Ruiters willen niet als enige voor gebruik natuur betalen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Ruiters willen niet als enige voor gebruik natuur betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 19:58

* http://www.nvvr.info/

De Nederlandse Vereniging voor VrijetijdsRuiters (NVVR) heeft eind januari een enquête gehouden onder ruim 1.000 respondenten. Het onderwerp ligt de paardenmensen duidelijk aan het hart, want binnen twee dagen hadden al zeker 800 mensen gereageerd.

Uit de enquête is gebleken dat ruiters de ruiterpaden frequent gebruiken en dat zij deze ruiterpaden ook nodig vinden. Ze ondervinden nu al problemen met slecht onderhoud van de aanwezige ruiterpaden. Bovendien blijken ruiters veel overlast te hebben van vooral mountainbikers en motorcrossers.

Liever wil men vrijwillig gebruik van ruiterpaden. Wat inhoudt dat ruiters van de ruiterpaden af mogen wijken en ook gebruik mogen maken van de andere paden. Zoals fiets- en wandelpaden. Ook komt duidelijk naar voren dat men liever helemaal niet wil betalen voor de ruiterpaden. Want; de natuur is van iedereen! Als er dan toch betaald moet worden, dan door alle gebruikers en niet alleen maar door een specifieke doelgroep zoals de ruiters. Er moet worden voorkomen dat er aparte passen voor aparte gebieden gaan gelden.

Men maakt zich zorgen over de kosten van handhaving en vraagt zich af of het onderhoud wel allemaal nodig is, of het niet goedkoper kan en of het misschien anders geregeld zou moeten worden. Het idee van een apart fonds voor onderhoud van ruiterpaden wordt geopperd.

De NVVR is in overleg met de KNHS om de kennis en ervaring van haar leden te delen. Om zo een verstandig antwoord te bieden aan de plannen van Staatsbosbeheer.

Lees hier de uitslagen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:02

"Willen niet als enige voor het gebruik betalen"

Kleinzielig vind ik dit. Fietsers en voetgangers betalen toch ook niet voor het gebruik van de weg....
Ik heb het al eerder gezegd. De poen is op, willen we doorgaan zoals we gewend zijn dan zal er geld bij moeten. Simpel zat

ullaatje

Re: Ruiters willen niet als enige voor gebruik natuur betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:20

Er blijft gewoon veel te veel geld bij de directie gangen!!!
Dat is het allergrootste probleem van bijna alle verenigingen, stichtingen en fondsen!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:21

noh.. hebben ze mij niets gevraagd :+ ben ik eens lid van de knhs....

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:23

mrie schreef:

Kleinzielig vind ik dit. Fietsers en voetgangers betalen toch ook niet voor het gebruik van de weg....
Ik heb het al eerder gezegd. De poen is op, willen we doorgaan zoals we gewend zijn dan zal er geld bij moeten. Simpel zat

Maar waarom zouden ruiters dan als enige moeten betalen, hef dan ook bij de motorcrossers, bij de mountainbikers..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:25

Avelienvd schreef:
mrie schreef:

Maar waarom zouden ruiters dan als enige moeten betalen, hef dan ook bij de motorcrossers, bij de mountainbikers..

In de LDD moeten MTB ers EN ruiters betalen :j

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:26

Ik vindt; of iedereen betaald of niemand betaald.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:29

mrie schreef:

Waarom is dat zielig? Fietsers en voetgangers maken er toch ook gebruik van :?

Samblabla schreef:

Ja inderdaad.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:40

Hier in de buurt zijn niet eens ruiterpaden...

Dus nee... ik ga er niet voor betalen :P

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:46

Sommige ruiterpaden hier zijn zo slecht dat ik maar op het 'normale' pad ernaast moet stappen.. dus dat afwijken van de ruiterpaden vind ik wel een goede! :D

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:56

Ik zou het geen probleem vinden.
Waar speciaal voor ruiters paden zijn vind ik het niet raar dat er ook voor het onderhoud van die paden betaald moet worden.

Wil jij als ruiter betalen voor een speciaal mountainbike pad? Lijkt me niet. Net zo gaan zij natuurlijk niet betalen voor een ruiterpad.

Afwijken van de paden vind ik eigenlijk maar raar. Ik doe het zelf eerlijk gezegd regelmatig. Omdat de ruiterpaden idd niet altijd begaanbaar zijn.
Maar als je dat als regel instelt kan je net zo goed de ruiterpaden afschaffen en alles combineren.
Wat met galloperende paarden en wandelaars in het bos nogal gevaarlijke situaties op kan leveren. .

Als je verwacht dat de paden onderhouden worden zou er ook geld voor moeten komen. Maar dan moet het geld dus ook naar het onderhoud van de paden gaan. Of het daar ook echt terecht zal komen weet ik niet en dat is wel iets wat me tegen zou kunnen houden.

En het gaat natuurlijk alleen om plekken waar ruiterpaden zijn.
Waar het de afgelopen tijd over ging waren geloof ik de gebieden van staatsbosbeheer met ruiterpaden

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:05

Naast de ruiterpaden moeten de andere paden ook onderhouden worden, dus ik vind dat dan iedereen moet betalen. Anders niemand laten betalen, je kunt niet over de rug van de ruiters en menners gaan spelen.

Je krijgt dan dat straks geen ruiter of menner het bos in wil. De paardensport is al duur genoeg.

Als ze nu eens beginnen te korten in het salaris van de top van staatsbosbeheer, dan heb je al een leuk begin van een onderhoudspotje.

plagom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:09

Samblabla schreef:

Als het zo zwart wit in behandeling genomen wordt zal de meest waarschijnlijke uitkomst zijn dat iedereen betaald. En dat betekend dan alleen maar 3x zoveel kosten voor de meesten hier.. (én paard, én fiets, én wandelen) Liever niet dus..

Hopelijk leidt het tot beter onderhoud. Ruiters zullen dan misschien ook meer druk kunnen uitoefenen op beter onderhoud. Je koopt immers een 'product/dienst' dus deze moet dan ook in orde zijn.

Edit = pijnlijke typo

punkd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:13

Hier in de overasseltse vennen zijn alle ruiterpaden weg gehaald door staadsbosbeheer dus waar moeten wij dan voor betalen

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:15

unihorses schreef:
noh.. hebben ze mij niets gevraagd :+ ben ik eens lid van de knhs....

Is niet door KNHS maar door NVVR gedaan ;)

en ik heb de (link naar de) enquête ook op bokt voorbij zien komen :D

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:19

Hier zijn in het bos van SBB alleen wandelaars toegestaan (gratis)
Fietsers en ruiters mogen er niet komen.
Ik rij dus altijd over de gewone openbare weg en ik neem aan dat ik daar in die toekomst niets voor hoef te betalen.
Komen er in dat bos ruiterpaden zal ik er zelfs graag voor betalen. Dat idee heb ik daar ook al eens geopperd daar. Maar het gaat er niet komen was toen het antwoord.

Voor de bossen waar ook fietspaden en mountainbike paden zijn aangelegd naast ruiterpaden vind ik het vanzelfsprekend dat elke doelgroep betaald voor hun "eigen" pad.

Wie het gaat controleren? dat is weer een andere vraag.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:21

hier staat overigens
-verboden buiten de paden; (zie ; als er volgt een opsomming)
- met gemotoriseerde voertuigen
paarden
los lopende honden

ik lees hier dan altijd verboden buiten de paden met paarden dus op de paden mag het wel.. mag niet maar goed..

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:28

Ik dacht dat het onderhoud van de kosten die je betaald voor je ruiterpad werd gedaan. Maar vrees dat ik onder een steen heb geleefd :P.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:34

Ik snap deze discussie niet helemaal... Dit systeem bestaat allang en het juist fijn EN veilig om ieder een eigen pad te hebben. Rondom Arnhem (Veluwe) en rondom 's Heerenberg (Montferland) bestaan deze passen allang. Zowel mountainbikers als ruiters betalen hun bijdragen voor een jaar.

MTB'ers krijgen een sticker en ruiters krijgen een leren label die je aan het zadel kunt hangen. Van dat geld wordt onderhoud aan de paden verricht. Nou moet ik wel zeggen dat Montferland BEDUIDEND beter onderhouden wordt dan rondom Arnhem. Dus als ik ervoor betaal, wil ik ook het onderhoud zien...

De aparte paden is ook een stukje veiligheid. Een galopperend paard en een fietser die elkaar niet zien, kunnen lelijk met elkaar in botsing komen, bijvoorbeeld... Ik vind het érg prettig om aparte paden te hebben zodat je elkaar ook niet in de weg loopt. Er zijn ook zat wandelaars en fietsers die doodsbang zijn voor paarden en op deze manier kunnen ook zij genieten.

Dus ik ben absoluut voor eigen paden en een eigen bijdrage (mits de paden dan ook daadwerkelijk onderhouden worden...).

En wie het gaat controleren...? Dat doet de boswachter, maak je maar geen zorgen ;).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:39

Dat afwijken van de ruiterpaden vind ik raar. Ik wil ook geen fietsers en kinderwagens op het ruiterpad.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:41

Kala schreef:
Nou moet ik wel zeggen dat Montferland BEDUIDEND beter onderhouden wordt dan rondom Arnhem. Dus als ik ervoor betaal, wil ik ook het onderhoud zien...
.

Ohh, dan moet het rondom Arnhem wel heel bedroevend slecht zijn.

Want ik vind een groot deel van de ruiterpaden in het Montferland echt heel erg slecht onderhouden.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:42

Ik betaal al met mijn ruiterbewijs voor het onderhoud van de ruiterpaden. En dat terwijl we hier niet eens ruiterpaden hebben.
Hier zijn 2 bossen en beide zijn verboden te betreden met paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:44

NatasjavE schreef:
Dat afwijken van de ruiterpaden vind ik raar. Ik wil ook geen fietsers en kinderwagens op het ruiterpad.

Dat laatste kom ik regelmatig tegen :j

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:45

Waarom heb je dan een ruiterbewijs als ik vragen mag?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:48

little_king schreef:
Waarom heb je dan een ruiterbewijs als ik vragen mag?

Toen ik 12 jaar was, werd het bij ons op stal georganiseerd. Ik was net oud genoeg om mee te doen. Dus heb ik hem toen gehaald.
Nu, 17 jaar later, ga ik mij inderdaad afvragen waarom ik hem nog heb.
Ik krijg een paar keer per jaar het boekje waar eigenlijk niks boeiends in staat. En verder heb ik er dus niks aan.