polo zich hebben ontwikkeld....

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 17:11

Ik ken zat andere stamboeken met amateurs, met leden die door hele land wonen, vooral hier in het veel grotere Duitsland. Maar je paard en je kleren even wassen kan iedereen. Of je paard netjes toiletteren en fatsoenlijk op de voeten laten zetten voor de keuring. Of je nou oud of jong bent. Beetje volwassen worden als stamboek wil je serieus genomen worden.

Hoop dat het stamboek langzaam inziet dat ook bezoekers kritischer worden. Je moet dus je programma op orde hebben en een soepel lopende dag verzorgen. Geen ellenlange lege 'pauze's' houden met een kale baan. Ook het tonen van een moeizaam 'dressuur' proefje of een krakend genomen sprongetje is niet meer van deze tijd. Laat maar zien zoals ze dat met hengst Ede ergens in Groningen deden. Een fantastische show om te laten zien hoe goed het karakter van zo'n Groningse dekhengst is! Kleine meisjes op die grote hengst in allerlei voltige standjes. Wie of wat er ook om hem heen was, hij bleef super onder controle. Daarin zou ik als ras willen uitblinken. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:41

Ineke je schetst een beeld wat ik niet herken om eerlijk te zijn.
Zeker niet van de afgelopen jaren.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:13

Misschien is dat nou net het probleem van de meeste leden/liefhebbers binnen het stamboek?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 15:01

Ineke schetst precies het beeld hoe ik het ook ervaren heb wat betreft het programma :o .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:25

Ik vond het vandaag weer een geslaagde dag, ze hebben echt geprobeerd om minder amateuristisch over te komen.

Het programma was variërend, de paarden stonden er netjes bij en zo ook de voorbrengers.
Maar goed ik ben ook niet zo veel eisend en benoem liever de positieve punten dan de negatieve punten.

Er zijn twee hengsten voorlopig goed gekeurd, als ze de foto's goed zijn dan krijgen ze hun dek brevet.

Borre Bascal x Mats en Barlinus Batavier x Amethist mochten dus door naar de volgende ronde.

Macho Polo kreeg de publieksprijs die zeker ook verdiend was.
De kampioen die door de jury is verkozen is Fambo die met 21 jaar jong er nog prachtig bij stond en nog fijn door de baan ging.