http://www.knhs.nl
Ingezonden door Bokker JPitty
Jur Vrieling met VDL Bubalu en de Italiaan Filippo Moyersoen met Loro Piana Canada realiseerden in de Glock's 3* Grote Prijs van het Oostenrijkse Villach/Treffen exact dezelfde tijd in de barrage. Daardoor deelden zij de eerste plaats. Wout-Jan van der Schans stuurde Capetown naar de derde plaats. Ook Gert-Jan Bruggink met Primeval Dejavu en Suzanne Tepper met VDL Fakir hadden zich geplaatst voor de barrage. Beiden liepen tegen een springfout aan en eindigden als negende en dertiende. De snelste tijd in de barrage werd gerealiseerd door de Oostenrijker Thomas Frühmann met The Sixt Sense, zij zijn samen 81 jaar jong.
Jur Vrieling kon nadat hij door de finish was toch breeduit lachen. "Ik baalde eerst even, want in de laatste lijn had ik een galopsprong minder gepland dan dat ik reed. Daardoor dacht ik de overwinning uit handen te hebben gegeven", vertelde Vrieling, die, omdat hij zich achterin het veld van de 18 barrageruiters bevond, een aantal ritten had gezien. "Zo had ik Wout-Jan en Suzanne zien rijden en toen wist ik al dat ik hard zou moeten rijden om de tijd van Wout-Jan te verbeteren. VDL Bubalu is een paard met een grote galoppade en de wendingen liepen heel erg mooi".
Gert-Jan Bruggink reed de laatste lijn wel in zes galopsprongen, maar kreeg een fout en was op de eindstreep 0.3 sec. langzamer dan Vrieling.
"Tijdens het lopen leken de hindernissen allemaal erg hoog en breed. Ook dachten we dat de hindernissen in het parcours elkaar erg snel opvolgden. Tijdens het rijden bleek het toch gemakkelijk dan we dachten en mede daardoor bleven 18 van de 44 starters foutloos. Dat was wel iets dat ons allemaal verbaasde", vertelde Wout-Jan van der Schans, die in de barrage als tweede van start moest gaan. "Daar was niet erg veel af te snijden en dan is het logisch dat de tijden dicht bij elkaar komen te liggen. Het verschil tussen de winnende tijd en de combinatie die als vijfde eindigde was minder dan één seconde".
Ook in Villach/Treffen was erg veel sneeuw gevallen. "Het sneeuwt ook nu weer en vrijdag is hier een dikke meter gevallen. Rond om het Glock's Horse Performance Center is alle sneeuw afgevoerd met minimaal honderd vrachtwagens en de weg van dit centrum naar de autobaan is ook sneeuwvrij. Als we op de autobaan zitten zijn we heel snel bij een tunnel en aan de andere zijde van die berg schijnt, volgens de hier verstrekte informatie, geen sneeuw te liggen. Daarom denk ik niet dat we op weg naar huis problemen zullen tegenkomen", vertelde Wout-Jan.
Uitslag Glock's 3* Grote Prijs (1.55m):
•1) Jur Vrieling (Holwierde) - VDL Bubalu (Baloubet du Rouet x Nimmerdor) - 0 / 0 - 33.21
1) Filippo Moyersoen (Ita) - Loro Piana Canada (Cornet Obolensky x Paramo K) - 0 / 0 - 33.21
3) Wout-Jan van der Schans (Nijkerk) - Capetown (Oklund x Carlino) - 0 / 0 - 33.32
9) Gert-Jan Bruggink (De Lutte) - Primeval Dejavu (Heartbreaker x Ramiro) - 0 / 4 - 33.58
13) Suzanne Tepper (Holwierde) - VDL Fakir (Indorado x Zadok) - 0 / 4 - 37.55