Meer bewijs voor de Exmoorpony als oerpony

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Meer bewijs voor de Exmoorpony als oerpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 14:04

* http://www.bokt.nl / http://www.faunaconsult.nl/

Afbeelding
De Exmoor
foto: David Masters
In de herfst van 2009 is in Zoogdier een artikel gepubliceerd over de Exmoorpony. De boodschap was dat de Exmoorpony moet worden beschouwd als een wild oerpaard. Recent onderzoek geeft meer bewijzen in deze richting.

De hedendaagse gedomesticeerde paardenrassen zijn gecreëerd door het kruisen van minstens zeven verschillende (onder)soorten van wilde paarden. Het mitochondriaal DNA (het buiten de celkern gelegen DNA, dat onveranderd van moeder aan kind wordt doorgegeven) in de hedendaagse paardenrassen is daardoor een mengsel van dat van de oorspronkelijke wilde soorten. Lange tijd werd aangenomen dat, buiten het Przewalskipaard, geen van de wilde soorten tot op heden heeft overleefd.

Al in 1086 werd geschreven dat er in het Engelse gebied Exmoor ‘equi silvatici’ voorkwamen, die in latere geschriften ‘horse beasts’ werden genoemd. Het woord ‘silvatici’ komt van silva, wat Latijns is voor ‘woud’. ‘Woud’ betekende in de middeleeuwen zoveel als ‘wild gebied’, pas later is de betekenis van woud’ veranderd in ‘bos’. In heel Groot-Brittannië kwam hetzelfde type pony voor. Omdat deze pony’s in het wild alleen op Exmoor overleefden, werden ze uiteindelijk naar dat gebied vernoemd. Toen de Engelse staat het woeste Exmoor in 1818 verkocht, probeerde de nieuwe eigenaar de daar levende wilde Exmoorpony’s te ‘verbeteren’ door ze met volbloedhengsten te kruisen. Enkele parkwachters waren er echter van overtuigd dat dit geen verbetering opleverde. Een aantal van hen zette daarom in 1818 hun eigen kuddes op, die tot op de dag van vandaag nog bestaan.

In het herfst van 2009 werden in Zoogdier meerdere argumenten genoemd voor de rechtstreekse afstamming van de Exmoorpony uit het kleinere type Europese oerpony, dat in het laat-Pleistoceen in West-Europa voorkwam. Zo zouden de botten en kiezen van beide soorten identiek zijn en bleek uit mitochondriaal DNAonderzoek dat één afstammingslijn vrijwel uitsluitend bestaat uit Exmoorpony’s. Intussen zijn er meer en nieuwere bewijzen voor de rechtstreekse afstamming van de Exmoor uit het kleinere type Europese oerpony.

Lees hier de rest van het artikel

Verwant artikel
[VN] Exmoorpony tweede nog levende voorouder huidig paard

chamion
Huisheks

Re: Meer bewijs voor de Exmoorpony als oerpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 16:49

Interessant artikel, dat vraagt om goed dna onderzoek bij zoveel mogelijk paarden/pony en rassen. Ben benieuwd, als het klopt moeten er alleen heel veel boeken herschreven worden en ook heel veel lesstof mag er aangepast worden. Maar om het te zien als een hedendaagse wilde pony, nee. Ze zijn tam te maken (breken) als ze gevangen worden uit de kudde en als je ze vanaf een fokker hebt die veel doet met de ponys zijn ze zeker tam. Dit kan ik niet zeggen van het Przewalskipaard. Deze zijn gewoon weg niet te temmen/breken/tam te krijgen.

Over het Przewalskipaard kan ik kort zijn (verwant artikel) ik heb altijd gedacht dat het wel een "oerpaard" kan wezen juist vanwege afwijkende chromosomen, bouw en kleuren. Dat er 2 chromosomen meer in zitten komt (denk ik) omdat er weinig dna variatie was in de oorspronkelijk kudde die geen contact hadden met andere paardenrassen en door het jagen erop na de ontdekking nog minder werd. Er is iets ingeteeld waarvan je nu niet kan zeggen of het door ons is gekomen of doordat dit ras de natuurlijk weg heeft bewandeld (door het ontdekken en observeren verander je de loop van het object) Als we dit ras nu pas hadden ontdekt had het misschien wel heel anders eruit gezien.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:50

Afbeelding

Afbeelding

Exmoor pony's zijn geweldig <3 .

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 18:29

Tja er worden wel wat aannames gedaan die zacht gezegd wat dubieus zijn....

Zo zou het specifieke, bij de Exmoor meest voorkomende haplotype (tenminste in die kleine selectie dieren) zorgen dat het dier in de omstandigheden in het wild het best kon overleven.

Zou kunnen, maar bij de Konik wordt juist het haplotype dat door het vreemde bloed dat niet geschikt was voor de wildernis in Exmoor, het meest vastgesteld. En laat die dieren nou in tamelijk soortgelijke klimaatzones en omstandigheden gedijen als een stel konijnen.

Ik ben daarnaast ook wel erg benieuwd naar onderzoek bij bijvoorbeeld Ijslanders, Gotlandponys enz. Kans dat we straks nog wel wat meer 'wilde' paarden blijken te hebben.

Daarnaast is de Exmoor gewoon een gedomesticeerd ras, dat prima te berijden is door kinderen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 18:55

randalinpony schreef:
Tja er worden wel wat aannames gedaan die zacht gezegd wat dubieus zijn....

Zo zou het specifieke, bij de Exmoor meest voorkomende haplotype (tenminste in die kleine selectie dieren) zorgen dat het dier in de omstandigheden in het wild het best kon overleven.

Zou kunnen, maar bij de Konik wordt juist het haplotype dat door het vreemde bloed dat niet geschikt was voor de wildernis in Exmoor, het meest vastgesteld. En laat die dieren nou in tamelijk soortgelijke klimaatzones en omstandigheden gedijen als een stel konijnen.

Ik ben daarnaast ook wel erg benieuwd naar onderzoek bij bijvoorbeeld Ijslanders, Gotlandponys enz. Kans dat we straks nog wel wat meer 'wilde' paarden blijken te hebben.

Daarnaast is de Exmoor gewoon een gedomesticeerd ras, dat prima te berijden is door kinderen.

Nee dat is niet helemaal waar, dat de Exmoor gedomesticeerd is. Ja, ze zijn er wel, ik heb er zelf ook een, maar die komt uit het wild, dus die is niet gedomesticeerd geboren en dus ook raszuiver oerpony.
In Engeland worden ze vooral bereden, maar de meeste daar stammen ook allemaal af van de wilde Exmoorpony's en met die word dan weer gefokt, en ja, die dan geboren worden zijn inderdaad gedomesticeerd. Maar echt niet alle Exmoorpony's hoor. :)

Het is zo'n heerlijk ras, en helemaal sinds ik er zelf een heb, ben ik er helemaal weg van! Ik ga samen met nog een paar meiden hier van bokt ook wel eens mee met het Faunaconsult op excursie. Erg leerzaam en ook erg leuk. :j
Ik vind het DNA onderzoek dan ook erg interessant, en ik ben zeer benieuwd naar nog meer ontwikkelingen.

Ik heb nog een Engelse versie die wat uitgebreider is, bij interesse wil ik wel even uit zoeken of ik die op de een of andere manier kan plaatsen.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:50

Ik vind het een interessant artikel en ben benieuw naar de vervolgonderzoeken.

@randalinpony, dat is wel zo makkelijk te zeggen, maar dat geloof ik niet helemaal. Ik heb zelf ook een Exmoorpony al twee jaar uit het wild en die van mij is absoluut niet gedomesticeerd. Hij heeft de kenmerken die kenmerkend zijn voor het ras en is ontzettend schuw. Door veel training en leren kan hij en ik er steeds beter mee om gaan en ben ik oké, maar andere mensen zal hij altijd eerst ontzettend wantrouwen.

Ja er zijn Exmoors die bereden zijn, maar hier in Nederland zullen dat er maximaal 10 of 15 (en dat neem ik al ruim denk ik) zijn en de rest is allemaal wild of niet bereden.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 00:58

Wow! Zeer Interessant artikel!

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:59

Leuk om te lezen, zeker als exmoor eigenaar

Het vriendelijke en nieuwschierige karakter van het ras maakt dat ze al snel geschikt zijn als kinderpony, dat heeft niks met het wel of niet zijn van een wilde of oerpony te maken.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:45

Tja ik denk dat de IJslander dan ook wel een wild paard genoemd mag worden. Ten slotte is daar al vanaf het jaar 900 of zo geen vreemd bloed meer bijgevoegd... en nog wat andere rassen, die al dan niet dezelfde voorouders als de Exmoor hebben.

En de originele Shetlander?

In principe stammen alle paarden af van wilde voorouders, al dan niet uit kruisingen van de diverse ondersoorten. Zolang is het paard nou ook nog niet gedomesticeerd.

Maar die ondersoorten kruisten hoogstwaarschijnlijk in het wild ook, dus beetje lastige claim dan dat een 'zuivere' afstamming van een bepaalde ondersoort een dier dus wild zou maken. Vooral als je het alleen op bloedgroepen baseert.

Overigens kwamen er bij oerpaarden veel meer kleuren voor dan bruin en zwart, o.a. van de appaloosa is inmiddels bekend dat die al 25.000 jaar geleden voorkwam. Niet dat t wat uitmaakt, ik vind het kleurtje en de bouw van de Exmoor geweldig.

Ze doen me ontzettend aan mijn eerste pony denken. Een IJslandertje. :)

Myxlea: in Engeland doen kinderen er competities mee. Waarschijnlijk tamelijk jonge kinderen gezien de stokmaat. Dus een heel aantal exemplaren zal heus wel makkelijk tam te maken zijn.

Verder wel erg interessant, dna onderzoek naar moderne paarden en oude resten. Maar om nu al zulke vergaande conclusies te trekken, wat voorbarig.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:51

Exmoor pony's zijn toch gewoon tot op zekere hoogte gedomesticeerd? (Er is een verschil tussen wild, wel/niet tam en gedomesticeerd). Het zijn tenslotte geen echte 'wilde' paarden. Ja, ze leven op sommige plekken in 'het wild', maar zoals ook in het artikel staat zijn die kuddes uiteindelijk ook gewoon ontstaan met bemoeienis van mensen (en worden zo nog steeds onderhouden) en bestaan echt wilde kuddes niet meer. Halfwilde paarden dus en prima rijpony's voor kinderen.

Het zou leuk zijn als ze dit soort onderzoeken bij meerdere rassen zouden kunnen doen, bijv IJslanders. Ben wel benieuwd naar die resultaten.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:59

Fiffill schreef:
Exmoor pony's zijn toch gewoon tot op zekere hoogte gedomesticeerd? (Er is een verschil tussen wild, wel/niet tam en gedomesticeerd). Het zijn tenslotte geen echte 'wilde' paarden. Ja, ze leven op sommige plekken in 'het wild', maar zoals ook in het artikel staat zijn die kuddes uiteindelijk ook gewoon ontstaan met bemoeienis van mensen (en worden zo nog steeds onderhouden) en bestaan echt wilde kuddes niet meer. Halfwilde paarden dus en prima rijpony's voor kinderen.

Het zou leuk zijn als ze dit soort onderzoeken bij meerdere rassen zouden kunnen doen, bijv IJslanders. Ben wel benieuwd naar die resultaten.

Er zijn nog wel wilde kudde's Exmoorpony's hoor :j
En sommige zijn ook alles behalve geschikt als kinderrijpony.
Laatst bijgewerkt door Miracle_ op 05-02-14 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:02

Die kuddes zijn niet wild hoor, die staan onder toezicht van natuurbeheer, worden 1 keer per jaar bijeen gedreven om gekeurd en gecontroleerd te worden.
Dat noemt men halfwild. Wilde kuddes bestaan inmiddels niet meer.

Snap dat ze niet allemaal geschikt zijn als rijpony, maar echt wild zijn deze paardjes niet.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:10

Fiffill schreef:
Die kuddes zijn niet wild hoor, die staan onder toezicht van natuurbeheer, worden 1 keer per jaar bijeen gedreven om gekeurd en gecontroleerd te worden.
Dat noemt men halfwild. Wilde kuddes bestaan inmiddels niet meer.

Snap dat ze niet allemaal geschikt zijn als rijpony, maar echt wild zijn deze paardjes niet.

Nee ik heb het ook niet per se alleen over Nederland.

Ik vond die van mij trouwens behoorlijk wild toen ik hem net op stal had. :') Maar da's weer een ander verhaal.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:12

http://www.equinetourism.co.uk/editoria ... netics.asp

En hier is een andere verklaring voor het bestaan van zo weinig genetische variatie in de Exmoor pony, een lot dat meerdere Engelse ponyrassen na WOII heeft getroffen....:

Er waren na WOII nog maar 4 dekhengsten over, en 44 merrielijnen die nog verder gereduceerd zijn.

Hier is zeer zorgvuldig mee gefokt. In tegenstelling tot bij andere rassen na WOII is er geen vreemd bloed toegevoegd (zoals bij het Welsh stamboek wel is gedaan, om bijv. dieren waarvan papieren verloren gegaan waren een kans te geven weer als fokmateriaal te dienen), de stambomen worden bijgehouden en er wordt bewust getracht om zeldzame lijnen te behouden.

Dit zijn duidelijk geen 'wilde' oerponys, wel semiwild gehouden ponys. En ja, wel een heel mooi gezicht.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:13

Ik ook niet, ik had het over Exmoor.

"The Exmoor pony is a horse breed native to the British Isles, where some still roam as semi-feral livestock on Exmoor, a large area of moorland in Devon and Somerset in southwest England."

Semi-feral:

"A semi-feral animal is an animal that lives predominantly in a feral state, but has some contact and experience with humans. This may be due to having been born into a domesticated state and then reverting to life in wild conditions, or it may be an animal that grows up in essentially wild conditions but has developed a comfort level with humans due to feeding, receiving medical care, or similar contacts."

"In the context of horses and horse breeds, semi-feral animals are those which are often untrained but usually owned by individuals. They are allowed to run in a natural state approaching that of wild conditions, but are periodically rounded up for assorted reasons, such as to wean foals, administer routine or emergency veterinary care, and so on. An example is the Camargue horse of France. Truly feral horses, such as the American Mustang or Australian Brumby have domesticated ancestors, but generally have no human ownership and live in essentially wild conditions, though they may also occasionally be rounded up for various management purposes. A true wild horse can only be a horse without any domesticated ancestors. The only living, truly wild horse is the Przewalski's horse."

http://en.wikipedia.org/wiki/Semi-feral

Exmoor pony's zijn geen echte wilde paarden. :) Ze worden halfwild gehouden.
Of ze wild zijn qua gedrag is natuurlijk wat anders. Als jij een kudde Koniks maar 1 keer per jaar in handen hebt zitten daar natuurlijk ook niet ineens allemaal spontaan tamme paarden tussen.
De huidige Exmoor pony's zijn door mensen gefokt en weer uitgezet in natuurgebieden waar ze in kuddes verder leven die zorgvuldig beheerd worden. Ik weet niet of je er ooit bent geweest, maar het is echt een prachtig gebied en zeker een aanrader!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:21

Mijns inziens zijn paarden die nooit mensen zien wel wild, maar da's ieders mening. Ze worden niet "gehouden", ze worden geobserveerd, dat vind ik een heel verschil. Er is nog steeds een gigantisch verschil met het gedomesticeerde paard van tegenwoordig. Ik vind halfwild zo'n rare uitdrukking. In mijn beleving is het wild of gedomesticeerd, en niks er tussenin. De feiten liggen vast anders ja, maar ach.. halfwild, wild of niet wild, daar gaat het hier ook helemaal niet om. Het gaat er om of het oerpony's zijn ja of nee.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:27

Maar het zijn gewoon geen echte wilde pony's. Kijk ik vind het eigenlijk ook meer wilde dieren, maar je geeft foute informatie als je zegt dat het echt wilde paarden zijn. In deze discussie is dat wel relevant mbt het onderwerp.
Nooit mensen zien is sowieso niet waar natuurlijk, ze worden dus 1 keer per jaar bijeengedreven voor de keuring en verder wandelen er ook gewoon mensen in dat gebied en je kunt zeer dicht bij de pony's komen.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:28

Ik zal mezelf voor het gemak even quoten uit een ander topic op RPA waar we het toevallig een paar dagen terug over o.a. de Exmoor hadden.

JoSav schreef:
Ook de Exmoor is een beduidend oud ras, waarbij echter relevant DNA materiaal om te vergelijken ontbreekt, maar deze pony's beschikken over een zeer primitief uiterlijk dat grotendeels onveranderd lijkt te zijn gebleven. Ze worden veelal gerekend als oertype, zoals de Takh dat ook is.
(...)
Genetisch is de variëteit onder gedomesticeerde paarden in met name het mtDNA opvallend; simpel uitgelegd waren er ten minste 77 oermerries tov vooralsnog zeer weinig Y-chromosoom DNA variatie in de basis (te vergelijken met bijv. 1 of 2 hengsten).
DNA en archeologisch onderzoek suggereert dat domesticatie voor het eerst plaatsvond in Centraal-Azië en van daaruit verspreidde waarbij lokaal wilde merries aan de basispopulatie werden toegevoegd.
Vermoedelijk vond domesticatie echter op meerdere locaties plaats, rond de Zwarte Zee en in Centraal-Azië, maar toenemende bewijzen suggereren ook de mogelijkheid dat het tevens plaatsvond op het Iberisch schiereiland.

Als je kijkt naar de in 2002 (Jansen et al) onderzochte DNA clusters (17 fylogenetische clusters van 93 verschillende mtDNA types) zijn er de volgende opvallende, grotere, veelal geografisch relatief geïsoleerde clusters te ontwaren:

C1: Centraal- en Noord-Europa (incl. UK, Scandinavië, IJsland); waaronder Exmoor, Fjord, IJslander en Highland Pony
Leeftijd van dit DNA cluster sowieso ouder dan 1500 jaar, want C1 is tevens gevonden in twee vondsten uit de Viking tijd. Leeftijd Exmoor is sowieso wat onduidelijk, maar qua fenotype evenwel duidelijk een primitief (oer)ponytype. Van de Britse eilanden is helaas weinig prehistorisch paarden DNA bewaard gebleven om een goede vergelijking binnen deze groep te kunnen doen tov moderne rassen.

Cluster E bestond volledig uit IJslanders, Shetlanders en Fjorden. Dit suggereert dat deze ponyrassen een gemeenschappelijke Noord-Europese voorouder hadden.

D1: met name geconcentreerd in Iberische paarden en Berbers, geografisch Zuid-Europa en Noord-Afrika. Ook sterk vertegenwoordigd onder Mustangs, wat gezien de Spaanse aanwezigheid in Noord-Amerika weinig verrassend is.
Slechts een zeer klein aandeel (5%) van het DNA van Arabische paarden valt binnen dit cluster.
Binnen dit cluster valt tevens 1/3 van de onderzochte Kaspische paarden en beide Yunnans uit Oost-Azië.

Dan Europese inheemse halfwilde types. Van de onderzochte DNA stalen:
Sorraia valt binnen A1 cluster, volledig los van het D1.
Onderzochte Dülmener DNA valt bijna volledig onder D3 of afgeleide mutaties. Suggereert oude herkomst.
Konik, die hier eigenlijk niet goed onder past, A1.

A2, Takh of Przewalski cluster is problematisch, maar staat volledig los van gedomesticeerde rassen. Dat is dan ook binnen het domesticatieverhaal niet relevant.

Er is voor deze studie nauwelijks gebruik gemaakt van Centraal-Aziatisch DNA (wat overigens juist in het hele domesticatieverhaal interessant is) en slechts enkele DNA stalen uit Iran. Wel is er uitgebreid gebruik gemaakt van DNA van Arabische Volbloeden uit het Midden-Oosten.
De Arabische Volbloed bevond zich genetisch nauwelijks in 1 cluster geconcentreerd, dit in contrast met bijv. de Iberische en Berberse paarden op D1 en de pony's van C1.

^1 van de genoemde studies: Jansen T, Forster P, Levine MA, Oelke H, Hurles M, Renfrew C, Weber J, Olek, and Klaus. 2002. Mitochondrial DNA and the origins of the domestic horse. Proceedings of the National Academy of Sciences 99(16):10905–10910.
Ook interessant/relevant:
Bendrey R. 2012. From wild horses to domestic horses: a European perspective. World Archaeology 44(1):135-157.
Warmuth V, Eriksson A, Bower MA, Cañon J, Cothran G, et al. (2011) European Domestic Horses Originated in Two Holocene Refugia. PLoS ONE 6(3): e18194.

Verder wordt er nog naar enkele studies gelinkt in het genoemde artikel, waaronder enkele van bovengenoemde.
De genetische variatie van Iberische paarden en paarden uit het gebied rond de Kaspische Zee (Kaspische paarden, Turkomans) is extreem groot te noemen, zeker vergeleken met de C1 en E (Centraal- en Noord-Europa). Er wordt daarom vooral naar die gebieden gekeken als oorsprong van domesticatie. De genetische herkomst van de Exmoor is verder op basis van de eerstgenoemde studie duidelijk binnen 1 cluster te herleiden.

Zo staat de Exmoor dus genetisch in verhouding tot andere huidige paarden en oude resten van het vasteland en Ierland. Van de Britse eilanden is helaas maar heel weinig materiaal gevonden cq bewaard gebleven wat dus dit soort onderzoek van de Exmoor als oerpony vooralsnog erg lastig hard te maken maakt, want er is simpelweg geen materiaal om 1 op 1 mee te kúnnen vergelijken. De bewijzen die in het artikel aangekaart worden zijn meer "circumstantial", indirect dus, op basis van DNA materiaal dat wél beschikbaar is, studies naar prehistorische paardenkleuren, botten en bouw e.d. Helaas is er van de Britse eilanden zowat geen prehistorisch DNA materiaal om mee te vergelijken om eea uit te sluiten.

Verder de discussie over wild, halfwild en gedomesticeerd: de Exmoor is een gedomesticeerd paardenras, los van zijn of haar oorsprong en vroegere leefomstandigheden. Zoals Fiffill terecht aankaart: alles wordt gemonitord en er wordt ingegrepen in de kuddes. Menselijk ingrijpen op zo'n schaal maakt de kudde per definitie halfwild, niet wild.
Van de Konik denken veel mensen onterecht ook dat het wilde paarden zijn. Die zijn dat van oorsprong pertinent niet, maar daar valt bij de Exmoor nog enigszins twijfel over uit te drukken op basis van context en herkomst, maar die herkomst is vooralsnog niet onomstotelijk of direct vast te stellen zonder prehistorisch DNA materiaal om dit goed en wel aan op te hangen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:30

Fiffill schreef:
Maar het zijn gewoon geen echte wilde pony's. Kijk ik vind het eigenlijk ook meer wilde dieren, maar je geeft foute informatie als je zegt dat het echt wilde paarden zijn. In deze discussie is dat wel relevant mbt het onderwerp.
Nooit mensen zien is sowieso niet waar natuurlijk, ze worden dus 1 keer per jaar bijeengedreven voor de keuring en verder wandelen er ook gewoon mensen in dat gebied en je kunt zeer dicht bij de pony's komen.

Over welk gebied heb je het dan? Want er zijn ontelbaar gebieden waar Exmoorpony's lopen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:34

Alle gebieden waar Exmoors lopen. Het is gewoon een feit dat dit geen wilde pony's zijn, deze pony's zijn gefokt door de mens toen er nog maar weinig over waren en vervolgens weer uitgezet in kuddes die gecontroleerd worden. Dit gebeurd in allerlei gebieden. Naar mijn weten is er geen enkel gebied waar er geen controles worden uitgevoerd, want in elk gebied zijn de dieren opnieuw uitgezet en wordt het ras en/of de populatie in stand gehouden dmv keuringen en controles (Exmoor, Nederland, en andere plekken waar ze lopen).

Edit; misschien doelde je op mijn laatste stukje, dat ging over Exmoor zelf. Maar ze komen dus eigenlijk overal in contact met mensen. :)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:56

Cieslak, M., M. Pruvost, N. Benecke, M. Hofreiter, A. Morales, M. Reissmann, A. Ludwig. 2010, Origin and history of Mitochondrial DNA lineages in domestic horses. PloS ONE. 5(12):e15311.

Ook een interessante studie.

Verder, voor wat betreft domesticatie wordt onder domesticatie simpel gezegd bemoeienis door de mens verstaan op grond van selectie en fokkerij en gebruik als vee en/of lastdier (later pas als rijdier). Inzetten voor begrazing ten behoeve van landschapsbeheer, ook in afgezette natuurgebieden (wat gedomesticeerde schapenrassen immers ook doen en de gedomesticeerde Konik eveneens) valt daar dan ook onder wanneer er sprake is van ingrijpen in de groepen (in dit geval bijv. het wegvangen van jong spul). Dit is halfwild, hetgeen ze op de steppe taboenes noemen (halfwilde kuddes waar jaarlingen worden weggevangen), wat ook gedaan wordt bij bijv. de Dülmener Wildpferde. Dat zijn evenmin in essentie wilde paarden.
Dan heb je overigens ook nog verwilderde paarden, zoals Mustangs.
Pas wanneer er geen enkele vorm van menselijke selectie meer plaatsvindt (afschieten staat hier los van; het gaat dus om samenstelling van de groepen) is er sprake van wild (juridisch en wat betreft natuurbeheer ligt het overigens iets ingewikkelder maar ik heb het nu over de algehele definitie van domesticatie in deze context) én daarbij moet niet vergeten worden dat de enige in het wild levende kuddes paarden die daadwerkelijk wild zijn de Takh (Przewalski) betreft, want bijv. Brumbies en Mustangs zijn verwilderd en voor begrazing gebruikte IJslanders, Exmoors en Koniks zijn gedomesticeerde rassen die in halfwilde (en in zeer uitzonderlijke gevallen wilde) hoedanigheid gehouden worden. Wegvangen van jaarlingen is een vorm van selectie door mensen, evenals door mens rouleren van leidhengsten.
Wat betreft de Takh gaat het overigens om exemplaren van een wilde soort die zijn geherintroduceerd in het wild. Weliswaar op basis van strikte selectie door de mens maar de Takh wordt en werd niet gebruikt als vee (begrazing voor beheer, vlees, melkproductie). De Exmoor is een gedomesticeerde soort die gebruikt wordt als rijdier, lastdier en vee, ongeacht of deze daadwerkelijk ooit zo ontstaan is als wilde soort of als oerpaard. En dat laatste is op basis van indirect bewijs, want vergelijkend DNA materiaal is er niet om dit goed en wel hard te kunnen maken (er zijn wel oude paardenvondsten op de Britse eilanden gevonden, maar geschikt DNA materiaal is een lastiger verhaal).

Er is echt een verschil tussen wild, halfwild en verwilderd. Het probleem is dat in geval van bijv. de Konik (wellicht in sommige gevallen ook de Exmoor, maar dat zou ik zo niet durven zeggen) er nog een juridische component aan zit, waardoor ze juridisch wild zijn onder bijv. Staatsbosbeheer terwijl ze dat zeer zeker in de kern niet zijn. De Exmoor is een gedomesticeerd ras, de op de moors en in overige natuurgebieden rondlopende Exmoors zijn tevens in essentie gewoon gedomesticeerd en worden in halfwilde omstandigheden gehouden. Er is immers bemoeienis door de mens in de vorm van vleesproductie (naar de slacht van overschot) en selectie (deze hengst of die hengst, wegvangen jong grut) welke de kern zijn van oorspronkelijke domesticatie. Pas later werden ze gebruikt als last- en rijdier en ook daarvoor worden Exmoors gebruikt; dat staat los van waar deze of gene specifieke Exmoor voor gebruikt wordt; er is immers geen sprake van structureel wild maar juist structureel gedomesticeerd, als ras gedomesticeerd, selectie door de mens; iets dat bij bijv. zebra's een heel ander verhaal is (ongeacht individuen die bereden of ingespannen worden en selectie in dierentuinen; idem bij de Przewalski).
En ik denk dat dit het punt is dat Fiffill hier probeert te maken.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:44

Bedankt voor de extra uitleg en het leesvoer JoSav :D Dat is inderdaad wat ik probeer duidelijk te maken.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:56

Ik denk dat het feit dat de dieren in kuddes in natuurgebieden rondlopen misleidend is.

Voor Nederlandse begrippen wellicht 'wild' (want zo wordt het hier ook wel verkocht) maar in andere delen van Europa is dit een vrij normale manier om paarden te houden.

Zoals gezegd, selecteert de mens hier wel degelijk en heeft ook een zekere zorgplicht.

Maar goed dat neemt niet weg dat de Exmoor een mooie pony is en dat meer onderzoek wel erg interessant zal blijken te zijn. :)

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 18:53

@JoSav, bedankt voor de duidelijke informatie, ik denk dat dit een boel ophelderd (samen met een aantal andere berichten erboven) over wild, halfwild en gedomesticeerd.