België: pleidooi voor selectie potentiële DA-studenten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

België: pleidooi voor selectie potentiële DA-studenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 23:22

www.mensport.nl

Nederlandse studenten die voor diergeneeskunde in Utrecht worden uitgeloot, weten dat ze vrijwel altijd hun studie aan de Gentse Universiteit kunnen opstarten en desgewenst vervolgen. Daar komt, als het aan de Gentse Universiteit en de Vlaamse Dierenartsvereniging (VDV) ligt, een eind aan, voor zowel Belgische studenten als studenten uit het buitenland.

De Belgische opleiding tot dierenarts kent namelijk geen selectieprocedure en/of toelatingsexamen. Enerzijds lijkt dat een democratisch beleid omdat iedereen, die aan de vereisten voldoet, een studie tot dierenarts kan volgen. Anderzijds zijn er nu te veel dierenartsen in België en die verdienen dan ook nog eens heel weinig. Met name in de sectoren kleine huisdieren en paarden is er in België voor dierenartsen te weinig werk.
Een beginnende dierenarts verdient in België, volgens de Orde van Dierenartsen, slechts 5 tot 6 euro per uur: "Daar heeft hij of zij vijf tot zes jaar voor gestudeerd, een universitair diploma op zak en wordt er, als ze eenmaal praktiseren, dag en nacht een beroep op ze gedaan. Zo'n vijf jaar na het afstuderen besluit een derde van de in België opgeleide dierenartsen niet meer in hun beroep werkzaam te zijn. Dat kost de Belgische gemeenschap niet alleen heel veel geld maar er raken ook veel jonge mensen gedesillusioneerd", aldus de VDV.

petraaken

Re: België: pleidooi voor selectie potentiële DA-studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 07:44

teveel studenten die het vak onderschatten ja en zich flink verkijken op de werkuren. Teveel dierenartsen die enkel de kleine huisdieren doen dat ook maar als je een goede moet zoeken is het vaak zoeken met een lantaarntje. Of iemand die goede kennis heeft van vogels of ander pluimvee is al helemaal zoeken naar een speld in een hooiberg.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 07:52

En dat hebben die Belgen zich nooit eerder afgevraagd waarom het in NL zo gedaan wordt?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 08:52

Tja dat is de nasleep denk ik van programma's als "Dieren in Nesten". Alleen die tonen de mooie kanten van het vak en niet de nadelen. En velen zien alleen de mooie kantjes en zijn niet realistisch genoeg. Of onderschatten de investeringen die moeten gedaan worden maar dat komt dan weer niet in de kranten hé.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 09:39

Ik weet niet hoe het nu is maar het praktijkgedeelte van de DA opleiding in Belgie bleef echt achter op de Nederlandse. Dat is denk ik ook wel een reden waarom ze niet echt goed aan de bak komen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 09:42

janderegelaa schreef:
Ik weet niet hoe het nu is maar het praktijkgedeelte van de DA opleiding in Belgie bleef echt achter op de Nederlandse. Dat is denk ik ook wel een reden waarom ze niet echt goed aan de bak komen.

Mijn DA is juist wel fan van de Belgische vers afgestudeerde DA's omdat hun theoretische kennis echt mijlenver boven de NLse uitsteekt en ze wanneer ze in de praktijk staan de hands on ervaring ook zo oppikken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 09:47

Iris82 schreef:
janderegelaa schreef:

Mijn DA is juist wel fan van de Belgische vers afgestudeerde DA's omdat hun theoretische kennis echt mijlenver boven de NLse uitsteekt en ze wanneer ze in de praktijk staan de hands on ervaring ook zo oppikken.

Vreemde kijk op de zaak. De praktijk is waar het om draait (en waar veel beginnende DA studenten té weinig weet van hebben). Ervanuit te gaan dat dat ná de opleiding "zo opgepikt wordt" zou ik niet goed genoeg vinden. En heeft wellicht veel met het in de OP beschreven probleem te maken.
Een professor op de uni van Hannover heeft eens opgemerkt dat de veterinaire studie de duurste huisvrouwenopleiding van het land is...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 09:49

Kuggur schreef:
Iris82 schreef:

Vreemde kijk op de zaak. De praktijk is waar het om draait (en waar veel beginnende DA studenten té weinig weet van hebben). Ervanuit te gaan dat dat ná de opleiding "zo opgepikt wordt" zou ik niet goed genoeg vinden.
Professor van de uni van Hannover heeft eens opgemerkt dat de veterinaire studie de duurste huisvrouwenopleiding van het land is...

Nou sorry maar dat vind ik ronduit een belediging voor het gros van de DA's en vee artsen de dag en nacht klaar staan voor hun klanten, die 6 jaar hun ass off moeten studeren, en zich kapot werken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 09:52

Iris82 schreef:
janderegelaa schreef:

Dat is echt niet mijn ervaring om eerlijk te zijn. Niet alleen zijn ze in de praktische handelingen heel knullig en onzeker maar ook het diagnostiseren van een klinisch beeld is problematisch.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 09:53

Amandavd schreef:
Nou sorry maar dat vind ik ronduit een belediging voor het gros van de DA's en vee artsen de dag en nacht klaar staan voor hun klanten, die 6 jaar hun ass off moeten studeren, en zich kapot werken.

Och, dat betekent alleen dat je mijn post niet goed hebt begrepen. Hindert niks hoor, begrijpend lezen doet slechts een minderheid op bokt.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 09:54

Ik denk dat er in de eerste plaats al een nomenclatuur moet komen die de prijs bepaald. Als we zo blijven verder doen gaan we altijd onder de prijs gaan en een keizersnede voor vijf euro doen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 09:56

Kuggur schreef:
Amandavd schreef:

Och, dat betekent alleen dat je mijn post niet goed hebt begrepen. Hindert niks hoor, begrijpend lezen doet slechts een minderheid op bokt.

I.p.v. mij te wijzen op mijn begrijpend lezen, kun je jezelf wellicht toelichten voor de niet begrijpend lezende Bokker?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:01

Amandavd schreef:
Kuggur schreef:

I.p.v. mij te wijzen op mijn begrijpend lezen, kun je jezelf wellicht toelichten voor de niet begrijpend lezende Bokker?

Okay, maar het leek me niet zo moeilijk. Gaatiedan:

Het gros van de DA studenten in Hannover zijn vrouwen. En het overgrote merendeel daarvan gaat na de opleiding niet werken als DA. Vele worden (volgens betreffende professor) huisvrouw.
Ergo dure universitaire opleiding om huisvrouw te worden.

Post niet beledigend voor werkende vee- en dierenartsen (een beroepsgroep die ik regelmatig verdedig tegen onterechte kritiek van het bokt publiek)..

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:05

In België is het erg de gewoonte dat een pas afgestudeerde dierenarts eerst bij een ervaring DA 'in de leer' gaat.
Dat is waarschijnlijk ook het gevolg van het teveel aan dierenartsen. Zo krijgen ze wel meteen veel praktijk aan hun theorie, en nog altijd enigszins onder begeleiding.
Persoonlijk vind ik een stevige theorie erg belangrijk, het belang daarvan wordt heel vaak onderschat.

Het grote overschot lijkt inderdaad voort te komen van de romantische programma's zoals dieren in nesten. Als je echter gaat gaan luisteren aan de universiteit Gent bij de faculteit dierengeneeskunde is de boodschap erg duidelijk:
"Als je het doet voor kleine huisdieren of paardendierenarts vertrek dan maar weer, je vindt toch geen werk en krijgt nooit het loon om mooi rond te komen. Kom je van Nederland vertrek dan ook maar weer, je gaat het niveau niet halen."
Dit zijn niet mijn woorden, maar van de decaan van de faculteit.

Jonge studenten krijgen dus wel de waarschuwing en een erg negatief verkooppraatje.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:11

Citaat:
Een professor op de uni van Hannover heeft eens opgemerkt dat de veterinaire studie de duurste huisvrouwenopleiding van het land is...

Seksisme blijft dan ook lastig uit te roeien.... Of is dit geen pleit voor selectie op sekse?

In Nederland blijken ook wat vrouwelijke afgestudeerde medici gratis te werken.... Blijkbaar zijn vrouwen in diverse beroepsgroepen sneller slachtoffer van onderwaardering en onderbetaling.

Verder niks mis met selectie en beperkingen, het gaat hier inderdaad om een extreem dure academische opleiding. Opleiden tot werkeloosheid is dan nogal jammer van gemeenschapsgeld.

Overigens werkt een heel deel van mijn academisch opgeleide vriendenkring niet precies in het veld waarvoor het is opgeleid. De wiskundige die bedrijfsconsultancy doet, bijvoorbeeld is ruim oververtegenwoordigd.

De honden en poezen-VA die wij 30 jaar geleden hadden had overigens ook al een bijbaan in een diervoederfabriek. Of was zijn praktijk de bijbaan?

Maar wellicht is VA een te praktisch gerichte opleiding om voor een breed werkveld opgeleid te worden?

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:18

Er is denk ik geen goede oplossing loting is niet goed, examen.. als nederlandse zou ik ook naar België komen moest ik zo mijn droom kunnen waarmaken.
Laatst bijgewerkt door Furrow op 18-02-14 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:33

In negatieve verkooppraatjes zijn ze wel goed, maar effectief iets doen (ja ik weet dat ze niet alleen kunnen beslissen) of eens kritisch naar zichzelf kijken zijn minder sterke punten.

Er zijn teveel dierenartsen, is al decennia zo, ook toen Gent nog trots meewerkte aan romantische diergeneeskunde programma's.
Dus moeten er minder studenten zijn. Niet alleen Belgische maar ook minder Nederlandse en Franse.
Nederland en Frankrijk hebben beide strenge selectieprocedures. België ligt daar tussenin en geeft vrije toegang tot de studie. Niet verwonderlijk dat de instroom dan massaal is.
Luik heeft een regeling gevonden om het aantal studenten (en dan vooral het aantal Fransen) te beperken. Gent nog niet.

Gent profileert zich ook graag als wetenschappelijke studie. Theoretisch heel sterk maar het levert idd praktisch onhandige DA's. Al wordt idd gezegd dat juist door die stevige wetenschappelijke basis het praktische snel opgepikt wordt.
Maar of het nu echt zo geweldig is dat een afgestudeerde ingewikkelde ziektebeelden tot in de details kent maar geen kat kan castreren durf ik te betwijfelen.
Zou toch ook een aandachtspunt moeten zijn. De arbeidsmarkt vraagt nog steeds polyvalente DA's, geen theoretische vakidioten.

Dat de lonen om te huilen zijn is puur marktwerking.
Dus ja de Vlaamse overheid (want het zijn zij die de studie 'democratisch' wil houden) zou zich toch eens moeten bedenken dat het anders moet.

*edit* even toelatingseisen van Luik opgezocht. Werd/wordt overspoeld door Fransen. Ze hadden vroeger een toelatingsexamen maar dat bleek juist voordelig voor de Fransen.
Nu is er een loting: maximaal 30% van de studenten mag niet-belg zijn. Buitenlandse studenten moeten een toelatingsdossier indienen en worden dan geloot adhv punten, vooropleiding etc. Is de 30% bereikt wordt er niemand meer toegelaten.
Geen verkeerd systeem vind ik. Democratisch is het niet te noemen maar je moet uiteindelijk wel iets doen.
Laatst bijgewerkt door Thioro op 18-02-14 10:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:41

Inderdaad de marktwerking is het grootste probleem denk ik. Zoals jij ooit is gezegd hebt dat een franse da nooit een keizersnede zal doen voor pak weg 90 euro zal een Belgische het wel doen. Waarom kijken ze daar niet naar? Dokters werken beschermend waarom een dierenarts niet?

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:44

Ik ben het er ook helemaal mee eens dat er maatregelen moeten komen zodat het overschot minder wordt en de DA weer waardiger kunnen werken aan een eerlijker loon.

Maar de UGent doet dus wel al een stuk wat zij kunnen op dit moment. Mensen afschrikken en het niveau theoretisch zo hoog mogelijk leggen in de hoop dat er meer afvallen.
Binnen de universiteit pleiten ze ook voor het zelfde ingangsexamen als in de geneeskunde, maar zij kunnen dit niet zomaar beslissen en invoeren.

Daarbij ook best interessant om te overwegen: de opleidingen waar een numerus clausus werd ingevoerd, omdat er te veel studenten waren, kampen nu jaren later met een tekort.

In ieder geval denk ik dat een eerste stap zal zijn strengere toelatingsnormen voor buitenlandse studenten. Wat slechts normaal is.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:45

Wat betaal je als buitenlandse student eigenlijk in Belgie?

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:53

randalinpony schreef:

Naar wat ik kan vinden is dat €610/jaar. Ik kan nergens zien dat je als buitenlands student meer moet betalen dan een Belg zonder beurs.
Lijkt me op zich wel erg vreemd dus dit kan incorrect zijn!

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:58

Dat verhaal over die keizersneden hangt ook samen met het feit dat onze veehouderij gewoon zo geregeld is. Zolang er geen minimumtarieven zijn, gaan veehouders uiteraard voor de goedkoopste DA in de rij. Op die manier krijg je dat onze prijzen niet concurrentieel meer zijn, wat echt niet zou geaccepteerd worden in andere sectoren, maar bij DA'en zo gaat omdat ze allemaal vechten voor een job en zichzelf zo onderwaarderen (en de overheid laat dat gewoon toe ;) ).

De doorsnee Belgische DA heeft een stuk minder praktijkervaring dan de doorsnee NL DA, maar daar staat inderdaad tegenover dat onze wetenschappelijke kennis beter onderbouwd is. Op zich een goed teken, want als je dan toch afhaakt als DA kan je wel in de farmaceutische (of andere) sector terecht om een job in te vullen die een NL'se DA misschien niet zou uitvoeren. Slecht teken als je daadwerkelijk de praktijk in wil later, al mag ik niet klagen over mijn Belgische DA die aan huis komt.
Beide studies hebben hun voor-en nadelen, ik zou de studie zelf niet aan de oorzaak leggen van het feit dat de Belgsiche DA'en niet genoeg aan de bak komen.

Ik merk dat er genoeg slechte DA'en rondlopen, maar dat ligt imo voornamelijk aan die mensen zelf. Grijp alle kansen die op je pad liggen, wees leergierig en ijverig en spreek een DA aan om mee te mogen lopen terwijl je nog studeert. Het vak is inderdaad geromantiseerd door tv series ed. Het is hard werken, ontzettend veel uren draaien en snachts uit bed komen. Maar de keren dat je een dier er volledig bovenop helpt, maken dat normaal gezien wel ruimschoots goed...

Mijn medestudenten DGK zijn mensen met veel passie en een goede dosis verstand, ik hoop echt dat zij later hun droomberoep gaan uitoefenen :j

Poeky, die kanttekening over de numerus clausus is inderdaad een goede om mee over na te denken.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:03

Poeky schreef:
randalinpony schreef:

Naar wat ik kan vinden is dat €610/jaar. Ik kan nergens zien dat je als buitenlands student meer moet betalen dan een Belg zonder beurs.

Klopt waarschijnlijk wel hoor. Pin me er niet op vast, maar binnen de Europese Unie is vastgesteld dat inwoners uit de EU allemaal hetzelfde betalen voor een opleiding. Of je nu als Italiaan, Zweed of Nederlander in België wilt studeren, je betaalt allemaal hetzelfde.

Ik volg deze discussie trouwens met interesse :j Woonde eerst in het zuiden van Nederland, en ik ken heel veel mensen die diergeneeskunde wilden gaan doen. Door de ligging tussen Utrecht en Gent twijfelden zij allemaal over de plaats waar ze zouden gaan studeren. De meerderheid is naar Gent gegaan in plaats van Utrecht, omdat de kwaliteit daar zoveel beter zou zijn (en de toelatingseisen strenger). Dat is inmiddels alweer 6 jaar geleden, maar dit verandert mijn beeld aanzienlijk. Of waren er jaren geleden wel strengere toelatingseisen?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:05

Poeky schreef:
randalinpony schreef:

Dat zou heel weinig zijn ja! Ga Belgie alvast wel als studeerland promoten bij mijn zoon dan, haha. :+

Overigens zullen de beide afstudeerplaatsen Gent/Utrecht allebei zo hun 'fanbase' hebben en het zal vast aan degene die spreekt liggen, welke van de 2 opleidingen de beste is!
Waarbij vast ook met de nodige vooroordelen naar studenten van de opleidingen gekeken zal worden. Das menselijk. ;)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:11

Szan, de kwaliteit gaat imo niet perse achteruit, maar er zijn gewoon veel te veel studenten en daardoor ook afgestudeerde DA'en. Neem daarbij dat je door het grote aantal studenten ook te weinig praktijklessen kan inroosteren... Dat leidt dan automatisch tot een veel theoretischere opleiding die op zich een bredere basis meegeeft dan een praktijkopleidig, maar daardoor het opdoen van praktijkervaring voor een groot deel overlaat aan de studenten zelf.

Gent vs Utrecht, dat kan je op zich niet echt doen. Het is ook maar net wat je als student aanspreekt en waar je je draai ook het beste kan vinden. Er zijn genoeg studenten die doelbewust voor België kiezen, net als Belgen die proberen mee te loten in NL.