Paarden ingeslapen na overstromen stallen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Paarden ingeslapen na overstromen stallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 11:02

www.getsurrey.co.uk / bokt.nl
Ingestuurd door bokker LBLGypsyCobs

Jenny Andersson, die een stal runde in Esher (een stad in Surrey), heeft afgelopen week vier paarden laten inslapen. Het gaat om twee paarden van 14 jaar oud, een paard van 17 jaar oud en een paard van 20 jaar oud. Andersson houdt al 15 jaar paarden. Ze moest de moeilijke beslissing nemen nadat haar stallen herhaaldelijk waren overstroomd: de kosten liepen erg hoog op en ze kon de paarden nergens anders onderbrengen.

Op 2 januari had Jenny Andersson haar paarden al moeten evacueren omdat het waterpeil enorm steeg. Op dat moment raamde ze de herstellingskosten aan haar stallen en materiaal op zo'n 20.000 pond. Het weer is sindsdien echter niet beter geworden: het water trekt wel weg, maar komt een aantal dagen later terug.

Jenny Andersson heeft de boerderij nu verlaten. Ondanks haar ellende, verwijt ze niemand iets. "Het land kreeg zo veel water te verwerken en alles bleef maar overstromen. Niet enkel de velden, maar ook de stallen. We zijn erg veel geld verloren tijdens de kerstperiode. Telkens wanneer we dachten dat alles in orde was, kwam het water weer de stallen binnen. Je komt op een punt waar je er gewoon mee moet ophouden."

"Ik heb mijn paarden hier 13 jaar lang ondergebracht. Je moet hen op de eerste plaats zetten en ze werden ouder. Ze hebben een mooi leven gehad."

Volgens Jenny Andersson waren de overstromingen niet enkel dit jaar zo ernstig. Ook in december 2012 overstroomden de stallen. "Het gebeurde vorig jaar ook met Kerstmis en nieuwjaar, maar dat zijn de mensen vergeten omdat we voor het eerst een mooie zomer hadden. Als je altijd buiten bent, merk je dat het klimaat verandert. In het algemeen is het klimaat veel vochtiger geworden. Mijn paarden stonden op een riviervlakte en daar is het de afgelopen jaren stilaan erger geworden. Ik kan geen geld meer in een bodemloze put blijven pompen."

Jenny Andersson verzorgde ook paarden van andere eigenaars op de boerderij. Die verwachtten dezelfde hoge standaard als gewoonlijk, maar dat was moeilijk vol te houden. Jenny Andersson: "Ik had de paarden ergens anders kunnen stallen, maar wanneer ze hun hele leven op dezelfde plek gewoond hebben en ze ouder worden, is verhuizen niet gemakkelijk. Ik heb heel mijn leven lang mijn eigen paarden verzorgd, omdat ik nooit een stal vond die ik goed vond."

Wanneer het gaat over de beslissing om haar paarden te laten inslapen, zegt Jenny Andersson dat ze tijd zal nodig hebben om dat te aanvaarden. Ze zegt: "Het is een zware beslissing, er zijn veel mensen die hun paarden houden tot ze oud zijn. Iedereen heeft daar een ander idee over. Het was een moeilijke beslissing, maar wel een die gemaakt moest worden."

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:07

Heel hard maar in mijn ogen een verstandige beslissing.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:09

Beter dan dat elend wat ze doen door ze ergens te dumpen of mishandelen.
Heb wel respect voor deze beslissing,moet erg zwaar zijn geweest voor die vrouw.....erg sneu! :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:11

jee...drie paarden laten inslapen.Wat lijkt mij dat moeilijk |(
De beslissing moeten nemen voor 1 heb ik al moeite mee :7

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:12

geerke schreef:
jee...drie paarden laten inslapen.Wat lijkt mij dat moeilijk |(
De beslissing moeten nemen voor 1 heb ik al moeite mee :7

Het zijn er vier..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:13

Zelfs 4 paarden waren het Geerke,ik zit al te janken bij de gedachte om 1 in te laten slapen pffff hopelijk blijft me dat nog heeeel lang bespaard!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:14

oei...vier paarden?Wat een drama! |(

8nnemiek

Re: Paarden ingeslapen na overstromen stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:19

Stallen opknappen: 20.000 pond..
Schuilstal op de wei timmeren: 200 pond..
Dat ze het even niet meer zag zitten kan ik wel begrijpen.. ik hoop dat ze er wel goed over heeft nagedacht, en niet straks ineens die derde optie te binnen schiet en het al te laat is.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:21

Het is ook echt drama in GB qua weer en overstromingen... Zo extreem is het lang niet geweest. Ik kan het wel begrijpen want het zal heel lastig zijn om een droge plek te vinden. Maar wat een vreselijk moeilijke beslissing lijkt het mij!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:22

LiesbethDW schreef:
www.getsurrey.co.uk / bokt.nl
"Ik had de paarden ergens anders kunnen stallen, maar wanneer ze hun hele leven op dezelfde plek gewoond hebben en ze ouder worden, is verhuizen niet gemakkelijk. Ik heb heel mijn leven lang mijn eigen paarden verzorgd, omdat ik nooit een stal vond die ik goed vond."

Bovenstaande vind ik wel echt twee x flauwekul zeg.
Een paard went echt wel weer ergens anders en dat ze niemand anders/ nergens anders goed genoeg vond is haar probleem.

Je paarden in laten slapen omdat je een ander niet goed genoeg vind.... wat een egoisme.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:24

8nnemiek schreef:
Stallen opknappen: 20.000 pond..
Schuilstal op de wei timmeren: 200 pond..
Dat ze het even niet meer zag zitten kan ik wel begrijpen.. ik hoop dat ze er wel goed over heeft nagedacht, en niet straks ineens die derde optie te binnen schiet en het al te laat is.

Schuilstal op water bouwen is nogal moeilijk. Alles staat in die omgeving al weken blank. Harde maar vast een juiste beslissing van de eigenaar, ze neemt wel haar verantwoording, sinds de crisis is er paardenellende genoeg in Gb.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:25

De weides waren ook onder gelopen? hoezo schuilstal bouwen? modderige doordrenkte land is niet iets waar ik een schuilstal op zou bouwen. Ik snap het besluit heel goed, en idd zal het een lastige beslissing zijn geweest.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:27

Wat ik mis is waarom het niet mogelijk was om de paarden ergens anders te stallen of ze te verkopen/ter adoptie te stellen? 'omdat verhuizen moeilijk is omdat ze hun hele leven een plek gewoon zijn' vind ik echt geen goede reden :P een paard past zich nu eenmaal aan.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:35

Probeer maar eens voor 4 paarden een plek te vinden dat word al moeilijk!
Daarbij de hoge stallingskosten die je thuis aanzienlijk lager hebt.
Dan zal ze zelf ook wel weten wat er gaande is in het paardenwereldje en zal heel goed weten wie er goed omgaat met paarden en wie niet.
Verder weten we niet hoe die paarden van haar waren,waren ze snel nerveus?Waren ze snel ziekelijk?enz enz.
Nee ik kan me die beslissing goed voorstellen,dat is geen egoïsme dat is een verstandige beslissing.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:50

In Engeland is het lang niet zo volgebouwd als hier in Nederland. Hier kun je een wei pachten voor een paar honderd euro, dus dat zal in Engeland niet duurder zijn. En het 'paarden kunnen niet verhuizen'-verhaal.. dat vind ik gewoon onzin.
Enige probleem zal dan zijn om het oude land te verkopen, want wie wil er nu een wei die elke winter overstroomd.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:51

Een oordeel geven over een ander is nu eenmaal heel moeilijk vooral omdat je de paarden niet kent.
Deze vrouw zal er heel goed over hebben nagedacht want je paarden laten inslapen dat doe je niet zo maar even.
Misschien kwamen er ook andere dingen bij zoals ziekte en andere ellende.
Hier over oordelen kan een buitenstaander nu eenmaal niet.
Ik vind het een dappere beslissing als het echt nodig is geweest..

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:57

De (engelse) commentaren onderaan het artikel spreken wat dat betreft boekdelen. Er is zelfs iemand die zijn stallen aanbiedt als alternatief. Ik ga mee met wat annemiek en goof hier zeggen.

'Ze kunnen niet verhuizen.' en 'Ze zijn te oud.' Wat een onzin. Iedereen daar zit in hetzelfde schuitje (pun intended). Nergens staat ook of de dieren ziek en gebrekkig zijn, of dat ze gewoon gezond zijn.

Als eigenaar ga je de alternatieven af. Als je die niet bedacht hebt, of niets is goed genoeg, dan moet je misschien er niet aan beginnen.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:01

Tja, ze had natuurlijk de paarden kunnen verkopen of weggeven, zoals sommige hier aangeven.
Maar dan waren ze misschien in de handel terecht gekomen, of geslacht, wie weet.
Vier paarden op zeg maar een paar dagen kwijt raken is niet niks, zelfs niet voor stalling in veel gevallen.
De hele omgeving zit daar met hetzelfde probleem, kunnen amper hun eigen dieren droog houden.
Misschien waren het ook paarden met gebruiksaanwijzing : een ziekte, artrose, noem maar op.

Ik denk dat deze mevrouw niet over een nachtje ijs is gegaan.
Als je zolang paarden hebt, ga je ze niet zomaar om een kleine tegenslag laten inslapen.
De beslissing zal voor haar al moeilijk genoeg geweest zijn, moeilijk om daarmee verder te leven als je om je dieren geeft.
Wie zijn wij om daarover te oordelen ?

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:05

Daarom dapper ALS het echt nodig is geweest.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:16

Ik zou het niet kunnen...
Daarbij waren de paarden nog helemaal niet zo oud!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:40

Door alle onkosten was de dagelijkse verzorging ook niet meer te betalen, laat staan pensionstalling.

Verkopen is momenteel niet makkelijk, ze wil ze ook niet in de handel hebben, met weggeven moet je ook maar afwachten waar ze terecht komen.

Ze heeft echt wel om hulp gevraagd, heel zuur dat er nu achteraf onderdak wordt aangeboden.

En dan nog, ze kon ze niet meer bekostigen.

Het moet niet makkelijk geweest zijn, ook voor de dierenarts die toch gezonde dieren heeft moeten inslapen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:59

Ik heb het moeilijk met dergelijke beslissingen. Ik weet dat bokt heel erg van het "verantwoordelijkheid nemen" is. Maar de grens tussen verantwoordelijkheid nemen en egoïsme is zo flinterdun.
Dood is dood en is gemakkelijk, snel en best wel goedkoop. Heel vaak wordt de uiteindelijke beslissing te laat genomen en wordt het paard in leven gehouden enkel en alleen omdat het baasje geen afscheid kan nemen, maar wat ik nu opmerk is dat er een tendens gaande is om de beslissing redelijk vroeg te nemen. Niet echt het geld meer voor een paard, ram er een spuit in en dat heet dan verantwoordelijkheid nemen.
Denken we niet te veel in de plaats van het paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:01

zoutenootjes schreef:
De (engelse) commentaren onderaan het artikel spreken wat dat betreft boekdelen. Er is zelfs iemand die zijn stallen aanbiedt als alternatief. Ik ga mee met wat annemiek en goof hier zeggen.

'Ze kunnen niet verhuizen.' en 'Ze zijn te oud.' Wat een onzin. Iedereen daar zit in hetzelfde schuitje (pun intended). Nergens staat ook of de dieren ziek en gebrekkig zijn, of dat ze gewoon gezond zijn.

Als eigenaar ga je de alternatieven af. Als je die niet bedacht hebt, of niets is goed genoeg, dan moet je misschien er niet aan beginnen.

Misschien moet je dit topic maar eens lezen [NM] dieren worden niet gered in hoogwatergebieden duitsland
We hebben het in Engeland niet over 3 of 4 weides

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:17

tamaramt schreef:
Ik zou het niet kunnen...
Daarbij waren de paarden nog helemaal niet zo oud!

ik begrijp ook niet dat iemand paarden van 14,17,20 oud vind.
Ik heb er een van 27...kijk...dat begint er op te lijken :7 Ik zou er heel veel voor over hebben om hem weer 14 te laten zijn <3

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:18

Dat vind ik ook wel een vreemde situatie (in Duitsland), Morgan le Fay. Hebben ze niet nagedacht over dit soort dingen? Een evacuatieplan voor wat meer dan alleen de mensen. En ja, het is in Engeland wel meer dan drie of vier weides. Er zijn (veel) meer mensen in dat gebied met dieren. Dit wordt ook genoemd in de commentaren onderaan het artikel. Ik weet het niet, hoor, maar ik zou er toch wel iets aan doen, andere opties onderzoeken. Het gaat me in dit artikel ook om de redenen die genoemd worden, namelijk dat de dieren niet meer zouden kunnen verhuizen, dat er geen verzorging bestaat die goed genoeg is, en dat ze te oud zijn. Paarden kunnen best wat ouder worden dan de dieren die hier genoemd worden. Ze zijn niet allemaal ziek of zwak op die leeftijd. Ik denk dat de financiele kant een grote rol heeft gespeeld. Bezint eer ge (aan dieren) begint? Het is ook maar mijn mening hoor.