Nederlandse paardenredders nu zelf in nood in Spanje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Nederlandse paardenredders nu zelf in nood in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 12:18

http://www.ad.nl
Ingezonden door speurneusc

Veulens die dagen liggen te creperen van de honger, paarden die de hongerdood sterven door lange wachtlijsten voor slachthuizen ... de Nederlandse stichting Paard in Nood in Spanje weet niet meer waar ze moet beginnen bij het redden van edele voervoeters. Door de crisis is het aanbod zo groot dat ze geen geld meer heeft om alle kosten te dragen.

'Het is hier een slagveld,' zegt Laura Hoitsema wanhopig over de telefoon vanuit Crevillent bij Alicante. 'Door de crisis reizen wij nu door heel Spanje om paarden te redden. Andere stichtingen roepen onze hulp in omdat ze zelf vol zitten. We krijgen zelfs noodkreten vanuit Portugal.'

De stichting Paard in Nood Spanje heeft volgens haar plek voor 190 paarden maar zit met de huidige 96 aan haar financiële maximum. Terwijl de wachtlijst dagelijks groeit. 'Er staan al 30 paarden op. We zouden ze dolgraag helpen maar hebben eenvoudigweg geen geld,' verzucht de Nederlandse paardenredster.

Hoitema is sinds 2010 actief in Spanje en luidde twee jaar geleden ook al de noodklok, zo berichtte het AD destijds. Die noodkreet leverde een hoop donaties op maar de crisis is sindsdien alleen maar erger geworden en slaat nu 'meedogenloos' toe in Spanje, zegt de Nederlandse. Ze plaatste haar noodkreet al op Facebook maar benadert nu ook de media.

Redde haar stichting aanvankelijk vooral kruisingen, paarden met een vader en moeder van een ander ras, de afgelopen maanden kwamen daar steeds meer raspaarden met papieren bij. 'De meeste eigenaars zijn middenstanders die nu ook zwaar getroffen worden door de crisis. Er is gewoon he-le-maal geen geld meer.'

Bij gebrek aan opvang kloppen steeds meer paardenbezitters aan bij de slachthuizen maar ook daar zijn wachtlijsten, weet Hoitema. 'Een paard heeft hier geluk als hij naar de slacht mag. Dat scheelt veel hongerleed,' zegt de Almeerse met een diepe zucht.

Bij gebrek aan opvang en andere alternatieven worden paarden meer en meer aan hun lot overgelaten, constateert Hoitema. Vooral paarden zonder chip zijn volgens haar het slachtoffer. 'Die komen het slachthuis niet binnen en worden door hun wanhopige baasjes steeds vaker opgesloten om de hongerdood te sterven. Als we ter plekke komen is het vaak al te laat,' zegt de paardenliefhebster met een brok in haar keel.

Ze vraagt zich af hoe het verder moet. 'Paardenbezitters komen hier huilend aan de poort, niet meer wetende wat te doen. Daarom luiden wij de noodklok. Dit kan zo niet langer. Wij hebben dringend donaties nodig om de naam van onze stichting eer aan te kunnen doen en paarden in nood te helpen. Zodra ze weer gezond zijn, gaan de dieren naar een nieuw baasje die hun verzorging wél kan betalen.'

Klik hier voor foto's.

JazzBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:25

Afschuwelijk zeg |( !!! Hopelijk komt dit zoveel mogelijk in de media zodat er misschien weer donaties komen!!!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:30

Eerlijk? Ik heb ze nu een tijd op facebook maar ik zie nauwelijks paarden voorbij komen die door mensen naar NL gehaald kunnen worden.

Met de visie die zij hebben (voor mijn gevoel een soort asiel, paard erheen, wordt opgelapt, kan worden gekocht door geinteresseerden) moet gewoon veel meer gedaan worden.. Het lijkt alsof die paarde daar mogen blijven maar dat is een gebed zonder eind. Paarden zijn kosten en als je ze niet herplaatst vreten ze je geld op. Logische oorzaak gevolg reactie.

Als je hamstert kunnen daar geen duizenden donaties tegenop.

nine1987

Re: Nederlandse paardenredders nu zelf in nood in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:45

Hard.. Bot.. Cru.. Noem t wat je wil.. Maar stop er gewoon mee.. Je kunt nu eenmaal niet alles redden.. Vooral niet in een cultuur waar dierenwelzijn niet bepaald hoog in het vaandel staat..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:47

Probleem is simpel op te lossen : Weg met die paarden.
Waarom altijd maar alles redden en opknappen...
Waarom altijd maar blijven fokken... en door en door en door...
Geen geld meer? Ach dan pleuren we ze toch op straat?

Kap toch met die onzin..
Als men nou net zoveel paarden als koeien zou slachten, zonder hiervoor bewust te fokken..
Ben je van dit hele gezeik af! Maarja.. Dat is weer ''zielug'' in de ogen van de mensen.......... want het is een PAARD....
En zeker daar in Spanje en Portugal waar ze nog met enige regelmaat met paarden omgaan alsof het een zak straatvuil is....
En een wachtrij bij de slachthuizen? In spanje? Laat me niet lachen... er zijn daar 100derden slachterijen die paarden slachten....

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:48

Volgens mij doe je die dieren een groter plezier door ze af te maken. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:54

Mooi paard, mooi hondje, mooie kat enz enz.
Stop met kopen, opvangen, whatever, anders blijf je achter de feiten aanrennen.
Als er niet meer gekocht heeft productie geen zin.
Heb ook om deze reden heel bewust geen huisdieren.

Overigens Brooks is een heel ander verhaal.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:59

Ik zag dit bericht ook al op Facebook langskomen. Ik heb hier met meerdere caritatieve organisaties eerder over gesproken, de oprichtster van deze organisatie is al jaren bezig met het laten financieren van haar eigen hobby door derden. Heel jammer dat dit nu niet meer lukt. Van mij krijgt ze geen donatie, er is idd niets mis met het afmaken van dieren als het er echt teveel zijn. En dan maakt het niet uit of er een papier bijzit of niet.

Brooks is een ander verhaal. Daar help je mensen door te zorgen voor de dieren. Mensen die afhankelijk zijn van hun dieren bij het verdienen van de dagelijkse kost. En als bijkomstigheid verbeter je de leef- en werkomstandigheden voor het dier zelf.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:01

Ik heb gehoord van mensen die via deze stichting een paard naar NL gehaald hebben. Dier zou 1.63 zijn, was 1.46, de afspraken werdebn niet nagekomen, er werden allerlei extra kosten berekend, oa voor inentingen die niet volgens afspraak gegeven bleken te zijn toen ze het boekje zagen. Ik denk toch dat er een hoop geld ook blijft hangen wat niet naar de paarden gaat

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:06

Waarom inderdaad niet gewoon in laten slapen? Niet de leukste manier, wel de beste manier op dit moment.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:06

ik ken haar persoonlijk. het is een goed mens, maar wat heb ik een hekel aan die stichting. het gaat veel te ver.
ze houden daar de hengsten , hengst. en de veulens zijn allemaal welkom..

dit is niet het oplossen van de problemen.

mijn maag draaide pas echt om toen ze een schimmelmerrie waar geen huid meer opzat redden. de hele dag in die open wonden te wrijven met zalf.. sorry.. :oo dat gaat echt te ver.

BelleNaturel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:12

Billy schreef:
Ik heb gehoord van mensen die via deze stichting een paard naar NL gehaald hebben. Dier zou 1.63 zijn, was 1.46, de afspraken werdebn niet nagekomen, er werden allerlei extra kosten berekend, oa voor inentingen die niet volgens afspraak gegeven bleken te zijn toen ze het boekje zagen. Ik denk toch dat er een hoop geld ook blijft hangen wat niet naar de paarden gaat

Ik heb ook een paard van deze organisatie naar België gehaald (Esperanza). Mij werden geen extra kosten aangerekend, inentingen ed zaten in de prijs inbegrepen. Ook haar schofthoogte en de informatie over haar karakter klopte. Ze werd op de afgesproken dag gebracht door BSS paardentransport. Ik vind het een eerlijke organisatie, ze hebben mij correct geïnformeerd.

Het eindeloos redden van paarden is een andere discussie natuurlijk. Met de crisis in Spanje is het dweilen met de kraan open.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:15

Paard in nood had die niet zorgboerderij paarden gekocht? Of is dat een hele andere stichting?

Soms is ze afmaken het beste , als je een goede jager hebt dan heb je met 1 knal een creperend dier uit zijn lijden verlost

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:16

femo schreef:
ik ken haar persoonlijk. het is een goed mens, maar wat heb ik een hekel aan die stichting. het gaat veel te ver.
ze houden daar de hengsten , hengst. en de veulens zijn allemaal welkom..

dit is niet het oplossen van de problemen.

mijn maag draaide pas echt om toen ze een schimmelmerrie waar geen huid meer opzat redden. de hele dag in die open wonden te wrijven met zalf.. sorry.. :oo dat gaat echt te ver.

Met die merrie is het anders heel goed verlopen, waarom in laten slapen als het nog beter kan worden? Die wonden zijn allemaal bijna helemaal weg nu, paardje wordt prachtig!

De hengsten blijven er hengst ja, maar die staan niet samen met merries hoor en ze dekken er ook niet. De enige veulens die mogen blijven zijn de veulens van merrie's die er binnenkomen en al drachtig zijn. Vrij logisch lijkt mij. Als die volgroeid zijn worden ze verkocht, wat dus weer geld oplevert, juist mooi toch?

Ja, ik ben ook niet eens met alles wat ze daar doen, want álle paarden redden gaat toch nooit lukken, in Spanje zijn er zo ongelooflijk veel! Dat is onmogelijk. Maar ik vind het wel een goed en mooi doel.

De paarden die gezond zijn worden meestal verkocht naar betere baasjes. Ik zie vaak genoeg berichten dat er weer paarden herplaatst zijn.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:23

Citaat:
Met die merrie is het anders heel goed verlopen, waarom in laten slapen als het nog beter kan worden? Die wonden zijn allemaal bijna helemaal weg nu, paardje wordt prachtig!

Wat als het niet beter was geworden? En als dat paard gelijk ingeslapen werd was er weer plek en geld over voor een ander paard die gewoon wel behoorlijk in orde was.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:24

Omdat die merrie wel ontiegelijk veel pijn heeft geleden in het proces van herstel... paarden denken in het nu, en niet: oh, straks voel ik me top..

en hengsten blijven hngst, maar alsdie verkocht worden, kunnen ze toch ook weer dekken waardoor er meer veulens komen?
van de drachtige merries snap ik het wel.

en bovendien, de paarden die dan naar nederland komen die nemen weer een plaats in van paarden die hier ook opzoek zijn naar een nieuw baasje.. er staan er hier namelijk genoeg te koop die uiteindelijk naar de slacht gaan.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:33

Gat in de markt, een paardenslachthuis in Spanje beginnen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:36

heidy_wilco schreef:
Citaat:

Wat als het niet beter was geworden? En als dat paard gelijk ingeslapen werd was er weer plek en geld over voor een ander paard die gewoon wel behoorlijk in orde was.

Tja als je zo gaat denken dan kun je beter alles direct in laten slapen waar geen vlees meer op zit. Maar dan zijn die opvangcentra's ook niet meer nodig want dat is nu juist wat ze doen , slechte paarden opknappen.

TessavdSloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:38

Vreselijk wat mensen dieren aan kunnen doen O,o

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:38

Het internet in Nederland staat vol met honden, katten en paarden die een nieuw plekje zoeken.
Er is geen behoefte aan extra zielige uit Spanje of Portugal.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:46

O wat makkelijk getypt allemaal, breng ze naar het slachthuis, laat ze afmaken, laat ze het daar maar zelf uitzoeken. Totdat je er midden inzit en al die levende lijken ziet staan.
Misschien worden er niet altijd verstandige keuzes gemaakt door de stichting gemaakt, maar ik denk dat ik zelf kostmisselijk zou worden van alle ellende die je daar tegenkomt. Vanuit hieruit wat brullen is echt heel makkelijk.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:49

Klinkt hard, maar met een simpel, goed gericht, pistoolschot is er veel drama op te lossen. Alles beter dan dieren de hongerdood te laten sterven. Zielige dieren zijn er nu eenmaal overal en niet iedereen wil een verwaarloosd dier opnemen, zeker bij een paard kan dat financieel een fikse afknapper zijn.
Het streven om de paarden te redden is hoffelijk, daar niet van, maar niet haalbaar.

Ja, inderdaad, makkelijker getypt dan gedaan maar in dit soort gevallen is emotie een hele slechte drijfveer. Er zijn, wereldwijd, zoveel dieren die gered moeten worden, dat gaat niet lukken. Hier in Nederland zijn ( gewone of minder goede) paarden ook bar weinig meer waard. Dus is er, jammer genoeg, weinig anders te bedenken qua oplossing.

Als ik zo'n levend lijk zou zien staan zou mijn hart breken maar ik zou toch iemand zoeken die er dan helemaal een einde aan maakt, zelf zou ik het niet kunnen, hypocriet maar waar.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:53

Maar waarom doen die eigenaren in Spanje dat dan niet, hun paard neerschieten? Waarom laten ze ze verhongeren of uitdrogen? Ik denk dat je niet particulier mag slachten. En wat ik ook begreep, is dat de slachthuizen de aanvoer van paarden echt letterlijk niet meer aankunnen. Daarbij zijn zoveel paarden vel over been dat er geen vlees meer aanzit. Dus willen de slachthuizen die paarden niet eens meer slachten (of wat er staat zonder chip, ook verbod op slachten).
Ik denk dat het ingewikkelder is dan het lijkt.
Ik denk wel dat die stichting veel te groot aan het worden is, dus daar zouden toch keuzes gemaakt moeten worden. Bijv, niet 500 km meer heen en terug rijden om iets te redden, maar alleen regionaal. En eerder besluiten tot afmaken als de DA kosten echt te hoog oplopen. Zoiets.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:54

Ze laat regelmatig paarden inslapen ter plekke die teveel lijden. Inslapen kost geld. En voor degene die niet geloven in de wachtrijen voor slachthuizen, misschien kunnen er een paar adresjes aangedragen worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:56

Op het moment dat een enkel paard wat extra aandacht nodig heeft omdat vorige eigenaren hun verantwoording niet genomen hebben, om wat voor reden ook, is het geen probleem. Op het moment dat het er teveel worden heb je wel een probleem. Welke ga je redden, welke niet? En als je met moeite aan je eigen paarden toekomt, dan moet je niet nog meer op je hals halen dan je aankunt. Dood is voor de andere paarden de snelste oplossing. Zoals hierboven al is gezegd, ik zou iemand zoeken die dat zou kunnen, zelf kan ik het idd ook niet.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 15-02-14 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt