Proces-verbaal voor vermeende verwaarlozing

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Proces-verbaal voor vermeende verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 23:17

www.bokt.nl

In een wei in Rijen heeft de politie donderdagmiddag een zwaar vermagerde shetlander aangetroffen. Dat meldt BNdestem op haar website. De eigenaar van de pony heeft een proces-verbaal gekregen. Volgens de eigenaar is het diertje al oud en verkeerd het daarom in een slechte conditie.

De pony is door een dierenarts onderzocht. Deze concludeerde dat de pony een zeer slecht gebit heeft. Daardoor kan het niet goed voedingsstoffen uit zijn voer opnemen. De vacht van de pony is ook in slechte conditie.

De eigenaar is op de conditie van de pony aangesproken en moet er voor zorgen dat deze verbetert.

Foto

Anoniem

Re: Proces-verbaal voor vermeende verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:21

Hoeven zien er wel prima uit en het andere paard ook neem ik aan.. lijkt mij idd gevalletje ouderdom en nog te fit om in te slapen

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:26

maar deze pony is wel degelijk uitgemergeld... wat een dikke vacht heeft die pony, en dan nog zie je werkelijk al zijn botten... kan zijn dat ze de hoeven goed verzorgen, maar als het beestje ondanks alle goede bedoelingen geen voedingsstoffen op kan nemen omdat zijn tanden hem zeer doen.. dan is het beestje mijn inziens niet "nog te fit " om in te slapen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 00:09

Nee voor mij ook niet, ik had er al een einde aan gebreid.maar ik bedoel dat de eigenaar hem/haar waarschijnlijk nog te fit vind om in te slapen. En dat het geen verwaarlozing is in de zin van 'niet naar om kijken' aangezien de hoeven er wel goed uitzien en het andere paard ook.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 07:18

Dat kun je toch adhv zo'n foto niet direct beoordelen lijkt me.

torgil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 07:39

helemaal met je eens HannahFrouk. Ik schrik soms hoe mensen reageren en oordelen op stukjes op bokt....bizar en dat vind ik dus de minder leuke kant van bokt.Ongevraagde oordelen....pfff
Ik had er al een eind aan gebreid....zo makkelijk denken....dat moet juist een hele stap zijn en uit het verhaal begrijp dat het het dier slecht kan eten door zijn gebit dt slecht is mischien eerst is voer halen dat hij wel kan eten? Iets voor oude paardjes met gebitsproblemen? Senioren priores het dat of iets?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 09:23

Ik vind de vacht normaal, maar hij is wel erg mager indd.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 09:56

Hij is enorm mager, maar hoefjes zijn netjes, oogjes van het beestje glimmen nog levendigheid.

Wie weet hoe druk de eigenaren al met tandartsen, slobber en ander speciaal voer in de weer zijn, krijg je een procesverbaal en de opdracht dat het moet verbeteren.

Nou dit dier gaat niet meer aankomen hoor, je zou er bijna een deken op gooien, zodat mensen niet klagen over de conditie.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 13:16

Lees je berichten bij omroep brabant dan kent iemand de eigenaar en blijkt die goede zorg niet zo goed te zijn.
http://www.omroepbrabant.nl/?news/20604 ... Rijen.aspx

Een oudje moet je toch enkele keren per dag slobber gaan voeren als hooi niet meer goed gegeten of opgenomen wordt.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 13:23

ja, want alle paardeneigenaren zijn het altijd met elkaar eens over verzorging (vrede op bokt) ;)
Leken weten het ook altijd beter, die staan 24/7 bij de wei te posten (met stopwatch) of de eigenaar er wel komt en daarom weten ze dat de eigenaar maar 2x per week komt.

wij kennen noch de pony noch de eigenaar noch de situatie helemaal niet. wie weet komt hij elke dag langs op de fiets om ze een appeltje te voeren :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 13:26

Aan een appeltje heeft een oudje niet zoveel :)

Als je er naast woont heb je echt wel in de gaten of mensen elke dag komen of niet.

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:13

Deze pony staat langs een spoorweg zonder huizen in de directe omgeving. Wel staan ernaast nog andere pony's maar die mensen zullen ook vast niet 24/7 aanwezig zijn. Komen dagelijks ook veel mensen langsgefietst.Verder weet ik ook vrij weinig van de situatie.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 18:34

little_king schreef:
Aan een appeltje heeft een oudje niet zoveel :)

Als je er naast woont heb je echt wel in de gaten of mensen elke dag komen of niet.

niet zo letterlijk nemen, het was een voorbeeldje ;)
mijn buren hebben ook een hond, maar zie ze echt niet elke dag lopen hoor, komt dan die hond niet buiten en moet ik de dierenbescherming bellen of zou het zo zijn dat ze lopen als ik toevallig niet naar buiten kijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:21

torgil schreef:
helemaal met je eens HannahFrouk. Ik schrik soms hoe mensen reageren en oordelen op stukjes op bokt....bizar en dat vind ik dus de minder leuke kant van bokt.Ongevraagde oordelen....pfff
Ik had er al een eind aan gebreid....zo makkelijk denken....dat moet juist een hele stap zijn en uit het verhaal begrijp dat het het dier slecht kan eten door zijn gebit dt slecht is mischien eerst is voer halen dat hij wel kan eten? Iets voor oude paardjes met gebitsproblemen? Senioren priores het dat of iets?

Als mijn pony met goede zorg er zo uit zo blijven zien dan had ik er een einde aan gebreid ja. Dat is geen oordelen, dat is hoe ik het zou doen. Ik ken ook iemand met een shet met dwerggroei, nou ja die heeft flink moeite met lopen en vreemd groeiende hoeven en tanden etc etc, zij kiezen er voor om zon dier in leven te houden, ik had hem in laten slapen. Geen oordeel naar hun toe want ze zorgen er goed voor, ik had het alleen anders gedaan :)

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:21

Ach dat paardje is gewoon oud.
Dat kun je ook zien aan zijn koppie.
Wie weet hoe oud al.
Moet je daar dan echt een verbaal voor krijgen.
Een pony van kennissen die was in de 40 en ook mager.
Was gewoon ouderdom is dat dan zo raar.

lot68

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:55

ik heb ook een oud shetlandertje van rond de 30 jaar, en die wordt helaas ook steeds dunner, ondanks dat ze meer dan voldoende voer krijgt op een dag (halve schep mix en een halve schep slobber plus hooi). Tanden zijn verder in orde. Op een gegeven moment houdt het gewoon op, en krijg je er niks meer aan, hoe graag je ook zo willen. Dus zal idd niet te snel oordelen adhv 1 foto.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:29

Bij sommige oudjes is het gebit slecht, omdat alles gewoon weggesleten is... dan kun je alleen nog maar slobber voeren om het paardje op gewicht te houden.

Overigens, volgens mensen die daar in de buurt wonen en zelf paarden hebben, komt de eigenaar maar 2x in de week langs...
Als dat zo is mag die eigenaar zijn dieren wel wat vaker bezoeken, want dan weet ik wel hoe het komt dat dat oudje zo mager is. Die mensen die maar 2x per week hun dieren zien zijn toch vaak wel het soort mensen dat nog nooit van een paardentandarts heeft gehoord.