Blog: "Ken jij jezelf als ruiter?"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Blog: "Ken jij jezelf als ruiter?"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 12:45

http://paardenlifestyle.com/

Paardrijden is een confronterende sport en vertelt je zelfs meer over jou als persoon dan alleen hoe je als ruiter bent. Een paard houdt je eigenlijk een spiegel voor. Om goed te kunnen presteren moet je in die spiegel durven te kijken. Hoe zit jij als ruiter in elkaar? Hoe leer jij zelf het beste? Wat zijn jouw valkuilen? Hoe ga jij om met druk? En met tegenslagen? Waar liggen jouw sterke kanten?

Helaas staat niet elke ruiter hier voldoende bij stil. Te vaak wordt er naar oplossingen aan de oppervlakte gezocht of wordt iets gedaan ‘omdat het altijd al zo wordt gedaan.’ En dat is een gemiste kans. Om echt beter te kunnen presteren, moet je hele bewuste keuzes maken en diep durven te gaan. Maar hoe diep durf jij te gaan?

Ken jezelf
Een eerste stap om meer bewuste keuzes te kunnen maken, is om meer over jezelf als ruiter te weten te komen. Hoe jij in het dagelijkse leven staat, kan je daar veel over leren. Ga je liever confrontaties uit de weg? Dan kan het zijn dat je dit met paardrijden ook doet en liever niet die momenten opzoekt dat het voor je paard wat moeilijker kan worden en mogelijk even misgaat.

Leg je de lat hoog voor jezelf en misschien verwacht je dat ook van anderen? Dan kan het zijn dat je ook de lat hoog legt voor je paard en misschien soms wel te hoog. En ben je twijfelachtig en vind je het moeilijk om keuzes te maken? Mogelijk zie je dat terug in de manier waarop je je hulpen geeft.

Bedenk hoe jij als persoon in elkaar steekt en bedenk hoe dit zich vertaalt naar de paardensport. Als je via je werk regelmatig te maken hebt met beoordelingen en testen die je moet maken, heb je vaak al wel een goed inzicht in wat jouw persoonskenmerken zijn. Maar ga ook goed voor jezelf na waar jouw voorkeuren liggen en wat jouw eigenschappen zijn. Vaak weten we dit beter dan we denken, maar je moet er wel voor open staan en jezelf er in willen verdiepen.

Lees hier de rest van het artikel

kosseh

Re: Blog: "Ken jij jezelf als ruiter?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:24

Zo waar.
Merk het zelf ook heel goed. Heb ik geen goede dag en ga ik rijden gaat dat ook voor geen meter. Ben ik vrolijk gaat het rijden al veel beter :)

Tan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 16:35

Ene paard doet dit meer dan het andere, ik vind het wel prettig eigenlijk. Al is het op een slechte dag niet altijd even fijn :)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:27

Buitengewoon waar weer!

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:49

Heel herkenbaar!
Leuk artikel !

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:34

Oh ja dat herken ik zeker. Ik ben van mezelf nogal impulsief. Dat kwam in het rijden ook echt terug. Ik was altijd heel snel van reactie maar had soms moeite met het doseren van de hulpen. Ik moest geduldjes eten zei mijn trainer altijd. Rustig, aanvoelen, kleiner corrigeren.
En dat merk ik naast het paard ook. Ik ben een flapuit, ik zeg wat ik denk en moet eigenlijk beter nadenken voor ik dingen zeg.

Maar goed, elke karaktereigenschap heeft ook goede kanten. Ik was met rijden ook heel doortastend en perfectionistisch. Ik kon ook goed wedstrijdrijden, ik kon het op de momenten dat het moest. Ik sloeg niet dicht etc.

De scherpe randjes zijn er wel vanaf gegaan met de jaren. Ik denk dat als ik weer zou gaan rijden, ik ook geduldiger zou zijn dan dat ik was. Maar er hangt nu ook minder vanaf. Er zijn nu veel belangrijke dingen in het leven voor me.