Brits echtpaar van bijna 80 mag 10 jaar geen paarden houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Brits echtpaar van bijna 80 mag 10 jaar geen paarden houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 20:43

www.horseandhound.co.uk / www.bokt.nl

In Groot-Brittannië is een man (79) en een vrouw (78) veroordeeld voor de verwaarlozing van 41 pony's. Het echtpaar moet een boete betalen van in totaal 1050 Britse Pond. Daarnaast mag het echtpaar tien jaar lang geen paarden meer houden. Het echtpaar kan nog tegen de uitspraak in beroep gaan. Doen zij dit niet dan worden de pony's herplaatst. Het gaat om 40 pony's die lange tijd op eenzelfde locatie zijn gehouden. Eén pony is ingeslapen vanwege hartproblemen. De andere pony's zijn inmiddels hersteld.

De pony's waren ernstig ondervoed, hadden slechte hoeven en een slecht gebit en een groot aantal had geen toegang tot water. Op het terrein waar de pony's gehouden werden stonden 30 stallen. Tweeëntwintig stallen hadden geen water en vrijwel alle stallen waren al lange tijd niet uitgemest. De inspecteurs van de RSPCA vermoeden zelfs dat een aantal pony's nooit letterlijk in handen zijn geweest.

paradisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:50

Zo erg :( waarom maar 10 jaar ?? Ik zou hun gewoon nooit meer paarden laten houden :( gelukkig zijn (bijna :( ) alle ponys gezond nu ! Het zou wel erger kunnen aflopen ,waarom zijn er eigenlijk zon mensen in de wereld _-:(

edit : 1050 pond maar ??? |o
Laatst bijgewerkt door paradisex op 14-02-14 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

KittyDylan

Re: Brits echtpaar van bijna 80 mag 10 jaar geen paarden houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:52

Misschien konden ze gewoon niet meer voor de paarden zorgen. Zo te lezen waren ze al aardig op leeftijd. Dan kun je helaas niet alles meer :n

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:53

Nee vind ik ook Kitty soms stijgt het de pan uit en dan kun je niets meer als je ouder bent. Ik oordeel ze niet op basis van dit bericht. En die tien jaar is denk ik ook in gedachten meegenomen omdat zij met 90 jaar waarschijnlijk geen paarden meer zullen kopen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:54

Ik denk inderdaad ook aan een oud echtpaar waarbij de boel uit de hand is gelopen. Ik hoop dat deze mensen ook hulp krijgen, dit gebeurt niet zomaar...

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:55

paradisex schreef:
Zo erg :( waarom maar 10 jaar ?? Ik zou hun gewoon nooit meer paarden laten houden :( gelukkig zijn (bijna :( ) alle ponys gezond nu ! Het zou wel erger kunnen aflopen ,waarom zijn er eigenlijk zon mensen in de wereld _-:(

Omdat ze wss niet veel langer dan dat zullen leven? :')

Wel triest voor de dieren

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:58

paradisex schreef:

je maakt je druk om die 10 jaar? :') Tegen die tijd zullen ze waarschijnlijk geen paard meer kunnen houden :')

paradisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 21:03

Tyrcanol en ladybird , wie weet :Y)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 21:08

Als ik kijk naar de personen die ik ken van die leeftijd dan zijn ze wel nog in staat om te beseffen dat ze niet goed bezig zijn. En ouderdom overvalt je niet, je voelt het wel aan of het minder gaat of niet. Om dan gewoon nog 40 pony's aan te houden, dan ben je gewoon slecht bezig.

paradisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 21:09

Gini schreef:
Als ik kijk naar de personen die ik ken van die leeftijd dan zijn ze wel nog in staat om te beseffen dat ze niet goed bezig zijn. En ouderdom overvalt je niet, je voelt het wel aan of het minder gaat of niet. Om dan gewoon nog 40 pony's aan te houden, dan ben je gewoon slecht bezig.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 21:12

Gini schreef:

Fijn dat dat mensen zijn die jij kent, maar dat is niet echt doorsnee... Er zijn giga veel mensen van die leeftijd die meer dan genoeg aan zichzelf hebben en daarbij nauwelijks meer beseffen dat hun dieren het zo niet redden.
Of het wel beseffen maar niet weten hoe ze er vanaf komen, denken dat ze het ergens anders slechter hebben enz enz

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 21:13

Gini schreef:

Ouderdom kan je zeker overvallen.. verder zijn er nog mensen die hun kop int zand steken en vinden dat ze niet ouder zijn. Goeie speculatie dit! zou eerst even kennismaken met die mensen! misschien zijn ze nog wel heel fitaal :)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 21:17

Ladybird schreef:
Gini schreef:

Ouderdom kan je zeker overvallen.. verder zijn er nog mensen die hun kop int zand steken en vinden dat ze niet ouder zijn. Goeie speculatie dit! zou eerst even kennismaken met die mensen! misschien zijn ze nog wel heel fitaal :)

Ik heb het zelf een beetje met de eigenaar van mijn oude verzorgpaarden gehad. Die man kon het gewoon niet meer. Maar wou kosten wat kost zijn paarden houden want was een beetje en control freak en gewoon bang dat ze verkeerd terecht zouden komen. Begint met kleine dingen als minder opstrooien en lang uitstellen van bekappen enzo. En hij hielt het zichzelf ook gewoon voor dat de paarden het goed hadden. Gelukkig heeft die man nu nog maar een paar paarden (nog 2 en een shetlander) en die kan hij wel onderhouden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 21:34

Ach nee, sorry, ouderdom overvalt je niet. Ziekte wel, ouderdom niet.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:19

Je kunt zeker wel 'overvallen' worden door ouderdom.
Ik noem even als voorbeeld; dementie.
Soms wordt de kop in het zand gestoken (ontkenning) of verbergen ze het voor de omgeving.
Maar in veel gevallen hebben de dementerenden het zelf niet eens door... Die leven in hun eigen 'waan'wereld.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 00:12

Pion schreef:
Je kunt zeker wel 'overvallen' worden door ouderdom.
Ik noem even als voorbeeld; dementie.
Soms wordt de kop in het zand gestoken (ontkenning) of verbergen ze het voor de omgeving.
Maar in veel gevallen hebben de dementerenden het zelf niet eens door... Die leven in hun eigen 'waan'wereld.

Dementie is een verzamelnaam voor ruim 50 ziektes.
Ouderdom sluimert er langzaam in.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 08:24

Op een gegeven moment weet je heel goed dat het niet meer gaat.
En dan moet je er gewoon mee stoppen en je paardjes weg doen ook al gaat het aan je hard.
Het is gewoon niet te verteren dat pony's staan te verwaarlozen en langzaam een dood tegemoet gaan, omdat oude mensen die te koppig zijn om wat aan de situatie te doen als zielig worden neer gezet.
Geloof me niet alle ouderen zijn zielig hoor maar vaak weten ze wel alles beter en luisteren naar niemand zijn vreselijk eigenwijs.
Ik weet natuurlijk niet hoe het in dit geval zit maar ik heb echt niet altijd te doen met de ouderen onder ons.
Je kunt nu eenmaal niet het leven van dieren op het spel zetten omdat je de verzorging niet meer aankunt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 08:26

Ik heb ervaring met dementie in mijn familie en nee hoor, dat overvalt je ook echt niet. Dat is een zeer geleidelijk proces, zeer geleidelijk.
Kijk, ik wil me niet blijven verduidelijken. Ik doe gewoon niet mee aan het nuanceren van dierenleed onder het mom 'ach, ze waren oud, ziek, financieel aan de grond, vul maar in'.
Ieder zijn meug toch? ;)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 08:41

Het kan ook anders. Ik werk met dementerende en om de overgang gemakkelijker te maken van thuis naar een tehuis mogen hier de mensen de dieren mee nemen. Inmiddels 2 honden en een pony. Wij houden een oogje in het zeil. 1 hondje ging niet samen met de rest en die is uiteindelijk naar familie gegaan. Het maakte voor haar de stap makkelijker. Denk wel aan het feit dat dieren vaak hetgeen zijn waar mensen nog voor leven. En dat ze 'vergeten' te voeren tja dat regelen wij voor hen. Wil niet meteen zeggen dat het zo moet, maar het kan anders.

We weten niet de achtergrond maar als je beide 80 bent en dan nog 40 dieren.
Mijn opa heeft al moeite met 6 kipjes .. En die is ook oud en versleten. Maar neemt niet weg dat die er dan niet goed voor moet zorgen...

Maar wat als jij er van overtuigd bent dat jij het goed doet en niemand anders jou dat wijs maakt. Iemand met alzheimer heeft veelal geen ziekte inzicht..
Laatst bijgewerkt door Jolandaa_ op 15-02-14 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 08:46

Ouderdom komt sluipend, ja. En júist daardoor is het heel moeilijk om te bepalen "nu kan het niet meer."

Heeft iemand hier ooit wel eens meegemaakt dat opa of oma eigenlijk naar een verzorgingstehuis (of vroeger een bejaardentehuis) moest maar het absoluut niet wilde want dat was niet nodig? Terwijl iedereen in de omgeving ziet dat ze zichzelf niet meer goed kunnen verzorgen, niet goed meer eten, het huis vervuilt, etc?

Vul voor bejaardentehuis 'de paarden verkopen' in, en je hebt het beeld.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 08:48

Gini schreef:
Ik heb ervaring met dementie in mijn familie en nee hoor, dat overvalt je ook echt niet. Dat is een zeer geleidelijk proces, zeer geleidelijk.
Kijk, ik wil me niet blijven verduidelijken. Ik doe gewoon niet mee aan het nuanceren van dierenleed onder het mom 'ach, ze waren oud, ziek, financieel aan de grond, vul maar in'.
Ieder zijn meug toch? ;)

Ik heb er mee te maken professioneel en prive en ik vertel het kan je wel overvallen ;)

Heeft denk ik ook te maken met een stukje trots en schaamte (liggen erg dicht bij elkaar)
Meeste ouderen zijn bang om alles uit handen te geven (vroeger kon ik alles en nu niet meer)

Juist Ibbel!
Ik vind het zeer triest voor de pony's, maar ook voor de eigenaren.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 08:56

Op het moment dat je al zo ver bent dat je het allemaal niet meer zo goed in kan schatten dan ben je al te laat.
Wees eens eerlijk op de leeftijd van deze mensen zijn ze al tientallen jaren te laat om in ieder geval de hele veestapel te verkleinen.
Op het moment dat je nog heel goed weet dat je ouder word en het lichamelijk wat minder word dan ben je nog op tijd om in ieder geval al voorzorgsmaatregelen te nemen.
Als je dat niet doet dan noem ik dit gewoon eigenwijs en dat heeft niets te maken met de ouderdom die je ineens overvalt dit noem ik verantwoording nemen.
Misschien is het hard gezegd en ja ik heb ook ervaring met een demente moeder maar dit is een geleidelijk proces maar als je ouder word dan weet je echt wel dat je niet meer kunt wat je kon toen je nog 40 was en dit gaat niet over een paar pony's maar een beetje boel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 09:45

Onali schreef:
Gini schreef:
Ieder zijn meug toch? ;)

Ik heb er mee te maken professioneel en prive en ik vertel het kan je wel overvallen ;)

Dit mag je me dan toch even uitleggen. Dat ouderen het voor de buitenwereld verbergen wilt niet zeggen dat het proces niet geleidelijk aan is. Je staat niet opeens op en je bent vergeetachtig en een week later weet je je naam en verjaardag niet meer en nog een week later lig je als een plant in bed. Dat proces verloopt zo zo zo geleidelijk, dat het bijna echt lijden wordt. Want als dementerende besef je vele lange maanden, zelfs jaren zeer goed dat er aan je geheugen geknabbeld wordt, maar je bent nog te goed om als kind behandeld te worden. Natuurlijk kan dementie je emotioneel overvallen, maar medisch, nee echt niet.

Dat ouderen te trots zijn, dat kan kloppen. Maar voor dieren heb je een verantwoordelijkheid en als je die niet neemt ben je slecht bezig, ouderdom en dergelijke zijn voor mij dan geen verzachtende omstandigheden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 09:58

En juist doordat het zo in langzame stapjes gaat is er niet een duidelijke grens wanneer het niet meer gaat. Precies wat ibbel zegt. En dat is niet alleen bij dementie, maar ook bij gewone ouderdom.
Ook kan het gebeuren dat er een niet-pluis gevoel is, maar daarbij geen duidelijke dementie.
Ik krijg ze maandelijks binnen, die gewoon zichzelf verwaarloosd hebben en zelf niet beseffen dat het veel en veel te ver is gekomen.
Voor iemand van buiten kan het heel duidelijk zijn, maar voor diegene zelf en familie (als die er uberhaupt is!) gaat zoiets zo geleidelijk en zijn er zoveel emoties mee gepaard, dat die grens gewoon niet zwart wit is.
Huizen die door de ggd moeten worden ontsmet, waarbij een bewoner (niet dementerend!) zegt dat het "alleen een beetje rommelig is", familie die ons vraagt iemand absoluut niet meer naar huis te sturen omdat iemand niet meer eet, niet meer buiten komt, maar waarvan de bewoner zelf vindt dat het prima kan. Echt, daar zijn er zoveel van. En wat als er geen sociaal netwerk is dat deze mensen kon wijzen op hun tekortkomingen?

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:13

Kijk naar hun leeftijd en het aantal paardjes dit kan niet nooit goedgepraat worden heeft niets met dementie te maken maar met gewoon oud worden.
Je gaat op deze leeftijd ook geen dingen meer doen die je deed toen je veertig was.
Waarom gewoon omdat je het niet meer kunt en dat weet je zelf ook wel.
Ze hadden al jaren eerder er iets aan kunnen doen.