‘Gestolen’ paard staat op stal *update*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

‘Gestolen’ paard staat op stal *update*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 23:10

http://www.bokt.nl
Ingezonden door Bokkers JPitty, MarrieLeen en bicci

De schrik van zijn leven deze morgen voor Gerard Kruse. De man uit Geesteren ontdekte donderdagmorgen toen hij brood wilde voeren dat zijn Friese merrie Hester W. uit een weiland in Tubbergen was verdwenen. Hij deed vrijdagmorgen aangifte van diefstal, maar toen stond de merrie al een dag elders in Tubbergen gewoon op stal. Dat meldt tubantia.nl.

Uit sporen in de wei geconcludeerde Kruse dat het dier zich had verzet. Wat er precies is gebeurd is niet bekend.

Het paard is echter waarschijnlijk zelf uit de wei ontsnapt, want het werd donderdag loslopend aangetroffen. Dat was ook aan de politie gemeld, maar die legde in eerste instantie geen verband met de vermeende diefstal.

foto

Update: Sammie @ [VN] ‘Gestolen’ paard staat op stal

JorisDy

Re: ‘Gestolen’ paard staat op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:30

Gelukkig dat het paard terug is

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:33

Hoe is dat paard dan in die stal gekomen :?
Vaag bericht...

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:43

Die zal iemand daar dan wel tijdelijk in hebben gezet tot de eigenaar gevonden was?
Idd niet heel duidelijk geschreven. Ook apart dat die man pas een dag later aangifte heeft gedaan.
Ook gek dat de politie het verband niet kon leggen. Had paardlief geen chip?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 08:44

Een chip zegt toch niet wie de eigenaar is. Veel mensen kopen een paard, netjes de paspoorten erbij, maar laten niet het paard op naam zetten. Je moet dan eerst lid worden van het stamboek, kost allemaal een hele hoop geld. Bovendien moet je daarvoor je paspoort opsturen. Als je wedstrijden rijdt niet zo handig. En dan nog, iemand kan zeggen dat hij het paard heeft gekocht, zonder het paspoort te hebben. Paspoort is namelijk geen eigendomsbewijs. Eigenlijk bestaat er geen eigendomsbewijs bij paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 09:27

Ik kom zelf uit die buurt en hoorde al dat het paard weg was maar heb er voor de rest niks over gehoord wat er nu gebeurd zou zijn.
Ik ben wel nieuwschierig naar het verhaal, volgens mij weet ik wel waar dat paard staat.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 09:34

paspoort is idd geen eigendomsbewijs, maar de politie zou wel het chipnummer na kunnen gaan bij een DA in de buurt...
misschien zou politie 1 of ander systeem kunnen ontwikkelen voor vermiste/gestolen dieren dat als er iets "gevonden" word, eerst het systeem word nagekeken
regelmatig staat er iets op bokt dat politie de link niet legt
heel vervelend voor het dier en de baasjes, maar ook voor de mensen die het dier in opvang hebben

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 09:54

Dat toont weer aan hoe omslachtig het gaat bij de politie.

Als je donderdag de melding krijgt van een gevonden zwart paard en vrijdag de melding van een gestolen zwart paard.
Dan zit er wel heel veel papierwerk en bureaucratie tussen als er niet direct een link gelegd wordt.

Gelukkig is het dier weer terecht, ik zou me rot schrikken als ik een leeg weiland zou treffen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 09:58

Ik zou me ook dood schrikken als ik een leeg weiland aantref. Fijn dat het dier terecht is.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:55

Vind het een beetje een vaag bericht...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:58

Vind het nog het meest vaag dat hij niet onmiddellijk melding van de vermissing heeft gedaan :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:04

Bambolina schreef:
Ook gek dat de politie het verband niet kon leggen. Had paardlief geen chip?

Nee hoor is helemaal niet gek. Korpsen onderling communiceren slecht en dit is al zoooooo vaak gebeurd. Eigenaar doet aangifte vermissing, vinder meld gevonden, en gewoon niet samen worden gebracht.

Edit: het is wel gek natuurlijk maar het gebeurt dus erg vaak!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 13:01

Mensen zijn heel snel met het leggen van conclusies. Bijv. lege wei aangetroffen, wat sporen op de grond en meteen is het paard gestolen?

Dat het dier elders op stal stond in afwachting van de rechtmatige eigenaar, is alleen maar mooi voor de eigenaar. Fijn dat het dier terug is. En idd, het dier had ook gewoon ontsnapt kunnen zijn.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 14:29

Annet, heb je al een oproep bij gezocht gedaan??? Wat naar dat je paard gestolen is! Enig idee waarheen? Zag je oproep op facebook voorbij komen dat de vorige eigenaar hem ontvreemd heeft?

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:37

Het is inderdaad raar dat je een dag later pas aangifte doet, maar daar had hij misschien wel zijn redenen voor. In ieder geval fijn dat het paard terecht is.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:44

Hier is het politie bureau vaak onbemand, aangifte doe je dan op afspraak en dat lukt zelden op dezelfde dag...

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:47

huh oke er staat dat het dier zich verzet heb en een regel erna dat hij zelf de wei ontsnapt was ?? lees ik het nou verkeerd wand ik snap hem niet

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:55

Ik vind het niet meer dan logisch dat de politie het niet weet. Een loslopend dier is een zogenaamde noodhulp melding en daardoor kan het zijn dat andere politiemensen naar de melding gestuurd worden dan degene van het plaatselijke bureau. Als je auto gestolen wordt, is dat ook echt niet op elk bureau bekend, ook al doe je aangifte, maar omdat een auto een kenteken heeft, is het veel makkelijker de eigenaar te achterhalen en te zien of iets gestolen is.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:59

Denk dat je als eigenaar ook best wat actiever mag zijn en gaat rondbellen of rondvragen :j

Zou zelf tenminste niet gaan afwachten of iemand toevallig weer mijn dier aan de deurknop komt binden als ik het al meer dan een dag kwijt ben ...

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:45

De merrie liep op straat.
Waarschijnlijk uitgebroken.
Mijn buurmeisje heeft de politie gebeld en de eigenaar heeft de politie ook gebeld.
Alleen de politie legt geen link.

De eigenaar had een berichtje op facebook geplaatst waardoor mijn buurmeisje kon bellen en vrijdag middag is hij opgehaald.

De buren hebben hem zolang een warme stal gegeven!
Toppers toch!

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:48

Stond heel artikel van in de krant hier, waar het inderdaad een stuk duidelijker in staat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:53

marjan1986 schreef:
Annet, heb je al een oproep bij gezocht gedaan??? Wat naar dat je paard gestolen is! Enig idee waarheen? Zag je oproep op facebook voorbij komen dat de vorige eigenaar hem ontvreemd heeft?

Ja een topic aangemaakt maar die is doodleuk binnen een uur gesloten omdat er een "centraal topic is voor gestolen paarden".
Maar een 'gestolen' paard die gewoon op zn eigen pensionstal ofzo staat is wel voorpagina nieuws, sorry hoor is dit nieuw van bokt? Vriendjespolitiek ofzo? Gatverdamme.. Sorry.

M'n paardje is thank god al gevonden via facebook :) 1771 keer gedeeld.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:06

Shona schreef:
Vind het een beetje een vaag bericht...

Dat was ook mijn gedachte.
Eerst stond het paard in de wei, toen in een stal en toen liep 't los

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:09

Citaat:
Uit sporen in de wei geconcludeerde Kruse dat het dier zich had verzet. Wat er precies is gebeurd is niet bekend.

Dit vind ik dan wel weer een beetje tegenstrijdig klinken in combinatie met: hij is waarschijnlijk gewoon ontsnapt :P maar goed,

Ik vind het super dat de oude baasjes hun paard weer hebben! en tof dat er mensen zijn die het friesje hebben opgevangen :D

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:19

Dat systeem is er je moet ap je dieren nog geristreren dat weten veel mensen niet. Weet zo ff de site niet waar je dat op kunt doen kost iets van 6euro
Mendy1984 schreef:
paspoort is idd geen eigendomsbewijs, maar de politie zou wel het chipnummer na kunnen gaan bij een DA in de buurt...
misschien zou politie 1 of ander systeem kunnen ontwikkelen voor vermiste/gestolen dieren dat als er iets "gevonden" word, eerst het systeem word nagekeken
regelmatig staat er iets op bokt dat politie de link niet legt
heel vervelend voor het dier en de baasjes, maar ook voor de mensen die het dier in opvang hebben