Foto: FEI.org
Oranje kwartet wil punten halen in Rome, Rotterdam, Falsterbö en Hickstead
Voor de top springruiters en -teams zijn de ogen dit jaar gericht op de wereldruiterspelen (WEG) in Normandië (23 aug. t/m 7 sept). Naast dit topevenement is ook de Furusiyya FEI Nations Cup uiterst belangrijk. Nederland wil daarin uiteraard goed scoren en de wedstrijden zijn bovendien voor bondscoach Ehrens belangrijk in de voorbereiding naar Normandië.
In de wedstrijdserie voor landenequipes kunnen de teams tijdens vier vooraf aangewezen wedstrijden punten pakken. Bondscoach Rob Ehrens vertelt: "Vorig jaar heb ik mijn voorkeur uitgesproken voor Sankt Gallen, Rotterdam, Aken en Falsterbö. Dit jaar gaan wij van start in Rome, Rotterdam, Falsterbö en Hickstead met als doel om ons - net als afgelopen jaar - te plaatsen voor de finale in Barcelona (9 t/m 12 okt.)".
De in deze competitie startende landen zijn verplicht om in hun eigen land te rijden en de bondscoach mag voor de overige drie wedstrijden een voorkeur uitspreken. "Ik heb mijn voorkeur uitgesproken voor wedstrijden die goed passen in de opbouw naar het WK. Als wij een uitnodiging krijgen voor Lummen zullen we daar aan de start verschijnen met een jong team. Dat concours is een week na de Nederlandse Kampioenschappen, die in Mierlo worden gehouden". Als het aan Ehrens ligt valt er ook een uitnodiging bij hem in de bus om met een team naar Dublin te mogen. "Ik heb bewust de wedstrijd in Dublin niet op mijn lijstje gezet. Ik hoop daar van start te kunnen gaan met mijn sterkste team, als generale voor het WK, maar zonder de druk om daar punten te moeten pakken", zegt Ehrens. Rome, van 27 mei tot en met 1 juni, is de eerste wedstrijd waar het Oranje kwartet punten kan pakken.
Veranderingen
Er is ten opzichte van het vorige jaar nogal wat veranderd in deze competitie. Het CSIO in het Belgische Lummen heeft de plek van Aken ingenomen en is nu de openingswedstrijd van het Europese seizoen. Daarnaast maken nu tien landen deel uit van de eerste divisie. Die landen zijn België, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Ierland, Nederland, Oekraïne, Spanje, Zweden en Zwitserland. Van deze tien landen plaatsen zich zeven landen voor de finale, die weer in Barcelona wordt gehouden van 9 tot en met 12 oktober.
Het aantal landen dat in iedere wedstrijd van deze competitie van start gaat, is net als vorig jaar acht. Vorig jaar streden vier landen per wedstrijd om de punten, dit jaar zijn dat er vijf. Tijdens het CHIO Rotterdam, van 18 tot en met 22 juni, binden Frankrijk, Ierland, Zwitserland, Duitsland en Nederland de strijd met elkaar aan om de punten.
Andere regio's
De FEI Nations Cup wordt verreden in 6 regio's: Europa, Noord-Amerika, Zuid-Amerika, het Midden-Oosten, Azië/Australië en Afrika. Europa is opgedeeld in een eerste en een tweede divisie. In de tweede Europese divisie nemen 15 landen deel en voor hen staan ook acht wedstrijden op het programma. De beste twee landen plaatsen zich voor de finale in Barcelona.
De seizoenstart van de competitie vond afgelopen weekeinde plaats in Al Ain (V.A.E.) en daar verzekerden Qatar en Saudie-Arabië zich reeds van deelname aan de finale in Barcelona, omdat er in deze regio (Midden-Oosten) maar één wedstrijd is waar punten te behalen zijn.
Kalender van de Furusiyya FEI nations Cup competitie 2014 (1e divisie):
Lummen (Bel) - 3 mei
La Baule (Fra) - 16 mei
*Rome (Ita) - 23 mei
Sankt Gallen (Zwi) - 30 mei
*Rotterdam (Ned) 20 juni
*Falsterbö (Zwe) - 11 juli
*Hickstead (Eng)- 1 augustus
Dublin (Ier) - 8 augustus
Finale: Barcelona (Spa) - 9 oktober - 12 oktober