Biko (v. Beau Charmeur), het paard waarmee de Amerikaanse eventingamazone Karen O'Connor in 1996 Olympisch teamgoud won, is afgelopen woensdag op 30-jarige leeftijd overleden. Biko was een van de meest succesvolle paarden in de geschiedenis van de Amerikaanse eventingsport. Hij werd onder andere derde in Badminton (1995) en vijfde in Kentucky (CCI4*, 1998).
Biko liep in 1999 een blessure op in Burghley en werd teruggetrokken uit de sport. De US Eventing Association riep hem daarop uit tot paard van de eeuw.
William Micklem, die ook de bekende eventingpaarden High Kingdom en Custom Made groot maakte, vond Biko in Ierland. Micklem zegt dat Biko een van zijn vier beste paarden was. "Mijn broer John vond Biko als driejarige op een stal in Co Wexford. Ik kocht hem samen met Ronnie Duke, de vader van mijn pupil Sonya, voordat we hem verkochten aan Karen O'Connor. Hij was een reusachtig paard, maar Karen toonde hoe veelzijdig ze was en kon erg goed met hem samenwerken. Ze zei dat hij de sierlijkheid van een ballerina en de kracht van een reus had, een arendsoog en een groot hart en elegantie. Er was niets dat hij niet kon doen, hij was een held en alles waarvan ze altijd had gedroomd."
Micklem: "Ik beoordeel alle jonge paarden met punten die gebaseerd zijn op intelligentie, kracht en schoonheid. Biko scoorde het hoogste wat betreft spierkracht, maar het kostte hem tijd om zijn ruiters te aanvaarden en te vertrouwen. Karen O'Connor gaf hem gelukkig die tijd."
Karen O'Connor vertelde eerder deze week aan de Amerikaanse website eveningnation.com: "Hij was het enige paard dat ik ooit heb gereden dat extra bladzijden in zijn paspoort nodig had, omdat ik hem overal mee naartoe nam. Biko was 26 jaar lang een deel van mijn leven. Hij was een ongelofelijk paard."
Veel sterkte voor Karen, het zal een hele gemis zijn.
SaschaTiviox
Geplaatst: 03-02-14 19:01
Inderdaad Sterkte voor Karen. Als ik het zo lees zal Biko een prachtig paard zijn geweest. Maar ik weet zeker dat Biko altijd zal blijven voortleven in Karins hart.
Hij heeft een mooie leeftijd bereikt, maar het is nooit leuk om een dier uit handen te moeten geven. Ik wil de O'Connors heel veel sterkte wensen met het verwerken van dit verlies.
Arme Biko zou ik niet willen zeggen, het is een hele mooie leeftijd en als ik het zo lees heeft hij het wel goed gehad bij zijn eigenaresse. Sterkte voor de O'Conners.