Nederland heeft met Esther Sneekes opnieuw een deelneemster in de finale van de wereldbeker voltige. Vorig jaar waren zus Carola en Koen Akkerman de eerste finalisten namens Nederland. Vanaf donderdag zal Esther in het Franse Bordeaux de familie eer verdedigen met moeder Marjo aan de longe van Nolan.
De wereldbekerfinale kent drie ronden, waarvan de laatste twee ronden meetellen voor het eindklassement. De wedstrijd bestaat alleen uit een kür. Esther zal haar nieuwe kür met het thema Knight Templars tonen: "Tijdens Jumping Amsterdam heb ik deze kür voor het eerst op een wedstrijd gevoltigeerd, dat ging erg goed en geeft mij veel vertrouwen voor de Finale."
Esther reist samen met moeder Marjo en zus Carola af naar Bordeaux: "Zij vormen mijn vaste team, waardoor ik met een zeker gevoel de ring in ga en alles op rolletjes loopt. Natuurlijk ben ik super blij dat ik me geplaatst heb voor de finale, al had ik graag gewild dat ook Carola had kunnen starten. Maar dat is dan een mooie doelstelling voor volgend jaar". Carola moest, door een blessure opgelopen tijdens Horse Event, het wereldbeker seizoen aan zich voorbij laten gaan.
Verwachtingen ten aanzien van het eindklassement wil Esther niet uitspreken: "Ik verwacht dat het heel leuk wordt om aan de finale mee te doen, hoewel ik zeer waarschijnlijk wel erg zenuwachtig zal zijn. Ik hoop dat ik twee stabiele ronden kan laten zien".
Bij de dames gaat de strijd zeer waarschijnlijk tussen de Italiaanse Anna Cavalaro, winnares van de wereldbeker 2013 en de Zwitserse Simone Jaiser. De heren finale lijkt een Frans onderonsje te worden tussen regerend Europees Kampioen Jacques Ferrari en landgenoot Nicolas Andreani, winnaar van het vorige seizoen. De wereldbeker start aanstaande donderdag en zal zaterdag 8 februari beslist worden.
Programma CVI-W Finale Bordeaux 2014: Vrijdag 7 februari 11.45 uur: eerste manche