Duitsland: Ruim vijftig paarden in beslag genomen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Duitsland: Ruim vijftig paarden in beslag genomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 10:44

http://www.st-george.de / www.bokt.nl

Het Duitse equivalent van de dierenbescherming heeft in samenwerking met justitie 57 paarden in beslag genomen. De 57 paarden stonden op een stal in Brekendorf, Rendsburg-Eckenförde. De eigenaren van de dieren zijn echter woest over de in beslagname. Volgens de officier van justitie waren de paarden ondervoed, kreupel of gewond. De stal kreeg eerder een waarschuwing om de situatie te verbeteren. Deze week zijn de paarden in beslag genomen.

Volgens de eigenaren van de dieren zijn vier paarden van de rijstal en de rest zijn in particulier eigendom. De laatstgenoemden zouden allemaal in goede conditie zijn geweest. Toch zijn alle paarden van de stal in beslag genomen. De eigenaren weten niet waar hun dieren zijn. De officier van justitie heeft verklaard dat de paarden allemaal elders zijn onder gebracht, maar waar wordt niet verteld. De paarden worden verzorgd en onderzocht door een dierenarts. Eerst moet vastgesteld worden wie de eigenaar of houder is van de paarden. De eigenaar of houder van de in slechte conditie zijnde paarden kan namelijk worden aangeklaagd.

De eigenaren zijn ongerust en willen weten waar hun paarden zijn. Een aantal eigenaren overwegen een aanklacht in te dienen tegen de officier van justitie.

Lynn_Nikita

Re: Duitsland: Ruim vijftig paarden in beslag genomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:46

Dus omdat er 4 paarden slecht verzorgd zijn worden ze allemaal in beslag genomen? Ook fijn, je paard ineens weg en ze willen niet zeggen waarheen

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:47

Jeetje wat heftig, ik zou daar ook echt niet van gediend zijn. :n Hoop dat ze snel de paarden terug hebben.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:55

Zo die gaan wel grondig te werk, alle paarden worden onderzocht op verwaarlozing. Bovendien worden de eigenaren die hun paard te kort hebben gedaan vervolgd.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:58

Ja, heftig, maar eerst gewaarschuwd!

De paarden worden nu onderzocht, gevoerd en indien nodig behandeld.
Er wordt contact opgenomen met de eigenaren, en alleen de eigenaren van slecht verzorgde paarden kunnen een aanklacht te gemoed zien.

As er na een waarschuwing niets veranderd moet er wat gebeuren!
Deze zeer bezorgde eigenaren hebben de omstandigheden op de stal wekelijks of misschien wel dagelijks aanschouwd zonder dat er veel aan is gedaan!

Zielige eigenaren? nee te weinig oog voor paarden welzijn.

Bij Tara Manda had dit voor mij ook gemogen om het welzijn van de paarden voor de veiling al te verbeteren, ik ben blij dat alle paarden daar weg zijn en nu verzorging hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:04

@BMHP
Ik ben bij een bepaald pensionstal meerdere keren op de dam geweest om het paard van een kennis te doen.
Alle pensionpaarden stonden er zeer goed bij.

Later bleek in een ander schuurtje (achter het woonhuis, op het privégedeelte van de stal) 2 verwaarloosde shetjes te staan van de pensionhouder.
Deze pony's werden door de andere nooit gezien.
Zal wat zijn dat de hele stal in beslag wordt genomen omdat de eigenaar/beheerder zijn eigen privépony's verwaarloosd.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:34

Helaas is het ook wel eens voorgekomen dat nadat de paarden in beslag genomen waren dat ze een enkeltje slachthuis kregen.politie zei niks maar eigenaren kregen geen paarden terug die zaten al in de frikadel.hopelijk loopt het nu beter af

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:38

@Brainless,

"Zal wat zijn dat de hele stal in beslag wordt genomen omdat de eigenaar/beheerder zijn eigen privépony's verwaarloosd."

elk paard stond onder zijn toezicht en of verzorging, het verteld veel over de eigenaar, en minder over de pension gasten. Ook het paspoort van "jouw" paard moet daar zijn.
Als de dierenbescherming dreigt het bedrijf te sluiten ivm het slechte beheer van de eigenaar, laat je je paard daar dan staan?

Dat de eigenaren die goed voor hun paard hebben gezorgd de dupe zijn is duidelijk. als hun paard niets mankeert en de eigendomspapieren zijn in orde komt dat goed.

@Ufurio4e
tja zal misschien ooit zijn voorgekomen, maar omdat bij elke inbeslagname naar voren te brengen helpt niet. Als er paarden worden verwaarloosd is het goed dat er wordt opgetreden. je kan praten over hoe dat wel of niet moet, maar ik vind het goed dat er wat gebeurd.

De dierenbescherming is verantwoordelijk voor de dieren, niet de politie. Ik denk niet dat de dierenbescherming een hele groep richting slacht stuurt.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:08

nu heeft de dierenbescherming het gedaan..maar als ze niets gedaan hadden en over een tijdje stond in de krant 4 paarden ingeslapen wegens verwaarlozing, was het ook niet goed geweest. Het is ook niet goed of het deugd niet.

Reken maar dat er wel meer aan de hand is, hoor...er worden niet zomaar gezonde paarden verplaatst (Wat kost dat niet) en onderzocht door een dierenarts als het zo al te zien is dat ze, op 4 na, allemaal gezond zijn.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:13

Lynn_Nikita schreef:
Dus omdat er 4 paarden slecht verzorgd zijn worden ze allemaal in beslag genomen? Ook fijn, je paard ineens weg en ze willen niet zeggen waarheen

Ja hoor dat doen ze, als je pech hebt. Een hengstenhouder die hier wel eens op stal komt is op die manier zn 2 dekhengsten 3 maanden kwijt geweest. Mocht idd ook niet weten waar ze waren en hoe het met ze ging etc. En waarom: een of andere eikel had 3 ernstig verwaarloosde shetlanders in de hengstenhouder zn wei gedumpt. Mensen hadden gebeld over die shets en weg waren zn paarden.
Hij heeft ze gelukkig terug gekregen, maar heeft toch wel even geduurd.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:58

Klinkt bekend helaas, bij mijn stage ook wel eens meegemaakt. Een man belde dat hij weiland zocht voor zijn gespeende veulens omdat zijn land helemaal kapot was. Dus hij zijn jonge dieren gebracht en lekker bij mijn stage op het reserve land. Hebben de omwonenden (stad gebied) ook gebeld want het zouden van die arme magere paarden wezen. Zijn alle paarden en pony in beslag genomen (ook na een waarschuwing maar naar de uitleg luisteren ho maar) totdat een onafhankelijke dierenarts had verklaard dat het inderdaad jonge paarden waren, die bij ons in het land waren gezet. (wat wij de hele tijd ook hebben geroepen)

Heb uiteindelijk de halve paardenstage zonder paarden gezeten....... Wel uiteindelijk terug gekregen (ook de veulens) maar alle wedstrijdpaarden waren mooi hun conditie kwijt en ze waren helemaal hyper omdat ze in die weken geen arbeid hadden gekregen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 02:58

Ik ben wel benieuwd wie die waarschuwing heeft ontvangen... waarschijnlijk alleen de stal zelf, en die zal dat wellicht niet aan alle particulieren eigenaren hebben doorgegeven....

Mooie boel, ben je ineens je paard kwijt... en dan maar hopen dat je het paard ooit nog terug ziet. Nu zou het echt wel niet zo zijn dat maar 4 van de 50 paarden er slecht uit zagen, en ik hoop dan ook echt dat er alleen slecht verzorgde paarden in beslag zijn genomen. Weet ook niet wat voor een stal het is. Misschien is het wel een opfok, en hebben de meeste eigenaren hun paard al jaren niet gezien? (en weten ze dus ook niet hoe het paard erbij staat??)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 07:06

Ik vraag me dat toch af als er zoveel paarden van particulieren staan zal het zo slecht toch niet gesteld zijn.
En daarbij als jij aan kunt tonen dat het jouw paard is mogen ze die toch niet zomaar ergens weg zetten zonder jouw weten.
Maar ik denk dat dit verhaal misschien wel iets anders in elkaar zit dan hier word beschreven.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 07:17

Er is natuurlijk ook nog een verschil tussen wat vind je als eigenaar normaal. Ik zie soms dingen en dan denk ik ook dit is voor mij niet de norm. Maar die ligt voor iedereen weer anders. En misschien is het wel goed dat er sneller en strenger wordt ingegrepen. Dit houd iedereen scherp om af en toe eens kritisch naar zijn situatie te kijken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 08:00

Ja dat is idd ook zo, ze gaan echt niet zomaar 57 paarden in beslag nemen denk ik zo.