KWPN: Emilion preferent, Berlin keur verklaard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

KWPN: Emilion preferent, Berlin keur verklaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 23:36

http://www.kwpn.nl / http://www.bokt.nl
Ingezonden door Bokker Ketaki

De oudere hengsten worden jaarlijks beoordeeld op hun nafok op de momenten dat de oudste nakomelingen drie, zeven en elf jaar oud zijn. De commissie hanteert hierbij de resultaten van de keuringen en uit de sport die worden uitgedrukt in fokwaarden. Het Algemeen Bestuur heeft vorige week de besluiten van de hengstenkeuringscommissie rijpaard, aangaande de beoordeling van de oudere hengsten, overgenomen.

Vanaf het beoordelingsmoment op zevenjarige nakomelingen kan aan een hengst het predicaat keur worden toegekend en vanaf het laatste beoordelingsmoment het preferentschap. Berlin is op basis van zijn verervingskwaliteiten keur verklaard. De keurhengst Emilion heeft vanaf nu preferent achter zijn naam staan. Tijdens de springavond van de KWPN Hengstenkeuring zullen beide hengsten worden gepresenteerd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: KWPN: Emilion preferent, Berlin keur verklaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 08:53

Ik had gedacht dat Krack C nu ook wel aan de beurt geweest zou zijn.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:11

dat van krack snap ik ook echt niet in heel veel ggk hengsten zit wel wat krack in en ook in de sport toch ook wel hele leuke paarden.

Ik ben niet vh springen maar emilion heeft toch in de fokkerij niet zoveel gedaan?

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 00:54

Niet Emilion had preferent moeten worden, maar Krack C, heeft het meer dan verdient vind ik....

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 01:27

ik krack c dan al keur? :)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 01:50

spekenham schreef:
Ik ben niet vh springen maar emilion heeft toch in de fokkerij niet zoveel gedaan?

Zo rond de 25 internationaal springende paarden..................heb ik de nationaal springende paarden maar niet meegenomen, dan was ik nu nog aan t tellen.

Dik verdiend dus, dat predikaat!

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 08:39

R12312 schreef:
Zo rond de 25 internationaal springende paarden..................heb ik de nationaal springende paarden maar niet meegenomen, dan was ik nu nog aan t tellen.

Dik verdiend dus, dat predikaat!

En zeer hoog in de index dus denk ik toch wel terrecht.

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:45

Oh leuk Emilion Pref!!!
Mijn vader heeft nog een 4 jarige Emilion x Jasper staan! :j

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 00:30

Absoluut terecht Juliomariner :D En als je naar de sportpaarden van Krack kijkt dan is het zeer terecht dat hij geen keur is geworden.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 02:16

R12312 schreef:
Absoluut terecht Juliomariner :D En als je naar de sportpaarden van Krack kijkt dan is het zeer terecht dat hij geen keur is geworden.

hoe bedoel je dat over krack c, hij heeft toch al aardig wat ggk zonen op de aardbodem rondlopen -O- -O-

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 08:00

R12312 schreef:

Ik snap dat eigenlijk ook niet helemaal wat betreft de opmerking over de sportpaarden.
Hij heeft een dressuurindex van 135 dus ver bovengemiddeld. (gemiddeld is tussen 80 en 120)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 08:26

R12312 schreef:

Een index van 135 geeft recht op Keur. Boven de 120 al dacht ik. Met 11 goedgekeurde zonen en 9 goedgekeurde kleinzonen ook niet onterecht denk ik zo.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 08:45

KWPN schreef:
In de praktijk betekent het dat een hengst een sportindex moet hebben, die hoger is dan 140 met een hoge betrouwbaarheid. In de toekenning van het keurpredicaat speelt ook de exterieurvererving een belangrijke rol. Dat houdt in, dat al voldoet een bepaalde hengst aan alle eisen voor wat betreft de sportindex, hij niet automatisch het keurpredicaat krijgt.

Zie ook: http://www.bokt.nl/wiki/Predikaat_(KWPN)#Hengsten

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 09:06

Ik denk eerlijk gezegd niet dat die 140 echt een keiharde eis is. Want het kan best zijn dat hij dit jaar 135 heeft, volgende jaar 141 en het jaar daarop weer 138.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 09:13

Sammie schreef:
KWPN schreef:
In de praktijk betekent het dat een hengst een sportindex moet hebben, die hoger is dan 140 met een hoge betrouwbaarheid. In de toekenning van het keurpredicaat speelt ook de exterieurvererving een belangrijke rol. Dat houdt in, dat al voldoet een bepaalde hengst aan alle eisen voor wat betreft de sportindex, hij niet automatisch het keurpredicaat krijgt.

Zie ook: http://www.bokt.nl/wiki/Predikaat_(KWPN)#Hengsten

Toch is dat raar want zijn exterieurindex is maar 100, heel gewoon dus. Daarnaast heeft hij ook maar 2 goedgekeurde zonen en 2 goedgekeurde kleinzonen. Daarnaast heeft Krack C met nagenoeg dezelfde dekaantallen 9 goedgekeurde zonen en 11 goedgekeurde kleinzonen (ik heb het verderop verkeerd om gezegd) en een exterieurindex van 109, beduidend beter dus.

Misschien wordt het tijd om die hele indexering eens onder de loep te nemen want de geexporteerde nakomelingen tellen alleen mee als ze GP lopen en dat is in het nadeel van de vader in de index. Zeker met een paard als Krack C die een lange tijd een hype geweest. Er ging onderhand meer naar het buitenland dan dat er hier bleef.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 09:32

@janderegelaa,
Ik neem aan dat u exterieur index van Emilion bedoelt?
Ik denk dat bij de sringrichting het KWPN minder waarde hecht aan het exterieur dan bij de dressuurrichting?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 09:39

juliomariner schreef:
@janderegelaa,
Ik neem aan dat u exterieur index van Emilion bedoelt?
Ik denk dat bij de sringrichting het KWPN minder waarde hecht aan het exterieur dan bij de dressuurrichting?

Dat is niet wat in het reglement staat. Daar wordt niet over een dressuur of springpaard gesproken.

Daarnaast is er morgenavond een hele show rond Krack C en zijn kinderen dus het zou mij niet verbazen als er een "verrassing" komt.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:21

janderegelaa schreef:
Dat is niet wat in het reglement staat. Daar wordt niet over een dressuur of springpaard gesproken.

Daarnaast is er morgenavond een hele show rond Krack C en zijn kinderen dus het zou mij niet verbazen als er een "verrassing" komt.

Klopt maar het reglement blijkt af en toe erg elastisch. Het zou kunnen dat Krack morgenavond alsnog keur wordt maar ik geloof dat niet echt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:42

juliomariner schreef:
janderegelaa schreef:

Klopt maar het reglement blijkt af en toe erg elastisch. Het zou kunnen dat Krack morgenavond alsnog keur wordt maar ik geloof dat niet echt.

Ik ga het bekijken morgen en laat het je weten :D

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:57

ik ben er zaterdag morgn al vroeg, dan zal ik het ook wel horen ;-)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:54

Ketaki schreef:
R12312 schreef:

hoe bedoel je dat over krack c, hij heeft toch al aardig wat ggk zonen op de aardbodem rondlopen -O- -O-

Goedgekeurde zonen wel, maar sportpaarden heeft hij maar 4 internationale paarden gegeven. In tegenstelling tot een Emilion die rond de 25 internationale sportpaarden heeft gegeven.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:58

Maar in de fokkerij laat hij dus een veel grotere stempel achter dan Emilion. En met de fokkerij moeten we verder, niet met een sportpaard. Daar stopt het.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 09:59

nou mensen

ben gisteren op hk geweest, krack is echt wel een zeer overtuigende vererver.

toppers vd avond waren toch echt of directe kinderen of verwante kinderen van hem

noem maar op dorado, desperado, bordeaux en natuurlijk vivaldi en ik ben heel eerlijk maar dat waren voor mij toch de echte toppers vd avond, ik heb geen andere hengsten gezien die ook maar een fractie in de buurt kwamen van die hengsten. Ook de jonge hengst waar diederik opzat weet de naam vd hengst niet meer ( was vivaldix havidoff) ook weer een aansprekend dier.

vind het jammer dat vooral de waarde van hem in de fokkerij niet opgewaardeerd wordt met een keur precikaat.

Of hij veel sportpaarden fokt weet ik niet maar alles wat daar zijn kinderen gisteren lieten zien was zeker een toekomst in de grand prix voor weggelegd.

Zou jammer zijn als deze toch al 22 jarige hengst niet krijgt wat hij verdient.

Vind zelf de sportresultaten niet zo belangrijk meewegen als fokkerij resultaten en idd denk dat veel kinderen niet meegenomen zijn in de indexen ( buitenland verkocht)